شناسهٔ خبر: 91788 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در نوروز ۱۴۰۰ صورت گرفت؛

مراجعه ۱۶۴۰ دستگاه خودروی سنگین و نیمه سنگین به مراکز معاینه فنی استان زنجان

مراکزمعاینه فنی - زنجان رئیس اداره ایمنی و ترافیک حمل و نقل جاده ای استان زنجان عنوان کرد: در نوروز ۱۴۰۰ تعداد ۱۶۴۰ دستگاه خودروی سنگین و نیمه سنگین به مراکز معاینه فنی استان مراجعه کردند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۹۲ درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(زنجان)، رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان اظهار داشت: در نوروز امسال تعداد ۱۶۴۰ دستگاه خودروی سنگین و نیمه سنگین به مراکز معاینه فنی سنگین استان مراجعه کردندکه این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۹۲ درصد رشد داشته است.

امیرشفیعی در ادامه افزود: در سال گذشته تعداد ۴۲هزارو۳۰۰ خودرو به مراکز معاینه فنی سنگین مراجعه داشتند که  تعداد ۹۸۰۰ دستگاه خودروی سنگین معادل ۲۳ درصد مراجعات به علت نقص در سیستم فنی مردود شده و گواهی معاینه فنی برای آنها صادر نشده است.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان با اشاره به فعالیت ۲ مركز معاينه فني خودروهای سنگين و نيمه سنگين دراستان تصريح كرد: به منظور ارتقای ايمنی تردد های جاده ای این مراکز نسبت به کنترل فنی خودروهای سنگین اقدام و برای آن دسته از خودروهايی كه فاقد نقص فنی هستند برگه معاينه فنی صادر می کنند.

 شفیعی بیان داشت: كيفيت و سلامت آج لاستيك ها، شيشه ها و آينه ها، چراغ ها، كمربند ايمنی، كپسول آتش نشانی، باك ها، درب ها و موارد ایمنی داخل خودرو، همچنین آزمون های مكانيزه شامل تست ترمز، لغزش جانبی چرخ ها، تست آلاينده ها، كيلومتر شمار و تست نور دراین مراکز مورد بررسی قرار می گیرند.

خودروهای فاقد معاینه فنی، قادر به دریافت بارنامه و صورت وضعیت مسافر نیستند

وی افزود: با توجه به ارتباط سامانه معاینه فنی با سامانه صدور بارنامه و صورت وضعیت، خودروهایی که فاقد معاینه فنی باشند، قادر به دریافت بارنامه برای حمل بار و صورت وضعیت برای نقل و انتقال مسافر در محورهای مواصلاتی نخواهند بود.

شفیعی با تاکید بر نظارت عملكرد این مراكز، توسط اداره كل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان خاطر نشان ساخت: اين اداره كل ضمن انجام بازديدهاي سرزده و دوره ای از مراكز مذكور به صورت مستمر اقدام به پايش سامانه مراكز معاينه فنی سنگين می نماید و در صورت مشاهده نواقص و تخلفات احتمالي، مطابق مقررات اقدام می کند.