شناسهٔ خبر: 9307 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

گزارش رویترز درباره ورود شركت‌هاي هواپيماسازي به بازار ايران

رقابت هواپیماسازان غربی برای انجام معاملات میلیارد دلاری با ایران/ دو سناریوی ایران برای شرایط «تحریم» یا «لغو تحریم»

پرواز در شب خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: شرکت‌های هواپیماسازی غربی بدنبال معاملات میلیارد دلاری با ایران در صورت توافق در برنامه هسته‌ای هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، چندی پیش وزیر راه و شهرسازی از سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در صنعت هوانوردی فقط در حوزه ناوگان طی ۱۰ سال آینده خبر داده بود.

صنعت هوانوردی ایران سال‌ها متاثر از تحریم‌ها است اما به رغم همه این محدویت‌ها حمل و نقل هوایی ایران فعال بود و توانست نیازهای خود را به طور غیر مستقیم تامین کند به طوریکه با ظرفيت جديد ايجاد شده در مدت يك سال اخير در حال حاضر ۱۶۸ فروند هواپيما در ناوگان هوايی فعال است كه اين امر در تاريخ هوانوردی كشور بی سابقه بوده است.

اما این روزها شاهد دستاوردهای جدید در بخش هوانوردی هستیم. این دستاوردها از سفر وزیر راه و شهرسازی به فرانسه آغاز شد؛ سفری که در آن وزیر راه و شهرسازی علاوه بر مذاکره با شرکت های بزرگ در حوزه صنعت هوانوردی با آگوستین دی رومانیت رئیس فرودگاه‌های پاریس  و مدیران انجمن برترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری فرانسه در نمایشگاه صنعت هوانوردی جهان (MEDEF) ملاقات کرد.

وال استریت ژورنال: ایران در بازار میلیارد دلاری صنعت هوانوردی در صورت توافق هسته‌ای

بعد از سفر وزیر راه و شهرسازی نشریه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: « مدیرانی از ایران به عنوان مشتری بالقوه در بزرگترین نمایشگاه تجاری هواپیمایی سال در فرانسه شرکت کردند. دولت‌های غربی و تهران در حال رسیدن به توافق نهایی درباره مسئله هسته‌ای ایران هستند که در صورت دستیابی به توافق و رفع تحریم‌ها، ایران در بازار میلیارد دلاری خرید هواپیما قرار می‌گیرد.»

وال استریت ژورنال در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به احتمال توافق نهایی در آینده‌ای نزدیک به اظهار نظری از سوی مارتی بنتروت مدیر فروش بویینگ در خاورمیانه پرداخت.

این مدیر فروش می‌گوید: «همه ما می‌دانیم فرصت تجاری قابل ملاحظه‌ای در ایران وجود دارد. بویینگ مجوز فروش قطعات مربوط به ایمنی به ایران را دارد اما چنین تجارتی تا کنون ناچیز بوده است».

وزیر راه و شهرسازی بعد از سفر خود به فرانسه از مذاکره  برای خرید هواپیماها کوتاه‌برد و همچنین قاره پیما در این سفر خبرداد؛ البته آخوندی این را هم گفت که ما برای هر دو سناریو برنامه داریم حتی در شرایطی که روند فعلی ادامه داشته باشد برای تامین هواپیما برنامه ریزی خواهیم کرد و تنها متکی به رفع تحریم‌ها نیست.

رویترز: شرکت‌های هواپیماساز غربی در انتظار معاملات میلیارد دلاری با ایران

اما روز گذشته خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: «شرکت‌های هواپیماسازی غربی بدنبال معاملات میلیارد دلاری با ایران در صورت توافق در برنامه هسته ای هستند تا یکی از نوید بخش‌ترین بازارهای هواپیمایی دنیا از قرنطینه خارج شود ».

در این گزارش آمده است: «بدینوسیله شرکت‌های ایرباس، بویینگ و دیگر سازندگان هواپیما می توانند حدود ۲۰ میلیارد دلار سود کنند، برای ایران نیز به معنای رهایی از هواپیماهای قدیمی است ».

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود آورده است: «مقامات صنعتی ایران و غرب تخمین می زنند، ایران با جمعیت ۸۰ میلیون نفری نیازمند ۴۰۰ هواپیما در دهه آینده باشد که در این‌صورت فرصت تجارتی بزرگی برای ایرباس و بویینگ است».

البته خبرگزارش رویترز در گزارش خود به سفر وزیر راه و شهرسازی به فرانسه نیز اشاره کرد و نوشت: «وزیر راه و شهرسازی ایران در ماه گذشته به فرانسه درباره از دست دادن بازار ۸۰ میلیارد دلاری هشدار داد. به نظر می‌رسد شرکت بویینگ در موج اولیه خریدهای ایران از امتیاز بیشتری برخوردار باشد ».

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات ایرانی نوشت: «تبادلات متعددی با شرکتهای هواپیمایی غربی برای کشف معاملات آینده در چندین شهر اروپایی صورت گرفته است  به طوریکه دو مقام ارشد ایرانی گفتند در صورت لغو تحریمها ۱۰۰ هواپیما از شرکت بویینگ خریداری خواهد شد».

گرچه تحریم‌ها مانعی سخت برای تامین این میزان هواپیما در بخش حمل و نقل هوایی است اما همانطور که در این ۳۶ سال صنعت هوانوردی توانست همچنان فعال بماند و اخیرا نیز در همین شرایط ۱۷ فروند هواپیمای جدید خریداری کرد قطعا راهکارهایی برای تامین هواپیما حتی در شرایط تحریم وجود دارد. به طوریکه در حال حاضر برخی ایرلاین‌ها در اوج تحریم‌ها توانستند تجهیزاتی مانند توربین‌های ۲۵ مگاواتی را برای ناوگان خود تامین و با دانش و علمی داخلی می‌توانند توربین‌های ۱۵مگاواتی را برای صنعت هوایی بدون وابستگی به خارج تولید كنند.

در هر حال گزارش رسانه‌های بین المللی از جمله گزارش رویترز مبنی بر "آمادگی شرکت‌های هواپیماسازی غربی برای معاملات میلیارد دلاری با ایران" این موضوع را نشان می دهد که تعامل با کشور ایران تنها به نفع کشورمان نیست بلکه آنها نیز از این چرخه تجاری بهره‌مند می‌شوند.

مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ این روزها به حساس‌ترین و جدی‌ترین روزهای خود رسیده است و باید منتظر نتایج این مذاکرات بود تا ببینيم صنعت هوانوردی ایران با کدام سناریو باید به حیات خود ادامه دهد./

نظر شما