شناسهٔ خبر: 9699 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بررسی تغيير كاربری اراضی كشاورزی شمال كشور در شورای عالی شهرسازی

تخریب جنگل شورای عالی شهرسازی و معماری در طرح كاهش خسارات ناشی از تغییر كاربری اراضی كشاورزی در استان‌های شمالی كشور با تاكید بر تفكیك تقاضاها به دو دسته صحیح واقعی و سوداگرایانه، مكان‌یابی در سه استان شمال كشور با تأكید بر بررسی افزایش تراكم را در دستور كار دبیرخانه شورای عالی قرار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی در ابلاغ مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری به استانداران مازندران، گلستان و گیلان اعلام كرد: در جلسه مورخ ۹۴/۴/۸، در ادامه بررسی‌های شورای عالی شهرسازی و معماری ایران درباره ساخت و ساز و تغییر كاربری در استان های شمالی كشور عطف به مكاتبه شماره ۱۶۶۳۱/۵۰۸۷۶/۲۲ كمیسیون زیر بنایی، صنعت و محیط زیست دولت و پس از استماع گزارش ارائه شده توسط دبیرخانه شورا و سازمان امور اراضی وزارت جهادكشاورزی، موضوع پیشنهاد وزیر محترم جهاد كشاورزی مطرح و پس از بحث و بررسی، جمع بندی زیر ارائه شد:

۱. اجماع اعضاء شورای عالی شهرسازی و معماری نسبت به تردید ناپذیری بر ضرورت حفظ اراضی تجدید ناپذیر شمال كشور در عرصه اراضی كشاورزی، باغات، مرتع، جلگه و جنگلی و پایبندی به لوازم و ضرورت‌های آن توسط همه دستگاه‌های ذیربط

۲. اقدامات تنبیهی و كنترلی به تنهایی وافی به مقصود نیست، هر چند به عنوان شرط لازم، پیگیری مجدّانه آنها ضروری است.

۳. در كنار اقدامات نظارتی و كنترلی ضرورت وجود برنامه به منظور هدایت تقاضاهای واقعی صحیح و پاسخ اندیشیده شده به این تقاضاها انكار ناپذیر است و می‌بایست در دستور كار دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری قرار گیرد.

۴. پیشنهادات وزیر محترم جهاد كشاورزی در همین راستا مورد توجه، بررسی و اقدام قرار گیرد.

۵. تفكیك تقاضاها به دو دسته صحیح واقعی و سوداگرایانه می‌بایست مورد توجه قرار گیرد. پاسخ به تقاضاهای دسته نخست ضروری است، اما اقدامات ساده انگارانه در این راستا می‌‍تواند به تحریك تقاضاهای سوداگرایانه منجر شود.

۶. شورای عالی شهرسازی و معماری با اتخاذ رویكرد دفاع از حقوق مردم و شهروندان به ایجاد و افزایش بسترها و تسهیلات لازم توسط بخش‌های حاكمیتی به منظور نهادینه ساختن و تحكیم نظارت اجتماعی توسط سازمان های مردم نهاد و افزایش نظارت عمومی درباره موضوع تآكید می‌كند.

۷. از دستگاه های فرهنگی خصوصاً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور فرهنگ‌سازی برای كاهش تقاضا برای تفریح در فضای خصوصی و چگونگی فضای مفرح عمومی دعوت می‌شود.

۸. شورای عالی شهرسازی و معماری تلفیق تجارت پیشگی و مدیریت محلی را بروز عارضه‌ای می‌داند كه راه حل آن در تفكیك مدیریت سیاسی و مدیریت عمرانی در سلسله مراتب مدیریت كشور می‌باشد و به‌طور خاص در موضوع ساخت و ساز در شمال كشور گره‌گشا خواهد بود.

۹. برنامه پاسخ اندیشیده شده به تقاضاهای صحیح و واقعی به منظور مكان‌یابی در سه استان شمال كشور با تأكید بر بررسی افزایش تراكم در دستور كار دبیرخانه شورای عالی قرار گرفته و نتیجه این بررسی حداكثر ظرف مدت نه ماه به شورا ارائه شود. /

نظر شما