شناسهٔ خبر: 9763 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مشاور اقتصادی وزیر راه و شهرسازی در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد:

اقتصاد ایران از بازار سوداگری مسکن، طلا و ارز خارج شده است/ وجود خانه‌های خالی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار در کشور/ پیش بینی قیمت مسکن در سال ۹۴ و ۹۵

حسین عبده تبریزی مشاور اقتصادی وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه اقتصاد ایران از بازار سوداگری مسکن، طلا و ارز خارج شده است، گفت: دولت از این سیاست حمایت خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر حسین عبده تبریزی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری که به موضوع بررسی وضعیت اقتصادی کشور بعد از توافق هسته‌ای اختصاص داشت، درباره چشم‌انداز بازار مسکن گفت: قطعا سیاست دولت یازدهم این نیست که مسکن، ارز یا طلا به عنوان کالای سرمایه‌ای باشد ضمن اینکه در هیچ جای دنیا مردم مسکن را با هدف پس انداز خریداری نمی‌کنند.

وی افزود: البته مردم دیگر کشورها ممکن است مسکن را به منظور سرمایه‌گذاری از طریق دریافت اجاره خریداری کنند و در آینده در آن ساکن شوند اما اتفاقاتی که در چند سال اخیر در اقتصاد ایران رخ می داد این بود که مردم در بازار طلا، ارز و مسکن با هدف سرمایه‌گذاری می‌کردند که به هیچ وجه مورد حمایت هیچ دولتی نیست زیرا این دارایی ها از نظر اقتصادی غیر مولد است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه اقتصاد ایران از بیماری سرمایه‌گذاری در خرید طلا، ارز و مسکن خارج شده است و این کالاها را برای مصرف خود خریداری می کنند ادامه داد: نمی توان گفت بازار مسکن در حال حاضر رکود ندارد اما خوشبختانه اقتصاد ایران از بازار سوداگری مسکن، طلا و ارز خارج شده است و دولت از این سیاست حمایت خواهد کرد.

عضو شورایعالی بورس با تاکید بر اینکه محل پس‌انداز در تمام دنیا بازارهای پول یا بازار سرمایه است، درباره قیمت مسکن در ۴ ماه آینده و قبل از اجرای توافق هسته‌ای افزود: طی دو سال گذشته مقدار ساخت مسکن در کشور هر سال دو برابر میزان مسکن ساخته شده در سال ۱۳۹۰ بوده است به عبارتی مقدار زیادی مسکن در این مدت ساخته شده است و ظرفیت مازاد سرمایه‌گذاری در ساخت موجب شده تا در حال حاضر میزان ساخت و سازها کمتر شود.

وی افزود: هر چند کشور برای اقشار ضعیف و خانه اولی‌ها همچنان نیازمند ساخت مسکن است، اما خانه‌های خالی بدون سکنه هم در کشور وجود دارد به طوریکه ارزش آنها ۲۰ میلیارد دلار است و تعدادی خانه ها را نیز به ارزش ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار قبل از اتمام عمر تخریب کردیم که این سیاست‌ها غلط بود و مقصر شورای شهری است که با هدف افزایش تراکم، مردم را تشویق به تخریب خانه ها و ساخت ساختمان با طبقات بیشتر می‌کند.

مشاور اقتصادی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: من فکر می کنم بهای «مسکن گران‌قیمت» امسال و سال بعد تغییر نخواهد کرد و قیمت «مسکن ارزان قیمت» متناسب با تورم در سال آینده افزایش می‌یابد./

نظر شما