دیدگاه

کل اخبار:107

  • سارا امتحان ۱۳۹۷-۰۸-۲۳ ۱۱:۴۰

    یادداشت:

    چالش‌ها و تهدید‌های خودرو محوری در تصادفات رانندگی

    سارا امتحان* با افزایش خودرومحوری احتمال ریسک تصادفات برای کلیه کاربران نيز افزایش مي‌يابد و راهكار مناسب برای مقابله با اين مشکل، افزایش سهم حمل‌ونقل همگانی با هدف مدیریت تقاضا و کاهش بار ترافیک جاده‌ای از طریق انتقال بخشی از جابجایی‌ها به حمل‌و‌نقل همگانی به ویژه حمل‌ونقل ریلی است.

  • علی بیت اللهی ۱۳۹۷-۰۸-۲۱ ۱۳:۴۶

    بمناسبت اولین سالگرد زلزله کرمانشاه؛

    زلزله کرمانشاه، یک زلزله ۱۵ درس

    دکتر علی بیت اللهی:*هر زلزله، درسی بزرگ برای آموختن است و در اين ميان زلزله‌های بزرگ و دهشتناک، درس‌های بزرگی را فرا داده و می‌دهند. درس‌هايی که طبق سنت ما، زود فراموش می‌شوند، درس‌هايی که نياز است بطور مرتب از طريق رسانه‌ها، تکرار شود تا بلکه ملکه ذهن‌ها شود؛ ملکه ذهن مردم، مهندسان، مديران و مسئولان.

  • مرضیه باریکانی ۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۱۲:۳۰

    ساخت راه فرش قرمزی برای خودروها

    مرضیه باریکانی* در حالیکه رسالت حمل و نقل همگانی جابه جایی مردم در کم ترین زمان ممکن با آسان ترین روش ممکن است؛ استفاده از خودروشخصی یکی از آسان ترین روش های ممکن برای جابه جایی شهروندان در محدوده درون شهری و برون شهری ما می باشد. براستی علت چیست؟!

  • ساختمان وزارت راه و شهرسازی ۱۳۹۷-۰۸-۰۱ ۱۵:۴۶

    هوانوردی، دردهای مزمن و انتظاری به حق از وزیر پیشنهادی

    ایمان مرادی منفرد*: صنعت هوانوردی ایران طی سال های اخیر و با وجود تمامی مشكلات نظیر تحریم های بین المللی و نامهربانی های داخلی از طرف برخی انسان های ناآشنا با این حوزه فوق تخصصی، راه رشد و توسعه را پیموده است و اگرچه هنوز تا رسیدن به سطح مطلب فاصله زیادی دارد، اما می توان امیدوار بود كه با برنامه ریزی صحیح كه ناشی از نگرش تخصصی به این حوزه است، به چشم انداز قابل قبولی نگاه كند و آن را عملی سازد.

  • عباس آخوندی ۱۳۹۷-۰۷-۳۰ ۱۴:۲۰

    با ارسال نامه به لاریجانی مطرح شد:

    قدردانی وزير سابق راه و شهرسازي از اقدامات مجلس در دوره وزارت/ هیچ‌گاه از کار با مجلس خسته نشدم

    وزیر سابق راه و شهرسازی طی نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی از همکاری نمایندگان مجلس طی دوره وزارت خود تشکر و قدردانی کرد.

  • مهرداد تقی زاده ۱۳۹۷-۰۷-۲۹ ۱۳:۳۷

    لزوم تغییر نگرش‌های اساسی در بخش حمل‌و‌نقل همگانی

    مهرداد تقی‌زاده*: دو سال از تاسیس معاونت حمل و نقل، اقدامات موثری در رابطه با افزایش هماهنگی و یکپارچه سازی شیوه‌های مختلف حمل و نقل صورت گرفته است و برای آینده نیز اقدامات مهمی در دست پیگیری است.

  • عباس آخوندی ۱۳۹۷-۰۷-۲۸ ۱۱:۳۸

    گریزی به یادداشت سخنگوی شورای نگهبان

    دکتر عباس آخوندی:*مایه‌ی تاسف است که حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی آیین‌نامه انتشار نیافته مجمع تشخیص مصلحت را حاکم بر قانون اساسی می‌داند.

  • عباس آخوندی ۱۳۹۷-۰۷-۲۵ ۰۸:۳۴

    قانون اساسی، هیات نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی و FATF

    عباس آخوندی*: اخیرا شاهد پدیده‌ی بی‌سابقه‌ای در فرایند قانون‌گذاری کشور هستیم که پیش از این با آن روبه‌رو نبوده‌ایم. و آن این است که تمام ارکان قانون‌گذاری کشور از دولت و مجلس گرفته تا شورای نگهبان موضوعی را تصویب و عدم مغایرت آن را با قانون اساسی و شرع اعلام می‌کنند لیکن، ابلاغ رسمی آن به دلیل تشخیص ابتدایی مغایرت قانون مصوب با سیاست ابلاغی به تشخیص هیات نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی وابسته به مجمع تشخیص مصلحت متوقف می‌ماند.

  • کشتی ۱۳۹۷-۰۷-۲۴ ۱۲:۰۵

    چراغ کم‌فروغ صنعت سوخت‌رسانی به کشتی‌ها

    در حالی که صنعت سوخت رسانی دریایی به کشتی ها (بانکرینگ) بعد از ساخت کشتی های اقیانوس پیما به عنوان یکی از صنایع ارز آور، اشتغالزا و پردرآمد در دنیا محسوب می شود، اما در ایران چراغ این صنعت کم فروغ بوده است.

  • مظفر صرافی ۱۳۹۷-۰۷-۲۱ ۱۰:۰۰

    در ضرورتِ عدم تغییر در وزارت راه و شهرسازی

    مظفر صرافی*: در خبرها آمده است که وزیر راه و شهرسازی استعفا داده است و اسامی افرادی به عنوان جایگزین رسانه‌ای شده که نگارنده را بر آن داشت در یادداشتی کوتاه، دغدغه‌ی دانشگاهی - حرفه‌ای خود را به هم‌اندیشی گذارد:

  • آخوندی امضا ۱۳۹۷-۰۷-۱۷ ۱۷:۰۰

    تمدن ایران‌شهری، ایران و هویت ایرانی: فاشیسم و یا قبول مسئولیت صلح

    عباس آخوندی*: آیا سخن راندن از تمدن ایران‌شهری، ایران و هویت ایرانی گرایش به ملی‌گرایی رضاشاهی و فاشیسم است و یا متضمن پذیرش مسئولیت در برقراری یکپارچگی ملی در درون و صلح در منطقه و تعامل مثبت با جهان است؟

  • علی بیت اللهی ۱۳۹۷-۰۷-۱۳ ۱۵:۴۳

    واکاوی دلایل عدم مشارکت حداکثری در انتخابات نظام مهندسی ساختمان

    علی بیت‌اللهی*: دلایل عدم مشارکت حداکثری در انتخابات نظام مهندسی استان تهران که ۱۰ درصد گزارش شده است از دو جنبه، ورود هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان به مناقشات و ساختار داخلی نظام مهندسی ساختمان قابل واکاوی است.

  • آخوندی امضا ۱۳۹۷-۰۷-۱۳ ۱۳:۳۵

    ما و مارکس

    عباس آخوندی*: امسال دویستمین زادروز کارل مارکس بود. مجله نگاه نو شماره تابستان خود را با عکس روی جلد به او اختصاص داده‌بود. در این دو سه روز، هرچه کردم مجله را به زمین بگذارم نشد. مقالات بسیار جالبی در باره‌ی اندیشه‌ها، سیر تحول زندگی او و مارکس‌های فراوانی که پس از مرگ وی بر اساس قرائت‌های مختلفی که از اندیشه‌های او در کشورهای متعدد خلق شدند گردآوری شده‌بود.

  • طرح ۱۳۹۷-۰۷-۱۱ ۰۸:۴۸

    یادداشت

    یک نفر باید محاکمه شود!

    محمود صدری:* وزیر راه و شهرسازی اسنادی منتشر کرده که در آنها ادعا شده است مدرک تحصیلی رئیس پیشین سازمان نظام مهندسی ساختمان، اصالت ندارد. این موضوع در اصل مساله‌ای اداری و حقوقی است که مجازات آن را قانون مجازات اسلامی و سایر قوانین مربوطه مشخص کرده‌اند و مرجع رسیدگی هم از حیث عناوین مجرمانه‌اش محاکم دادگستری و از حیث تخلف اداری، دادگاه‌های اداری هستند.

  • عباس آخوندی ۱۳۹۷-۰۷-۱۱ ۰۸:۳۵

    سه اشتباه استراتژیک، سه استراتژی خروج

    عباس آخوندی*: تنگنای ارزی و تورم فزاینده ناشی از عدم قطعیت در فضای سیاسی و اقتصادی ایران عرصه را بر همه تنگ کرده و چون راهِ چاره پیدا نیست، موجب سردرگمی و بدگمانی کم‌سابقه در سطح سیاست‌گذاران و مردم شده‌است. برای چاره‌جویی راهی جز شناخت ریشه‌ای مشکل نیست. باید دید که این عدمِ ‌قطعیت از کجا سرمنشاء گرفته و آن را درمان کرد. وگرنه تمام اقدام‌ها نتیجه‌ی معکوس می‌دهد.

  • مهدی صفری مقدم ۱۳۹۷-۰۷-۱۱ ۰۷:۵۷

    یادداشت:

    سند آمایش مراکز لجستیک؛ حلقه سوم از زنجیره اقدامات استراتژیک

    مهدی صفری مقدم*: طی یکسال اخیر شاهد سه اقدام مهم و کلیدی در حوزه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کلان بخش حمل و نقل و لجستیک بودیم که بواسطه این سه اقدام استراتژیک، مقطع کنونی را می¬توان نقطه عطفی برای این بخش در کشور دانست.

  • مرضیه باریکانی ۱۳۹۷-۰۷-۰۷ ۰۷:۵۷

    توسعه حمل‌ونقل همگانی تنها راه برون‌رفت از مشكلات حمل‌ونقلی

    مرضیه باریکانی*: توسعه حمل‌ونقل همگانی تنها راه برون‌رفت از مشكلات حمل‌ونقلی در كشورهای در حال توسعه است و سیستمLRT MRT و BRT در توسعه حمل‌ونقل همگانی به‌عنوان یک روش زودبازده و کم‌هزینه در هماهنگی کامل با سیستم حمل‌ونقل غیر ‌موتری (NMT) مورد تاکید قرار دارد.