شناسهٔ خبر: 37468 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

ارایه تسهیلات ۲۲ هزار میلیاردتومانی به متقاضیان واقعی مسکن در سال ۹۶ / تمامی اخبار صدور مجوز جدید در رابطه با پروژه پدیده شاندیز کذب است/ کاهش سود وام نوسازی به ۱۲ درصد/ اختصاص ۹ ردیف اعتباری به حوزه نوسازی و بهسازی شهری در بودجه ۹۶

گزارش آخر هفته  سفر رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان‌شرقی و بازدید از روستاهای سیل‌زده، سفر به استان همدان و بازدید و افتتاح برخی از پروژه‌های تمام‌شده و در دست اقدام در استان، دیدار با سفیر سوریه در ایران، برگزاری نخستین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری در سال ۹۶، امضای تفاهم‌نامه ۳ جانبه در شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برای نوسازی و ارتقای کیفیت بافت‌های‌شهری محدوده‌های هدف لرستان و اعلام تحویل ۲۵ بیمارستان در سال ۹۵ و ۱۰ بیمارستان تا پایان هفته دولت در سال ۹۶ بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفته ای که گذشت هفته ای پرخبر و شاید نیز پرخطر در حوزه مسکن و شهرسازی بود. هفته‌ای که سیل و حوادث طبیعی به بخشی از روستاهای استان آذربایجان‌شرقی خساراتی وارد کرد و در طی آن رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی به همراه هیاتی برای بازدید از مناطق سیل‌زده به آن استان سفر کردند و در جریان آن سفر، فرمان رئیس‌جمهوری برای ساخت ساختمان های سیل زده به وزارت راه و شهرسازی اعلام شد.

در دیدار چهارشنبه ۳۰ فروردین‌ماه رئیس‌جمهوری، وزیر راه و شهرسازی و هیات‌همراه از روستای چنار در استان آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی گفت: روز گذشته به خزانه ابلاغ شد تا کمک به استان‌های سیل زده آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و کردستان در دستور کار قرار گیرد و در ضمن قدم‌های بعدی پیرو آن برداشته خواهد شد.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن دستور داده‌ام  تا کار ساخت ساختمان‌های مناطق سیل زده و آسیب دیده را از همین امروز آغاز کنند تا مردم بدانند دولت در سختی‌ها و مشکلات در کنار آن‌ها است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

شرط ایران برای مشارکت در بازسازی توسعه بخش‌های زیربنایی سوریه

همچنین در هفته گذشته، وزیر راه و شهرسازی، با عدنان حسن‌محمود سفیرجمهوری عربی سوریه در ایران دیدار و گفتگو کرد. دستور کار اصلی این نشست، توسعه همکاری های اقتصادی بین دو کشور به ویژه تسهیل تجارت آزاد، مروز ضمائم موافقت نامه تجاری آزاد بین دو کشور و تسهیل مبادلات تجاری و واردات کالاهای سوریه به ایران و همچنین گسترش روابط بین دو کشور بود.

آخوندی گفت: برای مشارکت بیشتر ایران در بازسازی سوریه ابتدا لازم است مشکلات شرکت‌های ایرانی که در گذشته در سوریه در حوزه صدور خدمات فنی مهندسی فعال بوده‌اند، رفع شود و اگر این شرکتها، مطالبات و تضامین آزادنشده‌ای دارند باید رفع و آزاد شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشریح سیاست‌های حمل و نقلی و مسکن و شهرسازی در سفر به استان همدان

وزیر راه و شهرسازی در هفته گذشته به همدان سفر کرد و ضمن بازدید و افتتاح از چندین پروژه حمل و نقلی و مسکن و شهرسازی در شورای حمل و نقل و مسکن استان شرکت کرد و از افتتاح راه‌آهن تهران- همدان با حضور رئیس‌جمهوری در اردیبهشت‌ماه سال جاری و همچنین انعقاد قرار داد بین ایران و روس برای ورود ۶ هزار واگن باری خبر داد و گفت: توسعه عدالت اجتماعی با خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR محقق شده است و در عین حال ۲۲ هزار میلیاردتومان به متقاضیان مسکن در سال جاری تسهیلات تعلق خواهد گرفت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بازدید از پیاده راه بوعلی

وزیر راه و شهرسازی همچنین در سفر به استان همدان که به همراه تعدادی از معاونان خود و مسئولان استانی از پیاده راه بوعلی حدفاصل بین میادین امام و بوعلی واقع است بازدید کرد و به گفتگو با اهالی شهر همدان پرداخت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشکیل نخستین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶

نخستین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با دستور جلسه های طرح ناحیه خرم آباد و طرح ویژه بشرویه با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شد. بر اساس اعلام شورا، تصمیم گیری در مورد دو طرح فوق به زودی و طی مصوباتی از سوی شورا به استانداران استان لرستان اعلام خواهد شد. در ابتدای نشست فوق نیز آخوندی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کارهای بسیار بزرگی در نواحی روستایی انجام شده نظیر اقدامات جهاد سازندگی، راه روستایی، طرح خرید تضمینی محصولات کشاورزی، .... اما به نظر می‌رسد این اقدامات در کند کردن روند مهاجرت روستا به شهر تاثیری نداشته است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: توسعه نواحی روستایی و ایجاد اشتغال روستایی صرفا از طریق رویکرد توسعه کشاورزی امکان‌پذیر نیست و ضروریست از فن‌آوری‌های نوین استفاده کرد و  اشتغال مبتنی بر بوم و بوم‌گردی نیز  مورد توجه قرار گیرد. لذا ضروری است دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری طی برگزاری نشست‌هایی با مراجع ذیربط موضوع را مورد بررسی قرار دهد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تمامی اخبار صدور مجوز جدید در رابطه با پروژه پدیده شاندیز کذب است

همچنین در هفته گذشته به دنبال درج اخبار نادرستی از سوی برخی از سایت ها و پایگاه های اطلاع رسانی در مورد پروژه پدیده شاندیز، دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اعلام کرد: تمامی اخباری که مبنی بر صدور مجوز جدید از سوی شورای عالی درباره پروژه پدیده شاندیز است کذب است و اطلاع رسانی مصوبات از طریق انتشار در روزنامه رسمی و از طرف دبیرخانه شورا، ملاک عمل خواهد بود. (جزئیات متن اطلاعیه دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری را اینجا بخوانید.)

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی از اختصاص ۹ ردیف اعتباری به حوزه نوسازی و بهسازی شهری در بودجه سال ۹۶ خبر داد و گفت: تاکنون ۱۴۰ میلیارد تومان از این مبلغ به صورت نقدی و اسناد خزانه اسلامی محقق شده است. همچنین، یکهزار میلیاردتومان از منابع بانک مسکن به تسهیلات نوسازی و بهسازی تخصیص داده شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مشارکت ۳ جانبه برای نوسازی و ارتقای كیفیت بافت‌های شهری محدوده‌های هدف لرستان

در هفته گذشته همچنین محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای برای نوسازی و ارتقای کیفیت بافت‌های شهری محدوده‌های هدف استان لرستان به مدت ۳ سال با استانداری استان به امضا رساند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تحویل ۲۵ بیمارستان در سال ۹۵ و افتتاح ۱۰ بیمارستان تا پایان هفته دولت  در سال ۹۶

محمدجعفر علیزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان مجری و تاسیسات عمومی و دولتی از تسهیل در روند تخصیص اسناد خزانه و تعامل با پیمانکاران و مشاوران و همچنین فعالیت پروژه های حرم حضرت معصومه (س) و مصلای تهران خبر داد و گفت: ۲۵ بیمارستان در سال ۹۵ تحویل شد و ۱۰ بیمارستان تا پایان هفته دولت در سال جاری به بهره برداری کامل می رسد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همچنین در هفته گذشته، با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری و سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت و درمان کشور، بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی بهارستان به بهره برداری رسید. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشریح برخی از پروژه‌های سازمان ملی زمین و مسکن

مدیرکل امور نظارت عالی فنی پروژه های سازمان ملی زمین و مسکن، از واگذاری زمین و آماده سازی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب مسکن اجتماعی و همچنین ابلاغ دستورالعمل پروژه های مشارکتی در سال جاری خبر داد و گفت: زمستان سال ۹۵، مصوبه‌ای در هیات‌دولت مصوب شد که در آن مصوبه هزینه ۴۰۰ میلیاردتومانی طی دو سال برای کمک به مسکن مهر بر عهده سازمان ملی زمین و مسکن قرار گرفت و از آن زمان تاکنون سازمان برای تحقق آن مصوبه اقدام به اطلاعات‌گیری از استان‌ها کرده است.

شاکری ادامه داد: در تکلیفی که برای استان‌ها در سال ۹۶ توسط سازمان تعیین شده، تاکید شد تا تمامی سقف ۴۰۰ میلیاردتومان در استان‌ها برای مسکن‌های مهر هزینه شود که ۳۰۰ میلیاردتومان آن برای شهرهای بالای ۲۵ هزارنفر و ۱۰۰ میلیاردتومان آن برای شهرهای زیر ۲۵هزار نفر است تا مشکلات مسکن مهر به طور کامل برطرف شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همچنین مدیرکل دفتر فناوری نوین ساخت مسکن سازمان ملی زمین و مسکن با اعلام تقسیم بندی استان‌ها به برخوردار، نیمه‌برخودار و کم‌برخوردار از تکلیف تمامی استان‌ها در بهره‌مندی از فناوری‌های نوین ساخت خبر داد و گفت: ۶۵ درصد پروژه‌های ساختمانی استان‌های برخوردار، ۵۰ درصد پروژه‌های ساختمانی استان‌های نیمه‌برخوردار و ۳۵ درصد پروژه‌های ساختمانی استان‌های کم‌برخوردار بر اساس فناوری‌های نوین ساخت مسکن و بحث ذخیره انرژی ساخته می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/