شناسهٔ خبر: 55199 - سرویس مسکن و شهرسازی

مرور هفتگی اخبار حوزه مسکن در استان‌ها:

تصویب طرح ویژه توسعه استان مازندران در جلسه شورایعالی شهرسازی/ خراسان رضوی تنها استانی است که برنامه اقدام مشترک بازآفرینی مصوب دارد/ روند نوسازی بافت فرسوده پایتخت کند است/ احداث۴۰ طرح بازآفرینی شهری در استان همدان

گزارش آخر هفته  تصویب طرح ویژه توسعه استان مازندران در جلسه شورایعالی شهرسازی، خراسان رضوی تنها استانی است که برنامه اقدام مشترک بازآفرینی مصوب دارد، روند نوسازی بافت فرسوده پایتخت کند است و احداث۴۰ طرح بازآفرینی شهری در استان همدان از مهمترین اخبار استان‌ها در حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین اخبار استان‌ها در حوزه مسکن و شهرسازی طی یک هفته گذشته به شرح زیر اعلام شده است:

خراسان رضوی

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: خراسان رضوی تنها استانی است که برنامه اقدام مشترک مصوب دارد و خراسان رضوی در این زمینه پیشروست.

هوشنگ عشایری در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان خراسان رضوی که با هدف تبیین و تشریح سیاست های دولت در حوزه بازآفرینی شهری خراسان رضوی برگزار شد، با بیان این که برنامه بازآفرینی شهری بر مبنای ۳ تجربه قبلی تدوین شده است، افزود: مقام معظم رهبری به سران قوا تاکید کردند که به مسئله ساکنان واقع در محلات هدف شهری یعنی همان حاشیه شهرها و بافت ها فرسوده خاص تر توجه شود.

معاون وزیر و دبیرستاد ملی بازآفرینی کشور در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان خراسان رضوی که با هدف تبیین و تشریح سیاست های دولت در حوزه بازآفرینی شهری خراسان رضوی برگزار شد، درباره شرایط جدید اجرای برنامه های بازآفرینی شهری گفت: برنامه بازآفرینی یک محله توسط تسهیل گر از جنس جامعه مدنی به همراه یک شهرساز ارائه می شود و در ستاد شهرستانی و استانی ارائه و مصوب می شود و یکی از ویژگی ها این است که بعد از تصویب در ستاد استانی، استان تعیین می شود و انتهای تصویب نیز کمیسیون ماده ۵ دراستان است مگر مواردی که مغایرت اساسی دارد.

معاون حفاظت و اموراراضی اداره کل منابع طبیعی استان خراسان رضوی از رفع تصرف بیش از ۳ هزار هکتار زمین در این استان خبر داد.

تهران

عیسی فرهادی فرماندار تهران با بیان اینکه سه هزار و ۶۰۰ هکتار بافت فرسوده شهر تهران باید حداکثر تا ۱۰ سال آینده نوسازی شود گفت: روند اصلاح این بافت بسیار کند پیشرفت می کند که توجه شهرداری و راه و شهرسازی را می طلبد.

همدان

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در حاشیه هفتمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان همدان گفت: شرط خانه اولی برای دریافت تسهیلات در بافت فرسوده برداشته شده است.

هوشنگ عشایری در حاشیه هفتمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان همدان گفت: بعد از دستور مقام معظم رهبری درباره رسیدگی به مسئله مردم ساکن در بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های حاشیه‌ای و غیررسمی، دولت مصوباتی را برای انجام فرمایشات مقام معظم رهبری تبیین کرد که منجر به شکل‌گیری اقدامات مناسبی در خصوص بافت‌های ناکارآمد شد.

فرهاد فرزانه مدیر کل راه وشهرسازی استان همدان از تشکیل جلسه کمیسیون ماده پنج طرح تفصیلی شهر همدان در محل دفتر معاونت امور عمرانی استانداری همدان با حضور اعضاء کمیسیون خبر داد.

فرهاد فرزانه مدیرکل راه و شهرسازی همدان نیز در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان همدان گفت: ۹۶ محله در استان همدان برای اجرای طرح بازآفرینی شهری شناسایی شده است که ۴۰ طرح بازآفرینی هم‌اکنون در حال اجراست.

گیلان

مدیرکل راه وشهرسازی گیلان طی بازدید از محلات هدف بازآفرینی از اجرایی شدن طرح بازآفرینی شهری درکل استان خبر داد.

علی خاوری با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر پروژه های بازآفرینی شهری با هدف بهبود کیفی زندگی شهروندان در محلات هدف استان آغاز ودر حال اجراست.

سید امیرحسین علوی رئیس شورای شهر رشت گفت: بازآفرینی محلات رشت در راستای احیای بافت‌های هویت ساز، به نحوی که امکان زیست پایدار در این محلات ممکن باشد، مهمترین هدف پروژه بازآفرینی شهر رشت است.

مازندران

با حضور استاندار در جلسه شورایعالی شهرسازی کشور طرح ویژه توسعه استان با رویکرد مازندران یکپارچه همراه با توسعه متوازن و پایدار مطرح و به تصویب رسید.

رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی مازندران از انتخاب هیات اجرایی و انتصاب هیات نظارت بر انتخابات هشتمین دوره اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی مازندران خبر داد.

مرکزی

مجید شارقی مدیرکل راه وشهر سازی ورئیس دستگاه نظارت انتخابات اعضای هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی اعلام کرد: در اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آئین نامه اجرایی آن انتخابات اعضای هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در سال جاری همزمان با سراسر کشوربرگزار خواهد شد.

یزد 

محمدرضا نقصان محمدی، مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد ارتقای کیفیت زندگی مردم را هدف اصلی طرح بازآفرینی شهری عنوان کرد و گفت: سطح زندگی مردم باید در بخش مسکن و فضای شهری ارتقاء پیدا کند و در جهت تأمین مسکن مناسب برای مردم تلاش شود.

قم

حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم اعلام کرد: نظام‌نامه هشتمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره‌های سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان استان‌های سراسر کشور از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برای اجرا ابلاغ شد.

خراسان شمالی

سیداحسان جالینوس گفت: دهمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان با حضور اعضای جلسه در محل سالن جلسات معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری برگزار شد.

فرمانده یگان حفاظت زمین و مسکن راه و شهرسازی خراسان شمالی از رفع تصرف بیش از ۱۵ هزار مترمربع از اراضی ملی استان در سه‌ماهه نخست سال ۹۷ در این استان خبر داد.

خراسان جنوبی

جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی خراسان جنوبی برگزار شد.

سومین جلسه كارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان خراسان جنوبی در محل سالن جلسات حوزه معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری برگزار شد.

كهگیلویه وبویراحمد

محمدعلی علیمردانی مدیرکل راه وشهرسازی کهگیلویه وبویراحمد گفت: پروژه مدرسه ۶ كلاسه مهریان شهرستان بویراحمد از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیكی برخوردار است.

جلسه بررسی پروژه‌های عمرانی بخش چاروسا و دیشموك با حضور استاندار كهگیلویه وبویراحمددر سالن جلسات استانداری برگزار شد.

جنوب کرمان

فرمانده یگان حفاظت از اراضی اداره‌کل راه و شهرسازی جنوب کرمان گفت: ۴۱.۵ هکتار از اراضی ملی جنوب کرمان که مورد ساخت‌وساز قرار گرفته بود از دست متصرفان خارج شد.

کردستان

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان به همراه مدیرکل دیوان محاسبات استان از پروژه‌های بهسازی معابر و عمران شهری سنندج بازدید و از نزدیک در جریان پیشرفت پروژه‌ها قرار گرفتند.

شهرام ملکی مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: برای احداث بیمارستان بانه بالغ بر ۳۳۷ میلیارد ریال هزینه شده است.

ایلام

اعضای هیات نظارت و هیات اجرایی هشتمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان ایلام از طرف اداره کل راه و شهرسازی استان تعیین شد.