شناسهٔ خبر: 150058 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

ارزیابی ایمنی ساختمان‌های بلند مرتبه خوزستان

ببینید| جلسه کارگروه پایش ایمنی ساختمان های مهم و بلندمرتبه خوزستان رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی خوزستان از شناسایی و ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلند مرتبه استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خوزستان)، جلسه کارگروه پایش ایمنی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه به ریاست محمد خانچی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در سالن جلسات این معاونت برگزار شد. 

در این جلسه حامد شریف، رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی خوزستان، با اشاره به ابلاغ دستورالعمل تشکیل کارگروه استانی برای پایش ایمنی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه، اظهار کرد: بر اساس این دستورالعمل، نسبت به شناسایی و ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلند مرتبه در برابر آتش سوزی، زلزله، فرونشست و فروریزش اقدام و به محض شناسایی هر مورد از موارد ناایمن بر اساس قانون، مالک به انجام اقدامات اصلاحی در راستای تأمین پایداری و ایمنی مکلف می‌شود. 

وی شناسایی ساختمان‌های ناایمن، پرخطر و ناپایدار و اتخاذ راهکارهای قانونی برای رفع خطر و پایدارسازی ساختمان‌های شناسایی شده را از اهداف این کارگروه اعلام کرد. 

محمد خانچی، معاون عمرانی استاندار خوزستان، در این نشست با اشاره به دستور العمل کارگروه پایش ایمنی ساختمان‌های بلند مرتبه گفت: بر اساس این دستورالعمل، شناسایی و ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلند مرتبه در برابر حوادثی چون آتش‌سوزی، زلزله، فرونشست و فروریزش را به صورت جدی در دستورکار قرار داده و با شناسایی هر مورد ناایمن، بدون اغماض از طریق مجاری قانونی و حقوقی مالک را به انجام اقدامات اصلاحی در جهت تامین پایداری و ایمنی بنا مکلف کرده‌ایم. 

وی افزود: معتقدیم رعایت آیین‌نامه ساخت و ساز، مانع از ایجاد خطرات و بحران‌های احتمالی است و ساختمان‌هایی که فاقد پایان کار هستند، از نظر ایمنی در وضعیت نامشخصی به سر می‌برند و ممکن است در زمان وقوع خطراتی همچون زلزله و آتش‌سوزی برای ساکنین مخاطرات جدی جانی و مالی در پی داشته باشد و ضرورت دارد مردم از خریداری واحدهای مسکونی، تجاری و اداری در مجتمع‌های بلند مرتبه که فاقد گواهی پایان کار هستند خودداری کنند. 

معاون استاندار خوزستان اضافه کرد: ساختمان‌های ناایمن در مواقع بحران ممکن است فاجعه بار شوند و اساسا ساختمان‌هایی که در آن‌ها ایمنی به صورت کامل رعایت نشده، علاوه بر ایجاد ناامنی برای ساکنان همان ساختمان، باعث می‌شود تا ساختمان‌های مجاور نیز دچار خطر شوند. 

وی ادامه داد: در صورت بروز حادثه تنها ساختمان نا ایمن نیست که ممکن است خطرناک باشد بلکه ساختمان‌های کناری نیز دچار آسیب می‌شوند و از این جهت در زمان ساخت و ساز باید تا آنجایی که می‌شود به امنیت ساختمان دقت شود. 

خانچی افزود: در راستای انجام این طرح، بازدیدهای کمیته فنی مشترک با حضور نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای مسئول انجام می‌شود و از ابتدای سال تاکنون بیش از ۵۰ ساختمان مهم و بلند مرتبه استان مورد بازدید و پایش قرار گرفته‌اند. 

وی با اشاره به عملکرد کمیته فنی کارگروه اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون، ۵ جلسه کمیته ایمنی با حضور اعضای آن تشکیل شده است و در این راستا، ۱۸ مصوبه و پیگیری توسط این کمیته انجام پذیرفته است. 

این مقام مسئول در پایان گفت: خوشبختانه در سال گذشته اقدامات و مصوبات سخت‌گیرانه‌ای برای ساخت و ساز وضع شده است و اجرای این قوانین باعث شده تا احتمال خطرآفرینی ساختمان‌ها به حداقل برسند و در صورتی که سازندگان مسکن این قوانین را به طور کامل رعایت کنند شاهد تکرار حوادثی دلخراشی همچون متروپل در آینده نخواهیم بود.