شناسهٔ خبر: 155643 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

هموار شدن مسیر توسعه شهر زاهدان به همت اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان

سیستان اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان طی چند سال اخیر با اقداماتی که انجام داد توانست کام مردم زاهدان را با فراهم‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز و هموار کردن مسیر توسعه شیرین کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان سیستان و بلوچستان، اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان با هدف کمک به توسعه سیما و منظر شهری، ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، ساماندهی ترافیک و تسهیل در عبور و مرور وسائط نقلیه سنگین از خارج شهر و کاهش بار تصادفات زاهدان علاوه بر بهسازی و آسفالت ۲۰ هزار متر مربع از بلوار شهید میرمرادزهی زاهدان و اجرای طرح نهضت ملی مسکن طرح های مهم عمرانی نظیر استقرار فضاهای مناسب خدماتی _فراغتی در بلوار پرستار با جمع آوری بیش از ۷۰ هزار متر مکعب نخاله، احداث باند دوم کمربندی غربی شهر و نیز میدان راه و شهرسازی را در دستور کار قرار داده است که با بهره برداری از آنها در آینده نزدیک تحولات شگرف در حوزه منظر شهری رقم خواهد خورد.

هموار شدن مسیر توسعه شهر زاهدان به همت اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان

طرح نهضت ملی مسکن، پیشران توسعه اقتصادی، رونق تولید و اشتغال

همچنین خانه‌دار کردن مردم یکی ازبرنامه‌های اصلی دولت بوده که در قالب طرح نهضت ملی با چشم‌انداز خانه‌دار شدن بیش از چهار میلیون ایرانی هدف‌گذاری شده است در واقع جهش واقعی در ساخت مسکن از اولویت‌های اساسی دولت است و مدیران و برنامه ریزان به خوبی می دانند بسیاری از افراد جامعه نیازمند مسکن هستند بنابراین برای رفع نیاز این افراد باید ماموریت‌ها خالصانه و جهادی و با نهایت جدیت، سرعت و توان به انجام رسانده شود.

داشتن سرپناه از اولین خواسته‌های ضروری هر خانواده‌ای به‌شمار می‌رود با این حال طی سالیان اخیر روند تحولات اقتصادی به سمتی رفته که تامین این نیاز ضروری برای بسیاری از شهروندان غیرممکن شده است، با این حال دولت سیزدهم با اجرای طرح نهضت ملی مسکن امید در پی بازکردن این گره بزرگ از زندگی و معیشت از خانوارهای فاقد مسکن و جوانانی است که به دنبال تامین سرپناه برای خود هستند

به موازات برنامه انبوه‌سازی مسکن در دولت‌های پیشین، طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم کلید خورد تا دولت بتواند علاوه بر تحقق جهش تولید مسکن و قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن با ارائه انواع امکانات و مشوق‌ها از جمله ارائه زمین شرایط خانه‌دار شدن عده کثیری از مردم را تسهیل کند، در خلال اجرای این طرح عظیم عملکرد بعضی دستگاهها و استان هال همواره به صورت جهادی مطرح بوده است که از مهمترین آن‌ها می‌توان به استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد که برای پرداخت به این سهم مهم مردمی در دولت سیزدهم همه هم و غم خود را گذاشته و موفق شده که با ساخت واحدهای در تمامی شهرها به ویژه زاهدان در سایت های آرمانشهر و تفتان شهر گام های ارزنده ای را در خانه دار شدن شهروندان، ایجاد رونق تولید و اشتغال بردارد.

هموار شدن مسیر توسعه شهر زاهدان به همت اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان

اجرای طرح استقرار فضاهای مناسب خدماتی فراغتی در بلوار پرستار زاهدان

شهر همانند یک موجود زنده یا سیستمی، با سلسله مراتب پیچیده است که تمام اجزای آن با هم در ارتباط هستند و برهم اثر می گذارند، به همین خاطر فعالیت های خدمات شهری بر همه ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تاثیر می گذارد.

رونـد شهرنشـینی و شـهرگرایی جمعیـت در ایـران در طول چند دهه اخیر بسیار شدت گرفـته اسـت، عـلاوه بـر این گسترش بافت های شهری نیاز به مسکن و تحول در انواع فـناوری ها که نتیجه آن بر شرایط زندگی در شهرها موثر افتاده، بسیاری از شهرهای ما را با بحران رو در رو ساخته است.

افزایش تعداد اتومبیل، افزایش قیمت زمین و مسکن، نـیاز بـه انـواع خدمـات عمومی نیاز به انجام انواع فعالیت های عمرانـی مانند گسترش فضای سبز، ایجاد یا تسطیح آسفالت معابر، تاسیسات عمومی و زیـر بنایـی و نظایـر آنهـا در مواجه با چند عامل اساسی قرار داشته است. اجرای طرح استقرار فضاهای مناسب خدماتی فراغتی در بلوار پرستار زاهدان نیز از جمله فعالیت های مهم اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان به منظور افزایش رفاه شهروندان این کلانشهر است که با هدف ایجاد توازن بین ساخت واحدهای مسکونی و زیرساخت های خدماتی در پروژه های طرح نهضت ملی مسکن مرکز این استان در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.

هموار شدن مسیر توسعه شهر زاهدان به همت اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان

ساخت کمربندی غربی و میدان راه و شهرسازی 

 سیستم ‌حمل ونقل ‌و ‌دسترسی ‌به عنوان ‌مبحثی ‌کلیدی ‌و ‌اساسی ‌در ‌مطالعات ‌شهری ‌مطرح ‌بوده‌است، ‌زیرا یکی ‌ازنقش های ‌اساسی زندگی ‌شهری‌ را ‌تشکیل ‌می دهدکه ‌با ارتباط ‌بخشیدن‌ امورات ‌انسانی‌ به ‌یکدیگر ‌و ‌جریان‌ جابه جایی ‌افراد ‌محقق‌ می گردد.

با ‌گسترش‌ شهرها و افزایش ‌میزان ‌استفاده ‌از ‌وسایل ‌نقلیه‌ خصوصی ‌مسئولان ‌درتلاش اند ‌تا ‌با احداث ‌مسیرهای ‌کنارگذر ‌و اتوبانها ‌از افزایش‌ تردد در مراکز شهرها جلوگیری‌ کنند این‌ امر ‌در شهرهای ‌گردشگرپذیر و ‌مناطق ‌پرتراکم‌ که شهرها به‌هم ‌نزدیک اند به‌خاطر گرایش های ‌عملکردی ‌و ‌تعاملات ‌اجتماعی ‌بیشتر ‌ضروری ‌به ‌نظر ‌می رسد.

در طی سالهای اخیر با افزایش جمعیت آماری، شبکه های شهری دیگر پاسخگوی سیستم حمل و نقل نیست و سبب گره های ترافیکی فراوانی می شود، یکی از تدابیر اندیشه شده برای این مهم احداث کمربندی و خارج کردن سیستم حمل و نقل سنگین و ترانزیتی از داخل شهر به کناره و حاشیه شهرها است که تاثیر آن بر روی مشکلات به وجود آمده به عنوان راه حل مناسبی در نظر گرفته می شود.

جاده های کمربندی از جمله ملزومات راهسازی و شهرسازی در کلانشهرها محسوب می شوند که بار ترافیکی یک شهر را بر دوش می کشند و از سویی دیگر آلودگی هوا و آلودگی صوتی را نیز از مرکز شهر به حاشیه‌ها انتقال می دهد و در عین حال می توانند اقتصاد یک شهر را نیز هدف قرار داده و مقدمات رشد آن را به دنبال داشته باشند.

فلسفه ایجاد کمربندی در هر شهر و استان جلوگیری از ترافیک، تسهیل عبور خودروها، امنیت بیشتر شهرها و ... است، برخی از شهرستان های فاقد کمربندی با مشکلات زیادی در این زمینه روبه‌رو هستند، آنها هر روز ناچارند پذیرای مهمانانی باشند که ناگزیر راهی شهر شدهاند، البته این مساله چندان برای مسافران نیز خوشایند نیست، آنها مدت زمان بیشتری را باید در این مسیر و پشت چراغ قرمزها سپری کنند.

شهر زاهدان، ‌مرکز استان‌ سیستان و بلوچستان نیز یکی‌ از ‌نقاط ‌مهم‌ ارتباطی ‌در ‌پهنه ‌جنوب شرقی ‌کشور و ‌نیز در ‌مسیر ‌یکی ‌از ‌راههای ‌اصلی ‌دسترسی به تنها بندر اقیانویسی و ترانزیت بین المللی است، در ‌این ‌شهر علاوه  بر اینکه سالانه تعداد قابل توجهی از گردشگران داخلی و خارجی تردد می کنند مسیر مهم ترانزیت کالاهای تجاری ایران با سایر کشورهاست.

در این راستا مجموعه اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان همواره اهمیت کمربندی ها را در شهر زاهدان مورد توجه قرار داده و برای کاهش آمار تصادفات در این کلانشهر و همچنین برای ساماندهی ترافیک و تسهیل در عبور و مرور وسائط نقلیه سنگین از خارج شهر و کاهش بار تصادفات از سال ۱۴۰۰ عملیات ساخت بند دوم در کمربندی این شهر را آغاز کرده و تاکنون موفق شده هشت کیلومتر آن را به بهره برداری برساند و مابقی این مسیر ۱۴ کیلومتری نیز در زمان پیش بینی شده به اتمام خواهد رسید.

همچنین موقعیت قرارگیری میدان راه و شهرسازی در ورودی شهر و در مسیر کریدور بم _زاهدان_ میرجاوه و پاکستان اداره کل راه و شهرسازی استان را بر آن داشت تا با استفاده از ظرفیت کارشناسی درون سازمان و نیز پیمانکاران مجرب و با هدف ارتقا محیط شهری زاهدان نسبت به طراحی این میدان که در واقع پیشانی شهر زاهدان محسوب می شود اقدام کند و از آنجایی که استان سیستان و بلوچستان با تاریخی کهن و آثار و اماکن متعدد باستانی و تاریخی و مناظر بکر و دیدنی جذابیت‌های بی‌بدیل فراوانی برای گردشگران داخلی و خارجی دارد  المان ورودی میدان راه و شهرسازی زاهدان در سازه هشت ضلعی مورد توجه قرار گرفت تا در هر ضلع آن به مساحت تقریبی ۷۰ متر مربع با تاکید بر رویکرد وحدت ملی و مذهبی تصاویر امکان تاریخی و گردشگردی از شمال تا جنوب استان به شکل برجسته کار شود تا هر گردشگری با دور زدن کامل آن در چند لحظه زیبایی های فرهنگی این استان را ملاحظه کند.

هموار شدن مسیر توسعه شهر زاهدان به همت اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان