شناسهٔ خبر: 16234 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت:

طراحی نظام بودجه اهرمی سیاست وزارت راه و‌شهرسازی در سال ۹۵/ جزئیات پرداخت ۵۵ هزار فقره وام بافت فرسوده بانک مسکن/ لزوم تدوین ضوابط سختگیرانه‌ در ساخت‌و‌ساز بناهای بلند

گزارش آخر هفته  لزوم رسیدگی به زندگی ۲۰ میلیون شهروند در محلات ناکارآمد، طراحی نظام بودجه اهرمی سیاست وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۵، پرداخت وام‌های ۵۰، ۴۰ و ۳۰ میلیون تومانی بانک مسکن به واحدهای فرسوده‌شهری، لزوم تدوین و تصویب ضوابط سختگیرانه برای ساخت‌و‌ساز بناهای بلند بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار مسکن و شهرسازی در هفته ای که گذشت به شرح جدول زیر است:

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی:

یادداشت وزیر راه و شهرسازی با موضوع زلزله بم و زندگی ۲۰ میلیون شهروند در محلات ناکارآمد (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اعطای تسهیلات نوسازی و بهسازی، حمایت از مدیریت شهری در تجهیز و توسعه قلمرو عمومی و فضای شهری، برنامه‌ریزی و مدیریت اجرای پروژه‌های محرک توسعه، مدیریت توسعه فضاهای خدماتی مورد نیاز ساکنان در کنار مجموعه‌ای از فعالیت‌های آموزشی ظرفیت‌سازی، نهادسازی، ابزارسازی و شبکه‌سازی با نگرش بنیادین به مفهوم توسعه پایدار و کاهش خطرپذیری مخاطرات طبیعی و ارتقاء تاب‌آوری از اهم اقدامات دولت در این دوره بشمار می‌رود.

سخنرانی در دهمین نشست ستادملی بازآفرینی پایدار محدوده ها و محله‌های هدف (متن کامل را اینجا بخوانید.)

وقتی از مفهوم ایران‌شهر و نمونه‌های واقعی آن صحبت می‌کنیم شهرهایی مانند همدان، ملایر، نهاوند، تویسرکان و اسدآباد در تاریخ ایران به عنوان کانون‌های درخشنده‌ای به چشم می‌خورند و آثار درخشانی دارند. نکته بسیار مهم این است که ما کمک کنیم این شهرها خود را در دوره معاصر بازآفرینی کنند و از این منظر بحث بازآفرینی سکونتگاه‌ها در دوره معاصر اهمیت زیادی دارد.

شرکت عمران و بهسازی شهری ایران:

گفتگو با معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در باره بسته‌های خروج از رکود این شرکت برای بافت های فرسوده شهری (متن کامل را اینجا بخوانید.)

۵۵ هزار فقره وام بافت فرسوده‌ای که بانک مسکن پرداخت می‌کند، مازاد بر ۵ هزار فقره سهمیه تسهیلات بافت فرسوده‌ای است که این بانک در کنار سایر بانک‌ها پرداخت می‌کند و این ۵۵ هزار فقره جدید، در قالب بسته خروج مسکن از رکود در دولت به متقاضیان بازسازی بافت فرسوده پرداخت می‌شود.

اظهار نظر ایزدی درباره زلزله بم و آینده پیش رو (متن کامل را اینجا بخوانید.)

سال گذشته عنوان روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی که مصادف با سلاروز زلزله بم بود از تقویم رسمی کشور حذف شد اما با نامه‌نگاری‌های انجام شده توانستیم پنجم دی ماه را با این عنوان در تقویم ثبت کنیم. این روز یادآور کشته شدن شمار زیادی از هم‌وطنانمان است و برای مقابله با وقوع چنین حوادثی باید بیش از پیش به موضوع ساماندهی بافت‌های قدیمی کشور توجه کنیم.

بازدید ایزدی از بافت فرسوده شهری رشت (متن کامل را اینجا بخوانید.)

ستاد بازآفرینی شهری به عنوان متولی بافت‌های فرسوده و تاریخی در سطح کشور مشخص شده و این ستاد در نظر دارد با مشارکت و همکاری مردم در توانمند کردن این بافت‌ها تلاش کند که بدون مشارکت مردم و بخش خصوصی، دولت به تنهایی نمی‌تواند این حوزه را سامان ببخشد.

امضای تفاهم نامه بین شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و سازمان ملی زمین و مسکن برای سنددار کردن اراضی دولتی بافت های هدف نوسازی شهری ایران (متن کامل را اینجا بخوانید.)

شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و سازمان ملی زمین و مسکن بر اساس تفاهمنامه سنددار کردن اراضی دولتی بافت‌های هدف برنامه نوسازی شهری در ۹ بند نسبت به اجرای برنامه‌های بهسازی در بافت‌های ناکارآمد شهری توافق کردند.

سخنرانی معاون فنی و نظارت شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد (متن کامل را اینجا بخوانید.)

گرچه بیش از چهار دهه از برنامه‌ریزی و تهیه طرح‌های توسعه شهری می‌گذرد، اما ناکارآمدی نظام طرح‌ریزی و برنامه‌های توسعه شهری در مواجهه با نابسامانی‌های پهنه‌های مختلف شهری، لزوم توجه و تدوین یک دستور کار شهری جدید را بیش از پیش نمایان می‌کند.

سازمان ملی زمین و مسکن:

امضای تفاهم نامه سازمان ملی زمین و مسکن با شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برای سند دار کردن اراضی دولتی بافت‌های هدف نوسازی شهری ایران در ۹ بند (متن کامل را اینجا بخوانید.)

شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و سازمان ملی زمین و مسکن بر اساس تفاهمنامه سنددار کردن اراضی دولتی بافت‌های هدف برنامه نوسازی شهری در ۹ بند نسبت به اجرای برنامه‌های بهسازی در بافت‌های ناکارآمد شهری توافق کردند.

سخنرانی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در امضای تفاهم نامه سند دار کردن اراضی دولتی بافت های هدف نوسازی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

هرگونه اقدام درخصوص ساکنان بافت‌های هدف احیا و بهسازی منوط بر هویت و اسم و رسم‌دار شدن آن‌هاست چون تفکیک اراضی خارج از برنامه جامع شهری، غیرقانونی بوده و موجب می‌شود واحدهای مسکونی ساکنان این بافت‌ها سنددار نباشند.

معاونت مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی:

دعوت مظاهریان به مشارکت حرفه مندان در تدوین مبحث دوم مقررات ملی ساختمان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

هدف از تغییرات در مقررات ملی ساختمان انتقاع مهندسان نیست بلکه افزایش کیفیت ساخت و ساز و اصلاح نظام فرآیند مهندسی مدنظر است.

سخنرانی مدیرکل دفتر تشکل‌های حرفه‌ای و سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در نخستین  نشست مسئولان و حرفه‌مندان پیرامون بررسی متن جدید مبحث دوم مقررات ملی ساختمان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مبحث دوم مقررات ملی ساختمان که در حال حاضر در دست بازنگری قرار دارد و پیش‌نویس جدید آن تهیه شده است در مصوبه پیشین خود دارای نکات قوت و ضعفی بود که اجرای آن مورد آسیب‌شناسی قرار گرفت و بر همین مبنا نیز پیش‌نویسی تهیه شده که در دست بررسی و اعلام نظر از سوی جامعه حرفه‌ای است.

پیشنهادات محمدجواد عرفانیان‌جم برای متن پیش‌نویس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

 در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان اگر وزارت راه و شهرسازی مسئولیت نظام‌مندی مهندسی و وزارت کشور وظیفه نظام‌مندی اداری را برعهده بگیرند آیین نامه ضمانت اجرایی پیدا می‌کند و بار مسئولیت هر کدام نیز شفاف می‌شود.

معاونت معماری و شهرسازی و مدیران کل این معاونت:

مدیرکل دفتر نظارت بر طرح های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

تلاش می‌کنیم جلوی صدور پروانه‌های جدید را در منطقه ۲۲ تهران بگیریم.

بانک مسکن:

جزئیات پرداخت تسهیلات بانک مسکن به ۵۰ هزار واحد فرسوده شهری (متن کامل را اینجا بخوانید.)

تسهیلات بافت فرسوده بانک مسکن در سه سقف اعطا می‌شود که این تسهیلات در کلانشهرها ۵۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۳۰ میلیون تومان است

قائم مقام وزیر در طرح مسکن مهر:

آخرین وضعیت مسکن مهر در سراسر کشور در گفتگو با مهرآبادی تشریح شد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

عملیات ساختمانی ۲۳۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور به پایان رسیده ولی به دلیل عدم برخورداری از خدمات زیربنایی هنوز امکان اسکان مالکان در آن‌ها وجود ندارد.

سایر حوزه‌های مسکن و شهرسازی:

انتقاد رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران از بازپرداخت سنگین تسهیلات ۱۰۰ میلیونی مسکن قسطی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

برنامه‌ای از سوی انبو‌سازان برای فروش اقساطی مسکن تدوین نشده است.

اظهار نظر نائب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از لزوم تدوین ضوابط سختگیرانه برای ساخت و ساز بناهای بلند (متن کامل را اینجا بخوانید.)

با توجه به اینکه ساخت بناهای بلند صرفا به منظور مقاصد تامین اقتصادی برای قشری مرفه و در مراکز تجاری و در نقاط گران کلانشهرها انجام گرفته و به عبارتی سوداگرایانه بوده است، تدوین و تصویب ضوابطی در این‌باره می‌تواند به اهرمی برای کاهش شهرفروشی و تخلفات تبدیل شود.

 

نظر شما