شناسهٔ خبر: 17099 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت:

آغاز خروج مسکن از رکود و رشد ۱۱ درصدی معاملات بانک مسکن/ ساخت‌و‌سازهای شمال‌ تهران توجیه شهرسازی ندارد/ واگذاری قطعی اراضی منطقه آزاد کیش به یک پروژه انبوه‌سازی

هفته برگزاری مراسم هفتاد و هفتمین سالگرد بانک مسکن و تاکید وزیر راه و شهرسازی برای آغاز خروج مسکن از رکود، رشد ۱۱ درصدی معاملات بانک مسکن در سال جاری، اثبات اثرات بلندمرتبه‌سازی بر آلودگی‌هوا و غیرقابل توجیه بودن شهرسازی در برخی مناطق تهران و اعلام ایجاد شبکه نظارت بر ساخت و ساز با محوریت وزارت راه و شهرسازی بخشی از اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی؛

سخنرانی در مراسم هفتاد و هفتمین سالگرد تاسیس بانک مسکن (متن کامل را اینجا بخوانید.)

من در جلسات مختلف هیأت دولت و همچنین مکاتباتم با سایر اعضای کابینه و مقامات بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیاز به بانک توسعه‌ای را به خصوص در بانک مسکن مکرراً گوشزد کرده ام که نهایتا خوشبختانه توانستم موافقت رئیس بانک مرکزی در بحث ارتقای بانک مسکن به بانک توسعه‌ای را اخذ کنم. این تلاش‌ها ادامه یافت که نهایتا مصوب شد در لایحه بودجه ۹۵ تبصره مهمی مبنی بر توسعه‌ای شدن بانک مسکن ذکر شود.

وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران از رشد ۱۱ درصدی معاملات بانک مسکن و آغاز خروج مسکن از رکود خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در دو ماه گذشته معاملات بانک مسکن نسبت به ماه‌های قبل ۱۱ درصد رشد داشته است که نشان می‌دهد بتدریج بخش مسکن در حال خروج از رکود است. افرادی که در سال گذشته در صندوق‌های پس‌انداز مسکن سرمایه‌گذاری کرده‌اند به تدریج می‌توانند در ماه‌های آینده تسهیلات خود را دریافت کنند.

نماینده وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت المال؛

تشکیل جلسه مشترک مدیرعامل یک شرکت انبوه ساز و نماینده وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ بیت‌المال (متن کامل را اینجا بخوانید.)

هدف وزارت راه و شهرسازی از اصرار بر اجرای قانون پیش‌فروش ساختمان ایجاد گردش مالی مطمئنه در بازار ساخت و ساز و خروج بازار مسکن از رکود است.

شورای‌عالی معماری و شهرسازی؛

نتایج سه گزاش شورای عالی شهرسازی و معماری و اثبات اثرگذاری بلندمرتبه‌سازی‌ها بر آلودگی هوای تهران (متن کامل را اینجا بخوانید.)

نگاهی گذرا به سه گزارش منتشره شورای عالی شهرسازی و معماری، فرافکنی برخی مدیران‌شهری پایتخت در موضوع «وجود ارتباط میان بلندمرتبه‌سازی و آلودگی هوای تهران» و تأیید شدن نظرات اعضای کابینه ـ رئیس‌جمهور، وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ـ را نشان می‌دهد.

اظهارنظر چهره ماندگار شهرسازی ایران در ارتباط با ساخت و سازهای بدون توجیه شهرسازی در تهران (متن کامل را اینجا بخوانید.)

شهرداری پاسخگوی آلودگی‌های صوتی و زیستی ساخت و سازهای گسترده شهری باشد.

 

ابلاغ حریم شهرهای البرز و افزایش حریم شهر جدید هشتگرد (متن کامل را اینجا بخوانید.)

دبیر شورای‌عالی معماری در نامه‌ای به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان البرز مصوبه تعیین تکلیف مجتمع‌ها و شهرک‌های صنعتی، حریم شهرهای کوهسار، گلسار، گرمدره و شهر جدید هشتگرد را ابلاغ کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی؛

اعلام ایجاد شبکه نظارت بر ساخت و ساز با محوریت وزارت راه و شهرسازی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در سطح ملی نیز ضمن آنکه تعداد زیادی از پروژه‌ها در سطح کشور توسط سازمان مجری ساختمان‌های دولتی و عمومی انجام شده است دستگاه‌های اجرایی همچون وزارت ورزش و سایر نهادها ساخت تعدادی از ساختمان‌های دولتی را در دست اجرا دارند که به موازات سازمان مجری اجرا می‌شود.

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی؛

دعوت از مهندسان برای نظرخواهی درباره پیش نویس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

معاونت مسكن و ساختمان وزارت راه وشهرسازي در ۱۴ فصل نظام اداری كنترل مقررات ملي ساختمان را به عنوان پيش‌نويس اول و غير قابل استناد در ۱۶۰ ماده منتشر كرده است.

اظهار نظر محمدرضا حافظی معمار، شهرساز و استاد دانشگاه برای رعایت مبحث ۱۹‌ام مقررات ملی ساختمان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

دست‌اندرکاران امور ساختمانی باید دقت کنند ساختمان‌هایی که بر اساس اصول ذخیره انرژی ساخته می‌شوند ساختمان‌های بهتری هستند و شرایط بهتری را برای شهروندان ایجاد می‌کنند. همیشه لازم نیست با صرف انرژی بالا شرایط راحتی را فراهم کنیم بلکه با طراحی مناسب می‌توان این شرایط را ایجاد کرد بدون اینکه هدررفت انرژی در آنها رخ دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید؛

جزئیات نامه مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید به وزیر راه و شهرسازی و پیگیری مشکلات مسکن مهر «هسا» و مذاکره مستقمی با پیمانکاران (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در حال حاضر عملیات ساخت نزدیک به ۵۰ هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید برعهده شرکت «هسا» است که در بعضی موارد موفق و در برخی ناموفق عمل کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان ملی زمین و مسکن؛

تحلیل رئیس سازمان ملی زمین و مسکن از نداشتن سابقه حرفه‌ای تعاونی‌ها در امر ساخت و ساز (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اینکه جمعی نسبت به تاسیس تعاونی‌ها و مجموعه‌هایی برای ساخت مسکن اقدام کنند و تمام پروسه تهیه زمین و اخذ پروانه و مسیر قانونی آن را طی کند و عده‌ای از این طریق صاحب خانه شوند، اتفاق خوبی است اما نکته مهم و اساسی غیرحرفه‌ای بودن این مجموعه است.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی؛

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن روستایی از تامین مسکن رایگان خانواده های روستایی دو معلوله و بیشتر تا پایان امسال خبر داد.(متن کامل را اینجا بخوانید.)

امسال بنیاد مسکن با کمک سازمان بهزیستی و بنیاد مستضعفان هزینه ساخت مسکن خانوارهای روستایی دارای دو معلول یا بیشتر را به طور کامل تقبل می‌کند. برای هر واحد مسکن روستایی ۱۸ میلیون تومان کمک بلاعوض پیش‌بینی شده که ۱۰ میلیون تومان آن را بنیاد مستضعفان تقبل می‌کند، ۶ میلیون تومان را سازمان بهزیستی و مابقی را بنیاد مسکن از محل حساب ۱۰۰ امام (ره) تأمین کرده و نهایتا تا پایان امسال همه خانوارهای روستایی دو معلوله و بیشتر را صاحب مسکن ایمن خواهیم کرد.

نظر شما