شناسهٔ خبر: 20730 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته ای که گذشت؛

فرصت سرمایه‌گذاری در ۷۰ هزار هکتار بافت میانی شهرها/ اعلام آمادگی برای ثبت پرونده حرم امام رضا(ع) در یونسکو/ تأمین ۷۹ درصد بودجه کلانشهرها از ساخت‌و‌ساز/ تامین مسکن در شهرها با خرید مسکن مهر وسط بیابان خیلی متفاوت است

گزارش آخر هفته  افزایش سه برابری سرمایه بانک مسکن با تصویب مجلس، دیدار وزیر راه و شهرسازی با رئیس جمهوری و مسئولان بنیاد مسکن با تمرکز بر تامین مسکن اقشار کم درآمد، قول رئیس جمهوری برای تامین مسکن برای دهک های پایین، اعلام وجود ۱۱۸ هزار واحد مسکونی مهر بدون متقاضی، تأمین ۷۹ درصد بودجه کلانشهرها از ساخت‌و‌ساز و تاکید بر انحراف در عملکرد و ماموریت کمیسیون ماده ۱۰۰ بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته ای که گذشت به شرح جدول زیر بود؛

وزیر راه و شهرسازی؛

حضور در نخستین جلسه شورای‌عالی معماری و شهرسازی درباره بازنگری طرح بهسازی و نوسازی حرم مطهر امام رضا(ع) (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اولين جلسه شورای‌عالی معماری و شهرسازی در سال ۱۳۹۵، روز ۲۳ فروردین‌ماه به جهت اهميت موضوع، به بررسی «برنامه راهبردی بهسازی و هدايت موزون توسعه در محدوده پيرامون حرم مطهر امام رضا اختصاص يافت.

سخنرانی در سی و هفتمین سالگرد تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

سیاستی که ما تعقیب می‌کنیم سیاست توسعه شهرهای میانی و جلوگیری از مهاجرت‌فرستی  به شهرهاست. لذا، سیاست‌هایی که وضع می‌کنیم عمدتا به نفع شهرهای میانی است تا بتوانند جمیعت را بهتر در خود جای دهند.

اعلام افزایش سه برابری سرمایه بانک مسکن با تصویب مجلس و سیاست های اتخاذشده وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در حال حاضر، رقم سرمایه بانک مسکن، قریب به سه هزار میلیارد تومان تعریف می‌شود این در حالی است که ما در لایحه بودجه درخواست افزایش این سرمایه به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان را داده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی درگفتگو با خبرنگاران در مراسم سی و هفتمین سالگرد تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

نیادمسکن انقلاب اسلامی به عنوان فعال باسابقه بخش مسکن، می‌تواند علاوه بر بهسازی مسکن روستایی، اجرای طرح‌های هادی روستایی و بازسازی مناطق سانحه‌دیده در نوسازی بافت‌های میانی شهرها و در تشکیل شهرهای جدید نیز حضور داشته باشد.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی؛

تابش در دیدار با رئیس جمهوری از اجرای تمامی طرح های هادی تا پایان سال برنامه ششم توسعه خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

طرح‌های هادی روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان سال ۹۵ تهیه و در مراجع قانونی به تصویب می‌رسد که نقش مهمی در ایجاد یک کالبد قوی و زیرساخت‌ها در روستاها خواهد داشت٬ البته در ۴۰ درصد این روستاها بالغ بر ۱۵ هزار روستا طرح‌های هادی اجرا شده و بقیه کار را هم باید تا پایان برنامه ششم تکمیل کنیم.

تابش در گفتگو با خبرنگاران (متن کامل را اینجا بخوانید.)

عمده فعالیت ما، تولید مسکن روستایی بوده که تاکنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی را با بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بهسازی و نوسازی کردیم و این روند ادامه پیدا می‌کند.

رئیس جمهوری با مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دیدار کرد و بر تامین مسکن اقشار کم درآمد تاکید کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

تامین مسکن در شهرها با خرید مسکن مهر وسط بیابان خیلی متفاوت است. چراکه تمام امکانات زیربنایی و روبنایی در شهر وجود دارد اما مسکن مهر فقط یک خوابگاه تعریف شده است. بهترین کار به جای اجرای مسکن مهر این بود که بافت‌های فرسوده شهرها بازسازی می‌شدند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از تکمیل و تحویل ۱۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال ۹۵ توسط خیرین مسکن ساز خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در سال ۹۵ می‌توانیم ۱۰ هزار واحد مسکونی دیگر علاوه بر ۱۵ هزار واحد مسکونی که احداث و تحویل متقاضیان شده، توسط خیرین مسکن ساز تکمیل و تحویل دهیم.

اهدای ۲۰۰ میلیون ریال به حساب ۱۰۰ امام برای کمک به مستضعفان توسط رهبر معظم انقلاب (متن کامل را اینجا بخوانید.)

همزمان با ایام سالروز صدور فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر افتتاح حساب ۱۰۰ جهت کمک به مسکن محرومین و تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال جهت واریز به حساب ۱۰۰ امام متعلق به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اهدا کردند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تحقیقات مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اعتباری که برای اجرای طرح‌ها، پیش‌بینی شده ۹۵۰ میلیارد تومان است که پیش‌بینی می‌شود از منابع مختلف، تسهیلات بانکی، منابع داخل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، پیش فروش و مشارکت تامین شود. همچنین اگر امسال، اعتبارات تحقق پیدا کند می‌توانیم برنامه‌های ساخت مسکن را عملیاتی کنیم و به نتیجه برسانیم.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر؛

مهرآبادی از ۱۱۸ هزار واحد بدون متقاضی مسکن مهر خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

براساس آخرین اطلاعات ارسالی از استان‌ها تعداد کل واحدهای بدون متقاضی اعم از پروژه‌های سه‌جانبه، تعاونی‌های مسکن و حتی خودمالکین ۱۱۸ هزار واحد اعلام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران؛

الزامات تحقق سیاست بهسازی و نوسازی بافت فرسوده از سوی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تشریح شد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مدل‌های مختلفی را برای بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد می‌توان به کار گرفت. این‌که در همه این مناطق واحدها را تملک و تخریب کنیم و جای آن‌ها برج بسازیم راهکار مناسبی برای همه این بافت‌ها نیست.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی؛

سخنرانی در دومین همایش ملی شهرسازی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

حدود ۷۹ درصد از بودجه شهرداری مستقیم به امر ساخت و ساز ارتباط دارد که این درآمدها شامل عوارض مازاد بر تراکم، عوارض پروانه‌های ساختمانی، جریمه کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری، عوارض حذف پارکینگ و مسائلی از این دست می‌شود درحالی که قرار بود کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری برای جلوگیری از تخلف تشکیل شود نه آنکه پول بگیرد و تخلف را قانونی کند.

جزئیات اقدامات معاونت معماری و شهرسازی در تحقق مشهد ۲۰۱۷ با اولویت اندیشه ایران شهری (متن کامل را اینجا بخوانید.)

برگزاری سه نشست در فواصل زمانی مشخص و با حضور مسئولان ارشد، تنظیم پیش‌نویس مصوبه هیئت محترم وزیران در خصوص مشهد ۲۰۱۷، برگزاری مسابقه طراحی نشان مشهد ۲۰۱۷، تهیه و تدوین فیلم و كتاب "شكوه خراسان، دیدی نو، سرزمینی كهن"، ایجاد مراكز خدماتی و رفاهی بین راهی، در ورودی و خروجی شهر مشهد، ایجاد مراكز خدماتی و رفاهی بین راهی در ورودی و خروجی شهر مشهد، نصب تابلوهای پیام متغیر در محور منتهی به شهر مشهد، پیگیری‌موضوع ایران‌شهری، كریدور فرهنگی مشهد نیشابور، ایستگاه راه‌آهن شهر مشهد، چهاربانده كردن مسیر ریلی مشهد به تپه سلام و احداث ایستگاه شهر جدید بینالود از اهم موضوعات مطالعاتی و اجرایی است که به انجام رسید.

دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارائه گزارش مشهد ۲۰۱۷ (متن کامل را اینجا بخوانید.)

پیش‌بینی کردیم کتاب مشهد ۲۰۱۷ که مجموعه‌ای از عکس‌های قدیم تا جدید شهر مشهد است منتشر شود. همچنین فیلم و کتاب مجموعه «شکوه خراسان: دیدی نو، سرزمینی کهن» The Splendor of Greater Khorasan نیز به فارسی و انگلیسی و فیلم DVD آن به ۷ زبان زنده دنیا؛ فارسی، انگلیسی، عربی، فرانسوی، ترکمن، ازبکی و روسی ترجمه شود.  

برگزاری نخستین نشست شورای عالی معماری و شهرسازی درباره برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون توسعه در محدوده حرم مطهر امام رضا(ع) (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اولين جلسه شورای‌عالی معماری و شهرسازی در سال ۱۳۹۵، روز ۲۳ فروردین‌ماه به جهت اهميت موضوع، به بررسی «برنامه راهبردی بهسازی و هدايت موزون توسعه در محدوده پيرامون حرم مطهر حضرت رضا (ع) اختصاص يافت.

سایر اخبار؛

سخنرانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در دومین همایش ملی شهرسازی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

ایجاد بازار برای قوانین و مقررات اشتباه است. اگر قرار باشد به اخلاق مسلمانی عمل کنیم و حقوق مسلمانان را به رسمیت بشناسیم ایجاد بازار خرید و فروش برای قوانین و مقررات اشتباه و نادرست است.

سخنرانی رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران در دومین همایش ملی شهرسازی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

به حراج گذاشتن مقررات شهرسازی و مبحث مقررات ملی ساختمان از چالش‌هایی است که نظام شهرسازی ایران با آن روبه‌روست و این شرایط موجب ایجاد سیمای نامطلوب در شهرها، گسترش حاشیه‌نشینی و آلودگی محیط زیست شده است.  

سخنرانی مدیرکل سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی در دومین همایش ملی شهرسازی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

آنچه که امروز از جامعه مهندسی انتظار می‌رود این است که شهرسازان عضو هیات مدیره موضوعات دونقشه‌ای و سه نقشه‌ای را و همچنین امضافروشی را در سازمان مطرح کنند و ابتدا با روش‌های آموزش و ترویجی و سپس برخوردهای انتظامی با این پدیده های غیرقانونی مقابله کنند.

 

نظر شما