شناسهٔ خبر: 21307 - سرویس زنان و امور خانواده
نسخه قابل چاپ

عرفانیان در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

جایگاه بانوان در پیاده‌سازی رویکرد شهرسازی ریل‌پایه/ ضرورت تشکیل کمیته‌های همکاری برای حل مشکلات بانوان در مناطق ناکارآمد شهری/ لزوم اصلاح منشور حقوق مسافران با رویکردی جدید

مونا عرفانیان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان با بیان این مطلب که به کمک کمیته‌های تخصصی و سمن‌ها مشکلات بانوان در حوزه داخلی و خارجی وزارت‌خانه را پیگیری خواهیم کرد، گفت: ایجاد اصلاحات در منشور حقوق مسافران و تشکیل کمیته‌های همکاری برای حل مشکلات بانوان سراسر کشور در سال جاری در دستور کار قرار گرفته است.

منا عرفانیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص مهمترین اقداماتی که در سال جاری در دستور کار قرار گرفته است بیان کرد: وظایف بخش بانوان وزارت راه و شهرسازی در دو حوزه کلی احصاء حقوق بانوان در حوزه داخلی وزارت‌خانه و ارائه خدمات و توجه به رعایت حقوق زنان (در حوزه وظایف وزارت راه و شهرسازی) در سطح جامعه خلاصه می‌شود. با توجه به وسعت وظایف وزارتخانه در  سطح عمومی شهر قطعا همه اقشار جامعه مخاطبان این وزارتخانه محسوب می‌شوند که رسیدگی به آنها بسیار متنوع خواهد بود.

عرفانیان با بیان اینکه باید در سال جاری با استفاده حداکثری از شرایط و تمرکز بیشتر، برنامه‌های خود را جلو ببریم گفت: با تشکیل کمیته‌های تخصصی حمل و نقل، برنامه‌ریزی و مسکن و شهرسازی و همچنین فعال‌تر کردن میز زنان سعی داریم تا مشکلات و چالش‌های موجود در بخش داخلی وزارت‌خانه و همچنین از طریق سمن‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد مشکلات کاربران را بررسی و رفع کنیم که این اقدامات از محورهای اصلی کار ما در سال ۹۵ به شمار خواهد رفت.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مشکلات ما از لحاظ موضوعی نیز در سه حوزه فضای عمومی، حمل و نقل و مناطق ناکارآمد شهری تقسیم می‌شوند گفت: رسیدگی به نیازها و مطالبات زنان در فضاهای باز عمومی مانند پارک، خیابان و سایر فضاهای شهری و همچنین فضاهای بسته عمومی از جمله ترمینال‌های شهری از وظایف مهم وزارت راه و شهرسازی محسوب می‌شود که در سال جاری به دنبال آن خواهیم بود.

وی در ادامه افزود: ارائه خدمات در این فضاها به ویژه ترمینال‌ها که از مهمترین نقاط شهری هستند و بخشی از فضای شهری را به خود اختصاص می‌دهند در حیطه وظایف ما به شمار رفته و از سوی دستگاه‌های حمل و نقلی انجام می‌شود.

عرفانیان با اشاره به رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اهمیت شهرسازی ریل‌پایه نیز بیان کرد: این رویکرد که بر اتصال مناسب و منطقی بین حوزه حمل و نقل و شهرسازی استوار است می‌تواند بخش قابل توجهی از نیازهای بانوان را در این بخش درنظر گرفته و تعاریف خاصی را در این حوزه به خود اختصاص دهد.

این مقام مسئول با تأکید بر اهمیت بالای بخش حمل و نقلی و نقش زنان در این بخش اعلام کرد: ما باید در ارائه خدمات در بخش حمل و نقل چه در حوزه جاده‌ای، هوایی و چه بخش دریایی توجه ویژه‌ای را به زنان داشته باشیم. ما باید در اولین مرحله با رویکرد جدید اصلاحاتی را در وضع موجود و منشور فعلی حقوق مسافران در کشور ایجاد کرده و سعی در ارتقای کیفی آن داشته باشیم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان در این‌باره اضافه کرد: از آنجایی که بحث حقوق بانوان از دو بخش حقوق شهروندی و عدالت اجتماعی جدا نخواهد بود، سعی داریم با تاکید بیشتر این دو بخش در وزارت راه وشهرسازی موضوعات و برنامه‌ها را پیش برده و اقدامی قابل توجه در این عرصه انجام دهیم.

عرفانیان در تشریح وظایف و اقداماتی که در حوزه زنان و در مناطق ناکارآمد شهری قابل اجراست خاطرنشان کرد: رسیدگی به مشکلات این بخش تا حد بسیار زیادی به همکاری سایر دستگاه‌ها و حوزه‌های دولتی کشور وابسته است چرا که مواردی چون فقر بهداشت، فقر مالی، فقر آموزشی، فرهنگی و ...  را در بر داشته و می‌تواند تأثیر ویژه و متفاوتی را بر روی بانوان داشته باشد. بدین منظور تشکیل شبکه‌های همکاری خود یکی از اصلی‌ترین وظایف و اقدامات ما در دستور کار سال جاری این بخش خواهد بود./

نظر شما