شناسهٔ خبر: 26842 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌و‌نقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

کاهش ۸/۲ درصدی تلفات رانندگی در چهارماه نخست سال/ دستور تشکیل كارگروه برای حل مسئله ترانزیت ترکمنستان/ انعقاد قرارداد چهارخطه کردن مسیر صالح‌آباد تا مهران و دهلران/ بهره‌برداری از ۱۰۳ پروژه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته دولت

گزارش آخر هفته لزوم محرومیت‌زدایی در منطقه بازفت، نوسازی ناوگان فرسوده جاده‌ای با واقعی شدن قیمت سوخت، تشریح آخرین وضعیت تصادف اتوبوس آزادراه تهران-کرج، ابلاغ دستورالعمل طراحی و اجرای مخلوط‌های آسفالتی درشت دانه و افتتاح بزرگراه نورآباد- قائميه دیگر اخبار مهم حمل و نقل جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به طور قطع مهمترین خبر حوزه حمل و نقل جاده‌ای گزارش چهارماهه حوادث ناشی از تلفات رانندگی است که طبق آن  ۵۴۲۹ نفر در تصادفات رانندگی كشته و ۱۱۲ هزار و ۷۷۰ نفر مجروح شده‌اند كه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۸/۲درصد كاهش در تلفات، و ۷/۷درصد افزایش در مجروحان داشته است. همچنین تعداد كشته‌های تصادفات رانندگی در تیرماه امسال ۱۴۸۴ نفر بوده كه نسبت به تیرماه سال گذشته ۳/۱ درصد رشد داشته و شامل ۴۲۴ نفر درون‌شهری و ۹۵۱ نفر برون‌شهری،  ۱۰۶ نفر روستایی و ۳ مورد نیز نامعلوم بوده است. بدین ترتیب تعداد تلفات در چهارماه ابتدای سال جاری در بخش درون‌شهری با رشد ۴/۲ درصدی و در برون‌شهری کاهش ۶/۲ درصدی و جاده‌های روستایی با رشد  ۲/۲ درصدی روبه‌رو بوده است. همچنین استان اردبیل با افزایش ۴۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشترین رشد را داشته است و استان مازندران موفق به کاهش ۲۶ درصدی تصادفات شده است.

مهمترین اخبار حوزه حمل‌و‌نقل جاده‌ای در هفته گذشته در جدول زیر قابل ملاحظه است:

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی

دولت به دنبال دامن زدن به مشکلات نیست بلکه در جهت رفع آن گام بر می‌دارد. البته باید توجه داشت که روابط دیپلماتیک موثر در گرو اقدام حقوقی مناسب است. لذا بخش خصوصی و شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی که متحمل ضرر و زیان مالی شده‌ و متضرر شده‌اند می‌توانند به مجامع بین‌المللی شکایت کنند. ایجاد فایل در دادگاه‌های بین‌المللی می‌تواند اقدام پیشگیرانه مناسبی برای دولت ترکمنستان باشد که ادعای مرکزیت اتفاقات بین‌المللی در منطقه را دارد.(برای دیدن خبر اینجا کلیک کنید)

امیر امینی، معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی

 وزارت راه و شهرسازی با انعقاد قرارداد ۸۰ میلیارد تومانی برای چهارخطه کردن مسیر صالح‌آباد تا مهران و دهلران موافق است. اما قطعا اتمام و تکمیل این پروژه به اربعین امسال نخواهد رسید اما حدود ده تا دوازده کیلومتر از این مسیر امسال به بهره‌برداری می‌رسد. پیمانکار این پروژه در مناقصه مشخص شده است هدف اصلی را مسیر صالح‌آباد به مهران دانست و توضیح داد از آنجا که همه زایران اباعبدالله حسین﴿ع﴾ از ایلام به سمت مهران نمی‌روند و یک بخشی هم از خوزستان به این سمت می‌روند این طرح به صورت عمومی‌تر مطرح شده است اما ابتدا باید مسیر صالح‌آباد به سمت مهران در اولویت قرار گیرد. (برای دیدن خبر اینجا کلیک کنید)

داود کشاورزیان، معاونو زیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری وحمل و نقل جاده‌ای این ۱۰۳ پروژه‌ در بخش‌های مختلف شامل احداث مجتمع‌های خدماتی – رفاهی، بهسازی  و روكش آسفالت،تعمیرات اساسی پل های بزرگ و ساخت و احداث راهدارخانه،انبار شن و نمك و آشیانه می‌باشد كه علاوه بر سرمایه‌گذاری و اعتبارات صرف شده توسط بخش خصوصی جهت احداث و ساخت مجتمع‌های خدماتی – رفاهی، معادل ۲۲۵ میلیارد تومان جهت كل پروژه‌های یاد شده از محل اعتبارات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هزینه شده است. همچنین ۳۱۵ پروژه مهم در حوزه حمل ونقل جاده‌ای و راهداری تا پایان سال جاری بعه بهره برداری می رسد که بر این اساس تا پایان سال ۱۳۹۵، ۵۹ مجتمع خدماتی – رفاهی دیگر افتتاح می شود ، ۱۲۳ پروژه بهسازی روكش آسفالت ، اصلاح ۶۰ نقطه یا مقطع پرحادثه ، تعمیر اساسی ۵۵ دستگاه پل بزرگ،راه‌اندازی سیستم اخذ عوارض الكترونیك در هفت آزادراه كشور و  ساخت و احداث ۹ باب راهدارخانه، انبار شن و نمك و آشیانه و احداث ساختمان جدید سالن مسافربری پایانه مرزی  شلمچه انجام می‌شود. (برای دیدن خبر اینجا کلیک کنید)

مشکل اصلی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای ایران رکود و وجود مازاد ظرفیت وسیله حمل و نقل است به طوری که تعدادی زیادی کامیون هستند که بار برای جابه‌جایی ندارند و بیشتر از ۶۰هزار تا ۷۰هزار کیلومتر در سال نمی‌توانند فعالیت کنند.«راه حل اصلی نوسازی ناوگان فرسوده در گروی واقعی شدن قیمت سوخت است» و تا زمانی که قیمت سوخت واقعی نشود نوسازی ناوگان فرسوده به صورت طبیعی انجام نخواهد شد و در صورت واقعی شدن قیمت سوخت، راننده زمانی برای به دست آوردن بار با صرف ۱۵۰۰ کیلومتر و ۷۰۰ لیتر سوخت به بندر عباس مراجعه می‌کند که حمل بار برای وی در زمان برگشت تضمین شده باشد. وقتی کامیون‌ها در تهران، اصفهان، بندرعباس در نوبت بخوابند، کسی جرات سرمایه‌گذاری ندارد.(برای دیدن خبر اینجا کلیک کنید)

علی نورزاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت

عملیات اجرایی بخش اول این ۱۱ کیلومتر به طول ۳/۲ کیلومتر در حال انجام و تا احداث بخش دوم آن به منظور بهره‌برداری از این قسمت می‌توان با احداث ۲ دستگاه شیب راهه به طول ۲۰۵ متر و ۲ دستگاه پل بر روی رودخانه سفید رود آزادراه را به جاده موجود متصل کرد. بخش دوم این آزادراه به طول ۷/۸ کیلومتر نیز در مرحله تکمیل و تصویب مطالعات قرار دارد.(برای دیدن خبر اینجا کلیک کنید)

سید حسین میرشفیع، مشاور امور راه روستایی وزیر راه و شهرسازی

با توجه به وجود محرومیت در شهرستان چلگرد و بخشی از لردگان به‌ویژه در منطقه بازفت به دلیل پراکندگی روستاها و نبود راه‌های دسترسی کافی در مرز استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان و امتداد آن به سمت جنوب استان لرستان در شهرستان‌های الیگودرز، دزفول و اندیمشک، جزو مناطق بسیار محروم کشور محسوب می‌شود که در برخی نقاط کودکان با کابل یا سیم بکسل که افراد محلی آن را «گرگر» می‌نامند از رودخانه عبورمی‌کنند. همچنین «پل کول» واقع در مرز بین جنوب الیگودرز و شمال دزفول یکی از مسیرهای پرتردد عشایر کشور  است که متأسفانه عشایر نیز دام خود را با استفاده از همین «گرگر» عبور می‌دهند.(برای دیدن خبر اینجا کلیک کنید)

خیراله‌خادمی معاون ساخت و توسته راه‌های شرکت ساخت و توسعه بزرگراه قائميه –نورآباد به طول ۲۱ كيلومتر و پل فهليان به طول ۴۴۰ متر افتتاح شد. محور باباميدان- نورآباد- قائميه- سه راهی راهدار، بخشی از كريدور شمال- جنوب است كه استان‌های فارس، كهكيلويه و بويراحمد و اصفهان را به بنادر استان‌های بوشهر و خوزستان متصل می‌كند. اين كريدور در جابه جايی بار و مسافر اهمیت دارد و پروژه احداث باند دوم بزرگراه باباميدان- نورآباد- قائميه به طول ۶۵ كيلومتر به عنوان يكی از اولويت‌های شركت ساخت و توسعه زيربناهای حمل ونقل كشور در دست ساخت است كه با تكميل آن ضمن تسهيل تردد و كاهش زمان سفر، مصرف سوخت و سوانح رانندگی كاهش قابل ملاحظه‌ای خواهند داشت.(برای دیدن خبر اینجا کلیک کنید)
جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای

در این حادثه بحث خطای انسانی متمایز و برجسته است، زیرا مشخصات هندسی جاده از نوع آزادراهی است که از نظر ظرفیت و رعایت نکات ایمنی بهترین شرایط را  نسبت به سایر راه‌ها دارد و خودرو در این مورد نقشی ندارد.

همچنین میزان پرداختی بیمه به شرایط قرارداد میان مالک و شرکت بیمه‌ برمی‌گردد و اتوبوس و کامیون در حمل‌و‌نقل عمومی چند نوع بیمه دارد که شامل بیمه الزامی شخص ثالث برای جبران خسارت جانی بر اساس نرخ دیه، بیمه الزامی تکمیلی برای جبران کاستی‌های بیمه شخص ثالث و بیمه مسئولیت شخص ثالث که به نسبت پرداخت حق بیمه در ازای حرفه خود از خدمات بهره‌مند می‌شود. لذا میزان سقف بیمه مالک در قبال مسئولیت خود نمی‌تواند تابع تصمیمات بخش دولتی باشد.(برای دیدن خبر اینجا کلیک کنید)

خوش‌کردار، سرپرست دفتر تدوین ضوابط و استانداردهای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دستورالعمل طراحی و اجرای مخلوط‌های آسفالتی درشت دانه به استناد ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه و مواد ۶ و ۷ آیین‌نامه استانداردهای اجرایی طرح‌های عمرانی و در چارچوب نظام فنی و اجرایی کشور (موضوع تصویب‌نامه شماره ۴۲۳۳۹/ت ۳۳۴۹۷ مورخ ۲۰/۴/۸۵  هیات وزیران) با توشیح رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شد. در مخلوط‌های حاوی مصالح درشت‌دانه كه در آن‌ها امكان اتصال سنگدانه‌ها به یكدیگر توسط سنگدانه­‌های درشت ایجاد می‌شود، عامل افزایش مقاومت شده و قیر تاثیر به مراتب كمتری در ایجاد مقاومت و پایداری این مخلوط‌ها خواهد داشت. به علاوه این‌گونه آسفالت‌ها با تغییر آب و هوا دچار تغییرات چندانی نشده و می­توانند به راحتی شرایط آب و هوا در زمستان و تابستان را تحمل كنند (برای دیدن خبر اینجا کلیک کنید). 

 

نظر شما