شناسهٔ خبر: 32044 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار ریلی در هفته‌ای که گذشت

تکمیل حلقه‌های مفقوده ریلی اولویت دولت یازدهم است/ راه‌آهن در صدر برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی/ ضریب سلامت ATC برابر با ۹۹.۸ درصد است/ معرفی مشاور کارفرمای راه‌آهن سریع السیر تهران- اصفهان

هفتگی ریلی ضرورت پاسخگو بودن مدیران در برابر شکست و اشتباه زیردستان خود، گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره سانحه قطار و کامل نبودن گزارش منتشر شده و تاکید بر تکمیل گزارش نهایی حادثه قطار تبریز - مشهد ار عناوین مهم حمل و نقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین رویدار هفته گذشته بررسی سانحه تصادم دو قطار مسافربری و ارائه گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در صحن بود که در نهایت این گزارش ناقص منتشر شد و سرانجام پس از چند ساعت متن اصلاحی و کامل بر روی سایت مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. در این میان سخنگوی کمیسیون عمران با بیان این که بسیاری از رسانه‌ها گزارش ناقصی از گزارش کمیسیون عمران درباره دلایل وقوع سانحه قطار مشهد منتشر کرده‌اند، گفت: هر گزارشی به غیر از آنچه که در صحن علنی قرائت شد را تایید نمی‌کنیم.

 تکمیل حلقه‌های مفقوده ریلی اولویت دولت یازدهم است

معاون رییس جمهور در بازدید از پروژه‌های ریلی شمال غرب کشور از تامین اعتبار ۱۴۶ درصدی راه‌آهن میانه- تبریز خبر داد و گفت: تکمیل حلقه‌های مفقوده شبکه ریلی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید و برنامه ششم توسعه است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تکمیل حلقه‌های مفقوده شبکه ریلی را از اولویت‌های برنامه ششم توسعه دانست و افزود:‌ تمام اعتبارات مورد نیاز تعهدات سفر ریاست جمهوری مخصوصا در بخش ریلی در هفته آتی صد در صد تامین خواهد شد.

راه‌آهن در صدر برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌ که بخش راه‌آهن در صدر برنامه‌های این وزارتخانه در دولت یازدهم قرار دارد، گفت: با وجود دشواری‌های اقتصادی سال‌های اخیر، در بخش راه‌آهن اتفاق‌های مثبت بسیاری رخ داده و هدف اصلی من قرار گرفتن صنعت راه‌آهن در صدر برنامه‌های اين وزارتخانه بود.

آخوندی گفت:‌ زمانی که مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را پذیرفتم از آقای پورسیدآقایی برای مسئولیت در شرکت راه آهن دعوت کردم،‌ هدف من این بود که بتوانیم با حضور نخبگان راه آهن را در صدر برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار دهیم و از کوچک‌ترین اقدامی هم دریغ نکردیم.

مدیران در برابر شکست و اشتباه زیردستان خود پاسخگو باشند

محسن پورسیدآقایی مدیرعامل پیشین با اشاره به این که سیاست‌های جدید برای انقلاب ریلی هزار کار و پروژه را کلید زد؛ بر مسئولیت‌های مدیران در قبال مسایل تاکید کرد و گفت تمام مدیران باید در برابر شکست و اشتباه زیردستان خود پاسخگو باشند و خطای خود را بپذیرند.

پورسیدآقایی با اشاره به اظهارات مختلف در فضای مجازی درخصوص استعفای خویش بیان داشت: موضوع استعفا بسیار ساده و طبیعی بود به طوری که قبل از من وزیر راه و شهرسازی استعفای خود را تنظیم کرده بود و به دلیل اینکه شخص وزیر مسئولیت سازمان‌های مختلف را برعهده دارد در نتیجه بنده به عنوان مسئول مستقیم راه‌آهن باید از سمت خویش استعفا می‌دادم؛ لذا هیچ‌یک از مطالب مبنی بر سیاسی بودن استعفای بنده صحت ندارد. برهمین اساس وزیر راه و شهرسازی با خواهش اینجانب و جمعی از دوستان موافقت کردند که استعفا ندهند.

ضریب سلامت ATC برابر با ۹۹.۸ درصد است

 محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تعداد گزارش‌های اعلامی از سوی سیستم ATC تصریح کرد: از روز روشن شدن این سیستم در اسفند ۹۳ تا امروز ضریب سلامت سیستم ATC بالای ۹۹.۸ درصد است و تمام اطلاعات ثبتی در سیستم و مستندات دفتری ما در ادارات مختلف مناطق برای اثبات در دسترس است.

مدیرعامل راه‌آهن بابیان اینکه از ۸ ماه اول امسال و نزدیک یک‌میلیون و ۱۶۰ هزار عملیات این سیستم، حدود ۴هزار هشدار اعلام کرده گفت: تمام این هشدارها در جهت رعایت ایمنی سیستم ریلی بوده است و باید توجه داشت که ۴هزار هشدار به کاربران داده‌شده و نباید این تصور را داشت که هشدارها بابت خرابی سیستم بوده است.

گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره سانحه قطار کامل نیست

رئیس کمیسیون عالی سوانح راه آهن جمهوری اسلامی تاکید کرد: گزارش کمیسیون عمران درباره سانحه قطار کامل نیست و در آن با دقت به این مسئله نپرداخته است

حسین عاشوری به عنوان شدن بحث ۲۰۰۰ خطا نیز اشاره  کرد و گفت: بارها در جلسه کمیسیون عمران تاکید کرده‌ام ۲۰۰۰ آلارم است نه خرابی مانند بوق زدن ماشین برای هشدار سرعت بالا و روشن شدن چراغ برای هشدار تمام شدن بنزین ماشین. ۲۰۰۰آلارم بوده نه خطا ولی ایراد ما این است که از ابتدا نام خرابی روی آن گذاشتیم تا بیشتر به آن توجه شودو آنچه خرابی بوده و باعث خاموشی سیستم شده امسال ۱۰۰ مرتبه رخ داده که روزی یک بار یا دو بار می‌شود. در روزهای چهارم و پنجم آذر دوبار این اتفاق افتاد که یک بار به خطا از سوی یک فرد و یک بار توسط دیگری دستور درست صادرمی‌کند و اگر سیستم یک یا دوبار دستور خاموش کردن می‌دهد باید توجه داشت این خطا ۱۷ مرتبه درماه به ازای ۲۰۰۰قطار رخ می‌دهد که عدد بزرگی نیست. البته به دنبال کاهش این تعداد نیز هستیم و آن را نمی‌پذیریم ولی اگر پیشرفته‌ترین سیستم‌ها را داشته باشیم نیروی انسانی است که ازآن استفاده می‌کند و بحث خطای نیروی انسانی وجود دارد.

کنسرسیوم ایرانی- ایتالیایی، مشاور کارفرمای راه‌آهن سریع السیر تهران- اصفهان شد

مسعود نصرآزادانی از امضای قرارداد مشاور کارفرمای پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم خبر داد و اظهار داشت: قرارداد مشاور کارفرمای این پروژه با شرکت «ایران استن» و جوینت خارجی آن که  یک شرکت ایتالیایی با عنوان «ایتارسر» است، به امضا رسید.

مجری طرح راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان با بیان اینکه در بخش گشایش ال‌سی که ۱.۷ میلیارد یورو یا ۱۳.۶۶ میلیارد یوان تامین شده است، ادامه داد: این رقم مربوط به فاز یک این پروژه است و همانطور که گفتم باید طراحی کامل شود  تا بتوانیم برآورد کلی طرح را داشته باشیم.

اتصال راه‌آهن تهران- همدان به کربلا

فرشاد زادخور با اشاره روند ریل‌گذاری و ساخت راه‌آهن ۲۶۵ کیلومتری تهران-همدان که ۱۱۰ کیلومتر آن ریل‌گذاری شده اظهار داشت: اداره کل راه‌آهن قم به‌عنوان اداره کل معین همدان در حال مدیریت این پروژه تا زمان تأسیس اداره کل راه‌آهن همدان است؛ اما با توجه به اینکه تنها مسیر ریلی غرب کشور راه‌آهن اراک-ملایر محسوب می‌شود در صورت اتصال تهران به همدان از همدان به ملایر شاهد شکل‌گیری یک «لوپ» خواهیم بود و از طرف دیگر طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ادامه مسیر از همدان به سمت سنندج و از ملایر به سمت کرمانشاه و کربلا ادامه خواهد یافت.

مدیرکل راه‌آهن قم افزود: طبق پیش‌بینی‌ها و در صورت تأمین بودجه موردنیاز (نیاز به ۳ میلیارد تومان برای ساخت هر کیلومتر) تا ۴ سال آینده شاهد تکمیل راه‌آهن تهران-همدان-کربلا خواهیم بود و مسافران نیمه شمالی  کشور با توجه به کوتاه‌تر بودن مسیر کرمانشاه به سمت کربلا دیگر نیازی به عزیمت به سمت شلمچه و جابجایی از طریق بصره نخواهند داشت.

تاکید بر تکمیل گزارش نهایی حادثه قطار تبریز - مشهد

شادمهر کاظم‌زاده عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به قرائت گزارش این کمیسیون درباره سانحه ریلی پنجم آذرماه سال جاری در استان سمنان گفت: گرچه نمی توان از آثار و تبعات این سانحه صرفنظر کرد اما باید بگویم استیضاح یک وزیر با حدود ۶۰ هزار پرسنل برای یک خطای انسانی راهکار درستی برای حل اینگونه مشکلات نیست.

این نماینده مجلس دهم با تاکید بر حق نمایندگان مجلس برای استیضاح وزرا گفت: این حق بر کسی پوشیده نیست و این قانونا از وظایف نمایندگان است منتها استیضاح در فضای سیاسی و با رویکرد احساسی، کار مناسبی نیست.

نظر شما