شناسهٔ خبر: 40051 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار هفته گذشته حوزه مسکن؛

تشریح دو علت ناکارآمدی بنیادین در کلانشهرها/ افتتاح ۲ هزار و ۱۱۴ واحد مسکن مهر در فاز ۸ شهر پردیس/ احتمال اصلاح قانون مالیات بر ساخت و ساز

طرح تشریح دو علت ناکارآمدی بنیادین در کلانشهرها از سوی وزیر راه و شهرسازی، افتتاح ۲ هزار و ۱۱۴ واحد مسکن مهر در فاز ۸ شهر پردیس، تشریح ۳ ایراد عمده بر قانون مالیات بر ساخت و ساز و احتمال اصلاح قانون فوق، تاکید بر اصلاح درآمدهای شهرداری و توقف بی‌ضابطه‌گی‌ها و فروش تراکم، نامه شورای‌عالی شهرسازی و معماری به شهرداری تهران مبنی بر اصلاح طرح معماری مجتمع ایستگاهی حقانی و رعایت مصوبات ۶ بندی شورا، بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسکن و شهرسازی هفته گذشته نیز فراز و فرودهای فراوانی را تجربه کرد. تصویب سند شهرسازی ریل‌پایه یا همان سند توسعه مبنی بر حمل و نقل همگانی و تشریح دوعلت ناکارآمدی بنیادین در کلانشهرها از سوی وزیر راه و شهرسازی، برگزاری سی و یکمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی‌شهری و تاکید بر اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد محلی پیشتاز پروژه‌های بازآفرینی باشند، تشریح تبعات و تحمیل هزینه تفکیک وزارت راه از شهرسازی به دولت و مردم توسط غلامرضا سلامی مشاور وزیر راه و شهرسازی، تشریح سه ایراد مرتبط با آیین‌نامه مالیات بر ساخت و ساز و احتمال اصلاح آن توسط معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، اصلاح طرح معماری مجتمع ایستگاهی حقانی و الزام شهرداری تهران به رعایت مصوبه ۶ بندی شورا،  مقایسه آتش‌سوزی برج گرنفل لندن و پلاسکوی تهران با تاکید بر ضرورت تعبیه پلان‌های فرار و اطفاء در ساختمان‌ها، ضرورت اصلاح درآمدهای شهرداری و توقف بی‌ضابطه‌گی‌ها و فروش تراکم، تاکید معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه کل منطقه ۲۲ تهران، تخلف است، افتتاح ۲ هزار و ۱۱۴ واحد مسکن مهر در فاز ۸ پردیس با حضور مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر، بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

شهرسازی ریل‌پایه در مسیر تحقق

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در خصوص شهرسازی ریل پایه گفت: تامل بیشتر به شهرسازی ریل پایه نشان می دهد که چرا این راهکاری برای بسیاری از خواسته ها و ارزش هایی است که شهرسازان از آن نام می برند ولی تاکنون توفیق چندانی نداشته است. ارزش هایی همچون؛ شهرسازی انسان محور، عدالت فضایی و شهری، توجه به هویت اجتماعی محله های شهری، شهر پاک، کارآمدی و کارآیی شهری، افزایش بهره وری، نظم و دقت در زندگی، کاهش تعداد سفر، سرزندگی شهری، حمل و نقل ارزان و ارزش هایی از این دست. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مشارکت مردمی مبنای اصلی اقدامات بازآفرینی در مناطق ناکارآمد

وزیر راه و شهرسازی در سی و یکمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی‌شهری پایدار با تاکید بر ضرورت مشارکت مردم در فرآیند بازآفرینی، گفت: نقش مردم و سمن‌ها در طول فرایند بازآفرینی نباید جابه جا شود. چراکه در غیر این صورت، انحرافی پدید می آید که امکان جلوگیری از آن وجود نخواهد داشت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افتتاح ۲ هزار و ۱۱۴ واحد مسکن مهر در فاز ۸ پردیس

۲ هزار و ۱۱۴ واحد مسکن مهر در فاز ۸ شهر جدید پردیس هفته گذشته با حضور محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر، افتتاح شد. به گفته غفوری مدیرعامل شرکت شهر جدید پردیس، در مجموع در شهر جدید پردیس، ۸۳ هزار واحد مسکن مهر وجود دارد که تاکنون ۱۴ هزار و ۷۰۰ واحد آن افتتاح شده است و در هفته آخر خردادماه ۹۶، شاهد افتتاح دو هزار و ۱۱۴ واحد دیگر در این شهر هستیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

۴۰ هزار واحد مسکن مهر پردیس در مرحله نازک‌کاری

نریمان در مراسم افتتاح ۲ هزار و ۱۱۴ واحد مسکن مهر پردیس در فاز ۸ آن شهر از وجود ۴۰ هزار واحد مسکن مهر پردیس در مرحله نازک کاری خبر داد و گفت: تلاش داریم تا پایان دولت، مسکن مهر شهرهای جدید تمامی استان های کشور به جز البرز و تهران را تکمیل و به متقاضیان تحویل دهیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پرداخت بیش از ۴۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن مهر توسط بانک مسکن

 احمد اصغری مهرآباد قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر نیز در مراسم افتتاح دو هزار و ۱۱۴ واحد مسکن مهر در فاز ۸ شهر پردیس، ضمن تاکید بر ضرورت همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان در تکمیل مسکن مهر سراسر کشور، گفت: درحال حاضر بخشی از واحدهای مسکن مهر، دارای خدمات‌زیربنایی هستند که تلاش داریم تا پایان سال جاری با همکاری دستگاه‌های مرتبط آن مشکلات را رفع کنیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

به دنبال اصلاح قانون مالیات بر ساخت و ساز هستیم

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح سه ایراد مرتبط با آیین‌نامه مالیات بر ساخت و ساز و تاکید بر آنکه وزارت راه و شهرسازی به دنبال اصلاح قانون است، گفت: قایل مذاکره بودن میزان مالیات مسکن، دامن‌زدن به فروش قولنامه‌ای و امکان پرداخت مالیات کمتر از سوی شرکت های حرفه ای نسبت به کسانی که املاک خردتر می سازند سه ایرادی هستند که بر مالیات بر ساخت و ساز وارد است و به همین جهت نیز احتمال اصلاح آن وجود دارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نامه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به شهرداری تهران برای اصلاح طرح معماری مجتمع ایستگاهی حقانی

اصلاح طرح معماری مجتمع مجتمع ایستگاهی حقانی مصوبه ای بود که در جلسه شورای‌عالی در ۶ بند به تصویب رسید و در نامه‌ای از سوی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به شهردار تهران ابلاغ شد. بر اساس مصوبه شورا، شهرداری‌تهران ملزم به رعایت اصول ۶ بندی شورا برای اصلاح طرح معماری مجتمع ایستگاهی حقانی است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

از دست دادن سرمایه‌های‌اجتماعی شهر و بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی اتفاق بدی است

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در گفتگویی مشروح با بیان اینکه معلوم نیست چقدر از تهران فروخته شده و با تاکید بر این مطلب که تمایلی به مسئولیت در شهرداری تهران ندارد به این دلیل که از مشکلات آن اطلاع دارد، گفت: تهران پس از ۱۲ سال در آستانه تحولی مهم و اساسی قرار گرفته است. تحولی که در راس آن قرار است مدیران و مسئولانی که با نگرشی مشخص تهران و روزگارش را اداره می کردند، تغییر کنند و مردان و زنان دیگری با رویکردهایی متفاوت، جایگزین شوند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پرداخت جریمه انشعابات در اراضی غیرمجاز سبب بی‌انضباطی‌شهری می‌شود

حناچی همچنین با بیان اینکه مصوبه مجلس مبنی بر مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن و ... سبب بی انضباطی شهر و گسترش حاشیه نشینی می شود، گفت: مصوبه اخیر مجلس، برخلاف قانون قبلی تحت‌عنوان منع فروش خدمات به اراضی غیرمجاز (قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن به شرکت‌های تعاونی مسکن و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی) است.

وی افزود: در یکی از ماده‌های این قانون قبلی آمده است تمام سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های تأمین‌کننده خدمات آب، برق، گاز، تلفن و نظایر آن مکلفند خطوط و انشعاب به ساختمانها را برحسب مراحل مختلف عملیات ساختمانی فقط در قبال ارائه پروانه معتبر ساختمانی، گواهی عدم خلاف یا گواهی پایان ساختمان معتبر صادرشده توسط مراجع مسؤول صدور پروانه و ذکر شماره و تاریخ مدارک مذکور در قراردادهای واگذاری، تأمین و واگذار کنند. این مصوبه می تواند به بی انضباطی شهری و حاشیه نشینی کمک کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ضرورت اصلاح درآمدهای شهرداری و توقف بی‌ضابطه‌گی‌ها و فروش تراکم

فرج‌الله رجبی رئیس سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان کشور با تاکید بر آنکه ضرورت دارد تا درآمدهای شهرداری اصلاح شود، گفت: در حال‌حاضر، اصلاح شهرهای میانی و کوچک امکانپذیر است. اما به نظر می‌رسد اصلاح کلانشهرهای کشور بسیار دشوار و زمان‌بر است.

عضو کمیسیون عمران مجلس‌شورای‌اسلامی گفت: واقعیت را بپذیریم که ما در مقابل اقدامات ناصواب شهرداری، شهر خوب و شهرداری خوب را نیز تعریف نکردیم. یعنی نگفتیم منظور از خوبی چیست؟ آیا مثلا باید سرانه فضای سبز بالا برود یا اینکه سطح اشغال در سطح قانونی و ضابطه‌مند باشد یا خدمات عمومی خاصی به شهروندان ارایه شود؟، ما تعریفی از شهر خوب نداشتیم که متعاقب آن تعریفی از شهردار خوب هم داشته باشیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/

نظر شما