شناسهٔ خبر: 41141 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌نقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

تاکید جهانگیری بر پیگیری جدی اجرای پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز/ ارائه برنامه ضربتی ارتقای ایمنی در شبکه ریلی کشور/ رکود و رکورد سالانه ریل‌گذاری در سه ماه شکست/ اتصال راه‌آهن شرق به هرات افغانستان در‌ هفته های آتی

سفر وزیر راه و شهرسازی به كرمانشاه و بازديد از راه‌آهن و افتتاح کنارگذر غربی استان آغاز اجرای تفاهمنامه ریلی جمهوری آذربایجان و ایران، هندوستان از ظرفیت‌های طرح ریلی آستارا - آستارا استفاده می‌کند، تامین تجهیزات حمل‌ کانتینری ریلی از سوی شرکت حمل‌ونقل ترکیبی کشتیرانی، افزایش ۳۰ درصدی ظرفیت قطارهای تابستانی نیز سایر عناون مهم حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار و اتفاقات حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرج زیر است:

تاکید بر پیگیری جدی اجرای پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه استان بوشهر کارکردی ملی برای کشور دارد گفت: اجرای پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز باید با جدیت پیگیری و در جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های مرتبط راهکارهای تامین مالی این پروژه بررسی.

اسحاق جهانگیری در جلسه دیدار مجمع نمایندگان استان بوشهر با بیان اینکه مردم استان بوشهر همواره چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب اسلامی برای حفظ عزت ایران ایستادگی کرده اند، این استان را یکی از قطب های اصلی انرژی کشور برشمرد و افزود: حجم بالای صادرات نفت و گاز و وجود میادین مشترک در استان بوشهر از امتیازات و ویژگی‌های مهم این استان است که باعث شده استان بوشهر کارکردی ملی برای کشور داشته باشد.

ارائه برنامه ضربتی ارتقای ایمنی در شبکه ریلی کشور

مدیرعامل راه آهن در سومین جلسه ستاد ارتقا ایمنی در سال جاری، بر توجه جدی به موضوع ایمنی و ارائه برنامه ضربتی ارتقای ایمنی تاکید کرد و گفت: در کمترین زمان بعد از وقوع سانحه، با مامورین و عوامل انسانی دخیل در سانحه برخورد شود تا از تکرار حادثه جلوگیری کنیم.محمدزاده با بیان اینکه تمامی بخشهای ذیربط در مسئله ایمنی، توجه جدی به موضوع ایمنی و رفع مشکلات داشته باشند از مدیران راه آهن خواست برنامه ضربتی ارتقا ایمنی برای بازه زمانی دوهفته را ارائه کنند.

رکود و رکورد سالانه ریل‌گذاری در سه ماه شکست

عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه گفت:  در طول ۱۴ سال گذشته رکود ریل گذاری سالانه در کشور ۲۵۷ کیلومتر بوده اما در سه ماه و ۱۲ روز ابتدای سال جاری ۲۷۰ کیلومتر از مسیر را ریل گذاری کردیم. ه عبارت دیگر رکورد سالیانه را در سه ماه شکستیم.

ذاکری تاکید کرد: برنامه ریل گذاری ما برای امسال، ۵۱۶ کیلومتر است که برای آن ریل گذاری عملا ۸۳۸ کیلومتر در شبکه ریلی کشور که بخشی از آن سال های قبل ریل گذاری شده به بهره برداری می رسد که در سابقه راه آهن کشور بی نظیر است.

ساخت راه‌آهن سریع السیر قم-اراک با فاینانس یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری

مدیرکل امور بین الملل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه «۱۵ درصد هزینه‌های ساخت راه‌اهن سریع السیر از منابع داخلی تامین می‌شود» گفت: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برای سرامیه گذاری در این پروژه پیش بینی شده که: از این میزان یک میلیارد دلار برای احداث خط و ۲۰۰ میلیون دلار برای تامین ناوگان هزینه خواهد شد.

وی مدت زمان اجرای پروژه خط ۱۱۷ کیلومتری سریع السیر قم - اراک را سه سال اعلام کرد و گفت: این پروژه در تحول و شکوفایی اقتصادی کشور بسیار نقش آفرین است.

اتصال راه‌آهن شرق به هرات افغانستان در‌ هفته های آتی

معاون بهره برداری سیر و حرکت راه آهن جمهوری اسلامی از اتصال راه‌آهن شرق به هرات افغانستان در هفته‌های آتی خبر داد و گفت: تلاش های بسیار زیادی در سال های اخیر انجام شد که بتوانیم بار را برای صادرات از محور شرق کشور به افغانستان ارسال کنیم.

ابراهیم محمدی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راه آهن شرق کشور در طبس گفت: برای مدت چند سال میزان حمل بار با خطوط ریلی در کشور حداکثر سه ، چهار میلیون تن بیشتر نبود و با تدابیر دولت یازدهم این عدد تا سال گذشته به ۴۰ میلیون تن رسید که بعد از سال ها رشد ۱۳ درصد را تجربه کرد.

آغاز اجرای تفاهمنامه ریلی جمهوری آذربایجان و ایران

رئیس جمهوری آذربایجان فرمان آغاز اجرای تفاهمنامه ریلی امضا شده میان این کشور و جمهوری اسلامی ایران را صادر و شرکت راه‌آهن کشورش را موظف به اجرای مفاد این تفاهمنامه کرد.

بر اساس این فرمان، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان نیز موظف شد، انجام اقدامات تشریفاتی لازم برای به اجرا گذاشته شدن این تفاهمنامه را به جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کند. 

هندوستان از ظرفیت‌های طرح ریلی آستارا - آستارا استفاده می‌کند

سفیر هندوستان در ایران گفت: راه آهن آستارا - آستارا و اتصال آن به کریدور شمال - جنوب، نقش مهمی در تجارت بین الملل دارد و ما نیز در صورت تکمیل آن، از ظرفیت های این خط ریلی استفاده می کنیم.

سوراب کومار روز یکشنبه در بازدید از طرح ریلی آستارا - آستارا در خاک ایران گفت: راه اندازی خط آهن آستارا - آستارا نقش مهمی در توسعه تجارت و ارتباطات اقتصادی دو کشور دارد.

تامین تجهیزات حمل‌ کانتینری ریلی از سوی شرکت حمل‌ونقل ترکیبی کشتیرانی

در جلسه‌ سه جانیه میان منطقه ويژه اقتصادی سرخس، شركت حمل‌و‌نقل تركيبی كشتيرانی و اداره كل راه‌آهن خراسان مقرر شد در راستای تحقق حمل‌ونقل کانتینری از طریق ریل، شركت حمل ونقل تركيبی كشتيرانی تمام توان خود را در خصوص تامين كانتينرها و واگنهاي مورد نياز حمل بكار گيرد.

مديركل راه آهن خراسان مهمترين اهداف برگزاري اين جلسه را افزايش تعامل و هماهنگي هاي لازم بين مسئولين راه‌آهن و سازمان منطقه ويژه اقتصادي سرخس، بهره مندي ريلي از ظرفيت‌ها و سرمايه‌گذاري هاي منطقه بمنظور افزايش سهم حمل‌و نقل ريلي، تغيير رويكرد و گرايش به حمل محمولات توسط كانتينر، كاهش حضور واگنهاي خارجي در طول شبكه ريلي كشور و بهره مندي بيشتر از توانمندي ناوگان ريلي داخلي برشمرد.

افزایش ۳۰ درصدی ظرفیت قطارهای تابستانی

محمد خان احمدی مدیرعامل شرکت سفیر ریل با اعلام این خبر گفت : به منظور رفاه حال مسافران تابستانی، به ویژه زائران علی‌بن موسی‌الرضا علیه السلام، ظرفیت قطارهای تابستانی شرکت‌های مجموعه سفیر ریل ، ٣٠ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: این افزایش ظرفیت در مسیرهای مختلف و به ویژه محورمشهد مقدس انجام شده است.

تاثیر نظام تضمین در افزایش کیفیت و ایمنی پروژه‌های حمل‌ونقلی

میرنصر عدالت حقی، با تجربه فعالیت در سه شرکت بزرگ حمل‌ونقلی بین المللی و ملی کاناد ضمن حضور در کارگراه آموزشی که به همت معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی راه اندازی شده بود. تجربیات خود از حضور در حوزه حمل‌ونقل کشور کاناد را در اختیار علاقه مندان و مسئولان حاضر در سالن اجتماعات الغدیر وزارت راه و شهرسازی در خصوص موضوعات سازمان مدیریت در شرکت‌های ریلی، فناوری و شیوه استخدام و مدیریت نیازمندی‌ها، همچنین نظام تضمین قرار داد.

عدالت حقی بیان داشت: نظام تضمین(ASSURANCE) یک سرفصل مهم در قرارداد‌های حمل‌ونقل در کانادا و جهان به شمار می‌رود و دارای چهار موالفه شامل «میزان قابل اعتماد بودن، در دسترس بودن، قابل نگهداری بودن و میزان ایمنی» می شود که به اختصار RAMS گفته می‌شود. وی افزود: فرض کنید در شهر نیویورک هستید  و می‌خواهید از شرکت «بمباردیر» خرید کنید، از آن می خواهید بازه زمانی خرابی واگن‌ها در کیلومتراژ مشخصی باشد اما برای شرکت شرط می کنید که متوسط سیستم کشش نیز کمتر از کیلومتراژ مورد نظر شما نباشد. در بخش ایمنی نیز که قانون از آن پشتیبانی می کند، بهره برداری از سازنده می خواهد که اثبات کند ریسکی وجود ندارد.

این کارشناس حوزه حمل‌‌ونقل ریلی با اشاره به هدف از مدیریت RAMS گفت: اطمینان از اینکه محصول نه تنها ایمن بلکه به اندازه کافی آماده به کار است و به جز ایمنی دارای چارچوب قانونی است، سه بعد دیگر توسط کارفرما از شرکت مهندسی در خواست می گردد.

افزایش ظرفیت و ارتقای ایمنی سیر قطارها طی ۴ سال گذشته

مدیر كل راه آهن خراسان اعلام كرد: طی ۴ سال گذشته با اجرای پروژه های توسعه ای در راه آهن خراسان شاهد افزایش ظرفیت و همچنین ارتقای ایمنی سیر قطارها در محور خراسان بوده ایم.

ضیایی مهر افزایش سكوهای مسافری از ۴ به ۷ سكو وخطوط پذیرش واعزام قطارهای مسافری از ۷ به ۱۳ خط ریلی وافزایش خطوط پاركینگ واستقرار قطارهای مسافری را از دیگر اقدامات عنوان كرد.

افتتاح خط دوم راه‌آهن اهواز - انديمشك تا پايان امسال

مدیرکل راه‌آهن جنوب گفت: با برگزاری جلساتي كه اخيرا با پيمانكار پروژه خط دوم راه‌آهن اهواز-اندیمشک در ستاد برگزار گردید، اميدواريم حداكثر در پايان سال شاهد افتتاح اين خط باشيم.

عبدالكريم درويش زاده اظهار داشت: خط دوم اهواز - انديمشك به طول ۱۴۰ كيلومتر و با اعتبار ۲۴۰ ميليارد تومان در گذشته كلنگ‌زني و عمليات اجرايي آن آغاز شد كه اكنون عمليات زيرسازي اين طرح حدود ۹۳ درصد پيشرفت فيزيكي دارد. كار روسازي در بخش‌هايي كه عمليات زيرسازي به اتمام رسيده آغاز شده و ۶۵ كيلومتر از خط دوم اين مسير را نيز تكميل كرده‌ايم.

راه اندازی قطار ارم رجا در مسیر تهران- زنجان

برای رفاه حال هموطنان گرامی، واگن‌های موجود در مسیر تهران-زنجان-تهران با قطار ارم (ریل باس) شرکت رجا جایگزین شد.

این قطار مشابه با برنامه قبلی روزانه ساعت ۴۰: ۱۳ از تهران به زنجان و ساعت ۳۰: ۶ از زنجان به تهران حرکت می‌کند.

نظر شما