شناسهٔ خبر: 43944 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر مهمترین اخبار حوزه مسکن‌وشهرسازی:

اجرای قانون دسترسی آزاد اطلاعات در وزارت راه‌وشهرسازی/ تشریح گام‌های‌دولت در ارتقای کیفیت فضای‌شهری و بهره‌وری در صنعت‌ساختمان/ افزایش ۶درصدی صدور پروانه‌های‌ ساختمانی در کشور

گزارش آخر هفته مروری بر تلاش‌های دولت در ارتقای بهره‌وری صنعت ساختمان، ارتقای کیفیت فضاهای شهری، مستندسازی میراث معماری‌صنعتی، اعلام افزایش ۶ درصدی پروانه‌های‌ساختمانی در کشور، بررسی پیشنهاد کاهش دوره سپرده‌گذاری وام مسکن از ۶ به ۵ ماه و الزام تمامی دستگاه‌های وزارت راه‌و‌شهرسازی بر اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، الزام تمامی دستگا‌ه‌ها و شرکت های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی بر اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات با ابلاغیه جدید وزیر راه‌و‌شهرسازی، حضور آخوندی در هنرستان فنی قدس در منطقه ۶ تهران در روز اول مهر و تاکید وی بر ضرورت پشتیبانی وزارتخانه‌ها از بخش‌های آموزشی کشور، راه‌پیمایی آخوندی و معاونان مسکن و شهرسازی در روز جهانی بدون‌خودرو در محلات‌قدیمی تهران در منطقه بازار پایتخت و تاکید او بر ۲ دهه تلاش برای نهادینه‌شدن شهرسازی‌ریل‌پایه در کشور، اعلام بررسی پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در هیات‌دولت با هدف کاهش دوره سپرده‌گذاری وام مسکن از ۶ به ۵ ماه، تشریح گام‌های دولت در صیانت از بافت‌های با ارزش، مروری بر تلاش‌های وزارت راه‌و‌شهرسازی در ارتقای کیفیت فضاهای شهری، جزئیات تهیه و تصویب طرح‌های خروج پادگان‌ها از حریم شهرها، اعلام افزایش ۶ درصدی صدور پروانه‌های‌ساختمانی در کشور و تاکید بر تقویت و راه‌اندازی لیزینگ مسکن بخشی از اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

همچنین تشکیل جلسه معاونت معماری‌و‌شهرسازی با شهرسازان جوان، تشریح اقدامات دولت در ارتقای بهره وری انرژی در صنعت ساختمان، رفع ۳۳ مورد تعرض به اراضی دولتی و ملی در نیمه اول شهریورماه سال جاری توسط بگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن، اعلام حمایت از ایده های خلاقانه در مرکز توسعه کارآفرینی بانک مسکن و تخصیص ۵۰ میلیون تومان به هر ایده خلاقانه، برنامه ریزی برای نوسازی ۴۰۰ واحد مسکن در محلات هدف بخش دیگری از اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

عباس آخوندی در هفته گذشته با صدور بخشنامه‌ای، اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات را برای تمامی معاونت‌ها و سازمان‌های وزارت متبوع ابلاغ کرد که بر اساس آن تمامی آنها الزام به انتشار درست اطلاعات خواهند داشت. وی در عین‌حال در این بخشنامه ماموریت مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارتخانه را نیز تشریح کرد. در بخشی از بخشنامه فوق آمده است:  در راستای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به موجب این ابلاغ حوزه ستاد، كلیه سازمان‌ها، شركت‌ها و ادارات كل تابعه وزارت متبوع موظف هستند كلیه دارایی‌های اطلاعاتی و فراداده‌های وابسته را برای استفاده عموم شهروندان به صورت آزاد، به‌روز، برخظ و در شكل قابل خواندن توسط ماشین‌های كامپیوتری ارائه نمایند. این بخشنامه شامل تمام دارایی‌های اطلاعاتی است كه انتشار آن‌ها صراحتا توسط قانون منع نشده است، می‌شود. هرگونه محدودیت در انتشار، بازنشر، توزیع و انتقال صرفا به استناد قانون و مقررات و حكم محاكم ذی‌صلاح باید صورت گیرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آخوندی همچنین در هفته گذشته با حضور در هنرستان قدس در منطقه ۶ تهران، گفت: ما از این پس باید ببینیم که به عنوان بهره‌بردار از خدمات آینده این نسل به ویژه در هنرستان‌ها چه کمکی می‌توانیم انجام داده و از سویی دیگر چگونه ارتباط خود با این مراکز آموزشی صنعتی را می‌توانیم افزایش دهیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

در هفته گذشته در روز بدون خودرو مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی با حضور در متروی تهران و استفاده از این وسیله حمل و نقلی به سمت بازار تهران حرکت کردند و از محلات قدیمی تهران بازدید کردند.

تشریح گام‌های دولت در ارتقای کیفیت فضای شهری و بهره‌وری در صنعت ساختمان

همچنین در هفته گذشته اقدامات دولت برای ارتقای بهره وری انرژی در صنعت ساختمان در سه محورِ تدوین برنامه ارتقای بهره وری عوامل تولید در بخش مسکن و بهره وری انرژی، کاهش هزینه ساخت، افزایش عمر مفید با استفاده از فن‌آوری های نوین و همچنین آخرین جزئیات مراحل بازنگری مبحث ۱۹ مقررات ملی و کنترل ساختمان تشریح شد.

ارتقای کیفیت فضاهای شهری از جمله راهبردهای اصلی در سیاست توسعه‌شهری بود که در دولت یازدهم موردتوجه قرار گرفت؛ تشکیل کمیته تخصصی ۳ به عنوان بازوی تخصصی شورای‌عالی در جهت ارتقابخشیدن به کیفیت معماری و فضای‌شهری تشکیل شد و صیانت از بافت‌های واجدارزش، توجه به طراحی‌شهری، معماری‌شهری و سیاستگذاری معماری ایستگاه‌های‌راه‌آهن در دستورکار قرار گرفت.

معماری شهری و طراحی شهری دو نمونه از راهبردهایی هستند که به عنوان راهبردهای فرعی برای تحقق راهبرد اصلی ارتقای کیفیت فضاهای شهری در دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفتند و بر اساس آن نیز مجموعه اقداماتی برنامه‌ریزی و سیاستگذاری شد تا ارتقای کیفیت فضاهای شهری که از راهبردهای اصلی وزارت راه و شهرسازی برای تحقق سیاست توسعه شهری بود، محقق شود.

ایجاد زمینه‌ حفاظت و احیاء بافت‌های‌تاریخی از طریق تهیه و تصویب طرح‌های ویژه، تهیه و تدوین دستورالعمل تشخیص بناهای شاخص و گردش كار تصویب آن­ها، مستندسازی آثار میراث‌ معماری‌صنعتی و ایجاد زمینه‌های حفاظت و بهره‌برداری مجدد، تهیه طرح‌های‌ پژوهشی مرتبط، به‌عنوان پشتوانه اقدامات سیاست‌گذاری، چهار گامی بود که در شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری در دولت یازدهم به منظور صیانت از بافت‌های واجدارزش برداشته شد.

حامد مظاهریان معان وزیر راه و شهرسازی از بررسی پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در هیئت دولت با هدف کاهش دوره سپرده‌گذاری وام مسکن از ۶ به ۵ ماه خبر داد و گفت: کاهش زمان انتظار برای دریافت تسهیلات و افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات بانکی، اکنون در هیات دولت در دست بررسی است.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌و‌شهرسازی، گفت: به منظور تقویت توان اقتصادی متقاضیان مسکن به ویژه در بافت‌های‌فرسوده شهری درصددیم تا مدت‌انتظار دریافت تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم را به چهار یا پنج ماه کاهش دهیم، زمان بازپرداخت این تسهیلات را ۲۰ ساله کنیم و همزمان نرخ سود تسهیلات را یک تا دو درصد کاهش دهیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

معاون معماری و شهرسازی در نشست هم‌اندیشی مسائل شهرسازی کشور، گفت: گفتگو بین دانشگاهیان، حرفه‌مندان حوزه شهرسازی کشور و نمایندگان سازمان‌های دولتی وشهرداری‌ها ضروری است و باید چنین گفتگوهایی ادامه یابد تا مسائل مختلف شهرسازی و معماری کشور در مرجع اصلی آن یعنی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران چاره‌اندیشی شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

به گفته سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در برنامه ششم توسعه نوسازی ۴۰۰ هزار واحد مسکن در محلات هدف مورد توجه است که شامل مسکن حمایتی می‌شود یعنی مسکنی که با سپرده‌گذاری و پرداخت تسهیلات ساخته یا خریداری شود که این برنامه جدا از نوسازی مسکن روستایی است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن گزارشی از آخرین وضعیت رفع تصرفات اراضی ملی و دولتی را در استان‌های مختلف برای نیمه اول شهریورماه سال جاری ارایه کرد و گفت: ایرانشهر در جنوب سیستان‌و‌بلوچستان با ۳۳ مورد تعرض بیشترین آمار را به خود اختصاص داد و بیشترین اجرای حکم نیز در استان اصفهان انجام شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما