شناسهٔ خبر: 45947 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه مسکن‌و‌شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

ماموریت مرکز تحقیقات برای ارزیابی خسارات زلزله کرمانشاه/ ضرورت تشکیل صندوق‌های تضمین در پیش‌فروش ساختمان/ممنوعیت ساخت‌و‌ساز در حریم سواحل

گزارش آخر هفته ماموریت مرکز تحقیقات برای ارزیابی خسارات زلزله کرمانشاه و آغاز آواربرداری‌ها از مناطق آسیب‌دیده استان، ضرورت تشکیل صندوق های تضمین در پیش فروش ساختمان، ممنوعیت ساخت‌و‌ساز در حریم سواحل و بررسی بایدها و نبایدهای اصلاح سند حریم پایتخت بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌و‌شهرسازی، در هفته گذشته با وقوع زلزله ۷.۳ ریشتری در استان کرمانشاه بخش مهمی از اخبار تحت‌الشعاع ابعاد زلزله فوق، میزان خسارات جانی و مالی استان قرار گرفت.

آخوندی همچنین ضمن اعلام پیام تسلیت به بازماندگان زلزله کرمانشاه و همچنین تمامی مردم ایران، ‌ از بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده خبر داد و اعلام کرد که تمامی راه های شریانی استان های آسیب دیده باز هستند. وی تصریح کرد: تا چند روز دیگر، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده در زلزله کرمانشاه وارد عمل خواهد شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تسلیت وزیر راه و شهرسازی به ملت ایران و بازماندگان زلزله کرمانشاه

به همین منظور نیز عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه سفر کرد تا از نزدیک ابعاد حادثه را بررسی کند. وزیر راه و شهرسازی همچنین از اعزام تیم فنی-مهندسی و ارزیاب ابعاد زلزله از سوی وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: حتما در کنار مردم آسیب دیده از زلزله خواهیم بود و تا پایان کار همراهی خواهیم کرد تا تمامی واحدها به بهترین شویه ممکن و با استاندار ساخته شوند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)  

تاکید بر همکاری همه دستگاه‌ها با تیم اعزامی مرکز

وزیر راه و شهرسازی همچنین در نامه‌ای به رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آن مرکز را مامور ارزیابی خسارات زلزله به ساختمان های آسیب دیده به ویژه مسکن مهر کرد و با تاکید بر آنکه همه دستگاه ها با تیم اعزامی مرکز، همکاری کنند، گفت: نظر به رخداد زلزله بزرگ در استان کرمانشاه و با توجه به خسارت وارده به ساختمان‌های منطقه و آسیب‌دیدگی ساختمان‌های جدیدالاحداث و به ویژه ساختمان‌های مسکن مهر و نظر به دستور معاون اول محترم ریاست‌جمهوری جهت بررسی و ارزیابی دقیق این آسیب‌دیدگی‌ها و خسارات، بدینوسیله به جنابعالی (محمد شکرچی‌زاده) ماموریت داده می‌شود تا با استفاده از توان تخصصی بخش‌های پژوهشی آن مرکز و با هماهنگی معاونت مسکن‌و‌ساختمان، موضوع را با جدیت مورد بررسی قرار داده و نتیجه را به اینجانب اعلام نمایند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آغاز آواربرداری از واحدهای مسکونی تخریب و آسیب‌دیده در زلزله کرمانشاه

معاون اموربازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام این مطلب که در مجموع ۳۰ هزار و ۵۰۰واحد مسکونی در کرمانشاه در اثر زلزله تخریب شده و آسیب دیده‌اند، گفت: هم اکنون ۱۰۰ نفر از همکاران بنیاد کار کارشناسی واحد به واحدهای مسکن مهر و سایر مسکن های آسیب دیده را آغاز کرده اند که امیدواریم بتوانیم ظرف یک هفته تمامی واحدهای خسارت دیده را کارشناسی کنیم تا بلافاصله کار بهسازی و بازسازی آغاز شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ضرورت تشکیل صندوق‌های تضمین در فرآیند پیش‌فروش ساختمان

وزیر راه و شهرسازی در نشست با انبوه سازان با اشاره به این مطلب که متاسفانه ارتقای کیفیت زندگی و ساخت وساز تاکنون در کشور مدنظر نبوده است، گفت: سیاست ما در وزارت راه و شهرسازی در این دوره این است که دیگر ساختمان جدیدی به بافت فرسوده اضافه نشود. در این راستا، فرآیند مدنظر انبوه سازان برای ما بسیار حائز اهمیت است چراکه قطعا پس از ساخت واحدهای جدید نمی توانیم مردم را مجبور به انتقال از یک خانه به خانه دیگر کنیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آسیب به ۵ اثر تاریخی استان کرمانشاه

همچنین مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه اعلام کرد که بر اثر زلزله به پنج اثر تاریخی استان کرمانشاه آسیب وارد شده است و احتمال آسیب دیدگی بیش از هفت بنای تاریخی در ایلام وجود دارد. وی گفت: در اثر زلزله، پنج اثر تاریخی در ۳ شهرستان قصرشیرین، سرپل ذهاب و دالاهو در استان کرمانشاه و همچنین بیش از هفت بنای تاریخی در استان ایلام آسیب دیده اند و سرکشی ها به سایر آثار تاریخی برای تخمین درصد آسیب‌های وارده آغاز شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ضرورت شناسایی آسیب‌های‌اجتماعی در برش‌های شهری و محله‌ای

در هفته گذشته سی و چهارمین نشست ستاد ملی بازافرینی شهری پایداربا تاکید بر ضروت شناسایی آسیب های اجتماعی در برش های شهری و محله ای تشکیل شد.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از وجود ۵۵ هزار و ۱۰۴ هکتار بافت ناکارامد میانی، ۲۴ هزار و ۱۴۱ هکتار بافت تاریخی و ۶۱ هزار و ۶۵۷ هکتار سکونتگاه غیررسمی در کشور خبر داد و گفت: در حال‌حاضر ۱۰۰۰ محله در ۴۶۵ شهر درگر بافت‌های ناکارآمد میانی، ۶۰۰ محله در ۱۷۵ شهر دارای بافت‌تاریخی و ۱۱۰۰ محله در ۱۱۰ شهر دارای سکونتگاه غیررسمی هستند که باید با هماهنگی هرچه بیشتر به رفع مشکلات موجود در این نواحی بپردازیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بررسی تحولات سیاست‌های ملی اسکان اقشار کم‌درآمد و بازآفرینی‌شهری

در هفته گذشته همچنین طی گزارشی که از سوی دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن ارایه شد سیاستگذاری دولت دوازدهم در موضوع اسکان بشر مورد بررسی قرار گرفت. در بخشی از این گزارش آمده است: تجزیه و تحلیل تأمین مسکن در استطاعت در سال های گذشته نشان می‌دهد که با وجود افزایش تقاضا، بخش بزرگی از مسکن در توان مالی بیشتر جمعیت جهان نبوده است. از این رو توجه به نیازهای مسکن فقیرترین و آسیب‌پذیرترین اقشار باید به عنوان یک اولویت در دستور کار برنامه‌های توسعه‌ای در نظر گرفته شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بررسی ارتقای مقاومت بناهای تاریخی در برابر زلزله با همکاری سازمان میراث فرهنگی

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به این مطلب که متأسفانه در بازسازی‌ ساختمان‌های تاریخی تاکنون توجهی به مقاوم‌سازی بناها نشده یا بسیار کم بوده است گفت:  با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده ایران حدودا هر ۱۰ سال یکبار، یک زلزله بالای ۷ ریشتری را تجربه می‌کند که ما با شرایط موجود بناهای تاریخی‌مان باید بگوییم این ساختمان‌ها حتی توانایی مقاومت در برابر قدرت کمتر از آن را هم ندارند، مسئله‌ای باید هرچه سریعتر مورد توجه قرار بگیرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آینده پایتخت در برابر خطر جدی قرار گرفته است

در هفته گذشته همچنین ضرورت های اصلاح سند حریم پایتخت در جلسه ای با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران، نمایندگان فرمانداری، استانداری و مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران و مدیران کل حوزه معاونت معماری و شهرسازی، بررسی شد. به گفته مدیرکل دفتر طرح های کالبدی وزارت راه و شهرسازی، به استناد قانون، حریم هیچ شهری نمی تواند از محدوده شهرستان فراتر برود و در تهران متاسفانه شهرستان های واقع در حریم بسیار افسارگسیخته در حال گسترش است و همین موضوع نیز مشکلات عمده ای را برای پایتخت رقم زده و در آینده نیز در صورت تداوم روند موجود رقم خواهد زد.

داودپور گفت: در سال‌های گذشته پیشنهادات و مصوبات شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران و همچنین مقام عالی وزارت راه و شهرسازی بر این مطلب متمرکز بود که نباید تقسیمات در کلانشهرها خرد شود اما متاسفانه به دلیل آنکه در تقسیمات خرد، منافع فراوانی وجود دارد تقسیمات اتفاق افتاد. متاسفانه در منطقه کلانشهری تهران به طور مداوم تقسیمات خرد و خردتر شد و به تبع آن نیز شهرها و شهرستان‌های جدیدی ایجاد شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رفع تعرض ۵ هکتار از اراضی دولتی در استان تهران به ارزش ۲۷ میلیاردتومان

سازمان ملی زمین‌و‌مسکن در گزارشی به تفکیک استان‌های کشور، آمار رفع تعرض و اجرای احکام قطعی اراضی ملی و دولتی را اعلام کرد. بنا بر اعلام نظر آن سازمان، در استان تهران در ماه گذشته از حدود ۵۰ هزار مترمربع اراضی دولتی و ملی به ارزش بالغ بر ۲۷ میلیاردتومان رفع تعرض شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ممانعت از ساخت و ساز در حریم سواحل به منظور امنیت دریایی و بازرگانی

نماینده تام‌الاختیار وزیر راه‌و‌شهرسازی در شورای حفظ حقوق‌بیت‌المال با تاکید بر ایجاد وحدت‌رویه در نحوه پیگیری پرونده‌های قضایی مربوط به تخلفات در سواحل کشور از تشدید نظارت برای صیانت از سواحل خبر داد و گفت: به منظور امنیت دریایی و بازرگانی از ساخت و ساز در حریم سواحل کشور به ویژه در شمال ممانعت بعمل می‌آید. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما