شناسهٔ خبر: 49105 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

تخلیه و بارگیری ۳۷ میلیون تن کالا در بندر امام خمینی در ۱۰ ماه/ تخصیص ۸۰۰ میلیاردتومان تسهیلات برای نوسازی شناورهای فرسوده

گزارش آخر هفته  لغو برگزاری بیست‌و‌پنجمین همایش ارگان‌های دریایی در چابهار، تاکید بر صحیح نبودن اخبار منتشره در رابطه با وسعت لکه نفتی سانچی، تخصیص ۸۰۰ میلیاردتومان تسهیلات برای نوسازی شناورهای فرسوده دریایی، تخلیه همزمان ۷ فروند کشتی در مجتمع بندری امام‌خمینی(ره) و تخلیه و بارگیری بیش از ۳۷ میلیون تن کالا در بندر امام‌خمینی در ۱۰ ماهه سالجاری از اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون وزیر راه و شهرسازی در هفته گذشته در گردهمایی روسای امور مالی نبادر کشور حضور یافت و با تاکید بر اینکه کاهش هزینه‌ها در بنادر در دستور کار قرار می‌گیرد، گفت: با توجه به درآمد-هزینه بودن سازمان بنادر و دریانوردی، فرآیند مالی این بخش خاص است. از یک سو فرصتی برای افزایش و ارتقای بهره‌وری است و از سوی دیگر مسئولیت قابل توجهی برای تمام همکاران ایجاد می‌کند لذا  انتظارات از این سازمان زیاد است. برای آنکه فرآیند مالی در سازمان بنادر و دریانوردی به درستی هدایت شود، نیازمندساختارهای مالی منسجم و منضبط هستیم. در چنین شرایطی می‌توانیم  منابع موجود را به درستی مدیریت کنیم.

راستاد تاکید کرد: باید فرآیند ماموریت‌های مشابه در ستاد و بنادر مختلف یکسان باشد و رویه‌های متفاوت و طولانی اصلاح شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

لغو برگزاری بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی در چابهار

هفته گذشته بر اساس اعلام دبیرخانه هماهنگی ارگان‌های دریایی، بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی که قرار بود ۱۰ و ۱۱ بهمن ماه سال جاری در چابهار، برگزار شود، لغو شد. بر اسا اعلام دبیرخانه قرار است این برنامه به زودی در تهران برگزار شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اخبار منتشره درباره وسعت لکه نفتی سانچی صحت ندارد

در هفته گذشته، همچنان رایزنی‌ها و اخبار در مورد علل حادثه نفت‌کش ایرانی که در آب‌های چین غرق شد، ادامه یافت. در همین رابطه نیز هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: با توجه به اینکه محموله نفتکش سانچی، میعانات گازی بوده است و بخش زیادی از آن نیز سوخته به هیچ‌وجه، نمی‌توان پذیرفت که آلودگی ناشی از سانچی، کل آب‌های چین و ژاپن را در برگیرد. وی تصریح کرد: اخبار منتشره در خصوص وسعت آلودگی نفتی سانچی موردتایید نیست و صحت ندارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)  

پایان مصاحبه با پرسنل کشتی چینی/اطلاعات به دست آمده محرمانه است

عضو هیاتعامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از پایان مصاحبه با پرسنل شناور چینی فله‌بر کریستال توسط کمیته بررسی سانحه سانچی خبر داد و گفت: نمی‌توان زمان اعلام نتیجه رمزگشایی جعبه سیاه سانچی را پیش‌بینی کرد و در عین حال، نتیجه اطلاعات نزد کمیته بررسی سانحه سانچی "محرمانه" است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رمزگشایی دو جعبه سیاه در جریان است

حق شناس همچنین در هفته گذشته درباره تشخصی هویت سه پیکر یافت شده از حادثه نفت کش ایرانی سانچی، گفت: اطلاعات زیادی جمع‌آوری شده و همچنین در حال جمع‌آوری است، کارگروه در حال رمزگشایی از اطلاعات هر دو جعبه سیاه هستند. به‌هرحال این اطلاعات دارای رمز بوده است.

حق‌شناس بیان کرد: با رمزخوانی این اطلاعات، دلایل سانحه از آن استخراج خواهد شد، اما در مورد نتیجه نهایی بررسی‌های صورت گرفته نمی‌توان پیش‌بینی داشت زیرا ممکن است این اقدام هفته‌ها و ماه‌ها به طول بیانجامد ‌و از این پس تا بررسی نتیجه نهایی، دستیابی به علل اصلی وقوع حادثه باید اجازه داد که کارگروه‌ها بررسی‌های تخصصی خود را انجام دهند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تخصیص ۸۰۰ میلیاردتومان تسهیلات برای نوسازی شناورهای فرسوده دریایی

آرامی معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی از اختصاص ۸۰۰ میلیاردتومان تسهیلات ارزان قیمت برای نوسازی ناوگان فرسوده و شناورهای چوبی خبر داد و گفت: این امر با هدف توسعه لجستیک، گردشگری دریایی و مسافرت دریایی صورت گرفته است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ممیزی سامانه‌ها، کارکنان و ایستگاه‌های آتش‌نشانی بندر شهیدرجایی

سرپرست واحد بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از اجرای طرح ارزیابی سامانه ها و ممیزی ایستگاه‌های آتش‌نشانی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: این طرح با حضور بیش از ۱۵ نفر از كارشناسان خبره شركت معتبر بین المللی "فلک فایر کانسلتینگ"، همکاری شرکت فامور مهرگان پويا و با مشارکت تعدادي از کارشناسان آتش نشانی سایر بنادر کشور، در حال انجام است.

وی افزود: این طرح بسیار مهم در زمینه های ممیزی، ارزیابی سامانه های اعلام و اطفای حریق، ارزیابی تجهیزات و کارکنان آتش نشانی و سامانه های اعلام و اطفای حريق از نخستین روز بهمن ماه جاری آغاز و تا روز پنج شنبه دوازدهم بهمن ماه جاری ادامه خواهد داشت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جهش ۲ برابری تعداد مسافران دریایی در بندرگاه جزیره مرجانی

مدیر اداره بندر و دریانوردی کیش ضمن اعلام خبر جهش دوبرابری تعداد مسافران دریایی در آب و هوای زمستانی جزیره مرجانی خلیج‌فارس گفت: طی ۱۰ ماه اخیر، ۳۸۳ هزار نفر تفریحات و گشت‌های ایمن دریایی را در سواحل این جزیره تجربه کردند.

به گفته وی، از آغاز سال جاری تا ابتدای بهمن‌ماه جاری، در مجموع دو میلیون و ۴۶۵ هزار و ۱۵۶ تن انواع کالای نفتی و غیر نفتی در این بندر تخلیه و بارگیری شد که در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته، ۴۸ درصد افزایش داشته است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تخلیه همزمان ۷ فروند کشتی در مجتمع بندری امام‌خمینی(ره)

معاون بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: فرآیند تخلیه همزمان هفت فروند کشتی طی دی‌ماه سال جاری با موفقیت انجام و رکورد کم‌نظیری در این خصوص به ثبت رسید. روند تخلیه این محمولات جمعا به وزن حدود ۸۶ هزار تن  از ۷ فروند کشتی، با مشارکت بخش خصوصی و بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته صورت گرفته است. لذا رکورد قبلی در این زمینه که  ۷۸ هزار و ۱۶ تن  (اسفندماه ۹۳ ) بود، بهبود بخشیده شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تخلیه و بارگیری بیش از ۳۷ میلیون تن کالا در بندر امام‌خمینی در ۱۰ ماهه سالجاری

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان خبر داد: تخلیه و بارگیری انواع کالا طی ۱۰ ماهه سال جاری در بندرامام خمینی(ره) از مرز ۳۷ میلیون تن فراتر رفت.

مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) با اشاره به جایگاه برتر این مجتمع بزرگ بندری در ترانزیت فرآورده های نفتی در سطح کشور، بیان داشت:با ترانزيت بیش از ۲ میلیون تن انواع فرآورده های نفتی از مرز دریایی این مجتمع بندری، میزان ترانزیت این محمولات با رشد  ۶۷ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رسیده است که این مهم نشان از وجود زیرساخت ها و تجهیزات پیشرفته در پایانه های نفتی  این مجتمع بندری برای پذیرش محموله های ترانزیتی فرآورده های نفتی از کشور همسایه دارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما