شناسهٔ خبر: 50331 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت:

نوسازی تاریخی صنعت هوانوردی در دولت یازدهم و دوازدهم صورت گرفت/ تشریح فاینانس صنعت هوایی ایران با شرکت‌های فرانسوی/ امکان صدور روادید الکترونیکی در ۱۲ فرودگاه

هواپیما هما تأکید بر نوسازی تاریخی صنعت هوانوردی در دولت یازدهم و دوازدهم صورت گرفت از سوی نماینده مجلس شورای اسلامی، تشریح فاینانس صنعت هوایی ایران با شرکت‌های فرانسوی در سفر مدیرعامل هما به پاریس توسط شرفبافی و اعلام خبر امکان صدور روادید الکترونیکی در ۱۲ فرودگاه کشور در ایام نوروز از مهمترین اخبار حوزه هوایی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه هوایی طی یک هفته گذشته به شرح زیر است:

نوسازی ناوگان هوایی نیازمند همراهی مجلس، دولت و سایر دستگاه‌ها است

حمید بنایی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره جزئیات جلسه کمیسیون عمران با وزیر راه و شهرسازی در رابطه با ارایه گزارشی از روند فعالیت‌ها و اقدامات در رابطه با سانحه هواپیمای ATR تهران- یاسوج، و ارزیابی خود از گزارش ارایه شده توسط وزیر راه و شهرسازی به مجلس به ارایه نکاتی پرداخت.  

بنایی با تاکید بر این مطلب که جلسه مشترک وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به خوبی برگزار شد، گفت: آنچه مردم از ما می‌خواهند شفاف‌شدن تمامی ابعاد سانحه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج است که این موضوع در جلسات مختلف از جمله جلسه‌ای که با حضور وزیر راه و شهرسازی و ارایه گزارشی از روند اقدامات و همچنین فعالیت هایی که انجام شده است در دست بررسی قرار دارد.

وزیر راه بارها نسبت به فرسودگی ناوگان هوایی هشدار داده بود

مهرداد لاهوتی اظهار کرد: با اجرایی شدن برجام عباس آخوندی با وجود هجمه‌های زیاد، نسبت به عقد قرارداد با ۳ کمپانی بزرگ بوئینگ، ایرباس و ATR اقدام کرد تا شرایط لازم برای نوسازی ناوگان فرسوده هوایی کشور فراهم شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به هشدار وزیر راه و شهرسازی در مورد بالا بودن سن ناوگان هوایی و فرسوده بودن آنها، گفت: وزیر راه پس از امضای برجام به منظور ارتقای سطح خدمات هوایی به مسافران و بالا بردن ضریب ایمنی پرواز‌ها تلاش‌های زیادی انجام داد و در این زمینه انتقادی بر عملکرد وی نیست.

بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) 

 عصر روز ۹ اسفندماه، دکتر محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی از بخش های مختلف شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بازدید کرد.

در این بازدید مقرر شد بهسازی و بازسازی بخش‌های مهم ترمینال از جمله سقفهای کاذب، سیستم روشنایی، رنگ آمیزی ستونها با همکاری معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گیرد و تا آغاز سال نو اقدامات اولیه انجام شود.

با حضور آخوندی ناوگان هوایی كشور جوان شد

محمدرضا رضایی اظهار کرد: این چند هواپیمای ایرباس و ای‌تی‌آر جدید که وارد کشور شد سن ناوگان ما را جوان کرد و به ۲۲ سال رساند. این کمکی بود که صورت گرفت تا وضعیت حمل و نقل هوایی ما بهتر شود. انصافا در بحث توسعه فرودگاه‌ها و ناوبری هم تلاش زیادی صورت گرفته و کارهای خوبی انجام شده است. شرایط ما با قبل خیلی فرق کرده است. سازمان هواپیمایی کشوری هم تلاش چشمگیری داشته است.

وزرای راه ۴ دهه گذشته نسبت به تجهیز ناوگان هوایی سهل‌انگاری و غفلت کردند

عبدالکریم حسین‌زاده، با اشاره به سانحه هوایی هواپیمای تهران-یاسوج و این‌که مقصر اصلی این سانحه کدام بخش است، اعلام کرد: مسئله این است که نگاه ما به توسعه درون‌سرزمینی و ارتباطات‌مان باید به‌طور کامل تغییر یابد.

وی افزود: به این اعتبار اگر در تجهیز ناوگان هوایی مرتکب غفلت شده و نسبت به خریداری هواپیماهای جدید اقدام نکردیم، مربوط به این یکی، دو سال نبوده است. ما در تمام این سال‌ها و در زمان تصدی تمامی وزرای این ۴ دهه سهل‌انگاری کرده و در خرید دستگاه‌ها، تکنولوژی و هواپیماهای جدید کوتاهی کردیم.

اقدامات فنی و عملیاتی برای خدمت رسانی مناسب به مسافران نوروزی فرودگاه‌ها

حسین اسفندیاری با اشاره به ابلاغ دستورالعمل آمادگی فرودگاه‌ها برای تسهیل سفر‌های نوروزی گفت: بر اساس این دستورالعمل، فرودگاه‌ها محیط‌های مناسبی برای سفر‌های نوروزی خواهند بود. ۲۵ اسفند ۹۶ تا ۱۵ فروردین ۹۷ زمان سفر‌های نوروزی است و برای استقبال از این سفر‌ها در فرودگاه‌های کشورمان اقداماتی مانند آمادگی فنی و عملیاتی و بررسی دوره‌ای دستگاه‌ها انجام شده است و محیط ترمینال‌ها و محوطه‌ها شاد و زیبا می‌شوند.

اسفندیاری افزود: همچنین امکانات ویژه بازی و تفریح برای کودکان در فرودگاه‌هایی که مقصد گردشگری و سفر‌های نوروزی هستند، درنظر گرفته شده و طرح‌های ابتکاری مانند پهن کردن سفره هفت سین و اجرای مراسم آیینی در فرودگاه‌ها انجام می‌شوند.

سوانح اخیر بخاطر عدم تخصیص اعتبار به بخش حمل و نقل است

علیم یارمحمدی، نایب‌رئیس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با «شرق» درباره زدوبند برخی از اعضای کمیسیون عمران با وزیر راه‌وشهرسازی می‌گوید: این حرف‌ها صحت ندارد و شایعه است. اتفاقاتی که در ایران رخ می‌دهد، در دنیا هم افتاده است و  در پیشرفته‌ترین کشورها هم سقوط هواپیما رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: با اعمال تحریم‌ها و مشکلات برای تهیه قطعات هواپیما و ناوگان ریلی چنین مسائلی در ایران هم مشهود است. انتظارات از این بخش افزایش یافته و نیاز است به بخش حمل‌ونقل بیشتر توجه شود.  این در حالی است که برای اینکه بتوانیم بخش حمل‌ونقلی را اداره کنیم و راه‌ها، جاده‌ها، ناوگان، بنادر و زیرساخت‌ها را نگهداری کنیم، نیاز به رقم بیش از ٢٠‌ هزار ‌میلیارد تومان داریم تا روند عادی کار در این بخش انجام شود.

راه اندازی اوليه سيستم کمک ناوبری ILS فرودگاه گرگان

با حضور کارشناسان نروژی شرکت INDRA و کارشناسان اداره مهندسی تجهیزات کمک ناوبری شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، عملیات راه اندازی اوّلیه سیستم کمک ناوبری ILS فرودگاه گرگان در فرودگاه گرگان آغاز شد.

وزارت راه برای نوسازی ناوگان هوایی اقدام کرد ولی چوب لای چرخ دولت گذاشتند

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: برای کارشناسان روشن است که سانحه سقوط هواپیما می توانست اتفاق نیفتد اگر قدری دلسوزی، نظارت و جدیت در کار وجود داشت این اتفاق نمی‌افتاد. این موضوع در بخش هواپیمایی به وزارت راه و در بحث شرکت آسمان به وزارت رفاه مربوط است.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: اطلاعاتی که از هواپیمای ATR و مشکلات قبلی آن وجود دارد و همچنین مدت زمان کارکردش مشخص است که نباید پرواز می‌کرد و خلبان نباید چنین ریسک بزرگی را انجام می‌داد.

باید تکنولوژی ناوبری و صنعت هوانوردی نوسازی شود

مجید کیانپور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره سانحه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج اظهار داشت: ابتدا باید جعبه سیاه هواپیما پیدا و بازگشایی شود، سپس با گزارش‌های شرایط جوی و وضعیت هواپیما مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: در حال حاضر سؤالاتی مبنی بر مقصر اصلی این اتفاق قابل پاسخ نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید در نظر داشت که استیضاح دردی از کشور دوا نمی‌کند. بلکه باید به دنبال پیش‌گیری و توسعه زیرساخت‌ها،‌استفاده از ابزار‌های نوین روز جهانی برای بهره‌برداری به بهترین نحو از شرایط موجود در راستای توسعه کشور بود.

علاقمندی اروپایی‌ها به ادامه همکاری‌های اقتصادی با ایران

فرزانه شرفبافی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما"، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح اقدامات و مذاکرات انجام شده در حوزه توسعه صنعت هوایی ایران و امور مربوط به فاینانس پروژه‌ها در سفر اخیر خود به پاریس بیان کرد: در این سفر ضمن حضور در همایش‌ها و سمینارهای مختلف در زمینه شناخت توانمندی‌های متقابل با بخش خصوصی و فعالان اقتصادی اروپایی از جمله شرکت‌های ایرباس، ای تی آر و یک گروه فاینانسر دیدار و گفتگو کردیم.

شرفبافی در ادامه از حضور و سخنرانی در کنفرانس یورو مانی در این سفر خبر داد و گفت: کنفرانس یورومانی طی چند دوره برگزارمی شود و اعتبار خوبی را در اروپا داراست.

مدیرعامل "هما" با اشاره به اینکه از حضور تیم عالی‌رتبه اقتصادی ایرانی با هدف انجام مذاکرات اقتصادی و تصمیم‌گیری برای خط اعتباری فرانسه در ایران در این سفر دعوت شده بود گفت:  بخش عظیمی از این تصمیم‌گیری مربوط به حیطه بانکی و بخش دیگری پیرامون قراردادهای موجود در صنعت هوایی بود که به صورت مجزا و دقیق مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

چاره ای جز نوسازی صنعت هوایی نداریم

سید حسن افضلی با تاکید بر ضرورت نوسازی ناوگان هوایی کشور، گفت: برای بهبود حمل و نقل هوایی و جلوگیری از حوادث احتمالی خرید هواپیما و نوسازی این ناوگان ضروری است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برخی تحریم ها و احتمال عهدشکنی در تحویل هواپیماهای خریداری شده به ایران، افزود: در صورتی که چنین تحریم هایی علیه ایران از سوی کشورهای غربی اعمال شود راهی جز حرکت به سمت سایر کشورها برای نوسازی ناوگان هوایی نداریم.

نظر شما