شناسهٔ خبر: 52301 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت:

جابجایی بیش از ۴ میلیون مسافر از فرودگاه‌های کشور در اسفند ۹۶/ کسب گواهینامه IOSA توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران/ آرایش ترمینال سلام با استفاده از آثار هنرمندان داخلی

هواپیما هما جابجایی بیش از ۴ میلیون مسافر از فرودگاه‌های کشور در اسفند ۹۶، جا‌بجايی بیش از ۱۷ میلیون مسافر از فرودگاه مهرآباد در سال 96، کسب گواهینامه IOSA توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و آرایش ترمینال سلام با استفاده از اثار هنرمندان داخلی از جمله مهم‌ترین عناوین خبری حوزه هوایی در هفته گذشته به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه هوایی طی یک هفته گذشته به شرح زیر است:

استفاده از آثار فاخر اساتید و هنرمندان بنام کشور در فضای داخلی ترمینال سلام

شهرام آدم نژاد مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در تشریح آخرین وضعیت ترمینال سلام این فرودگاه بیان کرد: درحال حاضر به دلیل تردد بالای مسافرین بیش از ظرفیت واقعی ترمنیال یک فرودگاه امام از آن استفاده شده و به همین دلیل امکان سرویس‌دهی مناسب به لحاظ زیرساختی در آن بسیار مشکل است.

آدم‌نژاد در ادامه با بیان اینکه هم‌اکنون حدود ۱۰ میلیون نفر به طور سالیانه از ترمینال یک فرودگاه امام خمینی (ره) استفاده می‌کنند گفت: اکنون پروژه ترمینال سلام با ویژگی‌های منحصر به فردی در مساحتی حدود ۵۰ هزار متر مربع در حال تکمیل و اتمام است که با عنایت وزیر محترم راه و شهرسازی قرار است ضمن دعوت از تمامی اساتید و هنرمندان بنام کشور از اثرات هنری این افراد در فضای داخلی ترمینال استفاده شود.

وی با تأکید براینکه تلاش داریم تا از ترمینال سلام به گونه یک گالری – ترمینال بهره‌برداری کنیم گفت: این شرایط فضای خاصی را درون فرودگاه ایجاد می کند تا علاوه بر القای هویت ایران به بهره‌برداران این فرودگاه، معماری ایرانی – اسلامی را به خوبی برای آن‌ها نمایان سازد.

جابجایی بیش از ۴ میلیون مسافر از فرودگاه‌های کشور در اسفند ۹۶

آمار ارائه شده از سوي گروه آمار و اطلاعات هوانوردي و فرودگاهي معاونت برنامه‎ریزی، نظارت و امور اقتصادی، نشان مي‎دهد كه فرودگاه‎هاي كشور در ماه اسفند ۳۳ هزار و ۶۵۱ فروند نشست و برخاست هواپیما داشته است که در آن بیش از چهار میلیون و ۷۴ هزار مسافر اعزام و پذیرش و بیش از  ۴۰ میلیون کیلوگرم بار ارسال و پذیرش شدند.

بر همين اساس در اين ماه، فرودگاه مهرآباد با میزبانی ۱۰ هزار و ۹۹۶ فروند، بيشترين نشست و برخاست هواپیما را به خود اختصاص داده و با جابه‎جايي نزدیک به يك ميليون و ۳۰۰ هزار مسافر پرترافيك‎ترين فرودگاه بوده است.

کسب گواهینامه IOSA توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» برای بار ششم موفق شد گواهینامه IOSA را که ممیزی عملکرد ایمنی شرکت‌های عضو انجمن بین‌المللی شرکت‌های هواپیمایی (یاتا) است، کسب کند.

گواهینامه IOSA این شرکت که ممیزی عملکرد ایمنی شرکت های هواپیمایی بازرگانی عضو انجمن بین المللی شرکت‏های هواپیمایی(یاتا) در حوزه های عملیات پرواز، مهندسی وتعمیرات، خدمات فرودگاهی، منابع انسانی، حراست و آموزش است، به صورت دوسالانه انجام می پذیرد و در صورت کسب موفقیت، مجوز ادامه عضویت شرکت های هواپیمایی در یاتا صادر و به صورت گواهینامه IOSA به آنها تحویل می شود.

برگزاری موفقیت آمیز مانور طرح اضطراری فرودگاه اهواز

مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهي، مديريت بحران و پدافند غيرعامل  از انجام موفقیت آمیز مانور طرح اضطراري فرودگاه اهواز با يکي از محتمل ترين سناريوهاي سوانح هوايي جهان خبر داد.

فرشاد گلیج در حاشيه برگزاري اين مانور، با بیان اینکه ۵۴ فرودگاه فعال در کشور داريم، گفت: امسال ۱۶ مانور اضطراری در دیگر فرودگاه های مرز هوایی، بین المللی و پرترافیک در حوزه سوانح هوایی سراسر کشور در راستای هماهنگی بین دستگاه های مختلف برگزار می شود.

 افزایش ۲۰ درصدی پروازهای رشت در سال ۹۶

غلامرضا کریم‌آقایی، مدیر کل فرودگاه‌ استان گیلاناز آغاز پروازهای رشت-ارومیه-رشت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ناوگان ای‌تی‌آر خبر داد و گفت: این پروازها سه روز در هفته در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه انجام می‌شوند.

وی با اشاره به اضافه شدن سه مسیر جدید پروازی به برنامه فرودگاه سردار جنگل رشت در سال ۹۶ گفت: در سال ۹۶، ۴۷۳۶ سورتی پرواز از این فرودگاه انجام شد که ۴۷۰ هزار و ۷۵۶ مسافر با استفاده از این پروازها جابجا شدند. این آمار رشد ۲۰ درصدی پروازها را نسبت به سال ۹۵ نشان می‌دهد.

جا‌بجايی بیش از ۱۷ میلیون مسافر با ۱۴۴هزار پرواز از فرودگاه مهرآباد در سال 96

میرسعید صفی‌نیا، مدیر کل فرودگاه بین المللی مهرآباد درباره عملکرد این فرودگاه در سال ۹۶ گفت: در سال گذشته این فرودگاه حجم عظیمی از مسافر وبار را جابه جا کرده و همزمان در جهت استاندارد سازی خدمات پروازی وایمنی پروازها اقدامات مهمی انجام داده است. 

صفی‌نیا افزود: در اسفند ماه ۹۶ و همزمان با انجام پروازهای نوروزی ۱۱ هزار پرواز در فرودگاه انجام و یک میلیون و ۳۰۰ هزار مسافر با استفاده از این پروازها جابجا شدند.

تشریح برنامه ۵ ساله فرودگاه مهرآباد

 میرسعید صفی‎نیا، مدیرکل فرودگاه مهرآباد با اشاره به برنامه پنج ساله آینده این فرودگاه و طرح مطالعاتی احداث ترمینال ۸۰ هزار متر مربعی این فرودگاه و افزایش ظرفیت ۲۵ میلیونی مسافر اشاره کرد و گفت: استانداردسازی عملیات هوانوردی در سطوح پروازی، تجهیزات هوانوردی و ساختمان تکنیکال بلاک و همچنین  استانداردهای فرودگاهی و عملیات تسهیل گردش کار مسافری و افزایش موقعیت‎های پارک هواپیما و کاهش ترافیک در اعزام و پذیرش مسافران ورودی و خروجی اولویت های مهرآباد در آینده هستند.

انجام ۳۷۲ پرواز نوروزی در فرودگاه هاشمی رفسنجانی کرمان

علی قاسم‌زاده، مدیر کل فرودگاه های استان کرمان تعداد پروازهای نوروزی انجام شده در فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کرمان را ۳۷۲ سورتی اعلام کرد و گفت: از تاریخ ۲۴ اسفند ۹۶ لغایت ۱۵ فروردین ۹۷ مجموعا ۴۵ هزار و ۷۱۴ مسافر با استفاده از پروازهای داخلی و خارجی این فرودگاه جابجا شدند.

وی افزود: تعداد پروازهای انجام شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد و تعداد مسافران جابجا شده ۱۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

به گفته قاسم‌زاده، در ایام نوروز هیچ پروازی از مبدا یا به مقصد فرودگاه کرمان باطل نشد، اما پروازها مجموعا ۳۸۴۵ دقیقه یا ۶۴ ساعت تاخیر داشتند.

جابجایی نزدیک به ۳۵ هزار مسافر نوروزی در فرودگاه بین‌المللی شهید صدوقی یزد

محمدباقر دهقانی تفتی، معاون عملیات هوانوردی فرودگاه شهید صدوقی یزد درباره پروازهای نوروزی این فرودگاه گفت: در یک بازه زمانی ۲۰ روزه یعنی از ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ جمعا ۲۹۶ سورتی پرواز در فرودگاه یزد انجام شد که از این تعداد ۲۸۵ سورتی داخلی و ۱۱ سورتی خارجی بود. 

دهقانی تفتی ادامه داد: ۳۴ هزار و ۸۱۳ نفر مسافر از طریق این پروازها جابجا شدند. ۳۲ هزار و ۳۸۷ نفر از این مسافران به مقاصد داخلی و ۲ هزار و ۴۲۶ نفر به مقاصد خارجی اعزام و پذیرش شدند.

به گفته وی میزان جابجایی بار در فرودگاه شهید صدوقی یزد در ایام نوروز مجموعا ۳۱۱ تن بود که شامل ۲۸۰ تن بار خارجی و ۳۱ تن بار خارجی می‌شد.

صدور سند مالکيت ۵۱۲ هکتار از اراضی فرودگاه شيراز

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از صدور اسناد تک برگ بيش از ۵۱۲ هکتار از زمين‎هاي فرودگاه بين‎المللي شيراز به نام این شرکت خبر داد.

این اسناد ثبتی به منظور تحقق قوانین و مقررات مرتبط با مستندسازی املاک دولتی و اجرای تصمیم سیصد و سی و هفتمین جلسه کمیسیون مستندسازی و تغییر بهره‎بردار اموال غیرمنقول دستگاه‎های اجرایی پیگیری و دریافت شده‎اند.

در این مرحله از دریافت اسناد که با تلاش و پیگیری مدیریت ساماندهی عرصه و اماکن فرودگاهی به ثمر رسیده، تعداد پنج فقره سند تک برگ مالکیت بیش از ۵۱۲ هکتار از فرودگاه شیراز صادر و تحویل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران شده است.

جزییات پیشرفت پروژه توسعه فرودگاه تبریز

مصطفي صفایی، مديركل فرودگاه هاي استان آذربایجان شرقی درباره طرح توسعه فرودگاه شهید مدنی تبریز گفت: این طرح یکی از پروژه های مهم فرودگاه تبریز در چند سال اخیر است که طی آن ترمینال  فرودگاه با هزینه ای بالغ بر ۳۸ میلیارد تومان از محل اعتبارات شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به  مساحت ۷۸۷ متر مربع توسعه می یابد.

وی مساحت ترمينال فعلي فرودگاه را ۱۱ هزار متر مربع اعلام كرد و افزود: با اجراي اين طرح، مساحت ترمينال در قسمت ترانزيت هاي ورودي و خروجي داخلي افزايش مي يابد.

از سرگیری پرواز تهران- اربیل از هفته آینده

سر کنسول ایران در اربیل از از سر گیری پرواز تهران-اربیل در هفته آینده خبر داد و گفت: مذاکرات برای برقراری مجدد پرواز تهران-سلیمانیه نیز در حریان است.

مرتضی عبادی  با بیان این مطلب گفت: خطوط پروازی تهران به اربیل که مدتی قبل با انسداد خطوط هوایی اقلیم توسط بغداد متوقف شد از روز جمعه ۷ اردیبهشت ماه از سرگرفته می شود.

 وی  افزود: خطوط هوایی تهران- اربیل فعلا با دو پرواز در روزهای سه شنبه و جمعه در هفته آغاز و برای افزایش آن تلاش خواهد شد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل از سرگیری پروازها بین اربیل و تهران را در افزایش همکاری های فی مابین و تعامل تجار وبازرگانان  و همچنین رونق گردشگری موثر دانست .

 

نظر شما