شناسهٔ خبر: 52904 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

تاکید بر نقش بی‌بدیل ایران در شکل‌گیری دو تمدن ایرا‌ن‌شهری و اسلامی/ تکمیل ۱۷ بلوک ۵۶۷ واحدی مسکن مهر آسیب‌دیده در زلزله کرمانشاه/ جزئیات پهنه‌های گسلی پرخطر، متوسط و ضعیف منطقه یک شهر تهران

گزارش آخر هفته بازدید وزیر راه و شهرسازی از بیمارستان در حال احداث ملارد و بازدید از بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی شهر قدس، پیشنهاد گفتگوی اقتصادی مستقیم با اروپا از سوی وزیر راه و شهرسازی، تدقیق نقشه گسل‌ها و تعیین حرائم تهران و ۴ کلانشهر در شورای‌عالی شهرسازی، انتشار جزئیات پهنه‌های گسلی منطقه یک شهرداری تهران و آخرین روند تکمیل مسکن‌های مهر آسیب‌دیده در زلزله کرمانشاه از اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

وزیر راه و شهرسازی در ششمین همایش تجاری و بانکی ایران- اروپا با تأکید بر اینکه ایران طرف قابل اعتمادی برای ادامه مذاکرات بین‌المللی است، ‌ گفت: همانطور که در مذاکرات سیاسی با اتحادیه اروپا وارد صحبت شدیم بايد در موضوعات اقتصادی نیز وارد بحث و گفتگو شويم.

آخوندی گفت: ما دو پیشنهاد داریم. یکی این است که بعد از برجام دو دسته مذاکرات داشتیم. مذاکرات سیاسی که توسط وزارت خارجه و مقام‌های سیاسی دنبال می‌شد و یک سلسله مذاکرات اقتصادی که ما دنبال می‌کردیم. مشکل ما با اروپا از همان ابتدا تردیدی بود که اروپا در مذاکرات اقتصادی داشت و نمی‌توانست از مذاکرات اقتصادی حمایت سیاسی کند. در مذاکرات اقتصادی، اروپا همواره نگران رفتارهای خشن و همراه با تنبیه و یک‌جانبه آمریکا بود و نگران این بود که اگر در مذاکرات اقتصادی به نتیجه برسد، آیا حمایت سیاسی را خواهد داشت؟ ارتباط بین این دو حوزه قوی نبود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بنگاه‌ها سرمایه‌های اجتماعی و ملی کشور هستند

وزیر راه و شهرسازی در نشست هم اندیشی با تشکل‌های حرفه‌ای ضمن جلب توجهات و ابراز نگرانی خود نسبت به منابع زیستی و نظام بنگاه‌داری به عنوان سرمایه‌های اجتماعی در ایران تصریح کرد: در اقتصاد سیاسی بحث موردنظر من خواسته‌های بخش خصوصی از دولت و برعکس است، به‌طوری‌که بخش خصوصی از دولت رعایت قانون را مطالبه و حاکمیت نیز از قانون تبعیت کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بازدید از بیمارستان در حال احداث ملارد

آخوندی از پروژه احداث بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی ملارد بازدید کرد. این پروژه در سال ۹۱ در محدوده مارلیک ضلع جنوبی شهرک اداری ملارد آغاز شده و طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۱۳۹۸ به اتمام می‌رسد. این بیمارستان در ۴ طبقه و در زمینی به مساحت ۳۱ هزار و ۳۸۸ مترمربع و زیربنای ۱۵هزار و ۸۵۵ مترمربع احداث شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بازدید از بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی شهر قدس

همچنین در هفته گذشته، وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از چند پروژه غرب استان تهران از بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی شهر قدس نیز بازدید کرد. این پروژه هم اکنون ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی دادر و در سال ۹۴ آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۳۹۸ به اتمام برسد. همچنین، ظرفیت کل این پروژه ۱۷۳ نفر بوده و در ۴ طبقه احداث شده است که برای تکمیل به ۴۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رفع گلوگاه ترافیکی غرب تهران با افتتاح تقاطع غیرهمسطح شهر قدس- فتح

آخوندی همچنین در حاشیه افتتاح تقاطع غیرهمسطح شهر قدس- فتح اعلام کرد: این پروژه یک پل چهارطبقه در غرب استان تهران و متصل‌کننده شهر قدس به تهران و کرج است. اینجا یکی از گلوگاه‌های ترافیکی استان تهران بوده که با افتتاح این پل مرتفع شد و مردم می‌توانند از آسایش در این تردد بهره‌مند شوند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بررسی تدقیق نقشه گسل‌ها و تعیین حرائم تهران و ۴ کلانشهر در شورای‌عالی شهرسازی

در دومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سالجاری(۹۷)، گزارش تدقیق نقشه گسل‌ها و تعیین حرائم آنها در کلانشهرهای تهران، كرمان، مشهد، کرج، تبریز و البرز که توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تهیه شده، مورد بررسی قرار گرفت و به پیشنهاد رئیس شورا مقرر شد تا دستورالعمل اجرایی نقشه‌های گسلی شهر تهران در یکماه آتی تهیه شود و به پیشنهاد شورا برای ضمانت‌های اجرایی لازم به هیات وزیران پیشنهاد تا در این مورد مصوبه هیات‌وزیران نیز اخذ شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تجدیدنظر در طرح‌های توسعه شهری و توجه به اقلیم متفاوت شهرها

معاون معماری و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که مدیران معماری و شهرسازی در استان‌ها حافظ میراث طبیعی، ملموس و معنوی شهرهای خود باشند، گفت: در تجدیدنظر طرح‌های شهری باید ویژگی متفاوت شهرها مدنظر قرار بگیرد و چالش تهیه طرح‌های یکسان برای طرح‌های شهری که دارای اقلیم، خصوصیات و ویژگی‌های متفاوتی از هم هستند روشی است که در این دوره در حال اصلاح آن هستیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جزئیات پهنه‌های گسلی پرخطر، متوسط و ضعیف منطقه یک شهر تهران+ نقشه پلاک به پلاک

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به منظور رعایت حقوق شهروندان و اطلاع‌رسانی شفاف، نقشه‌ پهنه‌های گسلی سه نقطه پرخطر، متوسط و ضعیف منطقه یک شهر تهران را اعلام کرد.

در همین رابطه، محمدسعید ایزدی اعلام کرد: آنچه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در اطلاع عمومی نقشه‌های پهنه‌های گسلی مورد تاکید قرار داده و می‌دهد این است که شهرداری اولا از دادن مجوز ساخت ساختمان‌های بالای ۱۲ طبقه پرهیز کند. همچنین ساختمان‌های حساس همچون پمپ‌بنزین، بیمارستان، مدرسه و ساختمان‌هایی که ساخت آنها در پهنه‌های پرخطر است، توصیه نمی‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تکمیل ۱۷ بلوک ۵۶۷ واحدی مسکن مهر آسیب‌دیده در زلزله کرمانشاه تا پایان شهریور۹۷

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اعلام این مطلب که سازمان ملی زمین و مسکن طی تفاهم‌نامه‌ای با استانداری کرمانشاه زمین لازم را برای ساخت مسکن زلزله زدگان فاقد مسکن تامین خواهد کرد، گفت: تکمیل ۱۷ بلوک ۵۶۷ واحدی مسکن مهر آسیب‌دیده در زلزله سال ۹۶ کرمانشاه تا پایان شهریورماه ۹۷و ۳ واحد بلوک تخریبی تا پایان آذرماه سالجاری تکمیل می‌شوند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

راه‌اندازی تعاونی‌های مسکن محله و مشاغل خرد خانگی در محلات هدف بازآفرینی

مصوبات چهلمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با محوریت طرح مصوبات تحقق برنامه جامع بازآفرینی پایدار شهری کشور تا افق ۱۴۰۱ و الزامات اجرایی و عملیاتی، پیشنهاد و طرح عضویت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در کارگروه شبکه ملی سمن‌ها و ارائه گزارش اقدامات معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری طی ۵ بند اعلام شد.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بررسی اتخاذ روش‌های کاهش ریسک قبل از وقوع حادثه

در جلسه مسئولان ملی و استانی کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های‌زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی ضمن بررسی اتخاذ روش‌های کاهش ریسک قبل از وقوع حادثه، پیشنهاد تشکیل ساختار مناسب برای مدیریت بحران ناشی از حوادث طبیعی در استان‌های سراسر کشور ارایه شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

حمایت کامل مجلس از دولت در عملیات بازآفرینی شهری

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور جدی رئیس‌جمهور در روند فرآنید بازآفرینی مناطق ناکارآمد در کشور بیان کرد: خوشبختانه امروز رئیس جمهور در این مسیر وارد شده که نشانه‌ای بسیار مثبت و آینده طرح را روشن می‌سازد، با تداوم این روند قطعا در ماه‌های اتی شاهد حاکم شدن شرایط بهتری در این حوزه در کشور خواهیم بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

استقبال از تسهیلات مسکن یکم در سال ۹۷

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن، گفت: پیش‌بینی می‌شود استقبال خانه‌اولی‌ها برای دریافت تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس‌انداز یکم در سال ۹۷ افزایش یابد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بررسی موانع سرمایه‌گذاری بازار مسکن در زمان رکود

دومین پانل نشست هم‌اندیشی وزیر راه و شهرسازی با تشکل‌های حرفه‌ای به ریاست معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی برگزار شد و هر یک از اعضا به ارائه چالش‌ها و راهکارهای موجود در بخش‌های ناوگان باری جاده‌ای کشور، لجستیک و سرمایه‌گذاری بخش مسکن و ساختمان پرداختند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما