شناسهٔ خبر: 5345 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

داود کشاورزیان:

بیش از ۷۰۰ راهدارخانه و ۱۲ هزار راهدار در نوروز آماده باش هستند/ هدف سازمان راهداری سودآوری در بخش حمل و نقل است

کشاورزیان- خیرین رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ راهدارخانه و ۱۲ هزار راهدار در نوروز آماده باش هستند گفت: در نوروز عملیات راهداری نخواهیم داشت و تنها عملیات اضطراری انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی داود کشاورزیان در حاشیه نشست خبری سفرهای نوروزی ۹۴ که صبح امروز، ۲۳ اسفند برگزار شد،  در جمع خبرنگاران با بیان این‌که در حوزه راهداری تمام اقداماتی که قرار بود اجرایی شود، پیش از سفرهای نوروزی انجام می‌شود اظهار کرد: بیش از ۷۰۰ راهدارخانه و ۱۲ هزار راهدار در نوروز آماده باش هستند. به این ترتیب در این ایام عملیات راهداری نخواهیم داشت و تنها عملیات اضطراری انجام می‌شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اجرای طرح بازرسی محورهای شریانی کشور از جنبه ایمنی توسط ۱۱ مشاور، توضیح داد: هر کدام از مشاوران بازرسی مسیری معادل سه هزار کیلومتر را به عهده گرفتند که مسیرها بازدید و پیمایش شد. به این ترتیب ضعف‌هایی که ممکن بود ایمنی را به خطر بیاندازد، گزارش شد تا مشکلات قابل رفع پیش از ایام نوروزی برطرف شود. این موارد در دو ماهه بهمن و اسفند انجام شد و تلاش می‌شود تا پیش از ۲۵ اسفند ماه پایان یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که هدف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در بخش حمل و نقل سودآوری است، اظهار کرد: تا زمانی که قیمت سوخت در کشور و هزینه‌های سفر شخصی واقعی نشود، حمل و نقل عمومی نمی‌تواند هزینه‌های خود را از مردم دریافت کند. در حال حاضر بجز سوختی که به ناوگان عمومی با قیمت بسیار ارزان عرضه می‌کنیم، بقیه موارد یا مطابق قیمت‌های بین‌المللی است یا به دلیل تحریم و مواردی از این قبیل بیشتر از قیمت‌های جهانی است، یعنی یک شرکت در کشوری می‌تواند با وامی کم بهره و طولانی مدت اتوبوس تهیه کند اما شاید این امکان در کشور ما فراهم نباشد یا ممکن است قطعات یدکی تقلبی وارد کشور شود. این موارد هزینه‌هایی است که به ناوگان عمومی کشور تحمیل می‌شود ولی عل‌رغم آن نرخ بلیت‌ در کشور در مقایسه با دنیا بسیار پایین است، حتی در کشورهایی که قدرت خرید مردم هم ردیف یا پایین‌تر از کشور ماست، کرایه قابل مقایسه نیست.

وی افزود: به نظر من یکی از مهمترین چالش هایی که حمل و نقل کشور به طور عام از آن رنج می‌برد و اجازه نمی‌دهد که عملا حمل و نقل ریلی و عمومی رونق بیاید، غیرواقعی بودن قیمت سوخت است که آثار سوء آن در بخش حمل و نقل کماکان خود را نشان می‌دهد. اگر فردی ۹۰۰ میلیون تومان پول داشته باشد و بخواهد که با آن اتوبوسی خریداری کند، باید در سال حداقل ۲۰۰ میلیون تومان سود دریافت کند، یعنی اگر این مبلغ در بانک سرمایه‌گذاری شود، در سال آینده ۲۰۰ میلیون تومان به آن اضافه می‌شود. این در حالی است که اگر اتوبوس در جاده باشد، ممکن است دچار سانحه رانندگی شود و ۹۰۰ میلیون تومان به ۷۰۰ میلیون تومان کاهش یابد. یعنی علاوه بر نداشتن مبلغ اولیه، سود اولیه آن نیز حاصل نمی‌شود.

کشاورزیان با اشاره به درآمد پایین اتوبوس‌ها اظهار کرد: درآمدهای ناوگان حمل و نقل مسافری بسیار پایین است زیرا مواردی همچون سوخت، روغن، لاستیک، هزینه ۲ راننده، قطعات، بیمه و تصادف از درآمد کسر می‌شود. واقعیت این است که میزان سوددهی در بخش حمل و نقل جاده‌ای و شاید در همه بخش‌های حمل و نقلی پایین است. به این ترتیب انگیزه برای ورود سرمایه جدید پایین نیست. افرادی که در حال حاضر در این کار حضور دارند، افرادی هستند که به صورت خانوادگی در این بخش بودند یا در طول سال‌های گذشته افت سرمایه با تورم جبران شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: شخصا سعی می‌کنم که به شرکت‌ها فشار غیرمنطقی وارد نشود تا بتوانند از اقتضائات حاکم بر این صنعت تبعیت کنند. افزایش نرخ بلیت‌ها در زمان پیک سفر از اقتضائات این صنعت است و منطقی و مرسوم است و جزئی از صنعت گردشگری به حساب می‌آید تا سفر در طول سال و زمان توزیع شود تا همه در طول ایام نوروزی به سفر نروند زیرا این مسئله هزینه‌ها را نیز افزایش می‌دهد. نمی‌توان برای سفر مدام به مردم امر و نهی کرد پس باید با استفاده از راهکارهایی همچون افزایش نرخ بلیت در زمان پیک سفر، سفر را در طول سال توزیع کرد./

نظر شما