شناسهٔ خبر: 54877 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه مسکن و شهرسازی؛

توافق سه‌جانبه به منظور حفاظت از میراث‌صنعتی چالوس/ تشکیل نهادهای تامین مالی خرد در مناطق هدف تحت برنامه ملی بازآفرینی

گزارش آخر هفته مسکن تاکید مجدد وزیر راه و شهرسازی برای محله محوری در بازآفرینی شهرها، تلاش وزارت راه و شهرسازی برای افزایش قدرت خرید مردم در بازار مسکن و تاکید مجدد بر اینکه امکان قیمت‌گذاری مسکن وجود ندارد، تشکیل نهادهای تامین مالی خرد در مناطق هدف تحت برنامه ملی بازآفرینی و توافق سه‌جانبه به منظور حفاظت از میراث‌صنعتی چالوس بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، هفته گذشته در چهل و چهارمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تأکید بر این نکته که قطعا اقتصاد دانش‌بنیان مبتنی بر اطلاعات خواهد بود، گفت: به اعتقاد من وقتی ما از تفاوت بین ماهیت اقتصاد جدید و قدیمی صحبت می‌کنیم بدان معناست که باید اقتصاد جدید را به جای سرمایه فیزیکی مبتنی بر اطلاعات بنا کنیم، امری که می‌تواند در ادامه به ایجاد کسب و کارهای نوپا بیانجامد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

مبنای توسعه در شهرها و بازآفرینی شهری، محله‌محوری است

همچنین در هفته‌ای که گذشت، وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد بازافرینی شهری استان گلستان با تاکید مجدد بر این مطلب که مبنای توسعه شهرها و بازآفرینی شهری، محله‌محوری است، گفت: کاری که انتظار انجام آن می‌رود این است که بخش خصوصی با کمک ساکنان در محله ساخت و ساز کند و ارزش افزوده را با ساکنان شریک شود. بخش خصوصی نمی‌تواند انتظار داشته باشد دولت به تملک اراضی پرداخته و آن را به بخش خصوصی تقدیم کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

به دنبال افزایش قدرت خرید مردم در بازار مسکن هستیم

در هفته گذشته، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشستی مشترک با اعضای کمیسیون عمران دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد. وی در این دیدار، به دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه مسکن و افزایش قدرت خرید مردم اشاره کرد و گفت: در دولت یازدهم اتفاق مثبتی رخ داد که بخشی از آنها شامل نرخ سود مثبت و پایین تر از نرخ سود بانکی بود که این مجموعه سیاست‌ها منجر به افزایش قدرت خرید مردم در بازار مسکن و تکمیل واحدهای نیمه تمام شد.

آخوندی همچنین ادامه داد:  روزانه حدود هزار و ۲۰۰ نفر در صندوق پس‌انداز یکم سپرده‌گذاری می‌کنند و این صندوق اصلی‌ترین برنامه وزارت راه و شهرسازی بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

تشکیل نهادهای تامین مالی خرد در مناطق هدف تحت برنامه ملی بازآفرینی

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی در چهل و چهارمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، اعلام کرد: قرار است با هدف بررسی وضعیت مناطق فرسوده و ناکارآمد در سطح کشور اطلاعات جمعیتی و سکونتی این مناطق را جمع‌اوری کنیم که این اقدام با همکاری مرکز آمار ایران انجام خواهد گرفت.

عشایری ادامه داد:  تمامی دستگاه‌های عضو ستاد موظف هستند برنامه اقدامات مشترک خود را در مناطق هدف اولویت‌دار در یک سال آینده در ستاد مطرح کنند تا هرچه سریعتر مورد بررسی و هماهنگی سایر اعضا قرار گرفته و برنامه اجرایی نهایی صادر شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

راهنمای معماری مساجد کشور بازنگری می‌شود

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در هفته گذشته طی گفتگویی از بازنگری راهنمای معماری مساجد و تشکیل شورای‌عالی اعتلای معماری و مجمع معماری ایران خبر داد و گفت: نظام دیگری را تحت‌عنوان مجمع معماری ایران با محوریت آقای دکتر آخوندی دنبال می‌کنیم. این مجمع می‌تواند به عنوان یک نهاد غیردولتی انسجامی در ساختار نظام معماری ایران ایجاد کند و در عین حال در نظر دارد تا پیشکسوتان را در کنار جوانان در کنار هم قرار دهد و برای اعتلای معماری ایران بحث و تبادل‌نظر کنند.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

توافق سه‌جانبه به منظور حفاظت از میراث‌صنعتی چالوس

در جلسه مشترک نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، استانداری مازندران و اعضای گروه دیده‌بان شهری چالوس، با تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی و موافقت استانداری مازندران، کارخانه حریربافی چالوس با رویکرد بازآفرینی شهری حفظ می‌شود و جزو میراث‌صنعتی چالوس، باقی خواهد ماند.

محمدسعید ایزدی رئیس جلسه و معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تقدیر و تشکر از اعضای گروه دیده‌بان شهری که با جدیت برای حفظ کارخانه حریربافی چالوس مجاهدت کرده و با مراجعه به سازمان ها و نهادهای مختلف، مطالبات مردمی را به گوش مسئولان و دست اندرکاران و تصمیم‌گیران رساندند، اعلام کرد: کارخانه حریربافی چالوس مربوط به معماری معاصر ایران است و وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌کند تا این کارخانه را به مانند کارخانه ریسباف اصفهان حفظ و نگهداری کند.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

امکان قیمت‌گذاری مسکن وجود ندارد

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در هفته گذشته اعلام کرد که امکان قیمت گذاری مسکن وجود ندارد. وی با تاکید بر این مطلب که سیاست‌های دستوری موجب کاهش قیمت مسکن نمی‌شود، گفت: حتی با فرض این‌که دولت با سیاست دستوری بتواند قراردادها و قیمت را کنترل کند، نتیجه‌ی نهایی این تصمیم به خروج سرمایه از بازار مسکن منجر می‌شود و این بازار را برای سرمایه‌گذاری، غیرسودآور می‌کند. با خروج سرمایه‌ها از این بازار با فاصله‌ی کوتاهی، دچار کمبود عرضه می‌شویم که به افزایش شدید قیمت و در نهایت ضرر مصرف‌کننده نهایی می‌انجامد.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

تدوین دستورالعمل اجزای سازه‌ای ساختمان

هفته گذشته، محمد شکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نشست خبری با خبرنگاران و در بیست و هشتمین سالگرد زلزله رودبار و منجیل اهم اقدامات مرکز را برای ارتقای سطح ایمنی شهرها تشریح کرد. وی همچنین از تدوین آیین‌نامه ساخت و سازها خبر داد و گفت: زلزله‌های اخیر و خسارت‌هایی که به مسکن مهر وارد شد نشان داد که اجزای داخلی سازمان از جمله دیوارهای داخلی، اجزای غیرسازه‌ای و میان قاب‌ها آسیب‌های جدی دیده‌اند و به همین دلیل تدوین و ویرایش ضوابط و آیین‌نامه‌ها در دستور کار قرار گرفت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

ضرورت چاره‌اندیشی برای ۳ چالش زلزله، فرونشست و فروریزش در ایران

بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به این که ضرورت دارد تا برای ۳ چالش زلزله، فرونشست و فروریزش تدابیر مناسب اندیشیده شود و به هشدارها توجه شود، گفت: در حال حاضر از ۲۲ میلیون واحد مسکونی در كشور، حدود ۱۳ میلیون واحد مسکونی دارای اسکلت و ۹ میلیون واحد نیز فاقد اسکلت هستند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

تدوین ۱۲ نظریه فنی برای فناوری‌های نوین ساخت

بختیاری معاون پژوهشی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در نشست خبری با خبرنگاران، گفت: در سال‌های گذشته، شاهد بودیم که ساخت و سازها با موادی که ایمنی لازم را در برابر آتش نداشتند، انجام شدند به همین دلیل در ویرایش جدید مبحث سوم ضوابط ایمنی ساختمان، ایمنی سازه‌های در برابر آتش تدوین شد که بسیاری از بخش‌های آن نیز اجباری شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

آزادراه تبریز-سهند امسال زیر بار ترافیک می‌رود

حبیب الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی پیاده محوری، فراهم كردن بستر دسترسی به دوچرخه، حمل و نقل عمومی، توسعه حمل و نقل ریلی بین شهر جدید و شهر مادر و دسترسی پذیری را از سیاست‌های اصلی شركت عمران شهرهای جدید در این دوره دانست و گفت: پروژه‌های قطار برقی هشتگرد، گلبهار، بهارستان و آزادراه تبریز - سهند در اولویت‌های ما در سال جاری قرار دارند كه باید طی امسال به نتیجه خوبی برسند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

افتتاح ۲۳۳۳ واحد مسکن مهر پردیس طی هفته آینده

مديرعامل شهر جديد پرديس از افتتاح ٢ هزار و ٣٣٣ واحد مسكن مهر طی هفته آينده خبر داد و گفت: واحدهای مسكن مهر افتتاحی در فازهای ٥، ٩ جديد و قديم، ٨و ١١ واقع شده‌اند كه با تمامی خدمات آماده سازی، زيرساختی و محوطه سازی لازم طیهفته آينده به بهره‌برداری خواهند رسيد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

نظر شما