شناسهٔ خبر: 55467 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه هوایی:

تحول عملیات هوانوردی ایران ایر با ورود ای‌تی‌آر/ خودکفایی ایران‌ایر در تعمیر و نگهداری ATR ۷۲-۶۰۰/تعارض قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان با محدوده پیشران منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام (ره)

هواپیمای ATR تلاش ای‌تی‌ار برای تحویل ۱۲ هواپیما به ایران‌ایر، تحول عملیات هوانوردی ایران ایر با ورود ای‌تی‌آر، خودکفایی ایران‌ایر در تعمیر و نگهداری ATR ۷۲-۶۰۰ و تعارض قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان با محدوده پیشران منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام (ره) از مهمترین اخبار حوزه هوایی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه هوایی طی یک هفته گذشته به شرح زیر است:

تلاش ای‌تی‌ار برای تحویل ۱۲ هواپیما به ایران‌ایر

شرکت ای‌تی‌آر به منظور تحویل سفارشات معوق مانده ایران ایر، درخواست خود برای صدور مجوز جدید تحویل هواپیما را به وزارت خزانه داری آمریکا تحویل داده است.

الکس ماکراس، تحلیلگر صنعت هوانوردی و خبرنگار شبکه‌های اسکای‌نیوز و بی‌بی‌سی با اشاره به تلاش شرکت ای‌تی‌آر برای تحویل ۱۲ فروند از سفارش‌های باقی‌مانده ایران‌ایر، از درخواست این شرکت به وزارت خزانه داری آمریکا «اوفک» برای صدور مجوز جدید تحویل هواپیماخبر داد.

تحول عملیات هوانوردی ایران ایر با ورود ای‌تی‌آر

رامتین رنجبر، مدیر ناوگان ای‌تی‌آر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، به تاثیر این هواپیما در گسترش عملیات پروازی هما اشاره کرد و گفت: هواپیما یک وسیله است که به دارایی ایرلاین اضافه می‌شود. باقی کار بر عهده مدیریت است که چگونه از این هواپیما سود کسب کند. این هواپیما توانایی عملیات در حد بسیار بالا و حرفه‌ای دارد و با این هواپیما می‌توان بین خیلی از شهرها پرواز دایر کرد.

به گفته این خلبان، کمبود مسافر در بسیاری از مسیرها دلیل دیگری برای لزوم استفاده از ای‌تی‌آر است. در خیلی از مسیرها مسافر زیاد وجود ندارد، و همین مساله باعث می‌شود تنها ای‌تی‌آر  بتواند در آن مسیر خدمات رسانی کند.

وی مصرف سوخت پایین، هزینه تعمیر و نگهداری پایین، زمان کوتاه استقرار بر روی زمین، زمان مسافرگیری و تخلیه کم و عملیات زمینی بسیار ساده را از دیگر مزایای ای‌تی‌آر دانست و افزود: با این هواپیما می‌توانیم شهرهای مختلف را به هم متصل کنیم. مسافران شهرهای مختلف می‌توانند با لوگوی هما جابجا شوند و این یعنی تبلیغات و درآمد. با استفاده از ای‌تی‌ار می‌توانیم در بازار داخلی و نهایتا منطقه‌ای کاملا موفق باشیم.

ایران‌ایر در تعمیر و نگهداری ATR ۷۲-۶۰۰ خودکفا است

محمود نادری، مدیر آشیانه ATR  ایران‌ایر در رابطه با عملکرد این هواپیما گفت: این هواپیما از تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار و بسیار باصرفه و کم هزینه است. عملیات آن بسیار ساده است و نفرات کمی را برای عملیات می‌خواهد. زمان مسافرگیری و تخلیه آن نیز بسیار کم است.

وی ادامه داد: در ایران ایر تاکنون از این تایپ هواپیما نداشتیم. اما خیلی زود خودکفا شدیم و تعمیرات آن را خود انجام می‌دهیم.

نادری افزود: توانسته‌ایم خود را از فوکر صد به ای‌تی‌آر وفق دهیم. مخصوصا نفرات فنی در این مورد بسیار موفق بوده‌اند. به اذعان بسیاری از ایرلاین‌های دیگر، بخش فنی ایران‌ایر بسیار سطح بالایی دارد. حتی نماینده ایرباس می‌گفت شما سریع توانستید امور فنی ای‌تی‌آر را در دست بگیرید و برایش جای تعجب داشت.

تحریم‌ها گزینه‌های پیش روی شرکت‌های هواپیمایی را مسدود کرد

یک کارشناس صنعت هوایی معتقد است استفاده نکردن صنعت هوایی ایران از ظرفیت‌های به وجود آمده پس از اجرای برجام باعث شده امروز گزینه‌های پیش روی ایران دشوار و بسیار گران باشد.

 علیرضا بحیراییتصریح کرد: در دوران پس از اجرایی شدن برجام در کنار قراردادهایی که برای خرید هواپیماهای نوساز بسته شد شرکت‌های ما این امکان را داشتند که دیگر گزینه‌های خود در این عرصه را نیز پیگیری کنند. یکی از اصلی‌ترین این گزینه‌ها خرید هواپیماهای دست دوم با سن پایین بود.

وی ادامه داد: وقتی تمام محدودیت ها علیه اقتصاد ایران کنار رفته بود، ما می‌توانستیم با هزینه‌ای اندک تعداد زیادی هواپیما با عمر پایین به کشور بیاوریم و سن ناوگان خود را کاهش دهیم اما عملا هیچ یک از این اقدامات صورت نگرفت تا شرایط بار دیگر برای ما به دشواری سابق شود.

تعارض قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان با محدوده پیشران منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام (ره)

معاون سرمایه گذاری و اقتصادی شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) با اشاره به آغاز عملیات اجرایی راه آهم سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان و تعارض این پروژه با احداث زیرساخت‌های محدوده پیشران منطقه آزاد شهر فرودگاهی گفت: به زودی با اصلاح اسناد مهندسی، عملیات اجرایی محدوده پیشران منطقه آزاد آغاز خواهد شد.

حسین تاجیک، معاون سرمایه گذاری و اقتصادی شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) و مدیر منطقه آزاد این مجموعه درباره احداث محدوده پیشران این منطقه گفت: اسناد مهندسی محدوده پیشران منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به جای خوبی رسیده و اسناد ارجای کار به پیمانکار اجرایی تکمیل شده است.

وی ادامه داد: با این حال برای احداث این منطقه با مساله‌ای مواجه شدیم. قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان که ۱۲ کیلومتر از آن در محدوده شهر فرودگاهی قرار دارد، از محدوده جنوب و جنوب غرب فاز پیشران عبور می‌کند و برای منطقه پیشران تبدیل به یک معارض شده است.

تاجیک افزود: خوشبختانه آن پروژه در حال اجرا است و خاک برداری آن تکمیل شده است. تا تونلی در این محدوده احداث شود. اما به هرحال این عارضه ایجاد شده است.

انجام پروازهای حج ایران‌ایر از 10 ایستگاه پروازی

انتقال زائران خانه خدا به عربستان از ۱۹ ایستگاه پروازی صورت می‌گیرد که زائران از ۷ ایستگاه پروازی صرفاً با هواپیماهای سعودی، از ۱۰ ایستگاه پروازی صرفاً با هواپیمایی ایران و از ۲ ایستگاه هم مشترکاً به عربستان اعزام می‌شوند.

امسال بیش از ۸۵ هزار زائر از کشورمان به حج تمتع مشرف می‌شوند که با توجه به محدودیت‌های فرودگاهی در عربستان، زائران خانه خدا در هر کشور با زمان‌بندی مشخصی به عربستان اعزام خواهند شد تا مشکلی در فرودگاه‌ها ایجاد نشده و امکان تأخیرها نیز به حداقل برسد.

هر سال با توجه به تفاهم‌نامه ایران و سعودی از ۱۵ سال گذشته، نیمی از پروازهای حجاج، سعودی و نیمی دیگر ایرانی است و پروازهای هر استان به اقتضای موقعیت متفاوت است.

ابلاغ دستورالعمل شيوه خدمت‎رسانی مطلوب فرودگاه‎ها در عمليات حج 

از سوي قائم مقام مديرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوايي ايران در امور فرودگاه‎ها دستورالعمل ارائه خدمات مطلوب و تکريم زائرين بيت الله الحرام در عمليات رفت و برگشت حجاج به مديران کل و مديران فرودگاههای اعزام کننده حجاج ابلاغ شد.

حسین اسفندیاری با ارسال این دستورالعمل خطاب به مدیران کل و مدیران فرودگاه‎های اردبيل، اروميه، اصفهان، اهواز، بندرعباس، بوشهر، بيرجند، تبريز، رشت، زاهدان، زنجان، ساري، شيراز، كرمان، كرمانشاه، گرگان، مشهد، همدان و يزد خواهان برقراری تسهیلات رفاهی و عملیاتی برای انجام هرچه بهتر پروازهای حج شده است.

تاکید ایران و بلاروس بر گسترش همکاری‌ها در صنعت حمل و نقل

سفیر جمهوری اسلامی ایران و وزیر حمل و نقل بلاروس بر همکاری در حوزه حمل و نقل دو جانبه، منطقه ای و بین المللی تاکید کردند.

آناتولی سیواک وزیر حمل و نقل بلاروس در این دیدار ضمن استقبال از گسترش همکاری های اقتصادی با ایران اظهار داشت: ارتباطات جاده ای، ریلی یا هوایی از پایه های اصلی توسعه واقعی روابط اقتصادی بین کشورها است 

وی در ادامه گفت: برقراری پروازهای مستقیم بین دو کشور موجب افزایش استانداردهای امنیت اقتصادی و ثبات در روابط تجاری، فرهنگی و سیاسی می شود و این موضوع از اولویت های مذاکرات حمل و نقلی ایران و بلاروس خواهد بود. 

تبريک مه‎آبادی به رئيس جديد کميسيون‎ امنيت ملی و سياست خارجی مجلس

رئيس هيئت مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران انتخاب حشمت‌الله فلاحت پيشه به عنوان رئيس جديد کميسيون‎ امنيت و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی را به وی تبريک گفت.

در نامه رحمت الله مه‎آبادی آمده است: از خداوند بزرگ می خواهد تا به تلاش های جنابعالی خیر و برکت کثیر داده و فعالیت آن کمیسیون تحت ریاست آن جناب در این دوران خطیر، در حافظه تاریخی قوه مقننه و کشور، جزء موفق ترین و ماندگارترین دوران ثبت و ضبط گردد.

تعليق و لغو مجوز ۲۱ دفتر خدمات مسافرت هوايی در خردادماه

مدير روابط عمومی سازمان هواپيمايی کشوری از لغو مجوز ۱۵ دفتر و تعليق ۶ دفتر خدمات مسافرت هوايی در تهران از ابتدای خرداد ماه امسال تاکنون خبرداد.

رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی و سخنگوی این سازمان گفت: در بازرسي هاي مستمر و موردي كارشناسان دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شركت ها و موسسات هوانوردي سازمان از دفاتر خدمات مسافرت هوايي مواردي از جمله عدم تمديد ضمانت نامه، عدم احراز شرايط راه اندازي پس از تعليق در مدت تعيين شده و از همه مهمتر عدم توجه به اخطارها و دستورالعمل هاي سازمان هواپيمايي كشوري محرز و به لغو مجوز ۱۵ دفتر و تعليق ۶ دفتر خدمات مسافرت هوايي  در تهران منجر شد.

وي با اشاره به اینکه امکان اعتبار سنجی بلیت هواپیما از طریق سایت سازمان و انجمن شرکت های هواپیمایی فراهم است بر لزوم مديريت بیشتر شرکت های هواپیمایی بر توزیع بلیت هواپیما تاکید کرد.

توجه فرودگاه‌ها به حقوق شهروندی با اتکا به شاخص‌های ACI

رئيس کارگروه حقوق شهروندی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران با بيان اينکه در بازه زمانی شش ماهه حدود ۴۰ درصد برنامه‌های منشور حقوق شهروندی شرکت عملياتی شده است از انجام طرح ها و برنامه های حقوق شهروندی بر مبنای شاخص‌های استاندارد بين المللی ACI خبر داد.

بهمن باقری، مدیر نظارت بر كیفیت خدمات فرودگاهی كشور و رئیس كارگروه حقوق شهروندی، عنوان كرد: منشور حقوق شهروندی دارای آیتم های گسترده ای است كه بخشی از آن با برنامه های ASQ  (ارتقای كیفیت خدمات فرودگاهی ) منطبق است. به عبارت دیگر هرچه كیفیت خدمت رسانی به مسافران در فرودگاه ها در حوزه های مختلف از جمله فراهم كردن تسهیلات رفاهی، بهداشت محیط و شیوه اطلاع رسانی بهبود یابد رضایتمندی مسافران افزایش می یابد و در راستای تحقق اهداف حقوق شهروندی و تكریم ارباب رجوع (مسافران) فعالیت كرده ایم.

افزایش پروازهای داخلی و خارجی فرودگاه تبریز در تابستان

مديرکل فرودگاه‌های استان آذربايجان شرقی از رايزنی با شرکت‌های هواپيمايی برای افزايش پروازهای داخلی و خارجی فرودگاه تبريز در تابستان امسال خبر داد.

مصطفی صفایی با اعلام این خبر عنوان كرد: برای افزایش خدمت رسانی به مسافران فصل تابستان، از فرودگاه تبریز دو پرواز بینالمللی جدید به مقاصد اسپارتا و ازمیر تركیه برقرار شده است. همچنین با همكاری شركتهای هواپیمایی ایرتور، ایرانایر و آتا تعداد پروازهای هفتگی فرودگاه به مقاصد مشهد، كیش، رشت و تهران افزایش یافته است.

رشد ۲۵ درصدی پروازها و ۳۰ درصدی اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه‌های مازندران

مديرکل فرودگاه‌های مازندران از رشد ۲۵ درصدی تعداد پروازها و نيز افزايش ۳۰ درصدی اعزام و پذيرش مسافر فرودگاه‌های اين استان در يک سال گذشته خبر داد.

سعداله وطن خواه  به انجام پروژههای مختلف از جمله توسعه اپرون، عملیات آماده سازی سایت کمک ناوبری، تملک اراضی، برطرف كردن موانع پروازی، جمع آوری دکل های برق فشار قوی، تکمیل ترمینال مستقبلین و مشایعین و همچنین توسعه ترمینال اشاره کرد و افزود: سال گذشته اعتباری بالغ بر حدود ۳۰ میلیارد تومان در فرودگاه های استان هزینه شده است.

مدیرکل فرودگاه های مازندران اظهار امیدواری کرد: با راه اندازی و شروع عملیات پروازی شرکت هواپیمایی جدید بومی که پایگاه آن در فرودگاه ساری خواهد بود، شاهد توسعه خطوط  و ايجاد مسیرهای جدید پروازی باشیم.

پیشرفت ۹۵ درصدی احداث ترمینال جدید فرودگاه اردبیل

مديرکل فرودگاه‎های استان اردبيل با اشاره افزايش پروازهای فرودگاه اردبيل در روزهای تابستان و آمادگی اين فرودگاه برای خدمت‎رسانی به مسافران گفت: احداث ترمینال جدید این فرودگاه پیشرفت ۹۵ درصدی دارد.

سیدفخرالدین هاشمی گفت: با توجه به تعطیلات تابستان و افزایش مسافران شرکت هواپیمایی آسمان پروازهای روزانه خود را به دو برابر افزایش داده است که علاوه بر صبح در بعدازظهرها نیز انجام می‎دهد.

وی افزود: سالن جدید ترمینال داخلی فرودگاه اردبیل نیز به پیشرفت فیزیکی حدود ۹۵ درصد رسیده است و امیدواریم که بتوانیم آن را در تابستان امسال افتتاح و خدمات رفاهی بهتری را برای مسافران فراهم کنیم.

تشریح جانمايی اراضی فرودگاه‌های کشور و دريافت ۲۰۰ فقره سند تک برگ

مدير ساماندهی عرصه و اماکن فرودگاهی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به جانمايی ۳۴ هکتار از اراضی فرودگاهی استان های مختلف کشور در لايه حدنگار کشور, از انجام تمام مراحل قانونی و دريافت ۲۰۰ فقره سند تک برگ متعلق به ۱۲ هزار هکتار از مساحت جانمايی شده خبر داد.

حسین رفیعی، مدیر ساماندهی عرصه و اماكن فرودگاهی با بیان اینكه سال ۹۵ جانمایی اراضی فرودگاهی كشور در لایه كاداستر آغاز شده است، گفت: در طول سال ۹۵ و اوایل سال ۹۶ توانستیم ۹۵ درصد اراضی فرودگاهی كشور را شامل نزدیك به ۳۴ هزار هكتار بدون صرف هزینه، جانمایی كنیم. از سال ۹۶ نیز دریافت سند و مستندسازی اراضی را شروع كردیم و تمام مراحل قانونی را پشت سرگذاشتیم. تاكنون توانستهایم برای ۱۲ هزار هكتار زمین به تعداد ۲۰۰ فقره سند تک برگ دریافت كنیم.

مدیر ساماندهی عرصه و اماكن فرودگاهی افزود: در جانمایی و دریافت اسناد اراضی با مشكلات زیادی روبرو بودیم ولی با پیگیریهای مستمر و بی‌وقفه و همدلی مدیران شركت با وجود كمبود نیروی انسانی توانستیم به اذعان رئیس و معاون سازمان ثبت اسناد و املاك كشور پیشتاز در مستندسازی اراضی با فاصله زیاد از دستگاههای دیگر شویم.

نظر شما