شناسهٔ خبر: 57021 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه مسکن وشهرسازی؛

تخصیص ۶۰ میلیارد تومان یارانه نقدی به مسکن مهر/ تصویب اصلاح ضوابط و معیارهای حریم ۵ تا ۱۰ کیلومتری نیروگاه اتمی بوشهر/ ابلاغ آئین‌نامه جدید ساخت و ساز اماکن ویژه

گزارش آخر هفته اعلام خبر تخصیص ۶۰ میلیارد تومان یارانه نقدی به مسکن مهر از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی، تصویب اصلاح ضوابط و معیارهای حریم ۵ تا ۱۰ کیلومتری نیروگاه اتمی بوشهر در شورایعالی معماری و شهرسازی و ابلاغ آئین‌نامه جدید ساخت و ساز اماکن ویژه تا ۲ ماه آینده از سوی معاون وزیر و مدیر عامل سازمان مجری ساختمان‌ها از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

هزینه ۵۰ میلیارد تومانی از اسناد خزانه برای شهر جدید پردیس

حبیب الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدی در حاشیه مراسم گشایش گالری بزرگ آثار هنری در شهرهای جدید اظهار کرد: خوشبختانه روز چهارشنبه دولت تخصیص ۶۰ میلیارد تومان یارانه نقدی مسکن مهر را به تصویب رساند. با توجه به محدودیت‌های جدی دولت در تامین مالی، این رقم را مصوب کرده که بخشی از آن به پردیس اختصاص می یابد. مضاف بر این ۵۰ میلیارد تومان اسناد خزانه مشخصا به پردیس اختصاص یافته که هزینه خواهد شد. خود ما نیز در شرکت عمران برنامه های بسیار متنوعی برای تامین منابع مالی داریم تا بتوانیم کارهای پردیس را به نحو مناسبی پیش ببریم.

اخذ ۱۳ هزار پروانه ساختمانی در محلات هدف ۷ کلانشهر کشور از ابتدای امسال

هوشنگ عشایری در حاشیه بازدید از طرح بازآفرینی شهری ناحیه منفصل شهری نایسر گفت: با توجه به آمار موجود از ابتدای سال ۹۷ تا کنون حدود ۱۳ هزار نفر پروانه ساختمانی در بافت فرسوده را تحت اجرای برنامه ملی بازآفرینی در ۷ کلانشهر کشور گرفته‌اند.

‌ وی افزود: حدود ۴ هزار واحد مسکونی دیگر نیز در اراضی وزارت راه و شهرسازی در مرحله طراحی و آماده واگذاری به متقاضیان است.

امضای تفاهم‌نامه همکاری شرکت عمران شهرهای جدید با آژانس انرژی آلمان

 در ادامه همکارهای مشترک شرکت عمران شهرهای جدید با وزارت محیط زیست و ساختمان کشور آلمان که منجر به انعقاد تفاهم نامه همکاری با وزارت مذکور در سال ۲۰۱۶ شده بود، تفاهم‌نامه همکاری با گروه دنا به امضا رسید.

اعلام آمادگی انبوه‌سازان برای تفاهم با بانک‌مسکن

ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن، اعلام کرد: به زودی جلسات مشترک با انبوه‌سازان کشور برای همفکری پیرامون نحوه همکاری بانک مسکن و انبوه سازان برای ساخت واحدهای مسکونی مورد تقاضای متقاضیان مصرفی بازار مسکن برگزار خواهد شد.

وی افزود: تا کنون انبوه‌سازان چند استان کشور برای میزبانی هیات‌مدیره بانک مسکن، مدیران و کارشناسان این بانک برای انجام رایزنی‌های موردنیاز به منظور ایجاد زمینه همکاری مشترک برای آغاز فعالیت‌های ساخت و عرضه آپارتمان‌های مورد تقاضای متقاضیان هر شهر و استان کشور اعلام آمادگی کرده اند.

تعریف ۲ سطحِ سیاستگذاری بازآفرینی و نظامات اجرایی در کمیته اعتلای معماری ایران

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جمع معماران و در نخستین نشست شورای اعتلای معماری ایران با اشاره به اینکه مدتها بود که در صدد تشکیل چنین کمیته‌ای بوده است، اعلام کرد: مدتها بود که در صدد تشکیل چنین کمیته‌ای بودیم اما متاسفانه شرایط فراهم نمی شد و بالاخره با تلاش فراوان این کمیته تشکیل شد.

عضو کابینه دولت دوازدهم تاکید کرد: تلاش داریم تا این کمیته بتواند جایگاه رسمی داشته و در عین حال دارای قدرت تصمیم گیری باشد و صرفا یک جایگاه توصیه‌ای نباشد. به همین دلیل در بحث و بررسی‌های مختلفی که داشتیم نهایتا به دکتر ایزدی پیشنهاد کردم تا این کمیته را زیرنظر شورای‌عالی شهرسازی و معماری قرار دهیم.

تلاش برای رفع چالش‌های زمین و مسکن در پژوهشکده مالی و اقتصادی

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با یادآوری اینکه مرکز تحقیقات، زمانی مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی بود به اهمیت موضوع مسکن تاکید کرد و ادامه داد: پرداختن به موضوع مسکن بدون پرداختن به موضوع زمین، جامع و کامل نخواهد بود. همه واقفیم که واقعیت ناخوشایندی که در جامعه وجود دارد این است که در موضوع مسکن، تحقیقات کمی هم در حوزه راهبرد و همچنین کاربرد داشتیم و این عدم تحقیقات کافی را هم در حوزه راهبردی و هم کاربردی در موضوع زمین نیز شاهد بوده ایم.

صنعت ساختمان از صنایع پشتیبان بخش مسكن است

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از هجدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان ایران در جمع خبرنگاران این نمایشگاه را بسیار بزرگ  و ارزشمند توصیف كرده و گفت:  ۷۵۵ شركت داخلی و ۱۵۱ شركت خارجی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این نمایشگاه شركت كردند.

آخوندی برگزاری این نمایشگاه را نشان از توان تولیدی خوب ایران در صنعت ساختمان دانست و افزود: در حوزه‌های مختلف، كارهایی كه تولید می‌شود هم از نظر فناورانه و هم از نظر زیبایی و طراحی كاملا قدرت رقابت بین‌المللی دارد و خوشبختانه اغلب صنعتگران بازار بین‌المللی نیز دارند.

تشریح ۶ شاخص‌ پروژه‌های بازآفرینی محلات ناکارآمد در سطح کشور

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با تأکید براینکه ما در تحقق اهداف خود باید به مقیاس محلات توجه کرده و عزم خود جهت جلوگیری از اتفاقات ناگوار در محلات را جزم کنیم گفت: به اعتقاد من برنامه ملی بازآفرینی و پروژه‌های تحت نظارت آن دارای ۶ شاخص اصلی ازجمله عدم دخالت دولت، حضور شهرداری، نقش محوری مردم، حضور بخش خصوصی با محوریت نقش اجرایی، حفظ ثروت‌های طبیعی، مصنوع و باارزش و جلوگیری از خروج ساکنان از محله هستند که هر گونه اقدام بدون دربر داشتن این خصوصیات خارج از محدوده برنامه بازافرینی محسوب می‌شود.

جزئیات پهنه‌های گسلی پرخطر منطقه ۱۵ پایتخت

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با هدف رعایت حقوق شهروندی، اطلاع‌رسانی شفاف و مدیریت یکپارچه و هماهنگ، نقشه پهنه‌های گسلی منطقه ۱۵ پایتخت را به روال مناطق دیگر شهر تهران که نقشه آنها با جزئیات به اطلاع عموم شهروندان رسید، اعلام کرد.

ابلاغ آئین‌نامه جدید ساخت و ساز اماکن ویژه تا ۲ ماه آینده

محمدجعفر علیزاده امروز(۱۴ مرداد) در نشست شورای فنی استان کرمانشاه، با تاکید بر اینکه آیین نامه ساخت و ساز ساختمانهای ویژه همچون بیمارستان ها و اماکن عمومی کشور دارای ضعف هایی است، افزود: با توجه به تجارب زلزله های گذشته و خساراتی که به این نوع از ساختمان ها وارد شده، سال گذشته پس از زلزله کرمانشاه کار ویرایش و اصلاح این آیین نامه در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: آیین نامه جدید ساخت و ساز که یک نقطه عطف در تاریخ ساخت و ساز اماکن ویژه کشور است، ظرف دو ماه آینده آماده و ابلاغ خواهد شد.

تصویب اصلاح ضوابط و معیارهای حریم ۵ تا ۱۰ کیلومتری نیروگاه اتمی بوشهر

در جلسه اصلاح ضوابط و معیارهای حریم ۵ تا ۱۰ کیلومتری نیروگاه اتمی بوشهر در طرح جامع آن شهر که به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی با اشاره به این مطلب که نظرات کمیته فنی با لحاظ تمامی دغدغه‌هایی که اعضای اصلی شورا دارند، تنظیم شده است، اعلام کرد: نکاتی که مدنظر اعضای شورا است اتفاقا در جمع‌بندی مفاد کمیته فنی قید شده است که این موارد هم در مورد ضوابط سرانه‌ها و هم در مورد ضوابط نیروگاه اتمی صادق است.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری همچنین، گفت: طرح فوق در شورای برنامه ریزی استان  در تاریخ ۹۵.۱۲.۲۵ تصویب شده است و از آن زمان تاکنون تصمیم‌گیری در این رابطه به تاخیر افتاده است که ضرورت دارد تا هرچه سریعتر در این رابطه تصمیم‌گیری کنیم و موضوع با اهمیت فوق، تعیین‌تکلیف شود.

تلاش برای پررنگ کردن مشارکت تشکل‌های غیردولتی در نظام برنامه‌ریزی شهری

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، تأکید کرد: نقش تشکل‌های غیردولتی در تحقق طرح‌های جامع برای ما در حوزه معاونت معماری و شهرسازی بسیار حائز اهمیت است. معتقدیم که یکی از حلقه‌های مفقوده جدی در عرصه برنامه‌ریزی شهری عدم حضور تشکل های غیردولتی هم در نظام برنامه ریزی و هم در سیاستگذاری و همچنین در مراحل اجراست که باید برای پررنگ کردن نقش تشکل های غیردولتی گام های جدی برداریم.

ایزدی تصریح کرد: تنها راه حل نجات در همه ابعاد، حضور نهادهای غیردولتی است که مردم را پشت خود دارند.

بيش از ۵۰۰۰ واحد مسكن مهر پرند در انتظار خدمات زيربنايی

محسن وطن‌خواهی مدیرعامل شركت عمران شهر جدید پرند امروز ۱۴ مردادماه طی برگزاری نشست خبری با حضور اصحاب رسانه شهر جدید پرند را به عنوان پایتخت مسكن مهر كشور اعلام كرد و گفت: شهر پرند دارای ۹۶ هزار واحد مسكن مهر است كه ۶۵ هزار واحد آن طی سنوات گذشته افتتاح شده و تعداد باقی‌مانده دارای مشكلات كمتری نسبت به شهر جدید پردیس هستند چراكه زیرساخت‌های این منطقه وضعیت بهتری نسبت به پردیس دارند.

وطن‌خواهی با بیان اینكه ۲۹ هزارو ۷۰۰ واحد باقی‌مانده موجود در پرند دارای پیشرفت فیزیكی قابل قبولی هستند گفت: هم‌اكنون تعداد ۵ هزارو ۲۶۰ واحد در پرند آماده بهره‌برداری هستند كه به دلیل نبود خدمات زیربنایی بلاتكلیف باقی مانده‌اند.

تهران شهری سرطان‌زده و بدون حدود است

سیدعبدالله انوار، نسخه شناس صاحبنام در خصوص ایران و مشروطه، کامران صفامنش، پیرامون خریطه شهر تبریز در حال انقلاب، نصرالله حدادی، درباره خانه مشروطه تهران کجاست و مقصود فراستخواه، درباره قبض و بسط شهری ایران در دوره منتهی به مشروطه و پس از آن سخنرانی کردند.

سیدعبدالله انوار، نسخه‌شناس  پیشکسوت در این برنامه گفت: تهران از دوره شاه طهماسب اول شخصیت یافت و بخشی از شهر ری  و به صورت یک ناحیه به آن وابسته بود. در حمله مغول که ری زیر و رو شد، مردمان ری کم کم خارج شدند و پیشینه‌ای از ساکنان تهران قدیم را آنجا گذاشتند.

نظر شما