شناسهٔ خبر: 57025 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه حمل و نقل استان ها:

کاهش تصادفات استان اصفهان/ زیربار ترافیک رفتن آزادراه همت در استان البرز/ اتصال ارومیه تا شهریورماه به شبکه ریلی

گزارش آخر هفته در هفته‌ای که گذشت در صدر اخبار هفته استان‌ها در حوزه حمل ونقل بحث افزایش توان خدمت‌رسانی و همچنین رشد و توسعه‌ جاده‌های کشور از مهمترین اخبار هفته بودند. در این بین اما در حوزه ریل و بنادر هم شاهد اخبار خوبی در راستای توسعه این دو حوزه بودیم.

به جز سرمایه گذاری در حوزه جاده در هفته ای که گذشت در حوزه بنادر کشور هم شاهد خبرهای خوبی بودیم. سرمایه گذاری با بخش خصوصی در چابهار و همچنین رونق صادرات و واردات کالا در بندرعباس و جاسک از عمده ترین خبرهای ممهم در هفته ای که گذشت در این دو حوزه بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در هفته ای که گذشت، کاهش تصادفات استان اصفهان با پوشش ۱۱۲ نقطه پرخطر، چهارخطه شدن جاده ترانزیتی بیله سوار- گوگ تپه، افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفتی از بندر شهید باهنر و  رشد ۵ درصدی ترابری مسافران دریایی آن، تخریب ۸ سازه غیرمجاز دریایی در سواحل استان مازندران، کاهش ۳۵ کیلومتری مسیر هشتگرد به تهران با بهره‌برداری از محور طالقان- هشتگرد، رشد ۳۴ درصدی صادرات غیر نفتی در بندر لنگه و ترابری ۱۰هزار مسافر دریایی در مسیرهای بین المللی،  آزادراه غدیر ایمن‌ترین آزادراه کشور و زیربار رفتن آزادراه همت در استان البرز،کلنگ‌زنی کمربندی کنارگذر قم و آزادراه قم- سلفچگان- راهجرد در هفته دولت، افزایش همکاری‌های ایران و افغانستان در صادرات کالا، شناخته شدن بندرعباس به عنوان فعالترین مرز كشور طی چهار ماهه اول سال ۹۷ در ترانزیت، اتصال ارومیه تا شهریورماه به شبکه ریلی،  رشد ۱۷ درصدی صادرات غیرنفتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره)، تخلیه و بارگیری ۷۷۵هزار TEU كانتینر در بزرگ‌ترین بندر ایران و همچنین اتصال لارستان فارس به شبکه ریلی کشور از مهمترین اخبار در حوزه استان ها در حوزه جاده، ریل و دریایی بودند.

 

همدان

استاندار همدان گفت: راه آهن همدان - ملایر متعلق به شهرستان خاصی نیست و کریدوری است که غرب، شمال و جنوب را به یکدیگر وصل می کند و یک ملت از ظرفیت های آن بهره می برند.

محمدناصر نیکبخت روز پنجشنبه در آیین آغاز عملیات احداث راه آهن همدان - ملایر با بیان اینکه اینکه راه آهن ایران مدیون وزیر راه و شهرسازی است، اظهار داشت: ۹۱۹ کیلومتر راه آهن کار طاقت فرسایی است که پنج استان را به هم متصل کرده است.

استاندار همدان ادامه داد: همچنین با دستور دکتر آخوندی اعتباری برای اجرای طرح آسفالت روستاهای بیش از ۲۰ هزار خانوار جمعیت اختصاص یافت که در نوع خود قابل تقدیر است.

همچنین سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان با اشاره به این خبر که در استان ۲۷ مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی وجود دارد از بهره برداری و آغاز به کار دو مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی، در هفته دولت در استان خبر داد.

مصطفی پناهنده، سرپرست اداره کل راهداری این استان گفت: خوشبختانه همه محورهای اصلی و شریانی استان دارای مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی هستند و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به فعالیت ۲۷ مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی در استان، افزود: ۶ مجتمع خدماتی رفاهی نیز در استان در حال ساخت است که از این تعداد دو مجتمع هفته دولت افتتاح می شود.

در ادامه سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان از شانه سازی ۱۷۲.۷ کیلومتر از راه های آسفالته استان خبر داد.

مصطفی پناهنده، سرپرست اداره کل راهداری این استان با اشاره به اینکه این عملیات در چهار ماهه نخست سال جاری در محورهای شریانی، فرعی و اصلی و راه های روستایی استان انجام شده است، گفت: این اقدام به منظور حفظ و افزایش ایمنی در محورهای مواصلاتی استان انجام شده است.

قزوین

وزیر راه و شهرسازی طی حکمی تمامی امور مربوط به تحقق و پیاده سازی اصول توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) در شهر قزوین را به مدیرکل راه و شهرسازی استان تفویض و محول نمود.

این حکم از سوی آخوندی با توجه به وجود پتانسیل‌های لازم در شهر قزوین به سبب وجود ایستگاه راه آهن در داخل شهر، قابلیت بازآفرینی محلات توسط ایستگاه موجود و توانایی ارتباط و یکپارچگی شیوه‌های حمل و نقل همگانی (درون و برون شهری) به مسعود حق لطفی، مدیرکل استان ابلاغ گردیده است.

آذربایجان غربی

افزایش ظرفیت های حمل و نقل استان، تکمیل کریدور غرب کشور، توسعه مسیرهای دسترسی به پایانه های مرزی و تکمیل پروژه های نیمه تمام راهسازی در اولویت برنامه های کاری شورای حمل و نقل استان قرار دارد.

رئیس شورای حمل و نقل آذربایجان غربی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گفت: توسعه صنعت حمل ونقل با توجه به جایگاه ویژه آذربایجان غربی و دارابودن سه مرز بین المللی، ظرفیت حمل و نقل ۱۲ میلیون تن کالا و نیز فعالیت پنج پایانه مرزی اهمیت بسزایی دارد.

ابراهیم مبارک قدم با بیان اینکه قرارگیری استان در کریدور غرب کشور فرصت استثنایی برای شکوفایی زیرساخت‌های حمل و نقل استان فراهم کرده است، تصریح کرد:حمل و نقل بین المللی کالا در آذربایجان‌غربی از ظرفیت‌های بسیاری برخوردار است.

سمنان

معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل و پایانه های سمنان از رشد ۱۰ درصدی تعداد سفرهای جاده ای با ناوگان عمومی در چهار ماهه اول سال جاری خبر داد.

معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل و پایانه های این استان گفت: طی چهار ماهه اول امسال از مبدا استان بیش از ۷۰هزار سفر با ناوگان عمومی حمل و نقل جاده ای صورت گرفته که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است.

هرمزگان

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: طی چهار ماهه اخیر، بيش از دوهزار و ۷۵۰ فقره گواهینامه دریانوردی در این استان صادر شد.

"اسماعیل مکی زاده" با بیان اینکه بر اساس کنوانسیون سازمان جهانی کار تمامی دریانوردان باید برای فعالیت حرفه ای خود شناسنامه دریانوردی داشته باشند، اظهار داشت: بر همین اساس، از آغاز سال جاری تا ابتدای مردادماه، يكهزار و ۸۳ فقره شناسنامه دریانوردی در استان هرمزگان صادر شده است.

همچنین مدیر بندر شهید باهنر از افزایش ۴۰ درصدی صادرات فرآورده های نفتی از طریق این بندر به خارج از کشور طی چهار ماه اخیر خبر داد.

"حمیدرضا محمدحسینی" با ارایه گزارشی از عملکرد اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر طی چهارماهه نخست سال جاری، اظهار کرد: با تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس و آغاز صادرات مواد نفتی حاصل از این پالایشگاه، میزان صادرات فرآورده های نفتی از طریق بندر شهید باهنر در چهارماهه اخیر، ۴۰ درصد رشد را در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

در ادامه مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه از ترابری بیش از ۱۰هزار مسافر دریایی در مسیرهای بین المللی و همچنین رشد صعودی صادرات غیرنفتی و تخلیه و بارگیری کانتینر طی چهار ماه اخیر خبر داد.

"قاسم عسکری نسب" با اشاره به تخلیه و بارگیری سه میلیون و ۳۳۸ هزار و ۵۲۹ تن انواع کالا طی چهار ماه نخست سال جاری در بنادر غرب هرمزگان، اظهار داشت: از این میزان، سهم بندرلنگه ۴۵۳ هزار و ۴۳۷ تن بوده است که ۴۵۳ هزار و ۲۲۶ تن مربوط به کالاهای غیر نفتی با رشد ۱۲ درصدی و ۲۱۱ تن اختصاص به کالاهای نفتی دارد.

مدیر كل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان خبر داد: در ۴ ماهه نخست سال ۱۳۹۷ بندرشهید رجایی  با کسب ۳۰ درصد از مجموع ترانزیت کالاهای ورودی ، مهمترین و فعال ترین مرز ترانزیتی در کشور بود.

داریوش باقر جوان گفت: در ۴ ماهه نخست سال ۱۳۹۷ بندرشهید رجایی  با کسب ۳۰ درصد از مجموع ترانزیت کالاهای ورودی ، مهمترین و فعال ترین مرز ترانزیتی در کشور بود.

مدیر كل راهداری و حمل و نقل جاده ای هرمزگان افزود : تلاش شبانه روزی فعالان حوزه حمل و نقل استان موجب شد تا هرمزگان از بین ۳۲ مرز فعال کشور در جایگاه نخست ترانزیت کالا قرار گیرد.

از دیگر خبرهای هفته در استان این بود که مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۷۷۵ هزار TEU كانتینر در بندر شهید رجایی به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر کانتینری ایران تخلیه و بارگیری شد.

"اله مراد عفیفی پور" با اعلام این خبر اظهار داشت: بندر شهید رجایی با بهره‌مندی از پیشرفته‌ترین پایانه‌های کانتینری و برخورداری از تجهیزات روز دنیا، به‌عنوان بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین بندر کانتینری ایران محسوب می‌شود که تخلیه و بارگیری ۸۵ درصد کالاهای کانتینری در سطح کل بنادر کشور را پشتیبانی می‌کند.

اصفهان

حضور فعال پلیس در راه‌ها و همیاری دستگاه‌های دولتی با پلیس راه در جهت پوشش راه‌های استان اصفهان از جمله عوامل كاهش تصادفات است.

در جلسه كمیسون ایمنی راه‌های استان كه به ریاست علی مقدس‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و با حضور حجت‌اله غلامی مدیر كل راه و شهرسازی استان اصفهان و دیگر اعضا برگزار شد گزارش تحلیلی فرماندهان پلیس راه و راهور در خصوص آمار تصادفات و تعداد متوفیان به تفكیك محور از ابتدای سال تا كنون و گزارش اداره كل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای در خصوص شرح وظایف دستگاه‌ها ( برش دستگاهی) در شرح جامع كاهش تصادفات استان و بررسی پیشنهاد اعضاء جهت اجرایی شدن طرح مذكور مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی استان را تشریح کرد.

حمیدرضا امیرخانی، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص پروژه‌های در دست اقدام، احداث و بهره‌برداری در حوزه راه در استان اصفهان به عنوان یکی از استان‌های مهم در حوزه ترانزیت کالا و مسافر گزارشی را ارائه داد که مجموعه اقدامات صورت گرفته تا مردادماه ۱۳۹۷ به تفکیک ارائه شده است.

بوشهر

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور به همراه استاندار بوشهر از بندر تجاری بوشهر بازدید کرد.

در این بازدید جواد ناصریان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور، با همراهی استاندار بوشهر و جمعی از مقامات استانی ضمن حضور در برج کنترل ترافیک دریایی بندر بوشهر، از نزدیک در جریان فعالیت های اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر قرار گرفتند.

اردبیل

مدیران استانی اردبیل در نشستی از واگذاری چهار خطه کردن جاده ترانزیتی بیله سوار- گوگ تپه به پیمانکار و عملیات اجرایی آن و نیز تصویب ۲۵۰۰ میلیون ریال برای تکمیل پروژه کتابخانه عمومی شهر خبر دادند.

مدیر کل راه و شهرسازی این استان و هیات همراه در نشستی که در فرمانداری شهرستان بیله سوار انجام یافت، ضمن ارائه گزارش پروژه های مسکن، ساختمان های دولتی و راهسازی و مسائل املاک و شهرسازی و بررسی مسائل و مشکلات حوزه راه و شهرسازی در شهرستان بیله سوار، گفت: به زودی چهار خطه کردن جاده ترانزیتی بیله سوار- گوگ تپه به پیمانکار واگذار و عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.

همچنین رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان اردبیل گفت: در سالجاری بیش از ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در شهرستان اردبیل صرف روکش آسفالت، لکه‌گیری و حذف نقاط حادثه‌خیز می‌شود.

علی دشتی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان اردبیل با اعلام این خبر كه در سالجاری بیش از ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در شهرستان اردبیل صرف روکش آسفالت، لکه‌گیری و حذف نقاط حادثه‌خیز می‌شود، گفت: ما اقدام به احداث و راه‌اندازی یک دهنه پل عابر پیاده به طول ۳۶ متر، ارتفاع تا عرشه ۵.۵ متر، وزن سازه ۲۸ تن و با صرف اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان کرده‌ایم که هدف از اجرای این طرح ارتقای ایمنی عابرین پیاده و گذر راحت اهالی روستای قاسم قشلاقی بوده است.

در ادامه مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۱۸۴ هزار تن گندم در استان جابجا شده است.

علی رحمتی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای این استان با بیان اینکه این میزان گندم توسط ۷ هزارو ۵۴۴ دستگاه کامیون باری حمل شده گفت: بیشتر گندم های تولید کشاورزان سخت کوش علاوه بر سیلوهای استان اردبیل به استان‌های گیلان، آذربایجانشرقی و البرز جابجا شده است.

عضو کمیسیون ایمنی راه‌های استان اردبیل گفت: سال گذشته رانندگان پر تلاش بخش حمل و نقل با ۱۵ هزار دستگاه کامیون توانستند بیش از ۳۶۷ هزارتن گندم را در استان های گیلان،البرز و تهــران جابجا کنند.

خراسان رضوی

مدیر کل راه‌آهن شمالشرق(۱) از اتمام عملیات اجرایی زیرسازی خط دو ایستگاه شاهرود همزمان با بهره برداری «اسلب تراک» خط یک خبر داد.

فرشاد زادخور مدیرکل راه آهن شمالشرق(۱) با اعلام این خبر گفت: این پروژه برای اولین بار در راه آهن شمالشرق(۱) ، به طول دو هزار و ۱۰۰ متر در خطوط اصلی ایستگاه دامغان انجام شده است و در حال حاضر نیز خطوط یک و سه چهار ایستگاه راه آهن شاهرود به این سیستم تجهیز شده است.وی ادامه داد: همچنین عملیات زیر سازی خط دو این ایستگاه به اتمام رسیده که پس از انجام مراحل بعدی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

کرمان

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان با اشاره به تکمیل و بهره‌برداری از سه پل بزرگ در حوزه راهسازی، برنامه‌های این اداره کل در سال ۹۷ را تشریح کرد.

محمد ساردوئی مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره برنامه‌های این اداره کل در سال ۹۷ بیان کرد: در بخش راه‌سازی، هدف‌گذاری برای ساخت ۴۳ کیلومتر بزرگراه و ۲۵ کیلومتر راه اصلی صورت گرفته که در نظر داریم زیرسازی، تکمیل و آسفالت ۱۵۵ کیلومتر راه روستایی را نیز انجام دهیم.

گلستان

رئیس راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان گفت: ایمن سازی محور آزادشهر-خوش ییلاق به عنوان یکی از پروژه های حائز اهمیت در حوزه راهداری، امسال با اعتباری بالغ بر ۶۵۰ میلیون تومان در دستور کار قرار گرفت.

 ابوطالب جلینی کرد، رئیس اداره نگهداری ابنیه فنی راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای این استان گفت: عملیاتی که از ابتدای سال ۹۷ تاکنون بر روی محور صورت گرفته شامل تقویت پل فارسیان، اجرای گابیون به مقدار ۱۰۰۰ مترمکعب، اجرای قرنیز به طول ۱۰۰ متر، دیوار سنگی ملاتی به طول ۵۰۰ مترمکعب، دیوار جان پناه به طول ۱۰۰ متر و ۲۶۰ متر قنوی بتنی است که تا پایان سال تداوم دارد.

مازندران

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان مازندران از تخریب ۸ سازه غیرمجاز دریایی در سواحل استان مازندران طی چهار ماهه نخست سال جاری خبر داد.

محمدتقی انزان‌پور با اعلام این مطلب گفت : با همکاری مراجع قضایی از ابتدای سال جاری تاکنون ۸ سازه غیره مجاز در مناطق ساحلی استان مازندران قلع و قمع گردید.

وی تأمین ایمنی دریانوردی و آبراه‌ها برای تردد ایمن کشتی‌ها را از تکالیف حاکمیتی اداره کل برشمرد و خاطرنشان کرد: در این راستا با لایروبی مستمر حوضچه و کانال دسترسی و نیز نصب علائم کمک ناوبری در آبراهه‌های تحت پوشش اداره کل، بستر مناسبی برای ورود و خروج ایمن کشتی‌ها به بندر نوشهر فراهم گردیده است.

تهران

مدیرکل راه آهن تهران گفت: میزان تخلیه و بارگیری در ۴ ماهه نخست سال جاری یک میلیون و ۳۳۰ هزارتن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۵ درصدی داشته است.

رضا شاکری مدیرکل راه آهن تهران با اعلام این خبر گفت: اداره کل راه آهن تهران طی این مدت موفق به بارگیری ۶۹۱ هزار تن انواع محمولات شد که رشد ۶۵ درصدی نسبت به سال قبل را رقم زد

مرکزی

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان اراک از شانه سازی و اصلاح شیب شیروانی محور تهران- سلفچگان خبر داد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان اراک از شانه سازی و اصلاح شیب شیروانی محور تهران- سلفچگان خبر داد و گفت: این محور از ابتدای شهر جدید امیر کبیر به طول ۱۰ کیلومتر  تا گردنه سرخ آب ( لاین رفت و برگشت ) شانه سازی و اصلاح می شود.

محمدرضا لاهیجی با بیان اینکه  اصلاح محور از ابتدای سال تا کنون شروع شده است افزود: اصلاح شیب شیروانی برای جلوگیری از واژگونی خودروها  صورت می گیرد که تا کنون این اصلاح مسیر ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

البرز

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی البرز گفت: با بهره‌برداری از این محور شاهد کاهش یک ساعته زمان سفر خواهیم بود و خوشبختانه عملیات اجرایی این پروژه از سال گذشته به صورت جدی تری آغاز شده که تا سال گذشته میزان پیشرفت فیزیکی پروژه بدون در نظر گرفتن تونل، ۳۵ درصد بوده که اکنون به ۷۵ درصد رسیده است.

کاظمی معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی البرز در جمع خبرنگاران درباره تونل طالقان اظهار کرد: همان طور که مستحضر هستید راه طالقان- هشتگرد یکی از مطالبات اصلی و جدی مردم منطقه بوده که با توجه به ویژگی‌های منطقه طالقان به لحاظ گردشگری و توریستی، پروژه احداث راه اصلی طالقان- هشتگرد را در سال ۹۵ به عنوان یک الحاقیه به طرح موجود بهسازی محور کرج- هشتگرد توانستیم اضافه کنیم.

همچنین مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز با بیان اینکه آزادراه غدیر ایمن‌ترین آزادراه در سطح کشور است، گفت: یک سوم از جمعیت استان البرز در بافت‌های ناکارآمد و هدف بازآفرینی زندگی می‌کنند که بخشی از آن به سکونتگاه‌های غیررسمی و محلات حاشیه‌ای شهر مربوط می‌شود.

تقی رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز در نشست خبری، ارائه خدمات غیرحضوری و استقرار میز خدمت در استان البرز را رویکرد اساسی این اداره کل برای سال ۹۷ دانست و اظهار کرد: میز خدمت براساس مصوبه هیات وزیران در اداره کل راه و شهرسازی البرز راه اندازی شده و براساس آخرین آماری که از میز خدمت مستقر در این اداره کل دریافت شده، تنها ۳۰ درصد از مراجعین در واحد‌های این اداره کل حضور پیدا می‌کنند و به مشکلات ۷۰ درصد از مراجعین در میز خدمت و به صورت الکترونیکی پاسخ داده می‌شود.

قم

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: تفاهم نامه اجرای آزاد راه کنارگذر غربی قم و قم- سلفچگان- راهجرد در جلسه هیئت دولت به ریاست رئیس جمهوری تصویب شد.

عباس فراهانی اظهار کرد: پس از برگزاری جلسات متعدد مدیریتی و کارشناسی توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و استانداری قم برای احداث پروژه ، این طرح با طول تقریبی ۱۱۰ کیلومتر و تخصیص اعتبار ۸۶۰۰ میلیارد ریال به تصویب هیئت دولت رسید

سیستان و بلوچستان

هیأت بلندپایه کشور افغانستان از زیرساخت ها، تجهیزات، اسکله‌ها و ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی بندرشهید بهشتی و کلانتری چابهار بازدید کرد.

بهروز آقایی؛  مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در بازدید هیأت بلند پایه افغانستان از بندر چابهار،گفت: با هماهنگی و همکاری های تجاری و اقتصادی بین دو کشور ایران و افغانستان، تخفیفات و مشوق های حمایتی در نظر گرفته شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی، سرمایه گذاران بخش خصوصی از سرمایه گذاری در بندر چابهاراستقبال می کنند.

آذربایجان غربی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه تا پایان سال ۵۳۰ کیلومتر مسیر ریلی را تکمیل می‌کنیم، گفت: راه‌آهن مراغه- ارومیه در هفته دولت امسال بهره‌برداری رسمی می‌شود.

خیرالله خادمی با اشاره به هدف گذاری اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی کشور، اظهار کرد: در راستای تکمیل شبکه ریلی کشور مقرر شد، در سال‌های ۹۶ و ۹۷ تعداد ۵ مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شود که در سال گذشته همدان و کرمانشاه به عنوان دو مرکز استان، به شبکه ریلی متصل شد.

وی‌ ادامه داد: در سال ۹۷ برنامه‌ریزی شد سه استان دیگر شامل آذربایجان غربی (ارومیه)، گیلان (رشت) و آذربایجان شرقی (تبریز) را از طریق بستان‌آباد به شبکه ریلی متصل کنیم؛ البته در آذربایجان شرقی مسیر میان‌بری نسبت به مسیر فعلی است که در حال احداث است.

خوزستان

صادرات کالاهای غیرنفتی از منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) نسبت به مدت مشابه در ۴ ماه نخست سال قبل از ۱۷ درصد رشد برخوردار بوده که نشان از تلاش جمعی برای تقویت صادرات و تحقق اقتصاد مقاومتی دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) ضمن اعلام این خبر بیان کرد: تخلیه و بارگیری انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی طی چهار ماهه نخست سال جاری در مجتمع بزرگ بندرامام خمینی(ره) معادل ۱۴ میلیون و ۳۵۶ هزار  و ۸۴۶ تن بوده است و از این میزان ۵ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۳۲۶ تن  مربوط به کالاهای نفتی و  ۸  میلیون و ۸۱۴ هزار و ۵۲۰ تن نیز مربوط به تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی بوده  که رشد ۷ درصدی تخلیه و بارگیری کالاهی غیرنفتی را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان می دهد.

همچنین سرپرست واحد مهندسی و عمران اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: تمدید مرحله سوم مجوز احداث بندر صیادی بندرامام خمینی (ره) واقع در خور زنگی با تأیید اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و برابر با الزامات و مقررات ملی و بین المللی، توسط سازمان بنادر و دریانوردی طی مردادماه سال جاری صورت گرفت.

سرپرست واحد مهندسی و عمران اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اعلام این خبر اظهار کرد: به منظور رعایت الزامات قانونی ناظر برساخت و بهره برداری سازه‌ها و تأسیسات ساحلی و اخذ استعلامات لازم از مراجع ذیربط، حسب قوانین و مقررات جاری، تمدید مرحلهٔ سوم مجوز احداث بندرصیادی بندر امام خمینی (ره) واقع در خور زنگی توسط سازمان بنادر و دریانوردی صورت پذیرفت.

شولکی با اشاره به بند ۲۲ ماده ۳ فصل دوم آیین نامه سازمان بنادر و دریانوردی که بر لزوم اخذ مجوزهای لازم جهت احداث و بهره برداری از سازه‌های ساحلی و دریایی تأکید می‌کند، بیان داشت: این تمدید مجوز حسب اعمال حاکمیت در عرصه سواحل صورت گرفته و همهٔ فعالان اقتصادی در حوزهٔ سواحل و بنادر ملزم به رعایت قوانین و اخذ مجوز هر گونه فعالیت می‌باشند.

فارس

مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: همزمان با هفته دولت طرح‌های این مجموعه در حوزه بزرگراه، راه روستایی، مسکن مهر به ارزش ۳۷۴ میلیارد ریال به بهره‌برداری خواهد رسید.

فیروز تکاور مدیرکل راه و شهرسازی فارس افزود: این پروژه‌ها شامل ۳ کیلومتر بزرگراه به ارزش ۵۰ میلیارد ریال و ۴۰ کیلومتر روکش آسفالت و احداث راه روستایی به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال و تعداد ۸۹۸ واحد مسکن مهر می‌باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان در جنوب استان فارس گفت: با اتمام آسفالت آبنمای درز و سایبان، لارستان از طریق ایستگاه زاهد محمود به استان کرمان و شبکه ریلی کشور متصل شد.

محمدرضا باقری فرد مدیرکل راه و شهرسازی لارستان سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: محور لار به درز و سایبان و حاجی آباد هرمزگان و کرمان به لحاظ کاهش بیش از صد کیلومتری مسیر لارستان به استان کرمان و مشهد مقدس از اهمیت زیادی برخوردار بود که با پیگیری‌های نماینده لارستان درمجلس و تلاش پرسنل این اداره کل عملیات آسفالت آبنمای درز و سایبان به پایان رسید و لارستان به شرق استان هرمزگان و استان کرمان متصل شد.

نظر شما