شناسهٔ خبر: 5725 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

کشاورزیان اعلام کرد:

۵۵۰ میلیارد تومان مبلغ قرارداد خرید و نصب ۱۸۰۰ دوربین هوشمند کنترل سرعت / عملکرد در حوزه راهداری نسبت به سال ۹۲ دو برابر شد

انعقاد قرارداد معاون وزارت راه و شهرسازی مبلغ قرارداد خرید و نصب ۱۸۰۰ دوربین هوشمند کنترل سرعت در ۳۴ هزار کیلومتر از راه‌های شریانی کشور را ۵۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ داوود کشاورزیان امروز (یکشنبه ۹ فروردین‌ماه) در مراسم انعقاد قرارداد تجهیز شبکه راه‌های شریانی کشور به دوربین‌های هوشمند کنترل سرعت٬ گفت: بر اساس حمایت‌هایی که وزیر راه و شهرسازی در سال ۹۳ از  سازمان راهداری  و حمل و نقل جاده‌ای داشت٬ عملکرد در حوزه راهداری نسبت به سال ۹۲ دو برابر شد. با توجه به نظر مساعد دکتر آخوندی اعتبار خوبی نیز در بودجه ۹۴ برای راهداری در نظر گرفته شد که امیدواریم وظایف مربوط به این بخش انجام شود.

وی در تشریح نحوه عقد قرارداد خرید و نصب دوربین‌های هوشمند کنترل سرعت با پیمانکار افزود: اولین گام برای عملیاتی کردن این پروژه هماهنگی با پلیس بود که این کار انجام شد سپس در نظر داشتیم که شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران به عنوان سرمایه‌گذار تجهیز  ۳۴ هزار کیلومتر راه‌های کشور به دوربین کنترل سرعت را برعهده گیرد اما از آنجا که این سرمایه‌گذاری با سایر پروژه‌های راهی همچون احداث آزادراه متفاوت است به این جمع بندی رسیدیم که سازمان راهداری خود این سرمایه‌گذاری را انجام دهد چراکه هدف پروژه کاهش تخلفات رانندگی است بنابراین باید راهکاری تعریف می‌شد که سرمایه هزینه شده برگردد بر همین اساس تصمیم گرفتیم خود سازمان راهداری سرمایه‌گذار باشد چراکه حجم سرمایه‌گذاری فرقی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نمی‌کرد و ضمن اینکه برخی هزینه‌ها نیز کاهش می‌یافت. در نهایت با بررسی مجدد پروژه نتیجه‌گیری شد که شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران پیمانکار پروژه باشد.

وی افزود: نصب دوربین‌های هوشمند کنترل سرعت پایان کار نیست بلکه ابتدای پروژه است چون باید اطلاعات دریافت و نگهداری شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: هم اکنون ۴۰۰ دوربین هوشمند کنترل سرعت در جاده‌ها فعالند که با اجرایی شدن این قرارداد تعداد دوربین‌ها به دو هزار و ۲۸۰ دستگاه افزایش پیدا می‌کند و در یک دوره سه ساله ۱۸۸۰ دوربین جدید خریداری و نصب می‌شود. نگهداری از این دوربین‌ها تا سال ۱۴۰۰ با پیمانکار پروژه خواهد بود و بعد از آن درباره قرارداد نگهداری دوربین‌ها با پیمانکار تصمیم‌گیری می‌شود ضمن اینکه تا آن زمان برخی دوربین‌ها باید عوض یا به‌روز شوند.

وی افزود: نرخ تورم لحاظ شده در قرارداد بر اساس تعدیل رشته‌ای سالانه است که ۹۰ درصد مبلغ در زمان نصب و انتقال اطلاعات به پیمانکار پرداخت می‌شود و ۱۰ درصد باقی مانده در پایان قرارداد بر اساس حسن انجام کار مسترد خواهد شد. بیمه کار ۹ درصد قیمت خرید دوربین‌ها است که با توجه به جاده‌ای بودن فضای نصب دوربین‌ها شامل سرقت و تصادفات نیز می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: برای خرید و نصب ۱۸۰۰ دوربین هوشمند کنترل سرعت مبلغ اولیه ۵۵۰ میلیارد تومان لحاظ شد که با هزینه نگهداری و نرخ تورم رشته‌ای سالانه رقم نهایی بالغ بر ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: دو هزار و ۲۸۰ دوربین هوشمند کنترل سرعت در ۳۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از راه‌های کشور نصب می‌شود بر همین اساس در هر ۴۰ کیلومتر از راه‌های اصلی یک دوربین و در هر ۲۰ کیلومتر بزرگراه‌ و آزادراه یک دوربین نصب می‌شود.

کشاورزیان گفت: دوربین‌های هوشمند کنترل سرعت این امکان را دارند که متوسط سرعت خودروها را بین دو دوربین برآورد کنند تا در صورت غیر مجاز بودن سرعت قبض جریمه صادر شود ضمن آنکه این دوربین‌ها قدرت کنترل فاصله طولی و عبور از خط ممتد را نیز دارند. بر همین اساس از بسیاری از رفتارهای پر خطر جلوگیری خواهد شد و آمار تصادفات کاهش خواهد یافت./

برچسب‌ها:

نظر شما