شناسهٔ خبر: 57925 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

تمرکز بر افزایش سطح ایمنی راه‌ها/ اعلام شاخص‌های محاسبه اولیه تعیین نرخ حمل براساس تن كیلومتر/ تشریح آخرین وضعیت آزادراه تهران- شمال

گزارش آخر هفته قابلیت اتصال کریدور اروم‌چی- اکتائو- انزلی به اروپا از داخل ایران، بهره‌برداری از ۱۷۰ پروژه مهم در حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، تشریح اقدامات انجام شده در بخش راهداری برای سفرهای تابستانی و تکمیل آزادراه همت_کرج در گرو تامین 200 میلیارد تومان اعتبار سایر عناوین مهم حوزه حمل و نقل جاده ای در هفته گذشته به شمار می روند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته که بیشتر منوط به پروژه‌های افتتاحی هفته دولت می‌باشد به شرح زیر است:

تمرکز بر افزایش سطح ایمنی راه‌ها

آخوندی همچنین در پاسخ به سوال یکی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره برنامه های این وزارتخانه برای ارتقای ایمنی جاده ها و راهها گفت: ایمنی راه ۵ ستون مهم دارد که شامل جاده، خودرو، قوانین، کاربری ایمن و امداد رسانی بعد از حادثه است.

وی افزود: از همان ابتدای حضور در وزارتخانه تلاش کرده ام جلسات کمیسیون ایمنی راهها ماهانه به صورت منظم تشیل شود و این جلسات بصورت مستمر در سطح استانها هم به ریاست استانداران برگزار می شود.

قابلیت اتصال کریدور اروم‌چی- اکتائو- انزلی به اروپا از داخل ایران

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راه‌اندازی کریدور اروم‌چی-اکتائو-انزلی گفت: می‌توان این مسیر را به داخل کشور و از طریق مرز بازرگان به سمت اروپا ادامه داد.

تقی زاده بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری، بازرگانانی که در مسیر کشورهای دریای خزر تجارت می‌کنند در این منطقه را مهم قلمداد کرد و افزود: منطقه آزاد انزلی در توسعه مناسبات تجاری ایران با کشورهای همسایه دریای خزر نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

بهره‌برداری از ۱۷۰ پروژه مهم در حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای

هم‌زمان با هفته دولت و گرامیداشت سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر، بیش از ۱۷۰ پروژه و طرح زیربنایی و زیرساختی در حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای كشور به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ضمن قدردانی از همراهی، تعامل و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شامل پیمانكاران، مشاوران و سرمایه‌گذاران در اجرای طرح‌های عمرانی و زیرساختی در بخش راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ابراز امیدواری كرد با همراهی پیش از پیش بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران، زمینه ارتقاء و بهبود وضعیت زیرساخت‌های این بخش و ارتقای ایمنی سفرهای جاده‌ای فراهم شود.

تشریح آخرین وضعیت آزادراه تهران- شمال

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل تصریح کرد: علی‌رغم همه اقدامات انجام شده و پیشرفت مناسب آزادراه تهران – شمال طی شش سال اخیر اما دست‌اندرکاران این پروژه از نظر جو روانی تحت فشار قرار دارند. این در حالی است که میزان پیشرفت پروژه طی این سال‌ها با ۱۷ سال قبل از آن قابل مقایسه نیست.

وی در ادامه از پیشرفت فیزیکی ۹۱.۵ درصدی قطعه یک آزادراه تهران – شمال خبر داد و گفت: قطعه دو این آزادراه در اختیار پیمانکار ایرانی قرار دارد و یک مشاور خارجی هم برای ساخت تونل البرز با آنها همکاری می‌کند. در مورد قطعه سوم نیز بنیاد مستضعفان از انعقاد تفاهم نامه ای با چینی‌ها برای تامین فاینانس خبر داده که شرکت ساخت و توسعه در جریان جزئیات آن قرار ندارد.

تشریح اقدامات انجام شده در بخش راهداری برای سفرهای تابستانی

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اقدامات حوزه نگهداری راه‌ها نیز بیان داشت: برای سفرهای تابستانی ۹۷ به میزان ۱۰۰۰ كیلومتر روكش آسفالت و ماسه آسفالت، ۴۰۰ كیلومتر عملیات لكه گیری آسفالتی، ۱۴۰۰ كیلومتر عملیات درزگیری با قیر پلیمری، ۱۰۰ كیلومتر عملیات میكرسرفیسینگ، ۸۱۵ كیلومتر عملیات فوگ سیل امولسیونی، ۱۵ كیلومتر عملیات چیپ سیل برنامه ریزی اجرا شده است.

مطاعی یادآور شد: میزان تناژ كل آسفالت پخش شده در سطح راه‌های كشور حدود ۱.۹میلیون تن و ۱۴۹ نقطه –مقطع پر تصادف رفع و ایمن‌سازی شده است.

شاخص‌های محاسبه اولیه تعیین نرخ حمل براساس تن كیلومتر اعلام شد

فرامرز مداح رئیس كارگروه اصلاح فرایندها و مطالبات رانندگان در این كارگروه كه نمایندگان كانون كامیونداران و دبیر كانون انجمن‌های صنفی شركت‌های حمل و نقل كالای كشور نیز حضور داشتند، گفت: این اقدامات شامل تعیین پارامترها و شناسایی عوامل هزینه‌ای ثابت و متغیر، بررسی كارشناسی درخصوص تأثیر پارامتر بر تن كیلومتر، بررسی قیمت‌دهی حمل در بازارهای جهانی، طبقه‌بندی خودروها، جمع‌آوری اطلاعات میدانی درخصوص هزینه‌ها، ایجاد فرمول محاسباتی برای هریك از پارامترها، استخراج تن كیلومتر پایه، بازه بندی مسافت‌های حمل براساس الگوبرداری از فهرست بها، كالیبراسیون فرمول براساس قیمت از مبداء بندرعباس، ترسیم منحنی مناسب برای محاسبات تن كیلومتر و بررسی خط روند كرایه تن كیلومتر و اصلاح فرمول تن كیلومتر است.

نماینده تام الاختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در امور فن آوری اطلاعات و سرمایه گذاری ضمن تشریح اقدامات انجام شده برای دستیابی به نرخ حمل براساس تن كیلومتراظهار داشت: محاسبه شاخص‌های اولیه تن كیلومتر براساس عوامل هزینه‌ای (قیمت تمام شده) و نرخ تن كیلومتر با در نظر گرفتن تأثیر تك‌تك هزینه‌ها در واحد تن كیلومتر و تجمیع آنها صورت گرفته است، این نرخ بدون احتساب هزینه‌های سر بار مانند كمیسیون، بیمه مسئولیت مدنی، تخلیه و بارگیری محاسبه شده و برای دستیابی به آن بیش از هشت جلسه كارگروه تن كیلومتر، 12 جلسه فرعی و 600 نفر – ساعت زمان كار كارشناسی با حضور مسئولان و كارشناسان سازمان، نمایندگان كامیونداران و رانندگان، اساتید دانشگاه‌، صاحبنظران و شركت‌های مشاور تشكیل شده است.

آشكارسازی ۱۵۸۵ نقطه پر تصادف در جاده‌های کشور

مدیركل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری گفت: با تلاش مسئولان و دست‌اندركاران ذی‌ربط ۱۵۸۵ نقطه آشکارسازی گردیده و به مرحله نهایی تهیه طرح ایمن‌سازی رسیده است.

مدیركل دفتر نگهداری راه‌ها همچنین به انجام بازدیدهای میدانی در ارتباط با شناسایی نقاط پر تصادف در استان‌ها و برگزاری جلسات كارشناسی با حضور مسئولان و كارشناسان دفاتر توسعه ایمنی راه و حریم و دفتر نگهداری راه‌ها در ستاد مركزی استان اشاره كرد و اظهار داشت: از ابتدای اجرای طرح مقرر شد در هر استان ۱۰ نقطه اولویت‌دار از فهرست نقاط اولویت بنید شده جهت تهیه طرح و ایمن‌سازی به ستاد معرفی شود كه این اتفاق صورت گرفت و طی برگزاری جلسات متعدد با حضور كارشناسان، طرح ایمن‌سازی این نقاط تهیه شد و در نظر است با توجه به ابلاغ ۲۰ تا ۳۰ میلیارد ریال اعتبار در سال جاری برای هر اداره كل جهت اجرای طرح یادشده، مابقی نقاط در مرحله دوم و به‌تدریج در سال ۹۸ایمن‌سازی شود.

تکمیل آزادراه همت-کرج در گرو تامين ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها با بیان اینکه « برای تکمیل آزادراه همت-کرج ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان لازم است» گفت: در صورت تامین هزینه‌های تکمیل پروژه می‌توان شاهد بهره‌بردای آن تا پایان سال جاری بود.

میرشفیع در ادامه با اشاره به کمربندی  ۱۵۸ کیلومتری جنوبی تهران گفت: امید است در نیمه اول  سال آینده ۱۵۸ کیلومتر به بهره برداری برسد. این پروژه بسایر بزرگ  در هدایت ترافیک جنوب تهران و رفع مخاطرات زیست محیطی از اهمیت بالایی برخوردار است و  پیشرفت فیزیکی قابل توجهی دارد. همچنین عملیات روسازی به سرعت در حال تکمیل و عملیات روسازی در منطقه ۴ حدفاصل چرمشهر تا آزادراه قم تکمیل شده است.

نظر شما