شناسهٔ خبر: 57926 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار هفتگی مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

تصویب کلیات سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی TOD/ تخصیص بیش از ۸۰ هزار مترمربع زمین به طرح بازآفرینی شهری/جزئیات زلزله ۵.۹ ریشتری تازه آباد کرمانشاه

نشست تصویب کلیات سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در دهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سالجاری، برگزاری چهل و هشتمین جلسه ستاد ملی بازافرینی شهری، تشریح عملکرد یکساله معاونت معماری و شهرسازی، تخصیص بیش از ۸۰ هزار مترمربع زمین به اجرای طرح بازآفرینی شهری توسط سازمان ملی زمین و مسکن و جزئیات زلزله ۵.۹ ریشتری تازه آباد کرمانشانه بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است:

ضرورت ورود اقتصاد مدرن به بافت‌های تاریخی

وزیر راه و شهرسازی در چهل و هشتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تأکید بر ضرورت ورود اقتصاد مدرن به بافت‌های تاریخی بیان کرد: مدرن‌سازی با تخریب و نابودی آثار باارزش تفاوت دارد، ما باید کاری کنیم تا ساکنان محلات با زندگی امروز سازگار شوند.

بررسی و تصویب راهنمای توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی TOD

راهنمای سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی TOD در دهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به ریاست وزیر راه و شهرسازی، بررسی شد که با نظر اکثریت اعضا، کلیات آن مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد تا در مورد جزئیات آن در جلسات بعدی تصمیم‌گیری شود.

طراحی شهری در بازار مسگرها

وزیر راه و شهرسازی طی یادداشتی تحت عنوان طراحی شهری در بازار مسگرها از تصویب کلیات سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی TOD خبر داد و نوشت: امروز کلیات راهنمای طراحی شهری مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسید. این اتفاق در واقع حرکت به سمت یک تغییر انگاره (پاردایم شیفت) در طراحی شهری بود و راه زیادی را باید به‌پیماییم تا به نتیجه برسیم.

تصویب ۱۱ مصوبه در چهل و هفتمین نشست ستاد ملی بازافرینی شهری پایدار

مصوبات چهل و هفتمین جلسه از ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با محوریت ارائه گزارش عملکرد سازمان صدا و سیما درخصوص پوشش رسانه‌ای در بافت‌های ناکارآمد شهری طی ۱۱ بند اعلام شد.

دشوارترین مساله حال حاضر کشور، بازآفرینی شهری است

عباس آخوندی که هفته گذشته برای پاسخ به سوالات جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون عمران مجلس حضور یافته بود در پاسخ به سوالات نمایندگان گفت: اصلی ترین و سخت ترین مساله کشور در حال حاضر مساله بازآفرینی شهری است که از دهه پنجاه در کشور وجود داشته و هیچ دولتی نه قبل و نه بعد از انقلاب به سراغ آن نرفت اما من به سراغ آن رفتم.

گزارش دومین جلسه کمیته اعتلای معماری

دومین جلسه کمیته اعتلای معماری با تاکید بر تعامل و گفتگو برای حل چالش های پیش روی معماری و معماران به ریاست دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

ایزدی در نشست فوق، گفت: همه نظرات قابل‌تامل بود و همگی بر اینکه گزارشی ارایه شود که تبیین کننده وضعیت فعلی باشد، اتفاق نظر دارند. در عین حال، همانطور که مهندس کلانتری نیز اعلام کردند معتقدم ما باید بدانیم جایگاه مان چیست و جدا از آنکه می توانیم نهادهای دیگر را حمایت کنیم نباید جا پای نهادهای متولی آموزش از جمله دانشگاه و صنف بگذاریم.  

گزارش عملکرد یک ساله معاونت شهرسازی ومعماری

معاون معماری و شهرسازی به مناسبت هفته دولت طی نشستی با خبرنگاران گزارشی از اقدامات معاونت تحت مسئولیت خود را در ۲۶ بند، تشریح کرد.

ایزدی گفت: احیای طرح جامع سرزمین از طریق اقدام مشترک وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه کشور بعد از ۳ دهه از انجام اقدامات موازی با هفدت تدوین سند آمایش سرزمین کشور، ارتقای جایگاه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با تاکید و تمرکز بر سیاستگذاری و طرح موضوعات کلیدی توسعه، ایجاد فضای مشارکت و گفتگو تعامل با حرفه مندان از طریق انجمن صنفی و جامعه مهندسان مشاور بخشی از کارهایی است که در طی یکسال گذشته به سرانجام رسیدند.

تخصیص بیش از ۸۰ هزار مترمربع زمین به اجرای طرح بازآفرینی شهری توسط سازمان ملی زمین و مسکن

حمیدرضا عظیمیان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ضمن تبریک هفته دولت، مجموعه اقداماتی را که سازمان برای اجرای طرح بازآفرینی شهری در دستور کار قرار داده است به تفکیک استان‌های کشور، تشریح کرد.

عظیمیان گفت: بالغ بر ۸۰۸۶۷ مترمربع زمین برای اجرای طرح بازآفرینی در ۱۲ استان کشور تخصیص یافته است که در استان های فوق اجرای طرح ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

جزئیات زلزله ۵.۹ ریشتری تازه آباد کرمانشاه

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام ثبت ۶۰ پس لرزه در زلزله تازه آباد کرمانشاه با بزرگای ۵.۹ ریشتر به ساکنان منازل مسکونی آسیب دیده هشدار داد و گفت: ساختمان هایی که دچار ترک های عمیق شده اند، ساختمان هایی که دچار آسیب دیدگی های جزئی شده اند مقاومت اولیه خود را از دست داده اند و در صورت بروز زلزله متوسط هم امن نخواهد بود.

درآمد ناپایدار عامل چشم پوشی از تخلفات

مسعود حمزه‌ای مدیرکل دفتر نظارت بر طرح های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی از جلوگیری از تخلفات و ضوابط ساخت شهرسازی در ساخت و ساز خبر داد و گفت: طی گزارشی که در سال گذشته به شورای عالی شهرسازی ارائه کردیم ­مگامال ها مواردی از ساخت و ساز تجاری هستند که حیطه عملکردی را از محله به سطح شهر گسترش دادند این درحالیست که باید فعالیت را در شهر پوشش می دادند.

عدم مشارکت اجتماعی را از اجدادمان به ارث برده‌ایم

آرش مظفری در نشست « ایران، گذار و گذرگاه» گفت: خروج ایران از مسیر راه‌های تجاری مانند جاده ابریشم سبب شد که به مدرنیته نرسد و عدم مشارکت اجتماعی در جامعه ایران‌شهری که شاید حاصل سال‌ها تحقیر بوده است، مشکلات جدی را در سال‌های اخیر برای کشور به وجود آورده است، مانند بحران آب که به راحتی از آن خلاصی نداریم و مساله‌ای است که منجر به فروپاشی تمدن ایرانی می‌شود.

نظر شما