شناسهٔ خبر: 59818 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

واکنش روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی به انتشار اخبار کذب در خبرگزاری تسنیم

فرجام رسانه‌ای كه بازيچه دست يك خبرنگار قرار گرفت/ خبرگزاری تسنيم خودش را تكذيب كرد/ اثبات ادعای «رسانه ضددولت» در بين افكارعمومی

طرح خبرگزاری تسنیم در ادامه تهيه و انتشار اخبار كذب درباره وزير راه و شهرسازی درحالی روز گذشته خبركذب «سفر آخوندی به مشهد برای افتتاح ۲۶میلیون و ۱۰۰هزار تومان پروژه؟» را منتشر كرد كه خبرنگاران همان رسانه روز پنجشنبه همان خبر را با عنوان «وزیر راه در مشهد: ۲۶۰۰ میلیارد ریال برای پروژه‌های بازآفرینی شهری در نظر گرفته شده است» منتشر كرده بودند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خبرگزاری تسنیم در ادامه روند توليد و تكثير اخبار كذب و ضد دولت بخصوص وزير راه و شهرسازي و جوسازی‌ها علیه وزارت راه و شهرسازی، در حالي رقم پروژه‌های افتتاح شده در سفر آخوندی به خراسان رضوی را ۲۶ میلیون تومان اعلام کرده که توسط خبرنگاران گروه استاني همان خبرگزاري اين رقم ۲۶۰۰ ميليارد ريال اعلام شده است.

در همين رابطه روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی با تکذیب این خبر، رقم صحیح این پروژه‌ها را ۲۶۱ میلیارد تومان اعلام و تکذیبیه منتشر كرد:

جناب آقای مجید قلی زاده
مدیر مسئول محترم خبرگزاری تسنیم
با سلام و احترام

پیرو انتشار مطلبی در خبرگزاری تسنیم با عنوان " سفر آخوندی به مشهد برای افتتاح ۲۶میلیون و ۱۰۰هزار تومان پروژه؟" در تاریخ  ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷ بنابر ماده ۲۳ قانون مطبوعات و خبرگزاری ها جوابیه زیر ارسال می‌شود. خواهشمند است دستور مقتضی برای انتشار جوابیه در گروه و بخشی كه خبر اولیه درج شده است، را صادر فرمایید.

یادآوری می‌شود در تبصره ۴ ماده ۲۳ قانون مطبوعات و خبرگزاری ها تصریح شده است كه «اقدامات موضوع این ماده و تبصره های آن نافی اختیارات شاكی در جهت شكایت به مراجع قضایی نمی باشد«. 

همچنین بر اساس تبصره ٧  بند "ب" ماده ٩   قانون مطبوعات و خبرگزاری ها، "مسئولیت مقالات و مطالبی که در نشریه منتشر می‌شود به عهده مدیر مسؤول است ولی این مسئولیت نافی مسئولیت نویسنده و سایر ‌اشخاصی که در ارتکاب جرم دخالت داشته باشند نخواهد بود."

خبرگزاری تسنیم در ادامه روند "هیاهو برای هیچ" اعلام كرد: بنابر اطلاع‌رسانی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وزیر راه و شهرسازی در سفر به مشهد ۲۶۱ میلیون ریال (۲۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان) پروژه بازآفرینی را افتتاح کرده است كه این موضوع شدیدا تكذیب و مبلغ صحیح ۲۶۱ میلیارد ریال بوده است. مجدد به مخاطبان محترم توصیه می‌شود جوابیه های متعدد مستمر ارسالی به این خبرگزاری را رصد كنند.

در خبرگزاری تسنیم آمده است: "بنابر اطلاع‌رسانی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ۲۶۱ میلیون ریال (۲۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان) پروژه بازآفرینی را در این سفر افتتاح کرده است." در حالی كه پایگاه اطلاع رسانی دولت اصلا چنین موضوعی را در سایت خود درج نكرده است! و تصویر درج شده در خبر مربوط به سامانه پیامكی پاد است.

به مخاطبان گرامی توضیح داده می‌شود كه دراطلاع رسانی پیامکی (با اشتباه تایپی صورت گرفته) افتتاح ۱۶ پروژه باز آفرینی شهری در خراسان رضوی با ۲۶۱ میلیون ریال اعلام شد که در اصل ۲۶۱ میلیارد ریال بودجه بوده است که این مبلغ صحیح نیز در تمام رسانه ها و برنامه های خبری در این استان با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار و ...منتشر شده است.

تسنیم با انتشار خبری مدعی شده که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ۲۶۱ میلیون ریال را اعلام کرده است. این در حالی است که خبرنگار خبرگزاری تسنیم در استان خراسان رضوی در اخبار متعدد مبلغ صحیح ۲۶۱ میلیارد ریال را قید کرده است. به عبارت دقیق «تسنیم» خبر «تسنیم» را تكذیب كرد.

یادآوری می شود تسنیم به یک پیامک ، با اشتباه تایپی استناد کرده است. در حالی که در متن خبر خود نوشته است "پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرده است" که اصلا چنین  محتوایی بر روی سایت دولت وجود ندارد.

همچنین در بخش دیگری از مطالب كذب منتشر شده توسط تسنیم آمده است "در حالی انتظار می‌رفت وزیر راه و شهرسازی به‌دنبال خسارت‌های سیل اخیر به استان‌های شمالی سفر می‌کرد که وی در سفری به مشهد ۲۶۱میلیون ریال پروژه بازآفرینی را افتتاح کرده است."كه به اطلاع می رساند به خاطر همزمانی دو برنامه، عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به نیابت از وزیر راه و شهرسازی در مناطق سیل زده حضور و بازدید كرد.

وزیر راه و شهرسازی در هفته های گذشته مقرر شده بود كه به استان خراسان رضوی سفر كند كه به خاطر مشغله و همزمانی با برنامه های دیگر امكان سفر فراهم نشده بود.

به استحضار شهروندان گرامی می رساند معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در سفر به استان گیلان با حضور در مناطق سیل زده از نزدیک در جریان  خسارات وارده به راه‌ها و ابنیه فنی استان قرار گرفت.

وی در جریان بازدید از مناطق سیل زده با بازدید از راههای حوزه استحفاظی شهرستان رودسر و نیز  از پل کیازنیک شهرستان املش که در اثر وقوع سیلاب تخریب شده بود؛ از تخصیص اعتبارات لازم جهت رفع خسارات وارده به راهها و ابنیه فنی استان پس از برآورد دقیق کارشناسی خبر داد.   

وی در ادامه سفر خود از راه‌ها و ابنیه فنی مناطق سیل زده شهرستانهای فومن و رضوانشهر نیز بازدید کرد.

معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در بخش دیگری از سفر خود در نشست با مدیر کل و معاونین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، دستور لازم مبنی بر رفع خسارات ناشی از بارندگی‌ها و سیل اخیر در استان را که خسارات قابل توجهی به راه‌ها و به ویژه ابنیه فنی وارد نموده را صادر كرد و خواستار رفع آسیب‌های وارده در حداقل زمان ممکن شد.

به اطلاع مخاطبان گرامی می رساند در راستای اطلاع رسانی صحیح، روزانه تكذیبیه‌های در خصوص مطالب تسنیم در حوزه راه و شهرسازی منتشر می‌شود كه لازم است برای راستی آزمایی مطالب منتشر شده، به دیگر خبرگزاری ها مراجعه كنند.

بيشتر بدانيد:

ادامه روند نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی در یک خبرگزاری ضددولت/ واکنش به انتشار اخبار دروغ درباره بندر چابهار

واكنش به دروغ‌پراکنی و انتشار اخبار كذب در یک خبرگزاری ضد دولت/ انتقاد نسبت به توهمات ذهن بیمارگونه عوامل یک رسانه

ایجاد تشویش اذهان و انحراف افكار عمومی توسط يك خبرگزاری

هم‌داستانی ضدرسانه با ترامپ

بازی یک رسانه با منافع ملی

پاسخ وزارت راه و شهرسازی به پخش اطلاعات غلط در برنامه پایش صدا و سیما

مشاور رییس جمهور: بی‌دقتی خبرنگار و سردبیر موجب جنجال رسانه‌ای شد/ بدون سر و صدا و عذرخواهی جامعه را متشنج کردند

واکنش تند وزارت راه و شهرسازی به انتشار یک گزارش کذب

نظر شما