شناسهٔ خبر: 60659 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه حمل و نقل استان ها:

تخلیه و بارگیری ۱.۴ میلیون تن کالا در بندر بوشهر/ پیشرفت فیزیکی۹۲ درصدی اتصال ریلی استان یزد به فارس/ رشد ۷۰ درصدی حمل کالای صادراتی از مرز ریلی سرخس/ بررسی طرح‌های اولویت‌دار خراسان رضوی با حضور وزیر راه و شهرسازی / ورود نخستین محموله صادراتی از طریق ریل به بندر خرمشهر

گزارش آخر هفته در هفته‌ای که گذشت تخلیه و بارگیری ۱.۴ میلیون تن کالا در بندر بوشهر، پیشرفت فیزیکی۹۲ درصدی اتصال ریلی استان یزد به فارس، رشد ۷۰ درصدی حمل کالای صادراتی از مرز ریلی سرخس، بررسی طرح‌های اولویت‌دار خراسان رضوی با حضور وزیر جدید راه و شهرسازی، ورود نخستین محموله صادراتی از طریق ریل پس از چند سال به بندر خرمشهر و مجتمع بندری امام خمینی(ره) ایمن‌ترین بندرکشور از مهمترین اخبار حوزه به شمار می آیند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مروری بر اخبار مهم حوزه حمل و نقل در استان‌های کشور موید این است که تخلیه و بارگیری ۱.۴ میلیون تن کالا در بندر بوشهر، پیشرفت فیزیکی۹۲ درصدی اتصال ریلی استان یزد به فارس، رشد ۷۰  درصدی حمل کالای صادراتی از مرز ریلی سرخس و بالاترین نرخ رشد صادرات کالا از مرز ریلی سرخس طی چهار سال، بررسی طرح‌های اولویت‌دار خراسان رضوی با حضور وزیر جدید راه و شهرسازی، ورود نخستین محموله صادراتی از طریق ریل پس از چند سال به بندر خرمشهر و مجتمع بندری امام خمینی(ره) ایمن‌ترین بندرکشور از مهمترین اخبار در این حوزه به شمار می آیند.

بوشهر

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به افزایش تخلیه و بارگیری کالا در بندر بوشهر گفت: ۱.۴ میلیون تن کالا در نیمه نخست امسال در این بندر تخلیه و بارگیری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ درصد افزایش دارد.  سیاوش ارجمندزاده ضمن اشاره به افزایش زیرساخت‌های بندری در استان، اظهار داشت: طرح‌های مهمی برای توسعه زیرساخت‌های بندری در استان بوشهر طراحی شده که تکمیل آنها نقش مهمی در توسعه فعالیت‌های بندری دارد.  وی اجرای مجتمع بندری نگین را یکی از طرح‌های مهم بندری بوشهر دانست و تصریح کرد: این پروژه که به عنوان پس‌کرانه بندر بوشهر محسوب می‌شود که در ارائه خدمات بندری به فعالان اقتصادی و بازرگانان نقش مهم و تاثیرگذاری دارد.

فارس

اتصال ریلی استان یزد به فارس به طول ۲۷۴ کیلومتر است که ۲۸ کیلومتر آن در استان فارس قرار دارد و در کل ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. غلامحسین ولدی مدیرکل راه‌آهن فارس بابیان این خبر گفت: خط ریلی که اتصال ریلی استان یزد به فارس را برقرار می‌کند طولی برابر با ۲۷۴ کیلومتر دارد که ۲۸ کیلومتر آن در استان فارس قرار دارد و در کل ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. ولدی افزود: جهت تسریع درروند اجرایی که بهره‌برداری هر چه زودتر از این پروژه را در پی خواهد داشت می‌بایست هم‌زمان ریل‌گذاری از ایستگاه راه‌آهن اقلید آغاز شود.

در هفت‌ماهه نخست سال جاری، ۳۹۴ هزارتن کالای صادراتی به مقاصد کشورهای آسیای میانه بارگیری و از طریق مرز ریلی سرخس حمل شده که این مقدار بیشترین میزان در چهار سال گذشته بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۰ درصد رشد داشته است. محمدهادی ضیایی مهر مدیرکل راه‌آهن خراسان با اعلام این خبر افزود: در راستای حمایت از کالای ایرانی، رونق اشتغال و تحقق به اقتصاد مقاومتی و همچنین با توجه به مزایای حمل‌ونقل ریلی ازجمله کاهش مصرف سوخت و افزایش ضریب ایمنی، رشد ۷۰ درصدی حمل کالاهای صادراتی غیرنفتی به آسیای میانه از طریق مرز ریلی سرخس را شاهد بوده‌ایم. وی در خصوص دلایل رشد صادرات کالا از مرز سرخس به کشورهای آسیای میانه ادامه داد: تأمین نسبی واگن موردنیاز صادرکنندگان از کشورهای آسیای میانه به‌صورت خالی وامدادی، استفاده از واگن‌های تخلیه‌شده در شبکه ریلی، افزایش تعامل و جلسات چندجانبه با واحدهای تولیدی و ... مهم‌ترین دلایل رشد صادرات در سال جاری است.

خوزستان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان از افزایش اعتبارات دو و نیم برابری برای نخستین بار در حوزه راهداری خبر داد. غلامعباس بهرامي نيا مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان از  افزایش اعتبارات دو و نیم برابری برای نخستین بار در حوزه راهداری خبر داد.

همچنین مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: حدود ۵ هزار حلق لاستیک از ۱۵مرداد امسال تا به امروز در بین کامیون داران خوزستانی توزیع شده است. غلامعباس بهرامی‌نیا، در رابطه با روند توزیع لاستیک در بین رانندگان خوزستانی اظهار کرد: وزارت صنعت معدن و تجارت به صورت جداگانه به هر استان سهمیه‌ای را تخصیص و عاملین فروش را تعیین می‌کند و رانندگان بر اساس کارکردی که داشته‌اند حواله‌ای دریافت می‌کنند. وی افزود: ما به صورت مرتب و هفتگی، توزیع لاستیک را در تمام شهرستان‌های خوزستان برعهده داریم که این توزیع وابسته به ۳عامل میزان لاستیک‌های وارداتی، سطح تولید کارخانجات داخلی و همچنین کارکرد کامیون‌داران است.

در ادامه مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از ورود نخستین محموله صادراتی از طریق ریل پس از گذشت سه سال به بزرگترین بندر آزاد تجاری ایران خبر داد. محمد محسنی گفت: این محموله شامل ۵۱۰ تن خرده سنگ و گچ و ۹۰۰ تن میله گرد استکه توسط ۲۶ دستگاه واگن وارد بندر خرمشهر شد. وی افزود: محموله گچ و  خرده سنگ که به ترتیب از مبدأ سمنان و الیگودرز به بندر خرمشهر وارد شده توسط شناور به مقصد کویت و محموله میله‌گرد نیز که از اندیمشک به این بندر منتقل شده به کشور عراق صادر می شود.

همچنین نخستین نشست کمیته مدیریت بحران، پدافندغیرعامل، ایمنی و HSE اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان،با حضور سردار ساسانی معاون زیربنایی سازمان پدافندغیرعامل کشور و جوادپور مدیرکل مدیریت بحران، پدافندغیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی،در محل سالن اجتماعات مجتمع بندری امام خمینی(ره) برگزار شد. طی این نشست سردار ساسانی با اشاره به اینکه  پدافند غیرعامل کارکرد اصلی بنادر است، بر لزوم فعال سازی این سیستم در تمامی بخش‌ها به جهت انتفاع  آن، تلاش برای اجرای مانورهای شیمیایی، زیستی، اختفاء و اطفاء و لزوم پایداری سامانه و سیستم‌های الکترونیکی و هوشمند را حسب الزامات تصریح شده در پدافند غیرعامل تأکید نمود. مدیرکل مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و HSE سازمان بنادر و دریانوردی طی این نشست با اشاره به برگزاری مانور تخلیه و خروج اضطرای که همزمان با نخستین نشست این کمیته در بندرامام خمینی(ره)، به تفسیر توجیحی جوانب مختلف آن پرداخته و بر اجرای آموزش های مدیریتی و پدافندی با توجه به اهمیت افزونی که پدافندغیرعامل پیدا کرده است، تأکید نمود.

خراسان رضوی

وزیر جدید راه و شهرسازی در سفر غیر رسمی به مشهد با استاندار خراسان رضوی دیدار و پروژه‌های اولویت‌دار استان را مورد بررسی قرار داد. محمدرضا اخوان عبداللهیان مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: محمد اسلامی، وزیر جدید راه و شهرسازی در این دیدار مهمترین پروژه های اولویتدار خراسان رضوی در حوزه راه و شهرسازی را بررسی کرد.

همدان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان از بازنگری تابلوهای ایمنی نصب شده در محورهای مواصلاتی استان خبر داد. مصطفی پناهنده، مدیرکل راهداری استان در نشست کمیته هماهنگی ارتقای ایمنی استان همدان اظهار داشت: لازم است بازنگری در تابلوهای نصب شده در طول محورهای مواصلاتی انجام و چنانچه تابلوهای اطلاعاتی و یا هشداری اضافی و غیر نیاز موجود باشد، نسبت به برچیدن آنها اقدام شود.

همچنین سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان همدان از محور نهاوند -آورزمان جهت ایجاد شرایط مناسب و رفع مشکلات این جاده برای عبور زائرین اربعین حسینی و مسافرین کربلای معلی از این محور بازدید نمود. سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان همدان از محور نهاوند -آورزمان جهت ایجاد شرایط مناسب و رفع مشکلات این جاده برای عبور زائرین اربعین حسینی و مسافرین کربلای معلی از این محور بازدید نمود.

مازندران

مهندس محمد اسلامی روز سه‌شنبه ۸ آبان ۱۳۹۷ در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مازندران افزود : ایران کشور قدرتمندی در برخورداری از ظرفیت های مختلف است که در این مدت کمتر از آنها استفاده شده است. وی با تاکید بر این که استفاده درست و کامل از ظرفیت‌های موجود کشور می‌تواند سطح رضایتمندی مردم را افزایش دهد، گفت: استفاده از این ظرفیت‌ها در بخش‌های مختلف از جمله مسکن از دغدغه‌های رئیس‌جمهوری است. وزیر راه و شهرسازی وجود پروژه های نیمه تمام در بخش راه از جمله راههای روستایی را از دغدغه های دوره وزارتش برشمرد و تاکید کرد: می بایست با اتخاذ تدابیر درست و مناسب این طرح ها را به سرانجام برسانیم.

همچنین مدیر کل بنادر و دریانوردی استان مازندران از موافقت سازمان بنادر و دریانوردی با نصب قفس های پرورش ماهی در سواحل استان مازندران(شهرستان بابلسر) خبر داد. محمدتقی انزان پور با اعلام این مطلب افزود: بر اساس مجوز صادره از سوی کمیته صدور مجوز سازه‌های دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، آقای مجتبی محسنی مجاز است نسبت به احداث یک مزرعه پرورش ماهی(فاقد سازه دریایی) با تناژ ۵۰۰ تن در سال،شامل ۴ قفس دایره ای شکل، همراه با نصب علائم کمک ناوبری مطابق با دستورالعمل ارائه شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی، در مناطق ساحلی محدوده شهرستان بابلسر اقدام نماید.

کردستان

دیر ساخت وتوسعه راه های اداره کل راه وشهرسازی کردستان انجام مطالعات برای احداث کنارگذر شمالی شهر مریوان خبر داد. رامین محمودی گفت: در راستای تسهیل مبادلات تجاری مرز رسمی باشماق مریوان و فراهم نمودن شرایط ایمن در تردد بار و مسافر، اداره کل راه وشهرسازی کردستان اقدام به مطالعه وتهیه نقشه و مشخصات کنارگذر شمالی مریوان به طول ۳۳ کیلومتر نموده است.

اصفهان

معاون راهداری اداره كل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اصفهان از اجرای طرح راه ایمن در محور دلیجان- اصفهان به عنوان یكی از راه‌های اولویت‌دار استان اصفهان خبر داد. فرزاد دادخواه اظهار كرد: رفع كلیه نواقص احتمالی علائم اعم از خط كشی و...، ساماندهی ترافیكی محور با  تكمیل شانه سازی،اصلاح شیب شیروانی و سایر اقدامات مورد نیاز به تناسب اعتبارات برای ارتقا سطح ایمنی راه های استان اصفهان در دستور كار قرار گرفته است. وی افزود: دراین راستا مطالعه چهارهزار كیلومتر از راه های استان  توسط مشاور ذی صلاح در سطح راه های شریانی استان اصفهان به اتمام رسید.

هرمزگان

مدیركل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان از اختصاص بیشترین حجم تردد در محور بندرشهید رجایی - بندرعباس خبر داد. داریـوش باقـر جـوان گـفت : در مهر ماه بر اساس اطلاعات دریافتی از سامانه تردد شمار ، تعداد ۱۰۷۵۶۳۰۰ تردد در جاده‌های استان صورت گرفته كه ۲۵ درصد از كل ترددها مربوط به وسایل نقلیه سنگین بوده كه بیشترین حجم تردد در محور بندرشهید رجایی - بندرعباس با ۲۱۶۷۷۱ وسیله نقلیه ، بیشترین تردد وسایل نقلیه سنگین را داشته است.

در ادامه معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی از انجام موفقیت آمیز عملیات جابجایی هشت دستگاه گنتری کرین در بندر شهید رجایی با وزن بیش از یکهزار و ۷۵۰ تن در قالب یک عملیات مهندسی خاص و کار تیمی متخصصان داخلی و بین المللی خبر داد. محمدرضا اللهیار در گفتگویی اظهار داشت: پس از ورود ۱۲ دستگاه گنتری کرین جدید به بندر شهید رجایی، هم اکنون مونتاژ آنها در مرحله پایانی کار قرار دارد و مدنظر است که این تجهيزات در یال های جنوبی و غربی ترمینال دوم کانتینری بندر شهید رجایی مستقر شود. وی افزود: علاوه بر این، یک کار دیگر هم توسط معاونت مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان در دستور کار قرار گرفت؛ هشت دستگاه گنتری کرین (جرثقیل کانتینری کشتی به ساحل) که ۱۰ سال پیش در یال جنوبی ترمینال استفاده شده بود، قرار شد به یال شرقی منتقل شود تا از ظرفیت های این بخش نیز به نحو احسن استفاده شود.

زنجان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان گفت: با توجه به كنترل تردد وسايل نقليه با ۷۴ دستگاه ترددشمار برخط در محورهای بين شهری استان، در مهر­ماه سال جاری تعداد ۱۱.۹۹۶.۷۴۰ تردد وسيله نقليه در ۳۷ مقطع از محورهای مواصلاتی ثبت شده است. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان گفت: با توجه به كنترل تردد وسايل نقليه با ۷۴ دستگاه ترددشمار برخط در محورهاي بين شهری استان، در مهر­ماه سال جاری تعداد ۱۱.۹۹۶.۷۴۰ تردد وسيله نقليه در ۳۷ مقطع از محورهای مواصلاتی دارای تردد شمار برخط فعال استان زنجان (۷۴ مسیر بصورت رفت و برگشت) ثبت شده ‌است.

مرکزی

رئیس مرکز مدیریت راههای راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی گفت: در مهر ماه سال جاری تردد تعداد ۱۷ میلیون و ۴۹ هزار وسیله نقلیه در محورهای مواصلاتی استان مرکزی به ثبت رسید. رئیس مرکز مدیریت راههای  راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اظهارداشت: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۶۲ سامانه تردد شمار برخط در محورهای مواصلاتی استان مرکزی ، آمار کل تردد ثبت شده درمهر ماه سال جاری ۱۷ میلیون و ۴۹ هزار وسیله نقلیه بوده است که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰درصد رشد داشته است . بردبار تصریح کرد: بیشترین میزان ترافیک در مهر ماه سال جاری مربوط به اراک- شازند  در رفت و برگشت با ثبت تردد ۷۸۹ هزار و ۲۶۵  وسیله نقلیه بیشترین تردد را به خود اختصاص داده است.

نظر شما