شناسهٔ خبر: 85358 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

آذربایجان غربی، نقطه ثقل ترانزیت کشور

ارسلان شکری پايانه‌هاي مرزي بستر توسعه اقتصادی و دستیابی به زمینه های توسعه پایدار از طریق  جابجایی کالا و مسافران بین المللی محسوب می شود، گذشته از نقش این مبادی ورودی و خروجی در افزایش ارتباطات و تعاملات با کشورهای همسایه، این مرزها در افزایش درآمدهای ارزی و کاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي نیز بسياركارگشا هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان غربی)، ارسلان شکری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان درخصوص مدیریت پایانه های مرزی در استان مهمی همچون آذربایجان غربی که یکی از مهمترین مرزهای زمینی کشور و دروازه ورود به اروپا را داراست، می گوید: برخورداري از امنيت و مزيت جفرافيائي يكي از مهمترين عواملي است كه مي تواند بخوبي زمينه بهره مندی از فرصت درآمدزایی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را فراهم کند که در این میان آذربایجان غربی با دارابودن این ویزگی همواره بعنوان يك مسير ترانزيتي مناسب مورد توجه صاحبان كالا بوده است.

وی با اشاره به قرارگیری ۴ کریدور از ۵ کریدور بین المللی فعال جهان در آذربایجان غربی شامل کریدور بزرگراههای آلتید، شرق – غرب، جنوب آسیا و تراسیکا بر اهمیت نقش این استان در توسعه مبادلات اقتصادی کشور تاکید داشته و اذعان می کند:کریدورهای بین المللی مسیرهایی هستند که با موافقت دولت ها برای تسهیل روند حمل و نقل ایجاد شده اند که گذر اغلب این مسیرها از آذربایجان غربی، اهمیت استان در حمل و نقل بین المللی و ترانزیتی را از دیدگاه کشورهای دیگر و سازمان های مرتبط بین المللی نشان می دهد.

به گفته شکری این استان با دارابودن ۵ پایانه مرزی جاده ای از مجموع ۲۳ پایانه مرزی رسمی فعال کشور، یک مرز ریلی و یک مرز هوایی جز استان های مهم در این زمینه در کشور است، همچنین قرار گیری مرزهای زمینی مشترک ایران و ترکیه به صورت انحصاری در آذربایجان غربی باعث شده است تا این استان به مهمترین مسیر دسترسی به اروپا تبدیل شود که این امر اهمیت آذربایجان غربی در زمینه پایانه های مرزی و ترانزیت را چندین برابر کرده و این استان بعنوان ثقل ترانزیت کشور مطرح است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با بیان اینکه در شرایط خاص کنونی کشور آذربایجان غربی می تواند هاب مهم اقتصادی و حمل و نقلی برای کشور قلمداد شود، اظهار می کند: استان آذربایجان غربی دارای ۹۶۷ کیلومتر مرز زمینی با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان بوده و سالانه در استان از مجموع تمام مرزهای استان بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا ترانزیت، ۵/۲ میلیون تن کالا صادر و یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن وارد می شود.

شکری یادآور شد: تعداد مسافر ورودی و خروجی از مرزهای این استان ۵ میلیون نفر در سال استکه در سال جاری با توجه به وضعیت همه گیری ویروس کرونا و محدودیت های رمزی تقلیل یافته است.

به گفته وی از بین مرزهای آذربایجان غربی، پایانه مرزی بازرگان بعنوان قدیمی ترین مرز و گمرک ایران به تنهایی در حدود ۱۵ درصد از کل ترانزیت عبوری از قلمرو کشور جمهوری اسلامی ایران را با دارا بودن رتبه اول تا سوم کشوری دارا بوده ونیازمند توجه ویژه است و از این رو اقدامات نرم افزاری و سخت افزاری شامل توسعه مناسبات جهت تسهیل در روند حمل و نقل بین المللی و توجه به رفاه رانندگان و شرکت های ترانزیتی و بین المللی مورد توجه قرار دارد.

شکری اضافه می کند: در یکسال گذشته بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان حهت توسعه و تجهیز پایانه های مرزی آذربایجان غربی بعنوان نقطه ثقل ترانزیت کشور سرمایه گذاری شده است و براساس برنامه ریزی ها و طرح های تدوین شده در دو سال آینده بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان نیز این سرمایه گذاری ها استمرار خواهد داشت که بی شک مجموع این اقدامات بر اثر بخشی استان و ارتقاء کیفی خدمات در این مبادی تاثیربسزایی داشته و خواهد داشت تا نقش آذربایجان غربی بعنوان مهمترین قطب ترانزیت زمینی کشور پرررنگ تر شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با اشاره به سیاست های این بخش در ارتباط با توسعه و اثربخشی پایانه های مرزی عنوان می کند: طبیعتا در سیاست های این اداره کل با سرلوحه قراردادن منویات مقام معظم رهبری بویژه آنچه در نامگذاری سال جاری خطاب قرار دادند، جهش تولید در هر بخش و زمینه است که در این ارتباط مجموعه راهداری و حمل و نقل جاده ای در ايجاد اشتغال و درآمد به استفاده از امكانات بالقوه جغرافيائي استان در همسايگي با چندكشور بعنوان يك مزيت تجارت منطقه ايي تاكيد دارد که با توجه به توسعه زيرساختهاي لازم و ایجاد نيازهاي سخت افزاري براي بالفعل شدن اين مزيت امکان تردد کامیون های ترانزیتی از آذربایجان غربی افزایش یافته که با استناد به نظریه های بین المللی مبنی بر ایجاد یک شغل پایدار با تردد هر ۵/۲ کامیون ترانزیتی به کشور، می توان نقش اقدامات این اداره کل در جهت توسعه بسترهای عبور و مروز ناوگان های ترانزیتی را به روشنی درک کرد.

شکری می افزاید: نیک بر این اصل واقفیم توسعه زيرساخت هاي جاده اي از الزامات مهم رشد صنعت حمل و نقل و به ويژه ترانزيت به شمار مي رود و در این راستا شاهد اجراي طرح هاي راه سازي و راهداری و استانداردسازي زيرساخت هاي جاده اي در جاده های منتهی به پایانه های مرزی آذربايجان غربي هستیم که برآیند آن افزایش بهره وری از موقعیت ترانزیتی و حمل و نقلی منطقه خواهد بود.