شناسهٔ خبر: 88025 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

کارشناس سازمان هواشناسی خبر داد؛

تداوم بارش‌های سیل‌آسا در مناطق پربارش/احتمال لغو و تاخیر در پروازها/پیش‌بینی خسارت به محصولات کشاورزی و لغزندگی جاده‌ها

سیل 30 شهریور99 در تالش کارشناس سازمان هواشناسی از تداوم بارش‌ها در مناطق پربارش با ورود سامانه بارشی از شمال‌غرب خبر داد و نسبت به شدت بارش ها، اختلال در سفرهای برون و درون شهری، کولاک برف، مه، کاهش دید و قطع راه‌های ارتباط روستایی به ویژه در مناطق کوهستانی، لغزندگی و یخ‌زدگی جاده‌ها، تاخیر و لغو پروازها و خسارت به محصولات و تاسیسات کشاورزی، خبر داد.

کبری رفیعی کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخرین وضعیت جوی کشور را برای امروز دوم دی‌ماه و روزهای آتی، تشریح کرد.

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: امروز دوم دی‌ماه در بیشتر مناطق کشور، جوی آرام را خواهیم داشت. فردا چهارشنبه سامانه بارشی از سمت شمالغرب وارد کشور می‌شود و با ورود این سامانه، مناطق آذربایجان‌های شرقی و غربی، کردستان، زنجان، همدان، ‌کردستان، لرستان، ایلام، کرمانشاه، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، استان های قزوین، تهران، البرز، گیلان، غرب مازندران و مرکز کشور، بارش خواهند داشت.

رفیعی افزود: بارش‌ها در مناطق سردسیر و کوهستانی به شکل برف است و روز پنجشنبه گستره بارش‌ها تمامی نیمه غربی، شمال‌شرق،  شرق و مرکز کشور را در بر می‌گیرد.

به گفته وی، بارش‌ها در مناطق جنوبی کشور به ویژه خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و شمال خلیج‌فارس، با رعد و برق همراه خواهد بود.

کارشناس سازمان هواشناسی توضیح داد: روز پنجشنبه، بارش‌ها در سواحل خزر، شدت خواهد داشت و علاوه بر سواحل خزر، مناطقی از جمله چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس، شمال و شرق خوزستان، ‌جنوب لرستان و غرب اصفهان، شمال آذربایجان شرقی، و ارتفاعات البرز در استان‌های تهران، البرز، قزوین، و زنجان، بارش‌ها شدت بیشتری خواهد داشت و روز جمعه برای بیشتر مناطق کشور به جز جنوب شرق، ادامه بارش‌ها را انتظار داریم.

رفیعی گفت: روز جمعه شدت بارش ها در مناطق خراسان رضوی، خراسان شمالی، استان های گیلان، مازندران و گلستان، رخ می‌دهد.

وی ضمن هشدار به ساکنان مناطق مختلف و پربارش کشور، اعلام کرد: با توجه به شدت بارش ها، اختلال در سفرهای برون و درون شهری، کولاک برف، مه، کاهش دید و قطع راه‌های ارتباط روستایی به ویژه در مناطق کوهستانی مورد انتظار است. همچنین، لغزندگی و یخ‌زدگی جاده‌ها، تاخیر و لغو پروازها و خسارت به محصولات و تاسیسات کشاورزی وجود دارد.

کارشناس سازمان هواشناسی، گفت: امروز در شهرهای صنعتی و پرجمعیت، غبار محلی و افزایش غلظت آلاینده‌ها را داریم و از نظر شرایط دمایی، روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه، کاهش محسوس دما در نیمه‌شمالی و نیمه غربی کشور رخ می‌دهد. روز شنبه نیز کاهش محسوس دما را در نیمه شرقی انتظار داریم.

به گفته رفیعی، امروز خلیج‌فارس و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، دریای‌خزر، مواج و متلاطم می‌شود. در تهران نیز امروز حداکثر دما به ۹ درجه بالای صفر رسید و حداقل دما، امروز به ۲ درجه بالای صفر خواهد رسید. تهران امروز نیمه ابری همراه با غبار محلی است و بتدریج افزایش ابر در تهران رخ می‌دهد.

سردترین استان کشور امروز، شهرکرد با دمای ۱۰-، اردبیل ۹_، زنجان و همدان ۶-، و گرم‌ترین مرکز استان بندرعباس با ۲۸+ گزارش شده است.