شناسهٔ خبر: 92852 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت

پرونده مسکن مهر تا پایان دولت دوازدهم بسته می‌شود/اصلاح آیین‌نامه‌ برنامه ملی بازآفرینی‌ شهری‌/پرداخت تسهیلات نوسازی به ۲۰ هزار و ۲۹۵ واحد در بافت‌فرسوده

شهر تهران تاکید بر بسته شدن پرونده مسکن مهر تا پایان دولت دوازدهم و پرداخت تسهیلات نوسازی به ۲۰ هزار و ۲۹۵ واحد در بافت‌فرسوده از اهم برنامه‌های حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

پرونده مسکن مهر تا پایان دولت دوازدهم بسته می‌شود

محمد اسلامی وزیر راه وشهرسازی به مسکن مهر اشاره کرد و گفت: در دولت نهم و دهم طرح جامع مسکن وزارت راه شهرسازی تعریف شد و در قالب این طرح ۲میلیون  و ۲۰۰ هزار واحد تعریف شد در دولت های قبلی ۷۶۰ هزار واحد تحویل داده شد هم اکنون کم تر از ۳۰ هزار واحد باقی مانده و پرونده مسکن مهر تا پایان دولت بسته خواهد شد.

اسلامی ادامه داد: در طرح اقدام ملی مسکن ۵۳۰ هزار واحد در سراسر کشور در حال ساخت است و بخش هایی از آن زود هنگام به متقاضیان تحویل داده خواهد شد اما به این شرط است که متقاضیان آورده خود را به موقع واریز کنند.

ابلاغ دستورالعمل موضوع ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

با حکم وزیر راه و شهرسازی، دستورالعمل نحوه برگزاری آزمون، اعطای پروانه، انتخاب و معرفی کارشناسان موضوع ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به مدیران کل راه و شهرسازی استانها ابلاغ شد.

طبق ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان،  وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، نهادها، نيروی نظامی و انتظامی، شركت های دولتی و شهرداری ها می‌توانند در ارجاع امور كارشناسی با رعايت آيين‌نامه خاصی كه به پيشنهاد مشترك وزارت مسكن و شهرسازی و وزارت دادگستری به تصويب هيأت وزيران می‌رسد به جای كارشناسان رسمی دادگستری از مهندسان دارای پروانه اشتغال كه به وسيله سازمان استان معرفی می‌شوند، استفاده کنند.

واگذاری زمین ساخت ۸۱ هزار واحد مسکونی برای طرح اقدام ملی به بنیاد مسکن

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از واگذاری زمین ۸۱ هزار واحد مسکونی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای احداث مسکن ملی خبر داد.

ابلاغ وام ۱۲۰ میلیون تومانی بافت فرسوده و ۴۰ میلیونی وام ودیعه اسکان موقت در کلانشهرها

معاون اول رییس جمهوری اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار را ابلاغ کرد. هیات وزیران در جلسه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۰ به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و با هدف کمک به مسکن‌دار شدن ساکنان مناطق کمتر برخوردار مرزی و ایجاد جذابیت برای نوسازی بافت‌های فرسوده و انبوه‌سازان، با اصلاح ماده (۱۷) آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار موافقت کرد.

بر این اساس، میزان سقف تسهیلات مشارکت مدنی دوره ساخت و ودیعه اسکان موقت در اراضی مشمول طرح‌ها و برنامه‌های موضوع این تصویب‌نامه به ترتیب در کلانشهرها به ازای هر واحد مسکونی تولید شده یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و ۴۰۰ میلیون ریال و در سایر شهرها ۸۰۰ میلیون ریال و ۳۰۰ میلیون ریال تعیین می‌شود.

رییس دستگاه نظارت بر انتخابات نظام مهندسی و نظام کاردانی ساختمان کشور منصوب شد

معاون مسکن و ساختمان در حکمی علی‌محمد عبدی‌قهرودی مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی را به سمت رییس دستگاه نظارت بر انتخابات نظام مهندسی و نظام کاردانی ساختمان کشور منصوب کرد.

برگزاری انتخابات هیات‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی در بازه زمانی ۲۶ شهریور تا ۲ مهر

معاونت مسکن و ساختمان از اصلاح زمان برگزاری نهمین دوره انتخابات هیات‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان کشور خبر داد. پیش‌تر قرار بود انتخابات هیات مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان از ۱۵ تا ۲۲ مرداد برگزار شود که این تاریخ به ۲۶ شهریور تا دوم مهرماه اصلاح شده است.

پرداخت تسهیلات نوسازی به ۲۰ هزار و ۲۹۵ واحد در بافت‌فرسوده

علمداری عضو هیات مدیره بانک مسکن با اعلام اینکه تسهیلات ۲۰ هزار و ۲۹۵ واحد در بافت فرسوده به متقاضیان برای نوسازی واحدها پرداخت شده است رقم این تسهیلات را ۱۳۹۱ میلیاردتومان برشمرد.

مشارکت بانک مسکن با بازآفرینی شهری در احداث بزرگ‌ترین پروژه مسکونی بندرعباس

عضو هیات‌مدیره بانک مسکن با اعلام امضای تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن با شرکت بازآفرینی شهری ایران برای احداث بزرگ‌ترین پروژه مسکونی بندرعباس، تعهد بانک را در اجرای پروژه ۳ هزار میلیاردتومان اعلام کرد.

امضای تفاهمنامه همکاری شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و سازمان ملی استاندارد

۱۳ اردیبهشت در راستای قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد و با هدف گسترش همکاری در حوزه های علمی،فنی، پژوهشی و اجرایی تفاهمنامه همکاری میان سازمان ملی استاندارد و شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک امضا شد.