شناسهٔ خبر: 93888 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی فارس:

مهمترین هدف بازآفرینی شهری توانمندسازی مهارتی ساکنان سکونتگاه های غیررسمی است

زاهدي مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: مهمترین هدف بازآفرینی شهری توانمندسازی مهارتی و شغلی ساکنان سکونتگاه های غیررسمی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(فارس)، جعفر زاهدی مدیرکل راه و شهرسازی فارس اظهار داشت: از اواخر دهه ۸۰ مطالعات توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی  شیراز و چند شهر استان فارس با هدف بازآفرینی شهری صورت پذیرفت.

زاهدی همچنین گفت: در این مطالعات با شناسایی دقیق این سکونتگاه ها و نیازسنجی واقع بینانه در قالب شناسایی و معرفی محلات هدف، ضعف و فقدان آموزش، مشکلات زیرساختی و همچنین کمبود فضای عمومی و روبنایی و معضلات زیست محیطی که از اصلی ترین عوامل ناکارآمدی این سکونتگاه ها به شمار می رود توجه شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس ادامه داد: به منظور توانمندسازی اقشار کم درآمد ساکن در سکونتگاه های غیررسمی، برنامه ریزی و فعالیت مداوم و صمیمانه در بطن این محلات از ضروریاتی است که برای تقویت و توانمندسازی ساکنان باید اعتمادسازی و ظرفیت سازی در اجتماعات محلی را مدنظر قرار داده و اجرایی نمود.

زاهدی اذعان داشت: اداره کل راه و شهرسازی فارس با اتخاذ سیاستهای هماهنگ با سند ملی توانمندسازی و قانون ساماندهی در چارچوب یافته های مطالعات پیش گفته با هدف ظرفیت سازی در مدیریت شهری، آگاه سازی و تعیین برنامه های محلی در کنار نهادسازی لازم برای همسویی اقدامات سه گانه بخش دولتی، بخش خصوصی و مردم را پیش گرفته است تا بتواند با فعال کردن دستگاههای اجرایی، ادارات را در پذیرش این نقش ها همراه کند.

وی تصریح کرد: برخی از اقدامات عملی در این زمینه ها به شرح ذیل می باشد؛

  • برگزاری دوره های آموزشی مختلف
  • تنظیم توافق نامه با دستگاه های مختلف استانداری و بهزیستی برای کمک به طرح های توانمند سازی آموزش ساکنان محلات هدف توسط دستگاههای مختلف
  • احداث مدرسه، کتابخانه، کارگاه مشاغل خانگی، خانه محله، ورزشگاه و سایر خدمات روبنایی در محلات هدف و بهسازی معابر در محلات هدف بازآفرینی