شناسهٔ خبر: 52021 - سرویس هوایی

مروری بر حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت:

رشد ۸ درصدی نشست و برخاست هواپیما در فرودگاه‎های کشور در سال ۹۶/ بهره‌برداری از سالن جدید پروازهای ورودی فرودگاه بندرعباس

گزارش آخر هفته رشد ۸ درصدی نشست و برخاست هواپیما در فرودگاه‎های کشور در سال ۹۶، بهره‌برداری از سالن و امکانات جدید در چند فرودگاه، برقراری مسیرهای جدید هوایی، اعلام آمار نشست و برخاست نوروزی در فرودگاه‌ها و اعلام تاثیر قصور خلبان در سانحه پرواز تهران-یاسوج از جمله مهم‌ترین عناوین خبری حوزه هوایی در هفته گذشته به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه هوایی طی یک هفته گذشته به شرح زیر است:

رشد ۸ درصدی نشست و برخاست هواپیما در فرودگاه‎های کشور در سال ۹۶

طبق آمار ارائه شده از سوی گروه آمار و اطلاعات هوانوردی و فرودگاهی معاونت برنامه‎ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، فرودگاه‎های تحت مالکیت این شرکت در سال ۹۶، با انجام ۴۵۵ هزار و ۶۱۳ فروند نشست و برخاست، رشدی هشت درصدی را نسبت به سال گذشته داشته‎اند و با اعزام و پذیرش نزدیک به ۵۷ میلیون مسافر و ارسال و پذیرش بیش از ۵۵۲ میلیون و ۳۴۱ هزار کیلوگرم بار و مرسولات به ترتیب ۷ و ۹ درصد رشد کرده‎اند.

انجام ۲۹ هزار و ۱۸۱ پرواز نوروزی در ۶۴ فرودگاه کشور ظرف ۲۰ روز

رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینكه عملیات نوروزی امسال از ۲۴ اسفندماه ۹۶ آغاز و تا ۱۵ فروردین ۹۷ ادامه داشت، گفت: در ایام نوروز امسال ۲۹۱۸۱ پرواز از ۶۴ فرودگاه كشور ظرف ۲۰ روز انجام شد، كه در طول طرح پروازهای نوروزی جمعاً ۳ میلیون و ۵۹۴ هزار و ۴۳۵ مسافر از طریق فرودگاه های كشور جابه‌جا شدند. 

وی با بیان اینكه در مدت مذكور ۲۲ هزار و ۷۵۰ پرواز داخلی و ۶۴۳۱ پرواز خارجی انجام شده است افزود: تلاش روابط عمومی ها برای اطلاع رسانی به موقع و پاسخگویی روسای ایستگاه‌ها در ترمینال‌ها به گونه‌ای بود كه در این ایام شكایات و نارضایتی‌ها به جز مواردی اندك با توجه به حجم بالای پروازها به طور قابل توجهی كاهش یافت.

جعفرزاده اظهارداشت: همچنین ۲میلیون و ۶۲۸ هزار و ۴۲۰ مسافر در پروازهای داخلی و ۹۶۶ هزار و ۱۵ مسافر در پروازهای خارجی اعزام و پذیرش شدند.

بهره‌برداری از سالن جدید پروازهای ورودی فرودگاه بندرعباس در نوروز ۹۷

محمود امانی نبی، مدیرکل فرودگاه بین‌المللی بندرعباس  از افتتاح سالن جدید پروازهای ورودی این فرودگاه همزمان با آغاز پروازهای نوروزی خبر داد و گفت: پیش از این ورود مسافران ورودی به فرودگاه از چند مجرای مجزا صورت می‌گرفت، بنابراین ساخت یک سالن ورودی واحد و درخور مسافران در این فرودگاه در دستور کار قرار گرفت که این سالن همزمان با ورود اولین پرواز ورودی نوروز افتتاح شد.

تأکید بر ضرورت جهت‌دهی سازمان هواپیمایی کشوری به برنامه‌های صنعت هوایی

علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی كشوری با بیان اینكه "سازمان هواپیمایی كشوری سازمانی اثر گذار است" خطاب به كاركنان سازمان افزود: نقش ما در صنعت حمل ونقل هوایی كلیدی است و توسعه ناوگان، فرودگاه‌ها و حمل ونقل هوایی را شما رقم می زنید برهمین اساس جهت دهی به برنامه های صنعت از وظایف ماست و شما نقش بی بدیلی در این توسعه خواهید داشت.

وی افزود: با فعال كردن فرودگاه‌های سایر مناطق می توان بیش از این از امكانات و ظرفیت استان ها و صنعت استفاده كرد چرا كه ضرر زمانی رخ می دهد كه بهره برداری از ناوگان كاهش و شركت های هواپیمایی درگیر مسائل حاشیه ای شوند.

خلبان مقصر حادثه هواپیمای تهران - یاسوج است

محمدرضا رضایی‌کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در توضیح آخرین اطلاعات از دلیل سقوط هواپیمای تهران یاسوج در سال گذشته گفت: براساس اطلاعات جعبه سیاه خلبان مقصر است، اما ما در حال بررسی زمینه‌ها و عواملی هستیم که باعث اشتباه خلبان شده است. اینکه چرا خلبان اشتباه کرده و آیا خلبان روند عادی خود و مراحل مختلف را طی کرده، آیا خلبان به لحاظ جسمی و روحی آمادگی داشته یا خیر. یا اینکه اصلا هواپیما مناسب پرواز برای شرایط بحرانی بوده است؟

وی با تاکید بر اینکه عوارض و زمینه‌هایی باعث اشتباه خلبان شده است، به اطلاعات خوانده شده از جعبه سیاه اشاره و اظهار کرد: بنده مکالمات جعبه سیاه را گوش کردم. در لحظه آخر کمک خلبان به خلبان می گوید هوا خراب است و از او می خواهد که برگردد اما متاسفانه خلبان اصرار به ادامه مسیر به سمت مقصد را دارد به دنبال آن ارتفاع هواپیما را کاهش داده و هواپیما پایین‌تر از حد معمول می آید و باعث برخورد با کوه و بروز سانحه می شود.

پرونده تخلفات شرکت آسمان در پرواز تهران-یاسوج به قوه قضاییه می‌رود

محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین جزییات پرونده سقوط هواپیمای تهران-یاسوج، گفت: در این پرونده طبق طبق بررسی های انجام شده اشتباه محرز از سوی خلبان انجام شده است.

رضایی با بیان اینکه ریسک پرواز در شرایط جوی بسیار بالا بوده است، گفت: شرکت هواپیمایی آسمان در این موضوع تقصیر کمتری به نسبت خلبان ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: طبق روال اداری تخلف هواپیمایی آسمان نیز به قوه قضاییه برای رسیدگی نهایی ارجاع خواهد شد، البته بررسی ها در این خصوص همچنان ادامه دارد.

دریافت گواهینامه بین‌المللی گردشگری حلال از سوی هما

سازمان بین‌المللی «سیتی وان» به عنوان عضو فعال اتحادیه بین‌المللی روسای دانشگاه‌ها(IAUP) در خاوریانه و آسیای مرکزی، گواهینامه بین‌المللی گردشگری حلال و گواهی محصول برای کیترینگ را به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" اعطا کرده است. 

برقراری پرواز همدان- تهران

سهراب کلوندی، مدیر فرودگاه همدان گفت: مسافران اولین پرواز تهران- همدان با پرواز هواپیمای ایران ایر، با استقبال فرماندار، شهردار و جمعی از مدیران استان وارد همدان شدند. 

وی افزود: پرواز تهران- همدان- تهران با پیگیری‌های استاندار و نمایندگان استان همدان در مجلس شورای اسلامی از امروز برقرار شده و با برنامه‌ریزی انجام شده به صورت روزانه انجام می‌شود. 

تاكيد بر توجه به چهار شاخص مدیریتی در اجرای مقررات در فرودگاه مهرآباد

میرسعید صفی‌نیا مدیرکل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد اعلام کرد: چهار گام مهم برنامه‌ريزی شده در فرودگاه مهرآباد در دستورالعمل اجرايی سال ۹۷ برنامه‌ريزی شده است که بدون شک این موارد به عنوان سرلوحه اقدامات فرودگاه مهرآباد در این سال قرار خواهد کرد.

رونمایی از امکانات و خدمات جدید فرودگاه شهید بهشتی اصفهان در نوروز

حسن امجدی، مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان با اشاره به انجام ۱۳۴۳ پرواز نوروزی و جابجایی ۱۱۸ هزار و ۲۵۷ مسافر در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان گفت:  اقداماتی مانند راه اندازی آزمایشی سامانه پیج اتوماتیک، طراحي و راه اندازي ميز خدمت الكترونيكي در پرتال فرودگاه، تعویض و بهسازی تسمه نقاله های ترمینال پروازهای داخلی، بهره برداری از گیت جدید بازرسی سپاه، بهره برداری از سرویسهاي بهداشتی جديد سالن ترانزیت و شرق ترمینال پروازهای داخلی، بهره برداری از مسجد ولی عصر(عج)، آماده سازی  ۳ دستگاه هاي X-RAY و GATE-WAY  درسالن ترانزیت داخلی و بهره‌برداری از پارک بازی کودکان و ... آمادگی فرودگاه برای پذیرش مسافران نوروزی را بالا برد.

گزارش مردمی از تخلف در فرودگاه کیش نداشتیم

عزت‌اله محمدی، مدیر فرودگاه کیش فروش بلیت پرواز کیش-تهران با قیمت‌های نامتعارف را تکذیب کرد و گفت: در روزهای گذشته تمام بلیت‌های بازگشت به تهران با قیمت مصوب به فروش رفته است.

وی افزود: از تمام مسافران خواستیم تا در صورتی که بلیت را با قیمت نامتعارف خریداری کرده‌اند، به ما اعلام کنند تا موضوع را پیگیری کنیم. تا کنون شکایتی مبنی بر خرید بلیت ۸۰۰ هزار تومانی به دست ما نرسیده است.

انجام حدود ۳۷۰۰ پرواز نوروزی در فرودگاه مشهد

محمدباقر قاسم‌زاده، مدیرکل فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد تعداد کل پروازهای نوروزی این فرودگاه را ۳۶۹۹ سورتی اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۳۱۲۰ پرواز داخلی و ۵۷۹ پرواز خارجی بوده‌اند.

قاسم‌زاده ادامه داد: از تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۷، ۲۲۱ هزارو ۶۶۲ مسافر خروجی داخلی، ۲۲۱ هزار و ۳۷۸ مسافر ورودی داخلی، ۴۰ هزار و ۸۹۰ مسافر خروجی داخلی و ۴۰ هزار و ۷۴۹ مسافر ورودی خارجی در این فرودگاه اعزام و پذیرش شده‌اند. 

برقراری پرواز مستقیم نجف در فرودگاه بین‌المللی اهواز

محمدرضا رضایی، مدیرکل فرودگاه های استان خوزستان گفت: اين مسير با توجه به درخواست مکرر مسافران و همشهریان خوزستانی و همچنین پتانسیل های موجود، توسط شرکت هواپیمایی عراق برقرار شد.

رضايي افزود: این پرواز روزهای سه شنبه هر هفته در ساعت ۱۲:۴۵ از نجف وارد فرودگاه اهواز مي شود و در ساعت ۱۳:۴۵ همان روز فرودگاه اهواز را به مقصد نجف ترک  مي كند.

مديركل فرودگاه هاي استان خوزستان تاكيد كرد: در صورت استقبال بیشتر مسافران و همشهریان، براي افزایش پرواز در مسیر یادشده هماهنگی های لازم انجام مي شود.

انجام ۲۱۰۷ پرواز نوروزی در فرودگاه شهید دستغیب شیراز

رضا بدیعی فرد، مدیر کل فرودگاه‌های استان فارس تعداد کل پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز را در بازه زمانی ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۷، ۲۱۰۷ سورتی اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۸۴۸ سورتی داخلی و ۲۵۹ سورتی خارجی بودند. 

بدیعی فرد تعداد کل مسافرانی را که در ایام نوروز از طریق فرودگاه شهید دستغیب شیراز جابجا شدند ۲۱۹ هزار و ۶۳۰ نفر اعلام کرد که این رقم متشکل از ۱۸۳ هزار و ۷۷۸ مسافر داخلی و ۳۵ هزار ۸۵۲ مسافر خارجی است.

وی همچنین درباره میزان بار جابجا شده در این فرودگاه گفت: در ایام نوروز ۹۶۳ تن بار خارجی و ۱۸۰۶ تن بار داخلی از طریق فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز جابجا شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

انجام ۱۳۴۳ نشست و برخاست پرواز در فرودگاه اصفهان در ایام نوروز

 حسن امجدی، مدیركل فرودگاه های استان اصفهان،  با اعلام این خبر  گفت: از ۱۳۶۳ پرواز انجام شده از این فرودگاه در نوروز امسال، تعداد ۲۸۸ سورتی پرواز خارجی و ۱۰۵۵ سورتی پرواز داخلی بوده است.

امجدی با بیان اینکه از ۲۵ اسفند تا ۱۵  فروردین، ۱۵۵ هزار و ۵۲۴ مسافر از طریق فرودگاه اصفهان اعزام و پذیرش شدند، افزود: در این مدت ۱۱۸ هزار و ۲۵۷ مسافر در مسیرهای داخلی و ۳۷ هزار و ۲۶۷ مسافر در مسیرهای بین المللی اعزام و پذیرش شدند.

جابجایی نزدیک به ۲۶ هزار مسافر در فرودگاه مازندران در ایام تعطیل

سعداله وطن‎خواه، مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران گفت: از ۲۵ اسفند ۹۶ تا ۱۳ فروردین ۹۷، فرودگاه ساری با انجام ۱۷۲ پرواز ۲۰۶۱۷ مسافر، فرودگاه نوشهر با انجام ۴۶ پرواز ۲۸۶۸ مسافر و فرودگاه رامسر با انجام ۷۲ پرواز ۲۴۹۴ مسافر را اعزام و پذیرش کرده‎اند.

رشد ۲۰ درصدی جابجایی مسافر در فرودگاه همدان طی یک سال گذشته

سهراب کلوندی، مدیر فرودگاه همدان گفت: براساس آمار اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی، فرودگاه همدان در سال ۹۶ با جابجایی ۴۲ هزار و ۴۱۹ مسافر در مقایسه با سال ۹۵، توانست رشد ۲۰ درصدی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه این فرودگاه در سال ۹۶ نسبت به سال گذشته، در ارسال و پذیرش بار و مرسولات پستی نیز ۴۹ درصد رشد داشته است، افزود: در این سال بیش از ۴۷۸ تن بار از طریق این فرودگاه ارسال شد.

کلوندی افزود: در سال ۹۶ فرودگاه همدان به ۲۱۰۴ پرواز ورودی و خروجی غیربرنامه‎ای نظیر پروازهای نظامی، انتظامی، امدادی و آموزشی خدمت‎رسانی كرد که نسبت به سال ۹۵ هشت درصد رشد را نشان می‎دهد.

برنامه‌ریزی برای افزایش پروازها در فرودگاه خرم آباد

 غلام‌رضا بنی‌صدر مدیر فرودگاه خرم‌آباد اظهار کرد: در هفته جاری ۱۸ پرواز از فرودگاه خرم‌آباد به مقصد مشهد و تهران و بالعکس برقرار می‌شود.

وی ادامه داد: برای افزایش پروازها برنامه داریم و امیدواریم این کار محقق شود.

بنی‌صدر اضافه کرد: با چند شرکت هواپیمایی و سرمایه‌گذار برای افزایش پروازها رایزنی‌هایی کرده‌ایم و منتظر جواب آنان هستیم.

آغاز بهسازی باند اصلی فرودگاه اردبیل

سيد فخرالدين هاشمی، مديركل فرودگاههای استان اردبیل با اعلام اين خبر گفت: اخيرا بهسازی باند ۱۵-۳۳ فرودگاه اردبيل آغاز شده است و تا ۱۵ ماه ادامه خواهد داشت.

هاشمی افزود: تا زمان بهره برداری از پروژه بهسازی، باند فرعي ۲۵-۰۷ استفاده میشود كه اكنون درحال اجرای روشنايی موقت اين باند با منابع داخلی هستيم و پس از تامين روشنايی موقت و انجام عمليات فلايت چك، از اوايل ارديبهشت اين باند عملياتی مي شود