شناسهٔ خبر: 52621 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر اخبار استان‌ها در حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت:

واگذاری اراضی رایگان در بافت فرسوده به وزارت راه و شهرسازی برای تحقق عملیات بازآفرینی/ تسهیل خرید مسکن با افزایش ضریب تسهیلات به ۴۵ درصد

گزارش آخر هفته واگذاری اراضی رایگان در بافت فرسوده به وزارت راه و شهرسازی برای تحقق عملیات بازآفرینی، تسهیل خرید مسکن با افزایش ضریب تسهیلات به ۴۵ درصد، واگذاری زمین با هدف خدمت رسانی به زائران عتبات عالیات و تأمین منابع مالی طرح ملی بازآفرینی شهری در قالب تسهیلات ارزان قیمت از مهمترین اخبار استان‌ها در حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین اخبار استان‌ها در حوزه مسکن و شهرسازی طی یک هفته گذشته به شرح زیر اعلام شده است:

تهران

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رییس دولت تدبیر و امید تأکید کرد: دستگاه دولتی موظف است اراضی متعلق به خود در بافت‌های فرسوده را در اختیار وزارت مسکن بگذارد و این وزارتخانه باید برای ساخت خانه بخش خصوصی را دعوت به همکاری کند، در این فرآیند ۵۰ درصد سهم توسعه گر و ۵۰ درصد بافت فرسوده است، ما زمین را همراه با خدمات برق، آب و مجوزکار مجانی در اختیار سازنده قرار خواهیم داد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در دیدار صمیمانه با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این واقعیت که ارزش وام نسبت به ارزش ملک از ۷ درصد به ۴۵ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: در بحث مسکن حمایتی روشی را پیش گرفتیم که بیشترین عایدی را برای جامعه و کمترین هزینه را برای دولت داشته باشد.

محمد سعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری گفت: دستورالعمل اجرایی طرح ملی بازآفرینی شهری که به منزله نسخه عملیاتی طرح ملی بازآفرینی شهری است طی روزهای اخیر در وزارت راه و شهرسازی و ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار تهیه شده و برای تصویب در هیأت وزیران به دولت ارسال شده است.

هوشنگ عشایری، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه درحال حاضر موافقت شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود تسهیلات در بافت فرسوده اعلام ولی به صورت رسمی به بانک‌ها ابلاغ نشده گفت: با توجه به مذاکرات انجام گرفته، ابلاغیه رسمی این دستور تا پایان اردیبهشت‌ماه به بانک‌ها ارسال و به محض این اتفاق اجرایی خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی پروانه اشتغال به کار مهندسی رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران را تعلیق و این موضوع طی نامه‌ای توسط معاون مسکن و ساختمان به اداره کل راه و شهرسازی برای اجرا ابلاغ شد.

با توجه به گزارش کارگروه ویژه پیگیری تحقق برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار پیش‌نویس مصوبه حمایت از ابزارهای مالی و حقوقی اجرای این برنامه در سه بخش طرح‌های بازآفرینی شهری پایدار در محدوده اراضی دارای مالکیت خصوصی، طرح‌های بازآفرینی شهری پایدار با استفاده از اراضی دولتی و سایر مشوق‌ها جهت تسهیل در فرآیند بازآفرینی شهری پایدار تهیه و برای تصویب به هیئت وزیران ارسال شده است.

شورای پول و اعتبار در ادامه تصمیم های این شورا برای تحرک بخشی به بازار مسکن و حمایت از خانه اولی ها و نیز نوسازی و بازسازی بافت های فرسوده روستایی، با کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم‌ و افزایش سقف فردی تسهیلات یارانه‌ای نوسازی و بهسازی مسکن روستایی موافقت کرد.

محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نخستین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سالجاری با اعلام این مطلب که به صورت مشترک از سوی کمیسیون‌های ماده ۵ و همچنین شورای‌عالی، سياست روشنی نسبت به روند ساخت‌و‌سازهای غيرقانونی و فروش ضوابط منتشر می‌شود، گفت: اعضای شورای‌عالی در مورد روند معیوب گسترش شهرها و ساخت وسازهای خارج از ضابطه اعلام نظر قطعی کنند.

هوشنگ عشایری، معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن نیز به دنبال جریان تسهیلات است، گفت: خوشبختانه هم‌اکنون پیشنهاد ریاست جمهوری برای تقلیل سود بانکی به ۶ درصد در بافت ناکارآمد شهری پذیرفته شده كه پس از بررسي هاي صورت گرفته و تأييد نهايي شوراي عالي پول و اعتبار از سوی بانک مرکزی به سایر بانک‌ها ابلاغ خواهد شد که قطعا در صورت تحقق فرصت بسیار خوبی برای ارتقای سطح خدمات در این مناطق خواهد شد.

حبیب‌اله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید شهرهای هوشمند را تجاربی منحصر به فرد و محرک رشد و توسعه در کشورها دانست و گفت: کارگاه‌های آموزشی برنامه‌ریزی شده برای برگزاری در ۲۱ و ۲۲ فروردین‌ماه با هدف انتقال جزئیات تجارب ساخت شهرهای هوشمند از کشور کره جنوبی بوده که ۲ بحث چگونگی تأمین سیستم مالی و نقش شهرهای هوشمند در حوزه آمایشی این کشور از اهمیت بالایی برای ما برخوردار خواهد بود.

محمدجعفر علیزاده مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی، ضمن تشریح سیاست‌ها و ماموریت‌های آن سازمان، گفت: از دهه ۴۰ شمسی به بعد به تبعیت از سایر کشورهای دنیا، ساخت ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی به وزارت آبادانی و مسکن سپرده شد و در فاصله سال‌های ۷۰ تا ۷۴ زمانیکه آقای آخوندی وزیر مسکن بودند سازمان مجری تشکیل شد و این وظیفه از دهه ۷۰ تا کنون به سازمان مجری محول شد.

سرهنگ علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت از اراضی ملی و دولتی ضمن اعلام این مطلب که در سالجاری راه اندازی سامانه دریافت فوریت‌ها و گزارش‌های مردمی نسبت به دست‌اندازی به اراضی ملی و دولتی در دستور کار قرار دارد از رفع تعرض ۱۷۹۱ هکتار اراضی دولتی و ملی به ارزش ۲۷۱۹۴ میلیاردریال در سال ۹۶ خبر داد.

حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از تصویب مجوز واگذاری قطعه زمینی در شهر مهران جهت احداث ساختمان مرکز کنترل و فرماندهی مدیریت بحران ستاد اربعین حسینی در جلسه هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن خبر داد.

آذربایجان شرقی

وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان آذربایجان شرقی از مراحل پیشرفت بزرگراه تبریز- اهر و خواجه ورزقان بازدید کرد.

عباس آخوندی در سفر به تبریز ضمن بازدید از آخرین مراحل پیشرفت محور خواجه- ورزقان از نزدیک در جریان جزئیات این پروژه قرار گرفت.

وزیر راه و شهرسازی هنگام ورود به ورزقان مورد استقبال مسئولان و اهالی این شهر قرار گرفت و با حضور در مزار شهدای آن شهر، به مقام شامخ شهدای ورزقان ادای احترام کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این نکته که ارتباطات فرامرزی می‌توانند محور اصلی توسعه باشند، گفت: خوشبختانه در حوزه شهرستان‌ها و در امور زیربنایی، آب، توسعه کشاورزی و همچنین شهری و ارتقای زندگی در روستاها اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و امیدواریم در آینده اتفاقات بهتری را شاهد باشیم.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پس از ورود به تبریز و بازدید از پیشرفت بزرگراه تبریز – هریس – اهر و محور خواجه ورزقان در جلسه شورای اداری ورزقان حضور یافت.

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در حاشیه سفر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از پروژه‌های بازآفرینی شهر تبریز بازدید کرد. 

هرمزگان

استاندار هرمزگان گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان سال گذشته با احداث ۱۰۰۰ کیلومتر راه روستایی نشان داد که از سرعت عمل و ظرفیت بالایی برای انجام پروژه ها برخوردار است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان در جلسه شورای اداری شهرستان بندرلنگه گفت: جاده‌های آسفالته روستایی عمر بیش از سی تا چهل سال دارد و نیازمند بهسازی است.

کرمانشاه

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن ارایه تحلیلی بر دلایل آسیب ساختمان‌های مسکن مهر سرپل‌ذهاب در زلزله سال ۹۶ کرمانشاه، از افزایش ۶۰ درصدی حرکت پوسته زمین درکل فلات ایران در سال گذشته خبر داد.

فارس

استاندار فارس با تاکید بر اینکه بازآفرینی شهری باید در دستور کار استان قرار گیرد، گفت: برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار (امید) فرصت مناسبی برای رفع مشکلات و مسائل در بافت‌های ناکارآمد به وجود آورده است.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس از امضای تفاهم‌نامه بازآفرینی محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی بین اداره‌کل راه و شهرسازی فارس و جمعیت هلال احمر این استان خبر داد.

بوشهر

جلسه شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان در سال ۹۷ به ریاست مدیرکل راه و شهرسازی استان و با دبیری مدیریت فنی و اجرائی اداره کل ودیگر اعضاء شورا در اداره کل برگزار شد.

جلسات کمیسیون ماده ۵ طرح تفصیلی شورایعالی شهرسازی و معماری شهرهای خورموج و بوشهر به ریاست ستوده، سرپرست معاونت هماهنگی امورعمرانی استانداری و با حضور رستمی، مدير کل و موسوی مدیریت شهرسازی و معماری و کارشناسان حوزه شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان و سایراعضاء كميسيون دردفتر معاونت امور عمرانی استانداری برگزار شد. 

کردستان

معاون عمرانی استاندار کردستان تأکید کرد: از ظرفیت‌های مختلف شهر سنندج برای کمک به اجرای پروژه‌های عمران شهری استفاده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان گفت: در حال حاضر شرایط مسکن مهر در خصوص تکمیل پروژه‌ها رو به رشد است.

شهرام ملکی، مدیرکل راه و شهرسازی کردستان از پروژه‌های راهسازی و بهسازی راه‌های روستایی شهر سقز بازدید کرد.

زانا کهنه پوشی، رئیس اداره راه و شهرسازی مریوان اظهار کرد: زمین ۱۳۰۰ متری و باارزش واقع در پلاک یک اصلی از طرح تفکیکی فرودگاه با هماهنگی‌های انجام شده از متصرفان بازپس گرفته شد و مجدداً به تملک این اداره درآمد.

رئیس اداره عمران و بهسازی راه و شهرسازی کردستان گفت: بافت‌های ناکارآمد، حواشی شهرها و نواحی منفصل شهری و مسائل و مشکلات مبتلا به آن به عنوان یکی از جدی‌ترین چالش‌های نظام برنامه‌ریزی و مدیریت شهرهای کشور مطرح است که با اجرای طرح بازآفرینی ساماندهی می‌شوند.

سیستان و بلوچستان

مسعود مالکی مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در تشریح اقدامات سال گذشته استان گفت: سال گذشته ۴۳ کیلومتر باند دوم بزرگراه‌ها و ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان افتتاح شد.

لرستان

علی علیخانی، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: مجموعه ورزشی ۱۵ هزارنفری خرم‌آباد و ۵۰۰۰ هزارنفری بروجرد به ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

ایلام

معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به همراه مدیركل راه وشهرسازی استان ایلام از پروژه‌های راهسازی استان ایلام بازدید كردند.

در جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با مشاورین طرح و مسئولین شرکت‌های پیمانکار بر برنامه‌ریزی دقیق و تسریع در اجرای پروژه‌های چهارخطه محور ایلام به مهران (محور اربعین) تأکید شد.

مدیركل استان ایلام گفت: با در نظر داشتن شرایط زیست محیطی و حفظ منابع طبیعی بهسازی و تعریض جاده ارغوان شهر ایلام در دست اجرا است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: فاز اول احداث ساختمان امور مالیاتی استان ایلام كه با فناوری‌های نوین توسط راه وشهرسازی استان در حال ساخت است، ۴۰ درصد پیشرفت فیزیكی دارد.

البرز

حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در دیدار با استاندار البرز گفت: رویکرد وزارت راه و شهرسازی توسعه و افزایش فضاهای عمومی اعم از فرهنگی، ورزشی، درمانی است.

خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی و معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه وشهرسازی در جلسه ای درخصوص پروژه های مهم و اولویت دار استان گفت و گو کردند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته پروژه دوبانده سازی محور بیرجند- قاین چنانچه منابع اعتباری آن تخصیص یابد شاهد پیشرفت۸۰ درصدی در دوبانده سازی این محور در سال جاری خواهیم بود.

مديركل راه وشهرسازي خراسان جنوبی گفت:اولویت اصلی در سال ۹۷ باز شدن ۶۴ کیلومتر باقی مانده از سال قبل است و ۱۰۷ کیلومتر نیز از شریان های مواصلاتی استان در حوزه دوبانده سازی آماده آسفالت است که امسال ۱۰۰ کیلومتر از این مسیرها آسفالت می شود.

 مهدي جعفري به اقدام هایی که در حوزه احداث و به سازی محورهای مواصلاتی استان در سال قبل انجام شد نیز اشاره کرد و گفت: یکی از محورها طبس – یزد است که ۵ کیلومتر آن آسفالت شد و ۸ کیلومتر نیز در دست اجراست که پیگیری می شود امسال حدود ۱۲ کیلومتر باند دوم به بهره برداری برسد.

مازندران

جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار فریدونکنار با حضور فرماندار و سایر اعضاء در محل فرمانداری برگزار شد و محمدمهدی نصیری فرماندار فریدونکنار ضمن بیان مسائل و مشکلات موجود در محلات هدف، خواستار توجه بیشتر مدیران شهرستانی به بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شد.

خراسان رضوی

در مراسمی با حضور استاندار خراسان رضوی و دبيرمجمع سلامت استان از مديركل راه وشهرسازی خراسان رضویبه عنوان مديركل برگزيده مجمع استانی سلامت در سال ۹۷ تقدير به عمل آمد.

مراسم توديع و معارفه رييس اداره راه و شهرسازی كاشمر با حضور مدير توسعه منابع اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوی برگزار شد.

گلستان

خیرالله خادمی معاون وزیر راه‌ و ‌شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور با اشاره به عبور زائران حرم مطهر امام رضا(ع) از جاده شمال-مشهد گفت: با تعریض جاده مینودشت-گالیکش، حوادث رانندگی در این مسیر کاهش می‌یابد.

عملیات اجرایی تعریض جاده مینودشت - گالیکش با ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار و با حضور خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت توسعه و زیرساخت حمل و نقل، روز دوشنبه آغاز شد.

حسین محبوبی مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان اعتبار هزینه شده برای اجرای این پروژه‌ها را ۸۴ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی اعلام کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان در دیدار با اعضای هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان از اجرای شیوه‌نامه تبصره دو ماده ۲۴ آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون ابلاغی مقام عالی وزارت راه و شهرسازی در حوزه سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان گلستان خبر داد.

استاندار گلستان گفت: یکی از محورهای توسعه اقتصادی استان گلستان بر اساس رویکرد گردشگری است و برای تحقق چنین رویکردی باید شهرهای استان بر طبق طرح‌های جامع و تفصیلی که مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور است رشد و توسعه داشته باشد تا این مهم تحقق یابد.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان از آغاز زیرسازی، بخش بیس و آسفالت ۴۵ کیلومتر از راه‌های روستایی شهرستان گنبدکاووس در سال ۹۷ خبر داد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان از اجرای شیوه‌نامه تبصره دو ماده ۲۴ آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون ابلاغی مقام عالی وزارت راه و شهرسازی در حوزه سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان گلستان خبر داد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان گفت: ۲۸ کیلومتر راه روستایی شهرستان گنبدکاووس از اعتبارات سال ۹۶ آسفالت شد.

خراسان شمالی

علیرضا مصطفی‌زاده مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی از ابلاغ شیوه‌نامه تبصره ۲ ماده ۲۴ آئین‌نامه اجرائی ماده ۳۳ قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۸۳ به سازمان نظام‌مهندسی و ساختمان استان خبر داد.

روزبه دادجو، مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی از تشکیل جلسه کمیته فنی شهرهای بجنورد، شیروان و اسفراین خبر داد.

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: در کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان، طرح پهنه‌بندی حریم شهر شیروان مورد بررسی قرار گرفت.​

محمود رضازاده، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان شیروان از قسط‌بندی و تحویل حدود ۵۰۰ واحد مسکن مهر تا یک ماه آینده در این شهرستان خبر داد.

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی از تشکیل جلسه کمیسیون ماده ۵ شهر بجنورد خبر داد.

کرمان

محمدمهدی بلوردی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان از برگزاری جلسه تصویب مطالعات شناسایی و تدقیق گسل‌های شهر کرمان در شورایعالی معماری و شهرسازی کشور خبر داد.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: وزارت راه و شهرسازی طبق ماده ۳۵ قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان‌ها مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمان‌ها و طرح‌های شهرسازی و عمرانی شهری که اجرای ضوابط و مقررات مزبور در مورد آنها الزامی است را دارد.

قم

حسین صالحی مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم اظهار کرد: این مدیریت از چهار اداره معماری و طراحی شهری، اداره نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران شهری، اداره طرح‌های کالبدی و دبیرخانه کمیسیون‌های تخصصی مسکن و شهرسازی تشکیل شده است.

مدیرساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: در سال جدید احداث کمربندی جدید استان به عنوان پروژه ملی و کریدور ارتباطی در دست پیگیری است.

حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در اولین جلسه شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی این استان گفت: ارتقای سطح تعاملات و همکاری دستگاه‌های تابعه وزارتخانه در سطح استان و ایجاد هم‌افزایی و تشریک مساعی جهت هماهنگی، تسهیل و پیشرفت پروژه‌ها است.

اردبیل

محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان ضمن تبریک سال جدید و اعیاد شعبانیه به مدعوین نشست جلسه به تشریح برنامه‌های امسال پرداخت و گفت: امسال به فرمایش مقام معظم رهبری سال جدید به نام حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده است و این به معنی حمایت از کالاهای داخلی برای خودکفائی است ما سعی کرده‌ایم مطابق با فرامین رهبری در تمامی پروژه‌های اداره کل از کالاهای ایرانی استفاده کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در جلسه بررسی مسائل و مشکلات طرح‌های حوزه راه و شهرسازی تسریع در روند اجرای طرح چهار بانده کردن مسیر پارس‌آباد به سربند را از خواسته‌های به‌حق مردم این منطقه دانست.

محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: کار احداث بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی شهرستان پارس‌آباد مغان در مرحله پایانی قرار دارد و عملیات ساختمانی این طرح تقریباً تکمیل شده است.

محبوب حیدری تصریح کرد: با تمام محدودیت‌ها و تخصیص تنها ۴۰ درصد از اعتبارات مصوب راه و شهرسازی در دو حوزه کاری توانستیم بالغ بر ۸۵ میلیارد تومان پروژه را عملیاتی کرده و با همکاری و مشارکت پیمانکاران هیچ یک از پروژه‌های راهسازی در اردبیل تعطیل نشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: در بیش از ۹۸ درصد پروژه‌های راه و شهرسازی استان از کالاهای ایرانی استفاده می‌شود.

خوزستان

خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه گره اصلی برای توسعه راه‌های جاده و ریلی در تمام کشور ازجمله خوزستان مشکلات اعتباری است، در حاشیه بازدید از محور رامهرمز- بهبهان  گفت: برنامه‌های توسعه‌ای استان خوزستان متناسب با حجم بالای بار در دستور کار قرار دارد؛ طرح‌ها و مطالعات آن انجام شده است اما اجرایی شدن آن به اعتبار نیاز دارد.

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه وضعیت حاشیه‌نشینی در کلانشهر اهواز بسیار نابسامان است و برای آن باید فکر اساسی شود، گفت: از آغاز شروع متروی اهواز ۱۰ سال می‌گذرد که باید اعتبارات دیگری در بودجه پیش‌بینی‌شده به آن اختصاص داد.

جنوب کرمان

محمد ساردوئی، مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان گفت: وزارت راه و شهرسازی با اعتبار چهار میلیارد ریال نسبت به انجام روشنایی یکی از بلوارهای اصلی، کوچه و خیابان‌های محلات قدیمی جیرفت اقدام کرد.

فرمانده یگان حفاظت از اراضی اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان گفت: طی یک ماه گذشته ۷۴۶۰ مترمربع از اراضی ملی جنوب کرمان که مورد ساخت و ساز قرار گرفته بود از دست متصرفان خارج شد.

رئیس اداره نظام مهندسی و مقرارت ملی ساختمان و توسعه فناوری های نوین ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی جنوب کرمان از برگزاری اولین جلسه هم‌اندیشی کمیته ایمنی و مصالح ساختمانی خبر داد.

رئیس اداره نظارت بر راه‌های روستایی راه و شهرسازی جنوب کرمان گفت: محور دیمند- گویگان نیازمند ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار است که پیمانکار این محور ۶ میلیارد ریال مطالبه دارد.

کردستان

فرمانده یگان حفاظت زمین و مسکن استان کردستان از ۲ مورد رفع تصرف اراضی ملی در شهرهای سنندج و دیواندره به ارزش بالغ بر ۱۱ میلیارد ریال خبر داد.

مدیر ساختمان و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان از تکمیل و افتتاح ۶۴۳۳ واحد مسکن مهر باقیمانده در سطح شهرستان‌های استان به عنوان اولویت کاری حوزه مسکن در سال ۹۷ یاد کرد.

آذربایجان غربی

ابراهیم مبارک قدم مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: پیگیری مطالبات عمومی در راستای تحقق حقوق شهروندی، تسریع در فرآیند رسیدگی به درخواست‌های مردمی، گسترش سفر و بازدیدهای شهرستانی و تهیه اقلام و لوازم اداری داخلی برای حمایت از کالای ایرانی از مهمترین رویکردهای این اداره کل در سال ۹۷ است.

گیلان

سرپرست اداره‌کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه دو از اتمام عملیات اجرایی پل ۵۵ راه‌آهن قزوین- رشت خبر داد و گفـت: با تکمیل پل ۵۵ یکی از آخرین و البته حساس‌ترین نقاط اتصال راه‌آهن قزوین- رشت توسط مهندسان ایرانی به اتمام رسید.

چهارمین جلسه کمیته تخصصی مسکن زیرگروه کمیته‌های راهبردی ۴۸ گانه با حضور اعضاء کمیته تخصصی مسکن در سالن جلسات اداره کل راه و شهرسازی گیلان برگزار شد.

کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد خبر از آغاز عملیات اجرای محور دهدشت- چرام – گناوه و گچساران خبر داد.

اولین جلسه بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال جدید با حضور مدیرکل راه و شهرسازی، مدیریت املاک و حقوقی، مدیریت فنی و اجرایی و رئیس اداره عمران و بهسازی این اداره کل در محل اداره عمران و بهسازی برگزار شد.  

لارستان

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان گراش گفت: در محورهای حوزه گراش نصب حدود ۴ هزار انواع علائم ترافیکی، ۳۵۰۰ متر انواع حفاظ جانبی، ۱۶۵ هزار مترمکعب خاک‌ریزی پرتگاه‌ها و ۶۰ کیلومتر خط‌کشی به ارزش ۴۵ میلیارد ریال در سال گذشته انجام شده که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در سال ۹۷ این روند را ادامه پیدا می‌کند.