شناسهٔ خبر: 105334 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

تصویب اساسنامه صندوق ملی مسکن در هیات‌دولت/تدوین ضوابط کاهش اثرات فرونشست زمین در بخش ساختمان

روند ساخت پروژه ۵۰۴ واحدی نهضت ملی مسکن در شهر شهریار تصویب اساسنامه صندوق ملی مسکن در هیات‌دولت، تدوین ضوابط کاهش اثرات فرونشست زمین در بخش ساختمان، تکمیل و تحویل ۱۴ پروژه بیمارستانی با بیش از ۲۵۰۰ تخت در ایام کرونا بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

اساسنامه صندوق ملی مسکن به تصویب رسید

دولت در اجرای تکلیف قانونی مقرر در تبصره (۲) ماده (۳) قانون جهش تولید مسکن با هدف حل معضل مسکن، «اساسنامه صندوق ملی مسکن» را به تصویب رساند.

بر این اساس و به منظور ایجاد هم‌افزایی، تقویت توان حمایتی و تخصیص بهینه منابع مالی بخش مسکن، صندوق ملی مسکن با دارا بودن شخصیت حقوقی مستقل، استقلال اداری و مالی و وابسته به وزارت راه و شهرسازی تشکیل و به موجب مفاد اساسنامه یاد شده و قوانین و مقررات حاکم بر شرکت‌های دولتی اداره می‌شود.

اساسنامه صندوق ملی مسکن در چهارچوب اصل (۸۵) قانون اساسی و مشتمل بر اهداف، کارکردها و وظایف صندوق، منابع و مصارف صندوق، وظایف هیأت امناء، هیأت عامل و سایر موارد به تصویب رسیده است.

برطرف شدن نواقص مسکن مهر در نهضت ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی یکی از ویژگی‌های نهضت ملی مسکن را ساخت مسکن بر اساس متقاضی برشمرد و گفت: در نهضت ملی مسکن،‌ شهر می سازیم و همزمان با مسکنی که ساخته می‌شود، نیازهای روبنایی شهر یا مجتمع هم ساخته می‌شود.

آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۸ هزار و ۴۷۷ واحد مسکونی در کرمانشاه

وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۸ هزار و ۴۷۷ واحد مسکونی در کرمانشاه خبر داد و گفت:‌ با همکاری صمیمانه میان این وزارتخانه و بنیاد مستضعفان، این نهاد در سطح کشور بیش از هزار هکتار را در اختیار مردم گذاشته تا طرح نهضت ملی مسکن دنبال شود.

ضوابط کاهش اثرات فرونشست زمین در بخش ساختمان تدوین می‌شود

حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان از تدوین ضوابط کاهش اثرات فرونشست زمین در بخش ساختمان خبر داد. مانی فر با تاکید بر اینکه نتیجه بررسی‌ها به زودی برای تصمیم‌گیری تدوین ضوابط کاهش مخاطرات فرونشست زمین در بخش ساختمان منجر خواهد شد، افزود: تا زمان تصویب و اجرایی و الزامی شدن ضوابط کاهش مخاطرات فرونشست زمین در بخش ساختمان اقداماتی در دستور کار است که شامل تهیه نقشه پهنه‌بندی فرونشست، تدوین آثار فرونشست زمین، چگونگی طراحی ساختمان اعم از پی و ژئوتکنیک و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها با هدف کنترل و افزایش کارآیی عملکرد لرزه‌ای ساختمان‌هاست.

۱۴ پروژه بیمارستانی با بیش از ۲۵۰۰ تخت در ایام کرونا تکمیل و تحویل شد

سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی در ایام کرونا و طی امسال و سال گذشته (۱۳۹۹-۱۴۰۰) چهارده بیمارستان را با مجموع ۲ هزار و ۵۹۷ تخت تکمیل و افتتاح کرد.

آغاز عملیات اجرایی حدود ۵۳۷ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن

عملکرد ۱۰ ماهه وزارت راه و شهرسازی حاکی است که در بخش مسکن عملیات اجرایی ۵۳۶ هزار و ۸۹۴ واحد آغاز شده است. بر اساس گزارش اعلام شده در ۱۰ ماهه نخست امسال، تعداد متقاضیان ثبتنام شده برای طرح نهضت ملی مسکن تا پایان دیماه در مجموع بالغ بر ۲ میلیون و ۸۹۵ هزار نفر است که بیشترین سهم مربوط به استان تهران با ۴۵۲ هزار نفر و کمترین میزان ثبتنامی مربوط به استان ایلام با ۱۱ هزار نفر است. همچنین، ظرفیت اراضی کلنگزنی شده ۱۱۳ هزار واحد و ظرفیت اراضی آماده کلنگزنی ۲۰۹ هزار و ۲۱۲ واحد است.

قرارداد ۲۸۰ واحد خودمالکی با مجموع بیش از ۹۵ میلیاردتومان منعقد شد

شایان مدیرعامل بانک مسکن با اعلام اینکه طبق تازه‌ترین آمار بیش از ۳۰ هزار واحد برای دریافت تسهیلات خودمالکی به بانک‌ها معرفی شد، از انعقاد قرارداد ۲۸۰ واحد با مجموع تسهیلات بیش از ۹۵ میلیاردتومان خبر داد.

ضرورت اصلاح بودجه عمران روستایی در لایحه بودجه ۱۴۰۱

شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر اجرای طرح بهسازی محیط روستایی و عمران روستاهای کشور، خواستار اصلاح بودجه این بخش در لایحه بودجه۱۴۰۱ شد.

اتمام بازسازی واحدهای آسیب‌دیده از سیل و زلزله ۱۴۰۰ در نیمه نخست ۱۴۰۱

جودی معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اتمام بازسازی واحدهای سیل زده و زلزله زده امسال در نیمه نخست ۱۴۰۱ خبر داد و تاکید کرد: جبران خسارت شامل واحدهای آسیب‌دیده و لوازم و اسباب منزل می‌شود.

تحقق اخلاق‌مداری و عدالت‌محوری نتایج ساخت شهر هوشمند است

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد: هوشمندسازی به معنای تحقق یک شهر اخلاق مدار ، عدالت محور و دسترسی به حقوق شهروندی است که ما امروز موظف به اصلاح تفکر مدیریتی و تجهیز سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شهرها برای ایجاد آن هستیم.