شناسهٔ خبر: 166723 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در اولین جلسه شورای مسکن گلستان در سال ۱۴۰۳ مطرح شد؛

ایجاد صنعت شهرها و شهرک‌های مسکونی برای تولید و عرضه بیشتر مسکن در گلستان

راه و شهرسازی گلستان سرپرست اداره کل راه و شهرسازی گلستان در اولین جلسه شورای مسکن استان در سال ۱۴۰۳ گفت: با توجه به کمبود زمین در استان گلستان، ایجاد صنعت شهرها و شهرک‌های مسکونی ظرفیت های دیگر تولید مسکن است که در گلستان از این روش ها در حال بهره برداری هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان)، اولین جلسه شورای مسکن استان در سال ۱۴۰۳ به ریاست علی محمد زنگانه استاندار گلستان و با حضور سید مهدی مهیایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان، سید محمد حسینی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی، فرمانداران و سایر مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد.

سید محمد حسینی، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی گلستان در ابتدای این جلسه گفت: در ۲۱ شهرستان استان زمین موردنیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن با توجه به متقاضیان موثر انجام شده است.

وی افزود: در چهار شهر استان بیش از نیاز زمین تامین شده و در ۱۱ شهرستان با کمبود زمین برای جرای طرح نهضت مسکن مواجه هستیم.

 حسینی ادامه داد: در حوزه روستایی برای ۲۵ هزار واحد واحد پروانه ساخت صادر و عملیات اجرایی ۲۰ هزار واحد آغاز شده است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی گلستان همچنین تصریح کرد: با توجه به کمبود زمین در استان گلستان، ساخت به روش خودمالک و تولید مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری از روش های موثر برای تولید مسکن در حوزه شهری است.

وی در ادامه گفت: تولید مسکن بر اساس تفاهم نامه ها، ایجاد صنعت شهر ها و ایجاد شهرک های مسکونی ظرفیت های دیگر تولید مسکن می باشد که در گلستان از این روش ها در حال بهره برداری هستیم.

حسینی همچنین اظهار کرد: با توجه به شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم، برای تحقق وعده دولت در استان از ظرفیت مردم در اجرای طرح نهضت ملی مسکن استفاده خواهد شد.

علی محمد زنگانه، استاندار گلستان نیز در اولین جلسه شورای مسکن استان در سال ۱۴۰۳ ملاک ارزیابی فرمانداران استان را اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان عنوان کرد و گفت: موضوع مسکن موضوع جدی است و در مدت باقیمانده دولت اقدامات باید تشدید شود و حتی مسائل عقب مانده مسکن نیز جبران شود.

وی افزود: تامین زمین باید در کمترین زمان ممکن پیش رو با تدوین یک برنامه مدون و حداکثر دوماهه اجرایی شود و معاونان مرتبط و فرمانداران باید پاسخگو باشند و دیگر دستگاه‌ها نیز مکلف به همکاری هستند.

استاندار گلستان همچنین گفت: ظرف یک فصل کاری رتبه استان گلستان در اجرای نهضت ملی مسکن با اجرای سریع، دقیق و کامل پروژه‌ها ارتقا یابد و هیچ کوتاهی در این امر پذیرفتنی نیست.

زنگانه در ادامه اظهار کرد: با گذشت سه سال از اجرای طرح نهضت ملی مسکن در گلستان اقدامات اثربخشی در حوزه تامین زمین و ساخت مسکن در استان انجام شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان نیز در این جلسه گفت: بر اساس برنامه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی به استان گلستان، در استان طی چهار سال تعهد ساخت بیش از ۹۲ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی را داریم.

سید مهدی مهیایی ادامه داد: در سه سال ابتدایی اجرای طرح نهضت ملی مسکن در گلستان بیش از ۶۶ هزار واحد مسکونی در قالب مسکن شهری و روستایی در گلستان در حال ساخت است.

وی افزود: در حوزه مسکن شهری بالغ بر ۲۰ هزار واحد مسکونی در قالب خودمالک در دست احداث بوده و حدود ۶ هزار واحد دارای قرارداد مشارکت مدنی با بانک هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان همچنین تصریح کرد: با توجه به کمبود زمین در استان گلستان ساخت و تولید مسکن به روش خودمالک در دستور کار مدیران استانی قرار دارد.

مهیایی ادامه داد: نوسازی مسکن در بافت های فرسوده شهری یکی دیگر از روش های عرضه مسکن در گلستان بوده و در این حوزه جزو ۱۰ استان برتر کشور هستیم.

گفتنی است اولین جلسه شورای مسکن بامداد یک شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه با دستور کار گزارش اقدامات انجام شده در حوزه نهضت ملی مسکن در حوزه شهری و روستایی، بررسی موانع و چالش های پیش‌روی طرح نهضت ملی مسکن در حوزه تامین زمین برگزار شد.

لازم به ذکر است ارائه گزارشی از عملکرد شورای هماهنگی بانک های استان در خصوص پرداخت تسهیلات، گزارشی از اقدامات دستگاه خدمات رسان و گزارش اقدامات صورت گرفته در راستای تامین اعتبار لازم بابت امکان اجرا تاسیسات زیربنایی در سایت های نهضت ملی مسکن از دیگر دستور کارهای اولین جلسه شورای مسکن گلستان بود.