شناسهٔ خبر: 24552 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

پیشنهاد افزایش قدرت بانک‌ها به یک میلیارد دلار/یکپارچه ‌کردن اطلاعات شهر تهران برای استفاده در مواقع بحران/ تحویل ۹۰ درصد مسکن مهر شهرها‌ی‌جدید تا پایان ۹۵/ بررسی تاثیر کاهش نرخ سودبانکی بر بازار معاملات مسکن

جلسه ساماندهي و نوسازي بافت هاي قديمي و فرسوده شهري و رفع مشكلات بافت هاي مذكور پیشنهاد افزایش قدرت بانک‌ها به یک میلیارد دلار در مراسم رونمایی از انتشار ۳ هزار میلیارد اوراق رهنی بانک مسکن، برگزاری هفتمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری با بررسی حادثه شهران، حمایت وزارت راه و شهرسازی از کاهش نرخ سود بانکی و تاثیر آن بر بازار معاملات مسکن، اعلام تحویل ۹۰ درصد از واحدهای مسکن مهر شهرهای جدید تا پایان سال ۹۵ و اعلام ۱۱۷ هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته ای که گذشت به شرح جدول زیر است:

 

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی؛

سخنرانی در وزارتخانه اقتصاد به مناسبت رونمایی از انتشار ۳ هزار میلیارد اوراق رهنی مسکن (متن کامل را اینجا بخوانید.)

فکر می کنم با فعال کردن چهار نهادِ مدیریت دارایی های عمومی، صندوق‌های پس انداز تسهیلات مسکن، صندوق‌‌های پیش‌خریدار و پیش صندوق‌های خرد برای بافت‌های فرسوده می‌توانیم یک نوع ثبات و توسعه بلندمدت و پایدار در بخش مسکن ایجاد کنیم. همچنین معتقدم باید کمینه سرمایه بانک‌ها قاعدتا باید به یک میلیارد دلار در فضای پسابرجام افزایش یابد و این خواست جدید ما از بانک مرکزی است

انتخاب وزارت راه و شهرسازی به عنوان مسئول کمیسیون اقتصادی ایران با رومانی از سوی معاون اول رئیس جمهوری (متن کامل را اینجا بخوانید.)

وزارتخانه های راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت به عنوان دستگاه های مسئول کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای لهستان- چک- مجارستان، کره جنوبی و رومانی انتخاب شدند.

نشست مجلس دهم با مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اولین نشست کمیسون عمران مجلس دهم با وزیر راه و شهرسازی و معاونین وی در فضای تعاملی با ارایه گزارشی از برنامه ها و سیاست های وزارتخانه در حوزه‌های مربوط از سوی آخوندی و معاونان وی، برگزار شد.

معاون اول رییس جمهوری در جلسه ساماندهی و نوسازی بافت‌های قدیمی و فرسوده شهری رفع مشکلات بافت‌های فرسوده را از اولویت های مهم دولت برشمرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

باید پیش بینی های لازم در این زمینه انجام شود تا مسائل و مشکلات اجتماعی فراروی اجرای این طرح های ساماندهی و نوسازی بافت های قدیمی و فرسوده شهری به حداقل ممکن کاهش یابد.

سخنرانی وزیر راه و شهرسازی در مراسم تجلیل از پیشکسوتان دانشکده راه آهن دانشگاه علم و صنعت (متن کامل را اینجا بخوانید.)

امروزه ایستگاه‌ها به یک اندیشه جدید در توسعه شهری تبدیل شده و توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل عمدتا حمل و نقل ریلی است و کارکرد ایستگاه به عنوان یک نماد شهری بحث بسیار مهمی است که بیشتر کشورها به آن علاقه‌مند هستند.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم تجلیل از پیشکسوتان دانشکده راه آهن دانشگاه علم و صنعت بر لزوم تعریف جدید صنعت ریلی از نظام شهرسازی تاکید کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

ارگان‌هایی که در حوزه شهری مانند شهرداری‌ها مشغول فعالیت هستند باید با همکاری وزارت راه و شهرسازی، حمل و نقل درون و برون شهری را از طریق ایجاد ایستگاه‌های مبدل پیوند دهند تا مسافر به جای خروج از ایستگاه راه‌آهن، مستقیم با دسترسی به حمل و نقل ریلی درون شهری و از طریق خطوط مترو مسیر خود را ادامه دهد.

ابلاغ نظام نامه رفتار حرفه ای اخلاقی در مهندسی ساختمان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

نظامنامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان در سه فصلِ تعاریف شامل اصول اخلاق حرفه‌ای، رفتار حرفه‌ای و عرف پذیرفته شده مهندسی، مصادیق رفتار حرفه‌ای اخلاقی در برگیرنده موضوعات رفتار عمومی، رفتار با کارفرمایان، طرف‌های قرارداد مهندسی و اشخاص در استخدام و رفتار با اشخاص حقیقی و حقوقی همکار و در نهایت شیوه احراز نقض نظامنامه تصویب و ابلاغ شد.

شورای عالی شهرسازی و معماری؛

پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی در هفتمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری در سال ۹۵ بر تعیین تکلیف ساخت و سازهای خلاف ضوابط در دماوند و بررسی حادثه شهران تاکید کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

هدف از طرح موضوع شهران و بررسی ابعاد این حادثه در شورای عالی این بود که بتوانیم به یک جمع‌بندی و ایجاد نقشه‌های زیربنایی از موقعیت مکانی برسیم و مرکز مدیریت بحران شهر تهران این اطلاعات را از همه دستگاه‌ها بگیرد.

ابلاغ مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری به استاندار گلستان مبنی بر مخالفت شورای عالی با الحاق اراضی ۲.۲ هکتاری اراضی تعاونی مسکن جانبازان به محدود شهر گنبد (متن کامل را اینجا بخوانید.)

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران طی نامه‌ای به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گلستان، مصوبه شورا مبنی بر مخالفت با الحاق اراضی ۲.۲ هکتاری به محدوده شهر گنبدکاووس را ابلاغ کرد.

یادداشت علی اعطا برای باغ های تهران و میراث طبیعی شهرها (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در سال‌های اخیر در تعدادی از کلان‌شهرها – و احتمالا بیش از همه، در تهران - جریان اقتصادی قدرتمند ساخت‌وساز، به یاری مسامحه کاری برخی دستگاه‌های متولی اجرا و قانون‌گذاری امر ساخت‌وساز، بسیاری از باغ‌های موجود را بلعیده‌اند و انبوهی از ساختمان‌های متراکم را جایگزین آنها کرده‌اند.

حوزه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی؛

مظاهریان از حمایت وزارت راه و شهرسازی از کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

سیاست کلی معاونت مسکن حمایت از کاهش نرخ سود است، بنابراین از هرگونه برنامه ای در این خصوص حمایت می کنیم.

بررسی ابزارها و راهکارهای جدید بانک مسکن در بازار سرمایه (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در حالی مدیرعامل تامین سرمایه بانک مسکن با اعلام مشارکت آن بانک در انتشار اوراق رهنی این امر را موجب افزایش افزوده سهامداران خواند که پیش‌تر نیز وزیر راه و شهرسازی طی سخنرانی انتشار اوراق رهنی توسط بانک مسکن را عامل تحرک بخشیدن به بازار معاملات مسکن عنوان کرده بود.

اخلاق حرفه ای مهندسی از طرح تا تصویب و اجرا (متن کامل را اینجا بخوانید.)

نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای مهندسی در حالی توسط وزیر راه و شهرسازی پس از تصویب در هیات وزیران ابلاغ شده که مهندسان و بنگاه‌های حرفه‌ای ساختمان ملزم به رعایت آن هستند. گفته می‌شود اجرای این نظام‌نامه، می‌تواند بخشی از چالش‌های پیش‌روی مهندسی ساختمان را برطرف کند.

بانک مسکن؛

بت شکن از رشد ۵۰درصدی ساخت وساز مسکن خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مدیرعامل بانک مسکن با اعلام آغاز دوران رونق مسکن و خروج از رکود، از رشد ۳۷ درصدی دریافت تسهیلات مسکن توسط متقاضیان و رشد ۵۰ درصدی ساخت و ساز مسکن خبر داد.

انتشار ۳ هزار میلیارد اوراق رهنی مسکن با سررسید۲ سال و سود ۱۸.۵ درصدی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مطالبات رهن مشتمل بر ۲۴ قسط از حدود ۵۰ هزار پرونده تسهیلات فروش اقساطی خرید مسکن با میانگین مبلغ ۲۰۵ میلیون ریال و با ۱۴۴ قسط بین ۱۰۵ تا ۱۱۹ ماه تا سررسید هریک از مطالبات باقی‌مانده است.

شرکت عمران و بهسازی شهری ایران؛

جزییات مصوبات ۱۷ بندی نوزدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مصوبات نوزدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی که به بررسی وضعیت محدوده ها و محلات بازآفرینی شهری و عملکرد ستادهای استانی و شهرستانی استان کردستان، عملکرد کارگروه ارتقای وضعيت امور اجتماعی، فرهنگی و سلامت توسط معاونت اجتماعی وزارت کشور و انسداد مبادی بی‌سوادی در کشور با تأکید بر محلات هدف بازآفرینی شهری تمرکز داشت، در ۱۷ بند اعلام شد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی؛

مهرآبادی از وجود ۱۱۷ هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

۱۱۷ هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی داریم که تا برای آنها مشتری پیدا نشود نمی‌توانیم این واحدها را تمام کنیم.

شرکت عمران شهرهای جدید؛

معاون وزیر راه و شهرسازی از تحویل بیش از ۹۰ درصد واحدهای مسکن مهر شهرهای جدید تا پایان ۹۵ خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در حال حاضر مکان‌یابی درست شهرها یکی از نکات مورد توجه ما در این اقدام است، چرا که انتخاب مکانی نامناسب برای برخی از شهرهای جدید در گذشته باعث شده تا این شهرها همچنان با بی‌اقبالی از سوی مردم برای زندگی روبه رو شوند؛ این تجربه مهمی است که باید در ساخت نسل نو شهرهای جدید به آن توجه کنیم.

 

نظر شما