شناسهٔ خبر: 26847 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

اخبار حوزه ریلی در هفته‌ای که گذشت

اتصال ۶ مرکز استان به شبکه ريلی/افتتاح راه‌آهن خواف- هرات در هفته دولت/ لزوم توسعه قطار حومه‌ای برای تدوین برنامه کلانشهرها/ بهره‌برداری از ۵۰ پروژه ریلی در هفته دولت

گزارش آخر هفته رشد ترانزیت كالا از بنادر با راه‌اندازی بندر خشك/ انتقال ایستگاه مسافری راه‌آهن ارومیه به داخل شهر/بارگیری روزانه حدود ۴۰ هزار تن سنگ آهن وكنستانتره از معادن استان یزد/جابجایی ۲ میلیون تن بار از طریق ریل از بندر رجایی از دیگر اخبار مهم حمل و نقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در راستای تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر توسعه رویکرد در تا در بودن شبکه ریلی به تمام خطوط راه‌آهن کشور، ایستگاه مسافری ارومیه به داخل شهر منتقل می‌شود.

با توجه به سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته در بخش ایستگاه‌های راه‌آهن و تاکید بر در تا در بودن شبکه ریلی و گسترش حمل و نقل ترکیبی، ایستگاه راه‌آهن مسافری شهر ارومیه به داخل شهر منتقل می‌شود. در بازدید وزیر از ایستگاه راه‌آهن ارومیه مقرر شد بررسی مجددی با محوریت استاندار استان آذربایجان غربی در خصوص محل احداث ایستگاه مسافری در داخل شهر ارومیه صورت پذیرد.

مهمترین اخبار ریلی هفته گذشته در جدول زیر قابل مشاهد است:

عباس خوندی وزیر راه و شهرسازی

اتصال ۶ مرکز استان به شبکه راه آهن مدنظر است و پروژه‌ها نیز در این ارتباط پیشرفت خوبی دارد.  راه آهن شیراز- اصفهان خط اصلی راه آهن که در شیراز پیش‌بینی شده یعنی خط اصفهان- شیراز، شیراز- بوشهر و گل گهر – شیراز به یکدیگر اتصال ندارند. این خطوط باید به یکدیگر متصل باشند و یکدیگر را پیدا کنند. باید ارتباط خطوط با یکدیگر را و خطوط راه آهن با فرودگاه را با استفاده از مترو و دیگر امکانات حمل و نقلی فراهم کرد.(برای دیدن خبر اینجا کلیک کنید)

علی نورزاد معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل

عملیات عمرانی این خط تا ایستگاه شمتیغ به پایان رسیده و این ایستگاه نیز هم اکنون در دست اجرا است و در مراحل پایانی قرار دارد.

به گفته وی راه‌آهن خواف- هرات در ادامه راه‌آهن تربت حیدریه-سنگان و شاخه‌ای منشعب شده از راه‌آهن بافق- مشهد واقع است و در بخش ایران از کیلومتر ۲۴ راه‌آهن سنگان- تربت حیدریه، نزدیک ایستگاه خواف شروع و در امتداد شمال‌غربی به جنوب شرقی ادامه می‌یابد و در کیلومتر ۱۲ جاده تایباد- خواف و در کیلومتر ۲۱، جاده معدن سنگان را به صورت زیرگذر قطع می‌کند. این خط ‌‌آهن در کیلومتر ۳۸ تا ۴۲ از ارتفاعات خواجه انجیر عبور و در کیلومتر ۴۷ تا ۵۲ وارد منطقه‌ای هموار می‌شود و از کیلومتر ۵۵ در مجاور نوار مرزی قرار گرفته و در کیلومتر ۷۶ به مرز شمتیغ می‌رسد.( برای دیدن خبر اینجا کلیک کنید)

سعید محمدزاده معاون فنی و زیربنایی راه آهن

این پروژه ها در بخش زیربنایی شامل نصب سیستم كنترل اتوماتیك قطار، سیستم كنترل ترافیك مركزی، تجهیز علائم ایستگاه‌ها، علائمی كردن ایستگاه‌های در حال بازگشایی، تجهیز ایستگاه‌ها به شبكه ویدئویی سراسری و غیره است.

همزمان با فرا رسیدن هفته دولت، راه آهن كشور در بخش رفع نقاط پر حادثه، احداث خطوط ریلی، احداث تقاطع غیر همسطح، احداث ساختمان‌ها و تاسیسات جانبی و همچنین بخش مسافری، پروژه‌هایی را آماده بهره‌برداری دارد. (برای دیدن خبر اینجا کلیک کنید)

محمدرضا نصرت نظامی،

معاون توسعه مدیریت و منابع راه آهن

سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با درک صحیح از فلسفه وجودی شرکت راه آهن و فعالیت های آن در توسعه و پیشرفت فضای اقتصادی و اجتماعی کشور، به صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان صندوق حمایتی کارکنان دولت ابلاغ کرد همچون گذشته نسبت به پرداخت حق عایله مندی، اولاد و سایر مزایای مشابه کارکنان رسمی و پیمانی راه آهن که به درجه بازنشستگی رسیده اند، اقدامات لازم را انجام دهد.  صندوق بازنشستگی کشوری با دریافت این ابلاغیه، نسبت به پرداخت تمامی این مزایا از ابتدای سال جاری و به صورت یکجا در وجه بازنشستگان و مستمری بگیران راه‌آهن اقدام کرده است. (برای دیدن خبر اینجا کلیک کنید)

حسن ماسوری مدیركل راه آهن اصفهان

با دوخطه شدن این مسیر، بهترین مكانی كه برای بندر خشك استان در منطقه سجزی در شرق استان درنظرگرفته شده است و در همجواری با ایستگاه راه‌آهن سیستان قراردارد، با یك خط فرعی به شبكه سراسری راه آهن متصل شده و با دوخطه شدن محور بافق – میبد - زرین شهر وعبور آن از ایستگاه سیستان درآینده نزدیك زیرساخت لازم جهت ایجادبندرخشك درحوالی این ایستگاه فراهم خواهد شد. احداث بندر خشك از نظری ریالی و میزان مصرف سوخت به اقتصاد كشور كمك بسیاری می‌كند و ایجاد آن در استان اصفهان گامی موثر در تقویت زیرساخت بازرگانی منطقه مركزی كشور است كه می تواند ضمن كاهش بار ترافیكی بندر شهید رجایی به توسعه و تسهیل مبادلات تجاری در بخش واردات و صادرات كمك كند.(برای دیدن خبر اینجا کلیک کنید)

محمد علی اصل سعیدی پور معاون امور بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان

طی ۴ ماه نخست سال جاری نزدیک به دو میلیون تن بار از طریق ریل از این بندر جابجا شد که ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش دارد.(برای دیدن خبر اینجا کلیک کنید)

رسول زرگرپور استاندار اصفهان

گشایش اعتبار راه‌آهن ۲۴۰ کیلومتری و قطار سریع‌السیر اصفهان – تهران به ارزش ۲ میلیارد یورو و عقد قرارداد توسعه ترمینال خارجی ۲۵ هزار مترمربعی به ظرفیت دو میلیون مسافر در بازه زمانی دو تا دو و نیم ساله با معتبرترین شرکت عمرانی اروپا در از مهمترین تحولات و شاخصه‌های عملکردی دولت تدبیر و امید طی ۳ سال فعالیت در استان اصفهان بوده است .(برای دیدن خبر اینجا کلیک کنید)

علیم یارمحمدی وسعت زیاد و همچنین تقاضا برای حمل و نقل ریلی در اطراف كلان شهرها ، راه‌آهن را بر آن داشته تا برنامه‌های توسعه‌ای را برای شهرهای بزرگ تدوین و در دستور كارهای خود قرار دهد تا مردم در این مناطق بتوانند با استفاده از حمل ونقل ریلی به سهولت تردد كنند.(برای دیدن خبر اینجا کلیک کنید)

 

نظر شما