شناسهٔ خبر: 44449 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

یک میلیارد یورو فاینانس اتریشی برای تامین تجهیزات زیربنایی/ علاقه‌مندی ژاپنی‌ها برای ورود به پروژه‌های ریلی با فاینانس ۱۰ میلیارد دلاری

طرح یک میلیارد یورو فاینانس اتریشی برای تامین تجهیزات زیربنایی، علاقه‌مندی ژاپنی‌ها برای ورود به پروژه‌های ریلی با فاینانس ۱۰ میلیارد دلاری، علاقه‌مندی ایتالیا برای انجام پروژه‌های موبیلیتی در ایران و بهره‌برداری از ۱۸۰۰کیلومتر خطوط ریلی جدید در سال جاری عناوین مهم حوزه حمل‌ و‌ نقل ریلی در هفته گذشته به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است.

تشریح تامین تجهیزات زیربنایی راه‌آهن از فاینانس اتریشی

معاون شرکت راه‌آهن از تمرکز این شرکت روی فاینانس یک میلیارد یورویی اتریش برای تامین تجهیزات زیربنایی مانند لوازم سیگنالینگ، علائم و ارتباطات و ماشین‌الات مکانیزه خبر داد.

مازیار یزدانی با اشاره به برنامه راه‌آهن برای استفاده از فاینانس‌های خارجی در امور زیربنایی اظهار داشت: در حال حاضر بر روی  فاینانس یک میلیارد یورویی اوبر بانک اتریش به منظور خرید تجهیزات زیربنایی مانند لوازم سیگنالینگ، علائم و ارتباطات و ماشین‌الات مکانیزه تمرکز کرده ایم.

معاون فنی و زیربنایی در ادامه به روند مذاکرات ساخت راه‌آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان اشاره کرد و گفت: پس از دریافت اسناد این پروژه از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل برای مشخص کردن پیمانکاران دست دوم و تسریع عملیات اجرایی با شرکت طرف قرارداد در حال مذاکره هستیم.

معاون فنی و امور زیربنایی راه‌آهن در ادامه به ساخت خطوط حومه‌ای تهران-پرند اشاره کرد و گفت: راه‌آهن حومه‌ای تهران-پرند از دو قطعه تهران-اسلامشهر و اسلامشهر-پرند تشکیل شده که پیمانکار قطعه تهران-اسلامشهر مشخص و عملیات اجرایی پروژه را شروع شده است.

در ۶ ماهه ابتدای امسال، رشد ۱۴ درصدی بارگيری و ۴۱ درصدی حمل کانتینری در راه‌آهن هرمزگان

مديركل راه آهن هرمزگان از رشد ۱۴ درصدی بارگيري در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: در شش ماهه اول سال جاری ۳ ميليون و ۹۸۴ هزار و ۴۶۵ تن انواع محمولات و مواد معدني و كالاهاي تجاري در مبادي ايستگاه‌های گل گهر، معدن گل گهر و بندرشهيد رجايی بارگيري شده است

محمد پورفخري با تشريح عملكرد شش ماهه اين اداره كل گفت: در اين مدت ۳ ميليون و ۹۸۴ هزار و ۴۶۵ تن انواع محمولات و مواد معدني و كالاهاي تجاري در مبادي ايستگاههاي گل گهر، معدن گل گهر و بندرشهيد رجايي بارگيري شده است كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد رشد را نشان مي دهد. 

وي افزود: ۵ ميليون و ۷۱۱ هزار و ۶۲۳ تن انواع محمولات و مواد معدني در اين اداره كل تخليه شده كه ۱۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. 

وي ادامه داد: در همين مدت ميزان تن كيلومتر مرزي ۳ ميليارد و ۶۶۵ ميليون و ۴۳۱هزار و ۴۲۰ بوده كه رشد ۱۴ درصدي را نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

رشد ۵/۳ درصدی جابجايی مسافر در قطارهای حومه‌ای و بين‌شهری

معاون مسافری راه‌آهن گفت: در سال جاری ۱۳ میلیون مسافر توسط قطارهای حومه‌ای و بین‌شهری جابجا شده است كه رشد ۵/۳ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل دارد.

سید حسن موسوی در نشست با كاركنان اداره كل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری بابیان اینكه طی شش‌ماهه نخست امسال راه‌آهن در بخش مسافری و باری و مسدودی خط، عملكرد خوبی داشته است گفت: این امر به دلیل تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های كاركنان بوده است هرچند كه علی‌رغم رشد در شاخص‌های ذکرشده، به دلیل ظرفیت‌های راه‌آهن از برنامه پیش‌بینی‌شده عقب هستیم.

وی ادامه داد: برنامه پیش‌بینی‌شده برای جابجایی مسافر در سال جاری ۲۷ میلیون نفر است كه هرچند تاکنون رشد ۵/۳ درصدی هم در قطارهای حومه‌ای و هم‌قطارهای بین‌شهری نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل داشته‌ایم اما تعداد جابجایی مسافر ۱۳ میلیون مسافر در سال جاری بوده است.

وی تأکید كرد: این افزایش در حالی صورت گرفته كه از سال ۸۹ تاکنون تعداد مسافر سیر نزولی داشته و ۳۵۰ واگن مسافری را نیز در سال جاری به دلیل فرسودگی از سیر خارج کرده‌ایم.

به گفته موسوی، اگر مسدودی خط جهت بازسازی و بهسازی خطوط صورت نمی‌گرفت روند افزایش جابجایی مسافر طی سال جاری به ۶ درصد نیز می‌رسید.

وی ابراز امیدواری كرد: از ابتدای سال آینده شاهد ورود واگن‌های جدید در بخش مسافری باشیم.

علاقه‌مندی ژاپنی‌ها برای ورود به پروژه‌های ریلی با فاینانس ۱۰ میلیارد دلاری

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سهم ۱۲ میلیارد دلار فاینانس برای پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی در حال نهایی شدن است، گفت: برای ساخت راه‌آهن جدید تهران برای تردد از زیر شهر با ژاپنی‌ها در حال مذاکره هستیم.

اصغر فخریه کاشان، با بیان این که برای توزیع ۵۵ میلیارد دلاری فاینانس‌های مصوب شده در بودجه، هیچ سقفی برای هیچ یک از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها مشخص نشده است، گفت: تا کنون تکلیف بیش از ۳۰ میلیارد دلار از این فاینانس‌ها، مشخص شده است که تاکنون وزارت راه و شهرسازی برای ۱۰ الی ۱۲ میلیارد دلار آن پروژه معرفی کرده است.

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی پروژه‌هایی تعریف کرده که برای اجرای آن می‌تواند از وام خارجی ۵ میلیارد دلاری استفاده کنند. از این رو قرارداد تامین فاینانس ۱.۲ میلیارد یورویی برای برقی سازی راه آهن گرمسار – اینچه برون با روس‌ها را در حال انعقاد داریم. البته بخشی از این منابع ۵ میلیارد دلاری هم به پروژه‌های وزارت نیرو اختصاص پیدا می‌کند .

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی  با بیان اینکه پیگیری‌ها برای نهایی شدن وام ۵۰۰ میلیون دلاری از کشور آذربایجان برای تامین مالی پروژه ساخت راه آهن رشت – آستارا در حال ادامه است ، گفت: همچنین قرارداد فاینانس ۱.۲ میلیارد یورویی روس‌ها برای برقی سازی راه آهن گرمسار – اینچه برون نهایی شده است.‌

فخریه کاشان از نهایی شدن فاینانس آلمانی برای پروژه های ریلی خبر داد و گفت: با یک کمپانی خاص کشور آلمان هم برای یک پروژه خاص در حال نهایی کردن قرارداد فاینانس سه میلیارد یورویی هستیم که ۱.۷ میلیارد یورو از این فاینانس به پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی مربوط است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پروژه ای که وزارت راه و شهرسازی برای استفاده از فاینانس هشت میلیارد یورویی کره جنوبی معرفی کرده ساخت راه آهن برقی اصفهان – اهواز به صورت دوخطه است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در پروژه راه آهن چابهار – زاهدان و توسعه منطقه مکران برای برخورداری از فاینانس ۱۰ میلیارد دلاری ژاپنی‌ها استفاده خواهیم کرد، گفت:‌ بخشی از اقدامات برای توسعه سواحل مکران بر عهده سازمان بنادر است بنابراین برای اجرای این پروژه از فاینانس ژاپنی‌ها استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: برای استفاده از فاینانس ۱۰ میلیارد دلاری ژاپن ساخت دو خط آهن شمال شرق به جنوب غرب تهران و شمال غرب به جنوب شرق تهران از زیر شهر را پیشنهاد کرده‌ایم که البته هنوز مصوب نشده اما ژاپنی‌ها برای ورود به این پروژه اظهار علاقه کرده‌اند و هزینه این پروژه ۹ میلیارد دلار خواهد بود.

رفع گلوگاه‌ راه‌آهن قزوین- رشت و ساخت دو دستگاه تونل به طول ۱۶۵۰ متر

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با تلاش و تخصص مهندسان ایرانی احداث دو دستگاه تونل به طول ۱۶۵۰ متر در راه‌آهن قزوین- رشت واقع در یکی از سخت‌ترین محیط‌های زمین‌شناسی منطقه رودبار به اتمام رسید.

خیراله خادمی تکمیل دو دستگاه تونل در محور راه‌آهن قزوین- رشت را یکی از سخت‌ترین بخش‌های احداث محور قزوین- رشت دانست و گفت: این دو دستگاه تونل در منطقه‌ای قرار دارد که بافت زمین مدام در حال تغییر است و حفاری تونل در این موقعیت بسیار کند و با مشکلات فراوان پیش می‌رود.

خادمی با اشاره به طول این دو دستگاه تونل به ایلنا گفت: تونل‌های سه و پنج در قطعه ۴ الف محور در محدوده رودبار قرار دارند که اولی به طول ۵۹۸ متر و دیگری به طول یک هزار و ۵۲متر است و حفاری هر کدام از با توجه به موارد یاد شده ۱۰ سال به طول انجامیده است.

وی در ادامه افزود: وجود آب‌های فراوان زیرزمینی، ساختار متغیر زمین‌شناسی در منطقه رودبار از عوامل اصلی طولانی شدن حفر تونل‌ها بود.

گفتنی است ؛ راه‌آهن قزوین- رشت دارای ۵۲ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر است و با اتمام کار این دو دستگاه پیشرفت فیزیکی تونل‌ها به ۹۸ درصد رسید.

راه آهن محور توسعه اقتصاد مقاومتی

مديرعامل راه‌آهن در مراسم صبحگاه مشترك پليس راه آهن، پليس راه آهن را نگاهبان و حافظ امنيت سير و حركت ايمن قطارها در شبكه ريلي برشمرد.

مديرعامل راه آهن صبح امروز در صبحگاه مشترك پليس راه آهن كشور با اشاره به ارزش و اهميت و بي بديل بودن نعمت امنيت گفت: طبق سخن حضرت علي(ع) آسايش زندگاني در امنيت است و بدترين شهرها شهري است كه در آن امنيت نباشد.

سعيد محمدزاده افزود: وجود نيروي انتظامي جز بركات نظام جمهوري اسلامي است و به يمن حضور اين دوستان،كشور هميشه در امنيت و آرامش است.

وي خاطرنشان كرد: پليس راه آهن نگاهبان و حافظ امنيت سير و حركت ايمن قطارها در شبكه ريلي است.

مديرعامل راه آهن تاكيد كرد:هرچند وظيفه ما خدمت به مردم و تكريم مسافران است اما در مقابل كساني كه اخلال در نظم ايجاد مي كنند پليس با اقتدار و صلابت برخورد مي كند.

وي بابيان اينكه راه‌آهن محور اقتصاد مقاومتي است از پليس راه آهن خواست همچون گذشته در حفظ نظم و امنيت از هيچ نكته اي دريغ نكنند تا همه دركنار هم حمل و نقل ريلي آرام و ايمني داشته باشيم.

پيش‌فروش بليت قطار برای ماه‌های آبان و آذر

معاون مسافري راه آهن گفت: پيش فروش بليت قطارهاي مسافري حد فاصل ۹۶/۸/۱ لغايت ۹۶/۹/۳۰ از يكشنبه ۲۳ مهرماه ماه شروع خواهد شد.

به گزارش روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران؛ ميرحسن موسوي افزود: پيش فروش بليت قطارهاي مسافري ۹۶/۸/۱ لغايت ۹۶/۹/۳۰ از يكشنبه ۲۳ مهرماه ماه ساعت ۹ صبح آغاز مي شود.

وي ادامه داد: متقاضيان جهت دريافت بليت مي توانند به يكي از مراكز فروش مجاز بليت قطار در سراسر كشور و نيز سايت اينترنتي راه آهن به نشاني www.rai.ir مراجعه كنند.

گفتني است؛ سامانه صداي مسافر راه آهن به شماره ۵۱۴۹-۰۲۱ بصورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگويي به سوالات هموطنان و دريافت پيشنهادات، انتقادات و شكايات است.

امیر امینی نماینده وزارت راه و شهرسازی در کمیسیون امور زیربنایی دولت شد

وزیر راه‌و‌شهرسازی در نامه‌ای به کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هیات دولت، امیر امینی را به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی در آن کمیسیون معرفی کرد.

متن نامه عباس آخوندی به کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط‌ زیست هیات دولت به شرح زیر است:

با سلام

پیرو نامه شماره ۰۲ /۱۰۰/ ۲۶۶۷۸‌ مورخ ۱۳۹۴.۵.۱۸ بدینوسیله جناب آقای مهندس امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع به عنوان نماینده در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط‌ زیست هیات‌دولت معرفی می‌گردد. لذا هماهنگی لازم را معمول فرمایید.

علاقه مندی ایتالیا برای انجام پروژه‌های موبیلیتی در ایران

نینو چینگولانی مدیر پروژه های بین المللی راه‌آهن ایتالیا در خصوص همکاری های متقابل با ایران در نشست خبری معرفی دوره های تخصصی ۲۰ گانه مدیران و کارکنان راه آهن در دانشکده راه آهن دانشگاه علم و صنعت گفت: راه اهن ایران و ایتالیا زمنیه های زیادی برای همکاری در تمام عرصه ها مخصوصا در زمینه موبیلیتی و حرکت دارند بحثی که راه آهن ایتالیا دنبال می کند فقط بحث ایجاد راه‌آهن پرسرعت نیست و بدنبال این هستیم که بتوانیم راه آهن قدیمی یا سنتی را به قطار پر سرعت وصل کنیم تا وارد شهرها شود.

چینگولانی در خصوص همکاری‌های متقابل با ایران در نشست خبری معرفی دوره های تخصصی ۲۰ گانه مدیران و کارکنان راه آهن در دانشکده  راه آهن دانشگاه علم و صنعت گفت: راه اهن ایران و ایتالیا زمنیه های زیادی برای همکاری در تمام عرصه ها مخصوصا در زمینه موبیلیتی و حرکت دارند بحثی که راه آهن ایتالیا دنبال می کند فقط بحث ایجاد راه‌آهن پرسرعت نیست و بدنبال این هستیم که بتوانیم راه آهن قدیمی یا سنتی را به قطار پر سرعت وصل کنیم تا وارد شهرها شود.

چینگولانی ادامه داد: موقعیت استراتژی ایران کریدور غرب و شرق برای حمل بار به ایران کمک کنند و کشور ایران بندرگاه‌هایی که در جنوب ایران دارد و می‌تواند بارهایی که از چین و هند به این بندرها وارد می شود را در بخش حمل‌ونقل و ترمینالی حمل کند.

وی اعلام کرد: راه آهن ایتالیا مشتاق است کارهای اجرایی دیگری را در ایران آغاز کند و در زمینه موبیلیتی کار کند.

معاون بهره‌برداری و سير و حركت راه آهن منصوب شد

مديرعامل راه آهن طی حكمی سيد مصطفی داودی را به عنوان معاون بهره برداری و سير و حركت راه آهن منصوب كرد.

سعيد محمدزاده طی اين حكم خواستار توسعه، رشد و حداكثر سازي بهره وری نيروهای انسانی زير مجموعه، برنامه ريزی و تلاش مستمر برای ارتقای ايمنی شبكه، نهادينه كردن رويكرد مشتری مداری در ارائه خدمات حمل و نقل ريلی، مديريت بازار حمل و نقل ريلی و جلب مشاركت ذينفعان، مديريت لجستيك و شبكه ريلی با سيستم ها و روشهای نوين و ارائه خدمات پايدار، توسعه حمل و نقل تركيبی در تعامل با ساير شقوق حمل و نقل و راه اندازي پايانه هاي لجستيكی شبكه، توسعه ترانزيت ريلي در تعامل با بازار جهاني و كريدورهاي بين المللی، ارتقای نظام مالی و اقتصادی و نظام تعرفه گذاری حمل و نقل ريلي مبتني بر بازار و استفاده از فن آوري اطلاعات و سيستم های هوشمند در برنامه ريزي و اطلاع رساني در شبكه از سوی معاون بهره برداري و سير و حركت راه آهن شد.
پيش از اين ابراهيم محمدی عهده دار اين سمت بود كه اكنون به سمت مشاور مديرعامل راه آهن منصوب شد.

بهره‌برداری از ۱۸۰۰کیلومتر خطوط ریلی جدید در سال جاری

معاون وزیر راه و شهرسازی سال جاری را سال طلایی راه‌آهن عنوان کرد و گفت: از مجموع ۱۸۰۰ کیلومتر خطوط جدید ۹۰۰ کیلومتر توسط شرکت راه‌آهن ساخته می‌شود.

بخیرالله خادمی در مراسم افتتاح فاز سه آزادراه کنار گذر اصفهان اظهار داشت: وزیر راه و شهرسازی در روزهای پایانی دولت یازدهم برنامه زیر ساخت‌ها را ارائه کرد که برنامه توسعه راه آهن و آزادراه‌ها در اولویت قرار داشته و امروز شاهد هستیم که این برنامه‌ریزی در حال نتیجه دادن است. 

وی افزود: امسال با کمک‌های وزیر راه و شهرسازی و ریاست جمهوری ۹۱۹ کیلومتر راه‌آهن مورد بهره‌برداری قرار می گیرد که با احتساب ساخت خطوط دوم توسط شرکت راه‌آهن شاهد ۱۸۰۰ کیلومتر خطوط ریلی جدید خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل با بیان اینکه امسال ۵ استان کشور به شبکه ریلی متصل می‌شود گفت: استان همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی و گیلان متصل می‌شوند همچنین استان گیلان  در توسعه شبکه ریلی کریدور شمال و جنوب به خلیج فارس و آستارا متصل می‌شود. بعلاوه دو مسیر جدید در محور مهریز- یزد و خط اتصالی به افغانستان (خواف-هرات) در آستانه تکمیل قرار داد.

خادمی در ادامه به توسعه آزادراه‌ها اشاره کرد و گفت: سال ۹۷ سال طلایی بزرگراه‌ها است، به طوری که در ۱۳ محور آزادراهی پروژه‌های متعددی در دست اقدام است که هر کدام از آنها یک ابر پروژه محسوب می‌شود.

نظر شما