شناسهٔ خبر: 5109 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

داوود کشاورزیان خبر داد:

جزئیات تغییرات سوختی ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای/ توافقی جدید با تامین اجتماعی برای رانندگان/ توضیح درباره نرخ بلیت‌های اتوبوس

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به فعالیت فعالیت ۹۶ هزار دستگاه ناوگان حمل ونقل عمومی مسافر گفت: سهم ناوگان حمل ونقل عمومی در تصادفات جاده‌ای کم است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ داود کشاورزیان امروز دوشنبه ۱۸ اسفند در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: ۲۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۳۸ هزار دستگاه مینی‌بوس و ۳۸ هزار سواری کرایه نسبت به جابه‌جایی مسافر در حمل و نقل عمومی برون‌شهری انجام وظیفه می‌کنند.

وی درباره خواب‌آلودگی٬ سرعت غیر مجاز و انحراف به چپ که بیشترین عامل تصادفات رانندگی هستند و برنامه سازمان راهداری برای  کنترل ناوگان حمل ونقل عمومی افزود: آمار و ارقام اینگونه نشان می دهد که سهم ناوگان حمل ونقل عمومی در تصادفات به نسبت حضورشان در جاده‌ها کم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: یکی از وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نظارت بر عملکرد شرکت‌های خدمات‌رسان در حوزه حمل و نقل عمومی است شاید برخی رانندگان و شرکت‌ها قصوری داشته باشند و رعایت نکنند یعنی راننده استراحت کافی نداشته باشند و بدون استراحت کافی شرکت به او صورت وضعیت بدهند چنانچه برای سازمان مشخص شود که شرکت تخلفی در این باره کرده و به راننده ای که تازه از سفر ۱۵ -۱۲ ساعته آمده صورت وضعیت داده و او بلافاصله راهی سفر شده و همین خستگی و خواب آلودگی او عامل تصادف باشد قطعا پرونده به کمیسیون تخلفات برده می شود و با راننده و شرکت متخلف طبق قانون برخورد می شود. یعنی خود راننده باید به این مسئله توجه کند نمی توان برای هر راننده ناظری گذاشت تا او تخلف نکند بلکه این مسئله به وجدان کاری فرد و شرکت بر می‌گردد که حتما رعایت نکات ایمنی را باید داشته باشند.

وی افزود: سازمان راهداری و پلیس راهنمایی و رانندگی علاوه بر کارهایی که روزانه در حوزه وظایف خود انجام می‌دهند با هماهنگی هایی که داشتند دوربین‌های ثبت تخلفات سرعت در جاده‌ها فعال شد؛ این دوربین‌ها از چند سال قبل تهیه و نصب شد اما به دلیل ناهماهنگی ها بین دو دستگاه فعال نبودند و خود راننده ها نیز می دانستند که دوربین ها دکور هستند؛ از اوایل امسال توافقات بین دستگاهی انجام و از ۳ ماهه دوم ۹۳ دوربین ها فعال شدند و اگر راننده ای سرعت غیرمجاز داشته باشد با او برخورد خواهد شد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه هم اکنون ۴۰۰ دستگاه دوربین ثبت تخلف در جاده‌ها فعالند یادآور شد: حدود ۳۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه شریانی در کشور داریم که اولویت سازمان راهداری است که راه‌های شریانی کشور را مجهز به دوربین ثبت تخلفات کند. خوشبختانه مجوزهای لازم اخذ شده و امیدواریم از سال جدید اقدام به نصب دوربین های جدید کنیم.

وی افزود: استفاده از GPS برای ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر و باری کشور مطرح است دستگاه‌های مختلف اعم از سازمان راهداری٬ پلیس راهور و وزارت نفت علاقمند هستند که این کار انجام شود.

کشاورزیان بیان کرد: طبق مصوبه دولت از اول اردیبهشت دیگر کارت سوخت ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای که عمدتا دیزلی هستند براساس پیمایش شارژ می شود در حقیقت میزان پیمایش در اردیبهشت ماه مبنای میزان شارژ سوخت آنها در خردادماه خواهد شد. در زمینه میزان سوخت اگر راننده ای فعالیت بیشتری داشته باشد دیگر محدودیت سوخت را نخواهد داشت و هر میزانی که فعالیت کند سوخت در اختیارش قرار داده می شود.

وی ادامه داد: GPS برای خود رانندگان هم یکسری امکاناتی را فراهم می کند. شاید لازم نباشد همه اتوبوس ها مقابل پلیس راه بیاستند و از این طرف جاده به آن طرف بروند تا ساعت بزنند. آنها می‌توانند با GPS که دارند راه خود را ادامه دهند اما چنانچه تخلفی داشته باشند، سیستم دیتا را به پلیس راه منتقل می کند و وقتی اتوبوس به پلیس راه نزدیک می شود دستگاه هشدار می دهد که اتوبوس نزدیک شده و به تبع پلیس اتوبوس را متوقف می کند تا اعمال قانون شود.

کشاورزیان درباره قیمت بلیت ناوگان‌ مسافری در ایام نوروز 94 گفت: هر سال هزینه بلیت اتوبوس‌های نوروز 20 تا 25 درصد افزایش می‌یافت که معمولا بعد از نوروز دوباره بهای قبلی باز می‌گشت و پس از گذشت حدود 14 روز نرخ جدید بلیت‌های سال جدید اعلام می‌شد. در سال 93 این رویه را تغییر دادیم و افزایشی که در نوروز اعمال شد، پس از تعطیلات به شکل گذشته برنگرداندیم.

وی ادامه داد: امسال شرکت‌ها اواسط بهمن‌ماه بهای بلیت خود را افزایش دادند با این نیت که دیگر برای نوروز سال 94 افزایش نرخی نداشته باشند. همچنین اقتضائات صنعت گردشگری به گونه‌ای است که در فصل پرمسافر قیمت‌ها افزایش می‌یابد، هدف این سیاست توزیع تقاضا و سهم در طول سال است. یعنی مسافرانی که محدودیتی ندارند می‌توانند به جای تعطیلات نوروز چند هفته بعد برای سفر اقدام کنند، این تصمیم‌گیری در کاهش هزینه هتل و بلیت وسائل نقلیه تاثیرگذار است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه از حدود دو دهه گذشته قیمت‌ هزینه جابه‌جایی جاده‌ای به صورت توافقی بوده و دولت دخالتی در تعیین قیمت آن ندارد، گفت: امسال انجمن‌ها قبل از سال افزایش قیمت دادند، یعنی با وجود عدم دخالت دولت در تعیین قیمت بلیت اما هزینه آن کنترل شده است. باید رفتار منطقی در تعیین بهای بلیت ناوگان‌های مسافری داشته باشیم زیرا در غیر این صورت واسطه‌گری و دلال‌بازی رونق می‌یابد.

وی یادآور شد: اگر ما به شرکت‌ها فشار بیاوریم که حق ندارند نرخ بلیت را افزایش دهند در حالی که تقاضا برای خرید این بلیت وجود دارد، تنها به خروج روند فروش بلیت از عرضه مستقیم به زیر میز، پشت کانتر، دلال و واسطه اقدام کرده ایم. در واقع در توافقی که با شرکت‌ها داشتیم، مقرر شد بلیت‌ها را با قیمتی که در نظر دارند عرضه کنند اما سرویس خود را با حداکثر ظرفیت در قالب‌های پیش‌فروش، حضوری و اینترنتی ارایه دهند تا نقش واسطه‌ها و دلال‌ها که بخشی از بهای بلیت را برای خود بر‌می‌دارند، حذف کنیم.

کشاورزیان در پاسخ به این سوال که برای بیمه رانندگان به عنوان مشاغل سخت اقدامی شده است؟ گفت: اکنون رانندگان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، 50 درصد حق بیمه را دولت پرداخت می‌کند و مبنا به این‌گونه بوده که حداقل به اضافه درصدی کسور بازنشستگی پرداخت می‌شد. اخیرا در جلسه‌ای که با دکتر نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی داشتم توافق شد که رانندگان بتوانند متناسب با سنوات خدمتشان حقوق مبنای پرداخت کسور را تعیین کنند یعنی بتوانند کسور بیشتری پرداخت کنند و در مقابل هم از حقوق بازنشستگی بیشتری برخوردار شوند.

وی یادآور شد: رانندگان، شرکت‌ها و انجمن‌ها متقاضی احتساب رانندگی در مشاغل سخت و زیان‌آورند. به اعتقاد من احتساب شغل رانندگی در جرگه مشاغل زیان‌آور در کنار مزایایی که برای رانندگان دارد محدودیت‌هایی هم با خود به همراه دارد، مثلا میزان ساعت رانندگی الان 9 ساعت در روز است اما در مشاغل سخت، رانندگان باید 6 ساعت در روز رانندگی کنند. در واقع این محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند و برای مسیرهای طولانی باید دو راننده در یک اتوبوس حضور داشته باشد که هزینه شرکت‌ها را افزایش داده و با کمبود راننده مواجه خواهیم شد./

 

نظر شما