شناسهٔ خبر: 58227 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه حمل و نقل استان ها:

تشریح اقدامات حوزه ریلی آذربایجان شرقی در دولت یازدهم و دوازدهم/ نقش ویژه پل غدیر در رونق صنعت توریست در اصفهان/ توسعه بندر آستارا با تمرکز بر ترانزیت

گزارش آخر هفته  تخلیه و بارگیری ۳۲میلیون تن کالا در بندر شهید رجایی و کاهش ۵۲ درصدی واردات نفتی ۵۲ در این بندر، تشریح اقدامات حوزه ریلی آذربایجان شرقی در دولت یازدهم و دوازدهم، استقبال گردشگران خارجی از حمل و نقل ریلی خرمشهر، نقش ویژه پل غدیر در رونق صنعت توریست در اصفهان، تداوم رشد صادرات غیرنفتی در بندرامام و توسعه بندر آستارا با تمرکز بر ترانزیت از مهمترین عناوین اخبار در حوزه حمل و نقلی در استان‌های کشور در هفته گذشته به شمار می‌آیند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تخلیه و بارگیری ۳۲میلیون تن کالا در بندر شهید رجایی و کاهش ۵۲ درصدی واردات نفتی ۵۲ در این بندر، تشریح اقدامات حوزه ریلی آذربایجان شرقی در دولت یازدهم و دوازدهم، استقبال گردشگران خارجی از حمل و نقل ریلی خرمشهر، نقش کلیدی محور ماهشهر- هندیجان در حمل و نقل باری کشور، کسب رتبه برتر همدان در مدیریت سامانه‌های هوشمند حمل و نقل راهداری، نقش ویژه پل غدیر در رونق صنعت توریست در اصفهان، پايان ساخت هشتمین اسکله فلزی گردشگری قشم، تداوم رشد صادرات غیرنفتی در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره)، توسعه بندر آستارا با تمرکز بر ترانزیت، پيشرفت ۷۶ درصدی قطعه سوم پروژه راه ايلام- مهران، به آب اندازی هشتمین اسکله فلزی شناور گردشگری در هرمزگان، افزایش ایمنی گردشگری دریایی در قشم، نیاز به اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای بهسازی راه‌های روستایی لرستان، تشریح جزئیات اقدامات ریلی ناحیه خراسان در دولت تدبیر و امید، افزایش ۶۹ درصدی جابجایی کالای غیر نفتی در بندر آبادان و تشریح جزئیات پروژه‌های زیربنایی جاده‌ای و ریلی استان کردستان از مهمترین عناوین اخبار در حوزه حمل و نقلی در استان‌های کشور در هفته گذشته به شمار می‌آیند.

هرمزگان

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از تخلیه و بارگیری ۳۲ میلیون تن انواع کالا و کاهش ۵۲ درصدی حجم واردات فرآورده های نفتی در بندر شهید رجایی طی پنج ماه اخیر خبر داد.

"اله مراد عفیفی پور" مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با اشاره به آمار پنج ماهه از وضعیت عملیاتی بندر شهید رجایی، اظهار داشت: از آغاز سال جاری تا ابتدای شهریورماه جاری، بیش از ۳۲ میلیون تن انواع کالا در بزرگترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد که ۲۱میلیون و ۴۹۴ و ۵۸۲ تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۱۰ میلیون و ۵۱۲هزار و ۴۸۶ تن به فرآورده های نفتی اختصاص دارد.

همچنین هشتمین اسکله فلزی شناور در هرمزگان که توسط متخصصان داخلی ساخته شده، در حالی با موفقیت در حوضچه بندر شهید رجایی به آب انداخته شد که قرار است به زودی، عملیات نصب آن در لافت قدیم جزیره قشم برای ارتقای ایمنی گردشگری دریایی آغاز شود.

"محمدرضا پوررجبی" معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: ساخت هشت فروند اسکله فلزی شناور به ارزش مجموع ۵۲ میلیارد ریال و با استفاده از توان و دانش متخصصان داخلی، از زمستان سال گذشته با هدف ارتقای سطح ایمنی سفرها و گردشگری دریایی و در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی سازمان بنادر و دریانوردی در دستور کار قرار گرفت.

در ادامه هشتمین اسکله فلزی شناور در هرمزگان که توسط متخصصان داخلی ساخته شده به زودی، عملیات نصب آن در لافت قدیم جزیره قشم برای ارتقای ایمنی گردشگری دریایی آغاز شود.

"محمدرضا پوررجبی" معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: ساخت هشت فروند اسکله فلزی شناور به ارزش مجموع ۵۲ میلیارد ریال و با استفاده از توان و دانش متخصصان داخلی، از زمستان سال گذشته با هدف ارتقای سطح ایمنی سفرها و گردشگری دریایی و در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی سازمان بنادر و دریانوردی در دستور کار قرار گرفت.

آذربایجان شرقی

بخش ریلی استان آذربایجان شرقی با توجه به موقعیت استراتژیکی که در امر صادرات و واردات دارد طی چند سال اخیر روند روبه رشدی داشته و توانسته فعالیت چشمگیری داشته باشد.

شاپور ارصلانی، مدیر کل راه‌‌آهن آذربایجان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص روند جابه‌جایی مسافر و بار در این حوزه اظهار داشت: درخصوص روند بارگیری نسبت به سال گذشته عملکرد خوبی داشته‌ایم و امسال هم عملکرد در ۵ ماه گذشته نسبت به مدت مشابه شاهد یک روند صعودی و مثبت هستیم. سال گذشته ۲.۳ درصد کل بار شبکه ریلی را تامین کردیم که برای آذربایجان یک رکورد به حساب می‌آید.

همچنین مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان آذربایجان شرقی مهمترین فعالیت‌ها و آخرین وضعیت این اداره‌کل را تشریح کرد.

منوچهر سلمان زاده مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص عملکرد سال گذشته و پروژه‌های در دست اقدام این اداره کل به‌عنوان یکی از استان‌های ترانزیتی و مهم در حوزه‌های جابه‌جایی کالا، گزارشی از مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته در اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان آذربایجان شرقی را ارائه داد.

اردبیل

مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: تا به حال در ۵ نقطه پر حادثه اقدام کرده ایم و برای ۶ نقطه دیگر نیز برآورد قیمت شده است و به همبن منظور از مسوولان خواهان توجه ویژه‌تری به محورهای استان اردبیل هستیم.

علی رحمتی، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نقاط پرحادثه استان اردبیل را ۲۵ محل بیان کرد و گفت: تا به حال در ۵ نقطه پر حادثه اقدام کرده‌ایم و برای ۶ نقطه نیز برآورد قیمت شده است.

همچنین مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: پروژه خلخال -  اسالم که آرزوی دیرینه مردم  منطقه است، به زودی افتتاح می‌شود همچنین اجرای ۵ کیلومتر از پروژه باند دوم محور اردبیل به سرچم نیز به بهره‌برداری رسیده است.

محبوب حیدری، مدیرکل راه وشهرسازی این استان در برنامه تلویزیونی که به مناسبت هفته دولت تهیه شده بود، گفت: اعتبارات پروژه های راه استان نسبت به سال گذشته بین ۳ تا ۴ برابر افزایش داشته است.  اگر تخصیص هم همانقدر افزایش یابد تحول اساسی در بحث راه خواهیم داشت.

وی افزود: ساخت دو پروژه بیمارستان ۲۵۸ تختخوابی نجف زاده اردبیل و بیمارستان ۸۰ تختخوابی طرح توسعه مشگین شهر هم اکنون در استان فعال است، ضمنا ساخت بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی پارس آباد به اتمام رسیده در صورت تجهیز آن توسط دستگاه بهره بردار قابل استفاده مردم خواهد بود.

خوزستان

معاون مدیر کل راه آهن جنوب و مدیر پایانه راه آهن خرمشهر گفت: حمل و نقل ریلی خرمشهر مورد استقبال گردشگران خارجی و عمدتا اتباع کشور عراق قرار گرفته است.

غلامحسین فارسیان گفت: با توجه به بالا رفتن قیمت بلیت هواپیما و تقاضای مسافران به خصوص اتباع عراقی برای سفر با قطار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه روزانه بیش از ۵۰۰ مسافر از طریق راه آهن خرمشهر به سایر نقاط کشور سفر می کنند، گفت: روزانه ۱۰ واگن مسافری ۶ تخته لوکس با ظرفیت ۶۶۰ نفر مسافران را از خرمشهر به سایر نقاط کشور جا به جا می کند.

همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به خوزستان از افتتاح ۵۲کیلومتر پروژه‌ بزرگراهی و ۸۸ کیلومتر راه روستایی در این استان خبر داد و گفت: بخشی از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور در محور ماهشهر- هندیجان به بهره‌برداری رسید که با در نظر گرفتن بنادر مهم ماهشهر و آبادان در این منطقه تکمیل این محور نقش کلیدی در حمل و نقل باری کشور دارد.

خیراله خادمی به همراه وزیر راه و شهرسازی به استان خوزستان سفر کرد و از افتتاح ۵۲ کیلومتر پروژه بزرگراهی و ۸۸ کیلومتر راه روستایی در استان خوزستان به ارزش ۱۴۷ میلیارد تومان خبر داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور را به لحاظ برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز در جنوب کشور و  دسترسی به آب‌های آزاد از طریق خلیج فارس و دریای عمان دارای اهمیت ویژه دانست و گفت: با توجه به اینکه استان‌‌های جنوبی قطب اقتصادی کشور هستند و بخش عمده‌ای از درآمد کشور از این استان‌ها حاصل می‌شود، تکمیل این کریدور نقش کلیدی در حمل و  نقل باری ایمن در کشور خواهد داشت.

در ادامه صادرات کالاهای غیرنفتی از منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) با ۸ هشت درصد رشد نسبت به مدت مشابه در ۵ ماه نخست سال قبل به حدود ۵ میلیون تن رسید.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامام‌خمینی(ره) ضمن اعلام این خبر بیان داشت: تخلیه و بارگیری انواع کالاهای نفتی و غیر نفتی طی پنج ماهه نخست سال جاری در مجتمع بزرگ بندرامام‌خمینی(ره) بالغ بر ۱۸ میلیون تن بوده است که از این میزان بیش از ۷ میلیون تن مربوط به کالاهای نفتی و  بیش از ۱۰ میلیون و ۶۸۱ هزار تن نیز مربوط به تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی بوده که نشان از اتکا به بازرگانی صادرات محور و کاهش واردات دارد.

همچنین مدیر بنادر و دریانوردی آبادان از افزایش ۶۹ درصدی جابجایی کالای غیر نفتی در این بندر خبر داد.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان گفت: جابجایی کالای غیر نفتی طی مرداد ماه سال جاری در بندر آبادان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶٩ درصد افزایش یافت .

دیگر خبر این بود که معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور از طرح‌ها و پروژه های جنوب کشور بازدید کرد.

حیدر مطائی از محور بوزی- گرگر و پل آبشار و تقاطع سه محور شادگان - بندر امام و روستای بوزی روبه روی حسینیه الغدیر بازدید کرده و با بررسی مسائل و مشکلات موجود دستورات و راهکارهای لازم را ارائه کرد.

همدان

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان، از کسب رتبه نخست این اداره کل در مدیریت سامانه های هوشمند حمل و نقل در کشور خبر داد.

مصطفی پناهنده در گفتگویی اظهار داشت: این اداره کل در جمع بندی رتبه‌های ارزیابی مرکز مدیریت راه‌ها در شش ماهه نخست امسال در حوزه مدیریت سامانه‌های هوشمند حمل و نقل، حائز رتبه نخست کشور شده است.

اصفهان

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: پل دوم استراتژیک غدیر که محل اتصال استان‌های اصفهان و چهار محال بختیاری است، ۲۵۰ متر طول و ۱۲ متر عرض دارد که برای بهره‌برداری آن ۱.۵ کیلومتر عملیات راهسازی با اعتبار ۱۳۰ میلیارد ریالی صورت گرفت.

با حضور عبدالهاشم حسن‌نیا، معاون وزیر راه و شهرسازی و همچنین رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، حجت ا... غلامی، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان و جمعی از مسئولان استانی آیین افتتاح  و بهره‌برداری از پل دوم استراتژیک غدیر در محور اصفهان – شهرکرد برگزار شد.

خراسان شمالی

اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی در ارزیابی‌های انجام شده در زمینه خدمات‌رسانی به جامعه هدف و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به عنوان دستگاه برتر در گروه زیربنایی وتولیدی انتخاب شد.

زهرا نودهی مدیر روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی در این باره گفت: در اجرای دومین دوره ماده ۶ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان و برگزاری شورای ارزیابی استانی، این اداره کل در ارزیابی استانی از دستگاه‌های مختلف به عنوان دستگاه اجرایی برتر در گروه زیربنایی وتولیدی معرفی شده است.

گیلان

طالح محمد زیادف مدیر بنادر کشور آذربایجان که برای بازدید از پتانسیل‌ها و ظرفیت های تجاری بنادر شمال ایران در راس هیأتی وارد استان گیلان شده است ، از بندر آستارا دیدن کرد.

در حاشیه این بازدید با بیان اینکه هیات عالی رتبه کشور آذربایجان در پی دعوت رسمی سازمان بنادر و با هدف برپایی نشست های کاری مشترک در بنادر شمال ایران ، به استان های گیلان و مازندران سفر می کنند ، ابراز امیدواری کرد : با برگزاری نشست‌های مشترک، در نهایت اتفاقات خوبی برای جذب سرمایه‌گذاری، راه‌اندازی خطوط کشتیرانی گسترده‌تر ، گردشگری دریایی و حمل و نقل ریلی از بنادر صورت بگیرد.

لارستان

مديركل راه و شهرسازى لارستان از شروع عمليات روكش آسفالت محور صحراى باغ حدفاصل عماد شهر تا باغ خبر داد .

باقرى فرد مديركل راه و شهرسازى لارستان از شروع عمليات روكش آسفالت محور صحراى باغ حدفاصل عماد شهر تا باغ خبر داد .

باقرى فرد اظهار داشت :با توجه به اینکه نیاز کشور در زمینه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در روستاها و مناطق محروم بسیار ضروری به نظر می رسد و با توجه به اولويت بندى در جهت ارتقا کیفیت رویه آسفالت راههای حوزه استحفاظی لارستان قرارداد روکش آسفالت محور صحرای باغ حد فاصل عمادشهر تا باغ بطول ۱۵ کیلومتر در دستور کار این اداره کل قرار گرفت .

ایلام

مدیركل راه و شهرسازی استان ایلام از پیشرفت فیزیکی قطعه سوم پروژه راه ايلام- مهران(صالح آباد - مهران) خبر داد.

کاظمی مدیركل راه و شهرسازی استان ایلام در بازدید از محل احداث  این قطعه از مسیر و جلسه‌ای كه در این خصوص با مشاور و پیمانكار پروژه داشت از پیشرفت فیزیكی ۷۶ درصدی این قسمت از محور خبر داد .

لرستان

معاون فنی و مهندسی اداره کل راه و شهرسازی لرستان گفت: طول راه‌های روستایی در استان زیاد و تراکم جمعیتی کمتر است و حدود ۴۰ میلیارد تومان برای بهسازی راه‌های روستایی لرستان مورد نیاز است.

صادق مریدی در حاشیه بازدید از عملیات اجرایی محور چهار خطه خرم آباد به نورآباد گفت: امسال ۵۰ کیلومتر راه اصلی را تحویل می‌دهیم که این راه‌ها مربوط به همه شهرستان‌های استان است.

وی گفت: طول راه‌های روستایی که بناست بهسازی شوند ۱۵۰ کیلومتر است.

قم

رئیس اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای شهرستان قم از اجرای طرح شانه‌سازی در محورهای جاده‌ای قم- کهک و کمربندی امام علی (ع) شهر قم خبر داد.

در راستای افزایش ضریب ایمنی و کاهش حوادث جاده‌ای، طرح شانه سازی در محورهای قم– کهک و کمربندی امام علی (ع) شهر قم عملیاتی شد.

اکبر نوروزپور رئیس اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای شهرستان قم عنوان کرد: درقالب اجرای دو طرح امانی عملیات شانه سازی در محورهای قم– کهک (حدفاصل صرم- صیرو) و کمربندی امام علی شهر قم (حدفاصل پل شهید دستغیب– تقاطع خرمشهر) هریک به طول هشت کیلومتر در حال اجرا می‌باشد.

همدان

عملیات اجرایی زیرگذر سه راهی شهرک شهرستان نهاوند در استان همدان با دو میلیارد تومان اعتبار همزمان با هفته دولت آغاز شد.

در حاشیه مراسم کلنگ زنی این طرح، سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای این استان با اشاره به اینکه احداث این زیرگذر موجب کاهش تصادفات و سوانح رانندگی می شود، اظهار داشت: به دلیل برخی تصادفات و سوانح رانندگی در این منطقه، احداث این زیرگذر می تواند به کاهش آن و افزایش ایمنی این مسیر کمک کند.

مصطفی پناهنده افزود: احداث این زیرگذر موجب ارتباط ۱۰ روستا و دو بخش شهرستان نهاوند با هم می شود.

خراسان رضوی

مدیرکل راه‌آهن خراسان اقدامات انجام شده در مسیر تهران-مشهد طی گذشت پنج سال از دولت تدبیر و امید در حوزه‌های امور زیربنابی و فنی،‌ بار و مسافر، ناوگان،‌ سیر و حرکت و بهره‌برداری را تشریح کرد.

محمد هادی ضیایی مهر مدیرکل راه آهن خراسان  اظهار داشتدر دوره ۵ ساله دولت تدبیر و امید، پروژه ها و اقدامات اجرایی تاثیرگذاری در راه آهن و در محور پر تردد ریلی تهران- مشهد و بالعکس به بهره برداری رسیده است.

آذربایجان غربی

مراسم کلنگ‌زنی ساخت بزرگراه نقده- پیرانشهر- تمرچین با حضور استاندار آذربایجان‌غربی، نمايندگان مجلس، معاون ساخت توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی و جمعی از مدیران برگزار شد.

مراسم کلنگ‌زنی ساخت بزرگراه نقده-پیرانشهر-تمرچین با حضور استاندار آذربایجان‌غربی، نمايندگان مجلس، معاون ساخت توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی و جمعی از مدیران برگزار و این طرح با اعتبار ۵۵۰ میلیارد ریال عملیاتی شد.

استاندار آذربایجان غربی در مراسم کلنگ‌زنی طرح ساخت۳۳ کیلومتر از بزرگراه نقده- پیرانشهر- تمرچین گفت: ایجاد شبکه حمل و نقل در توسعه اقتصادی منطقه و آذربایجان‌غربی اثربخش است.

در ادامه طرح احداث تقاطع غیر همسطح نقده - محمدیار با حضور استاندار آذربایجان‌غربی به بهره‌برداری رسید.

مراسم افتتاح این طرح در تقاطع جاده محمدیار ‌-نقده با مسیر راه‌آهن نقده به سمت ارومیه با حضور استاندار آذربایجان‌غربی، امام جمعه نقده، نماینده مردم شهرستان‌های اشنویه و نقده در مجلس شورای اسلامی، معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، مدیرکل راه و شهرسازی استان و جمعی از مدیران برگزار شد.

کردستان

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی کردستان گفت: ۳۲۰ کیلومتر از کریدور شماره ۱۰ کشور که اصلی‌ترین کریدور ترانزیتی در حال اجرا است، در استان کردستان قرار دارد و عمده قطعات آن از کامیاران تا سقز در دست اجرا است.

پرامین محمودی‌ با اشاره به وضعیت توسعه پروژه‌های در دست ساخت استان کردستان اظهار داشت: در استان کردستان حدود ۱۴۰۰ کیلومتر پروژه جاده‌ای در حال اجرا داریم که ۱۱۰۰ کیلومتر آن راه روستایی و ۳۰۰ کیلومتر آن راه اصلی و بزرگراهی است.

وی افزود: برای آنکه این پروژه‌ها به پایان برسد، یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم.

نظر شما