شناسهٔ خبر: 59673 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در هفتمین جلسه ستاد بازآفرینی خوزستان مطرح شد:

بازآفرینی محدوده تاریخی معین التجار اهواز و محله شاه رکن الدین دزفول/ راه اندازی نهاد توسعه محله سیاهپوشان دزفول

جلسه هفتمین جلسه استانی بازآفرینی پایدار شهری استان خوزستان در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، در این نشست که با حضور استاندار، مدیر کل راه و شهرسازی استان، معاون امور عمرانی استاندار، شهردار اهواز، معاون راهبری و هدایت طرح های بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران و همه اعضای ستاد بازآفرینی استان برگزار شد، عباس پورسلان، مدیر کل راه و شهرسازی استان خوزستان با اشاره به اهمیت و ضرورت بازآفرینی محدوده های تاریخی شهرها، از آغاز انجام مطالعات بازآفرینی و تهیه طرح برای محدوده تاریخی شهر اهواز، محلات سیاهپوشان و شاه رکن الدین شهر دزفول خبر داد.

عباس پورسلان مدیر کل راه و شهرسازی استان خوزستان در این جلسه با اشاره به اهمیت و ضرورت بازآفرینی محدوده های تاریخی شهرها در کنار بازآفرینی دیگر گونه های ناکارآمد شهری از تمامی دستگاهها خواست از مشاوران تهیه کننده طرح ها حمایت کرده و فرآیند بازآفرینی محلات را تسریع کنند.

بازآفرینی شهری در مقیاس شهر و محلات استان خوزستان

ماندانا ملک، معاون طرح های بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه استان خوزستان باوجود دارا بودن فرصت های بی شمار برای توسعه تاکنون از برنامه ای منسجم و یکپارچه برخوردار نبوده، اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی در سال جاری سیاست های بازآفرینی را در استان خوزستان در دو مقیاس شهری و محله ای دنبال خواهد کرد.

 نماینده وزارت راه و شهرسازی با اعلام این خبر اظهار داشت: در حال حاضر در مقیاس شهر، موضوع بازآفرینی بافت تاریخی معین التجار اهواز و در مقیاس محلات شهری بازآفرینی دو محله سیاهپوشان و شاه رکن الدین دزفول آغاز شده است و همچنین راه اندازی نهاد توسعه محله و بازآفرینی سه محله در شهر آبادان و سه محله در شهر خرمشهر طی سال آتی در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است.

توسعه دفاتر تسهیلگری راهکار کاهش آسیب های اجتماعی محلات ناکارآمد

در این جلسه مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به خاص بودن شرایط نقاط حاشیه ای استان گفت: شرایط نقاط حاشیه نشین و سکونتگاه های غیررسمی خوزستان به نسبت سایر استان های دیگر متفاوت است‌.

محمدصادق کریمی کیا افزود: استان خوزستان در صد سال گذشته مورد آماج برنامه های توسعه ای و طرح های اقتصادی همچون سدسازی و جنگ تحمیلی بوده که همین امر گسترش حاشیه نشینی را به دنبال داشته است.

وی توسعه دفاتر تسهیل گری را راهی برای کاهش آسیب های اجتماعی در این نقاط دانست و اشاره کرد: نباید تنها به سخن گفتن اکتفا کرد و باید هر چه سریعتر وارد فاز اجرایی شد تا با تامین اعتبارات زمینه پشتیبانی از توسعه این دفاتر فراهم شود.

شرایط زیست اولیه برای برخی اهوازی ها وجود ندارد

کریمی کیا با بیان اینکه مردم از مداخلات انجام شده که منجر به گسترش حاشیه نشینی در استان شده، ناراضی هستند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر حتی شرایط زیست اولیه برای برخی شهروندان اهوازی وجود ندارد از همین رو تمام دستگاه ها باید برای بهبود شرایط همکاری کنند.

به گفته وی هیچ دستگاهی حق ندارد از ارائه خدمات به شهروندان ساکن در مناطق حاشیه ای و سکونتگاه های غیررسمی اجتناب کند.

گسترش احساس تبعیض نتیجه توسعه ناهمگون در شهر

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه توسعه ناهمگون سبب گسترش احساس تبعیض در جامعه می شود، گفت: پیامدهای توسعه ناهمگون در یک شهر بیشتر و منفی تر از عدم توسعه است.

غلامرضا شریعتی با اشاره به وجود برخی احساس تبعیض های ناشی از عدم توسعه متوازن در سطح شهر ادامه داد: برای توسعه محیط های شهری نیازمند برنامه همه جانبه هستیم.

وی با تاکید بر لزوم تدوین برنامه های جامع بهسازی شهری برای اهواز تصریح کرد: ظرفیت ایجاد شده در ستاد بازآفرینی شهری یک فرصت مغتنم است و به جای نزاع های بین دستگاهی و فرصت سوزی، باید از آن استفاده کرد.

به گفته استاندار خوزستان در کل کشور ۱۷ محله برای طرح پایلوت بازآفرینی شهری انتخاب شده اند که از این تعداد، سه محله معادل ۱۸ درصد از استان خوزستان بوده است.

شریعتی تصریح کرد: سیاست تغییر وضع موجود به ویژه در بافت های فرسوده باید دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی و کالبدی باشد و نباید تنها از یک منظر به دنبال تغییر شرایط بود زیرا در این صورت منجر به توسعه نامتوازن می شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: در سال گذشته هفت دفتر تسهیلگری برای کنترل آسیب های اجتماعی در نقاط حاشیه ای اهواز راه اندازی شد و در سال جاری نیز طبق مصوبه شورای اجتماعی کشور، پنج دفتر دیگر در نقاط مختلف خوزستان راه اندازی می شود.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه در سال های گذشته نسبت به معضلات موجود در نقاط حاشیه ای اهواز بی توجهی شده، خاطر نشان کرد: نیاز استان به تعداد بالای دفاتر تسهیلگری در نقاط حاشیه ای نشان دهنده همین امر است.

وی همچنین در بخشی دیگر به معضلات موجود در محله منبع آب اهواز اشاره کرد و افزود: اداره کل راه و شهرسازی باید ۱۵ هکتار زمین در منطقه مهدیس برای ساخت مسکن برای ۸۱۱ خانوار ساکن در منطقه پر خطر منبع آب اختصاص دهد.

شریعتی برخی بدبینی های بین دستگاهی را یکی از عوامل کاهش سرعت در اجرای این پروژه عنوان کرد و یادآور شد: اداره کل راه و شهرسازی نگران آن است که شهرداری پس از تحویل زمین آن را تملک کرده و سپس تغییر کاربری دهد اما باید سعی کنیم تا این اختلافات بین دستگاهی را حل کنیم.

لزوم تخریب ۸۱۱ خانه و جابجایی ساکنان

وی با اشاره به اینکه منبع آب یک نقطه پر خطر برای سکونت است، خاطر نشان کرد: قسمت عمده ای از ساختمان های این منطقه قابلیت ایمن سازی دارند اما ۸۱۱ خانه باید تخریب و ساکنان آنها جابجا شوند.

بازسازی "معین التجار" اهواز در قالب طرح بازآفرینی شهری

در ادامه این نشست مشاور طرح بازآفرینی معین التجار اهواز گفت: اگر ظرفیتهای شهر اهواز در نظر گرفته شود، می توانیم این شهر را احیا کنیم تا از نابسامانی‌های موجود رها شود.

علی غفاری اظهار کرد: بازآفرینی هر جامعه باید از خود محل مورد نظر آغاز شود و باید بدانیم در چه مرحله تاریخی قرار داریم.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد در موضوع بازآفرینی بسیار عقب هستیم، افزود: در سالهای اخیر "مسکن مهر" نیز موجب رها شدن بافت‌های تاریخی شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به ظرفیت‌های شهر اهواز تصریح کرد: اهواز دارای رودخانه کارون و پلهای بسیار زیادی است که به این شهر هویت بخشیده‌اند.

مشاور طرح بازآفرینی معین التجار اهواز گفت: اگر ظرفیتهای این شهر در نظر گرفته شود می توانیم شهر را احیا کنیم تا از نابسامانی‌های موجود رها شود.

غفاری بیان کرد: باید برای بافت تاریخی شهرهایمان ارزش قائل شویم. ساختمان معین التجار به دلیل قرار گرفتن در نقطه جغرافیایی خاص پتانسیل زیادی دارد که باید برای بازسازی آن اقدام شود.

بازآفرینی محله منبع آب اولویت اول شهر اهواز

شهردار اهواز با تاکید بر لزوم جابه‌جایی ۸۱۱ واحد مسکونی پرخطر منطقه منبع آب و لزوم مشخص شدن نقش قانونی شهرداری در این فرآیند گفت: در حال حاضر نمی دانیم اگر قرار است این منازل به نقطه دیگری منتقل شوند، وظیفه شهرداری برای جابه‌جایی این منازل چیست؟

منصور کتانباف اظهار کرد: در جهت طرح بازآفرینی شهری در مقیاس محله، اقداماتی در شهر اهواز انجام می شود و محله ای که در خیابان "کاوه" بود، احیا خواهد شد. اما علاقمندم اطلاعاتم نسبت به بازآفرینی شهری در فرایند اجرا بیشتر شود.

وی افزود: محلات متعددی در اهواز وجود دارند که نیاز به بازآفرینی شهری دارند اما محله پرخطری به نام "منبع آب" با جمعیت ۲۵ هزار نفر، مساحت ۹۲ هکتار، ۴۶۳۳ خانوار، ۴۷۰۵ واحد مسکونی و ۸۱۱ واحد مسکونی در یک پهنه پرخطر وجود دارد که بر اساس آخرین آمارگیری جمعیت ساکن واحدهای پرخطر محله منبع آب ۴۳۸۰ نفر هستند.

شهردار اهواز ادامه داد: متاسفانه همه ساله در فصلهای مختلف مخصوصا در فصول پیش رو شاهد حوادث و تلفات انسانی در منطقه منبع آب بوده ایم و پیش‌بینی این خطر وجود دارد که  امسال نیز شاهد چنین حوادثی در این منطقه باشیم.

کتانباف با تاکید بر لزوم جابه‌جایی ساکنان پهنه پرخطر منبع آب، گفت: اگر قرار است در جابه‌جایی، این واحدهای مسکونی مجددا بازسازی شود، علاقمندم فرآیندها و دستورالعمل‌های اجرایی این موضوع را بدانم زیرا تاکنون نمی دانم که اگر قرار است این ۸۱۱ واحد مسکونی پرخطر که راهی به جز جابه‌جایی برای آنان وجود ندارد، بخواهند به نقطه دیگری منتقل شوند تکلیف شهرداری چیست و قانون برای شهرداری چه وظیفه‌ای تعیین کرده است؟

تامین زمین در اهواز برای جابجایی ساکنان پهنه پرخطر "منبع آب"

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به موضوع جابجایی منازل پرخطر منطقه "منبع آب" اهواز، گفت: تاکنون در هیچ جای کشور ضابطه ای که منزلی را به صورت بلاعوض در اختیار اقشار ویژه قرار دهند، وجود نداشته است و تنها یک سری دستگاه‌های امدادرسان و حمایتی وجود دارند که شاید اختیاراتی در دست داشته باشند اما دستگاه‌های دولتی، تنها تسهیل کننده رسیدن به شرایط مطلوب هستند.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی می‌توانند از ظرفیت‌های قانونی خود استفاده کنند و تسهیلاتی در اختیار مردم قرار دهند.

موضوعات بازآفرینی به یک دستگاه ختم نمی شود

عباس پور سلان با اشاره به طرح بازآفرینی محدوه تاریخی معین التجار اهواز اظهار کرد: موضوع بازآفرینی در سه بخش بافت فرسوده و ناکارآمد شهری، بافت تاریخی و سکونتگاههای غیررسمی مطرح است که رسیدگی به این موضوعات از عهده یک دستگاه خاص بر نمی آید. ضمن اینکه موضوعات بازآفرینی شهری به یک دستگاه ختم نمی شود بنابراین برای طرح محدوده تاریخی معین التجار اهواز برنامه اقدام مشترک برای دستگاه های مختلف ارائه خواهد شد.

وی افزود: تاکنون بسیاری از دستگاه‌ها در محدوده هدف اقدامات پراکنده کرده اند اما اینکه برنامه مشترکی در دستور کار قرار نگرفته موجب انجام دوباره کاری یا هدر رفتن منابع شده است.

پورسلان گفت: هدف اساسی تشکیل این ستادها رسیدن به برنامه اقدام مشترک در محدوده محله های هدف است.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان گفت: در شرایط فعلی اینکه بخواهیم از صفر تا صد یک پروژه را اجرا کنیم و منزلی در اختیار نیازمندان قرار دهیم، ابلاغ نشده و وجود ندارد.

پورسلان گفت: یک زمین ۱۵ هکتاری که در نزدیکترین منطقه به منطقه منبع آب واقع است، برای جابجایی منازل پرخطر این منطقه در نظر گرفته شده است و مقرر شده طرحی برای آن ارائه شود و با مشارکت سرمایه گذار به یک منطقه مسکونی برای اسکان مجدد افراد ساکن در محدوه خطر در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر آمادگی داریم این قطعه زمین را برای جابجایی ساکنین پهنه پرخطر منطقه منبع آب در اختیار مجموعه ستاد بازآفرینی قرار دهیم./

نظر شما