شناسهٔ خبر: 90762 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اهم اخبار در حوزه حمل و نقل دریایی در هفته ای که گذشت:

ساخت بزرگترین بندر تجاری ایران در بندر جاسک/ معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در چابهار/ تخلیه ۱۴ میلیون تن کالاهای اساسی در بندر امام(ره)/ برنامه‌ریزی برای دو برابر شدن ظرفیت بنادر تجاری ایران تا افق ۱۴۲۴

بندر انزلی حوزه حمل و نقل دریایی در هفته ای که گذشت شاهد اتفاقات مهم در مسیر توسعه بود که از اهم آن می توان به برنامه ریزی برای دو برابر شدن ظرفیت بنادر تجاری ایران تا افق ۱۴۲۴ اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در هفته ای که گذشت، حوزه حمل و نقل دریایی در هفته ای که گذشت شاهد اتفاقات مهم در مسیر توسعه بود که از اهم آن می توان به برنامه ریزی برای دو برابر شدن ظرفیت بنادر تجاری ایران تا افق ۱۴۲۴ اشاره کرد  که در این گزارش مروری بر اهم آن خواهیم داشت.

جزییات ساخت بزرگترین بندر تجاری ایران با ظرفیت ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تن در بندر جاسک

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بندر جاسک در سه فاز و با ظرفیتی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تن ایجاد و به بزرگترین بندر تجاری کشور تبدیل خواهد شد.  محمد راستاد با تاکید بر اینکه توسعه و ایجاد بنادر تجاری، گامی بسیار مهم و راهبردی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در سواحل مکران به شمار می آید، اظهار داشت: بر اساس مطالعات و هدفگذاری صورت گرفته، از سوی سازمان بنادر؛ یک بندر جدید بزرگ تجاری دیگر با قابلیت پهلودهی کشتی های اقیانوس پیما در طول سواحل مکران ایجاد خواهد شد. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

لزوم ارتقای کیفیت شقوق مختلف حمل و نقل بین ایران و عراق

جلسه وزیران راه ایران و حمل و نقل عراق امروز شنبه درباره اتصال ریلی بین دو کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند که چشم انداز همکاری های مشترک در اتصال خطوط راه آهن محور گفت و گوی دو طرف بود. وزیر حمل و نقل عراق در دیدار با محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی که به این کشور امروز سفر داشت، ضمن اشاره به لزوم ارتقای کیفیت حمل و نقل زمینی، دریایی، هوایی و ریلی بین دو کشور بر امکان اتصال راه آهن از شلمچه به استان بصره تاکید کرد. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

بروزرسانی اطلاعات مکانی و توصیفی بنادر هرمزگان در سامانه یکپارچه اطلاعات بنادر و دریانوردی انجام پذیرفت

مدیرکل بنادر ودریانوردی استان هرمزگان از به روزرسانی و تکمیل اطلاعات مکانی و توصیفی بنادر این استان در سامانه یکپارچه اطلاعات مکانی سواحل، بنادر و دریانوردی(PMO-GIS) خبرداد. علیرضا محمدی کرجی ران در خصوص محدوده وسعت کار اظهارداشت: عملیات این طرح در اراضی مجتمع بندری شهید رجایی و بنادرشهید باهنر، لنگه، شهید حقانی، جاسک، تیاب، سیریک، شیو و هرمز به وسعت ۲هزار و ۱۹۲ هکتار اجرایی شده است. وی هدف از تدقیق و بروزرسانی اطلاعات بنادرشهید رجایی، شهید باهنر، لنگه، شهید حقانی، جاسک، تیاب، سیریک، شیو و هرمز در سامانه اطلاعات مکانی یکپارچه سواحل، بنادر و دریانوردی(PMOGIS) را  ایجاد بانک اطلاعاتی متمرکز ودقیق جهت پایش و بازخوانی اطلاعات جغرافیایی  بندر در سطوح ستادی و بندری عنوان کرد. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر شهید بهشتی چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، با اشاره به سرمایه گذاری های صورت گرفته از سوی بخش خصوصی در بندر شهیدبهشتی چابهار، فرصت های موجود برای سرمایه گذاری در این بندر را اعلام کرد. بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان  با تأکید بر اهمیت مقوله سرمایه گذاری در بنادر کشور، به ویژه بندر شهیدبهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور، در مورد سرمایه گذاری های صورت گرفته از سوی بخش خصوصی، افزود: تجهیز و راهبری فاز یک طرح توسعه، احداث مخازن پتروشیمی، احداث مخازن نفتی جهت ترانزیت سوخت، احداث کارخانه آب شیرین کن و جمع آوری مواد زائد کشتی ها از جمله مواردی است که در بندر شهیدبهشتی چابهار با سرمایه گذاری همراه شده است. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

تصویب آئین‌نامه انضباطی تخلفات فرمانده، کارکنان و خدمه کشتی در قانون دریایی ایران

هیات وزیران آئین‌نامه انضباطی تخلفات فرمانده، کارکنان و خدمه کشتی، موضوع ماده (۸۶) قانون دریایی ایران را به تصویب رساند. هیأت وزیران با توجه به ضرورت پیش‌بینی سازوکارهای لازم برای رسیدگی به تخلفات دریانوردان، تبیین نقش سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیتی در مواجهه با این تخلفات و اجرای الزامات قانونی مندرج در کنوانسیون‌های بین‌المللی، آئین‌نامه انضباطی تخلفات فرمانده، کارکنان و خدمه کشتی، موضوع ماده (۸۶) قانون دریایی ایران را به تصویب رساند. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

ضرورت ایجاد انگیزه تعرفه‌ای برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران بخش خصوصی در بنادر

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه سرمایه گذاری در بنادر و پسکرانه آن ویژگی‌های متعددی دارد گفت: در صورت حمایت سازمان بنادر ، می‌توان فرصتی ساخت که بخش خصوصی و فعالان اقتصادی، تولید را از بنادر دنبال کنند. سید حسین معروف درباره اینکه چگونه می‌توان سرمایه‌گذاران را به سمت بنادر و پسکرانه آن هدایت کرد تا شاهد رونق اقتصادی باشیم، تصریح کرد: برای آنکه میزان سرمایه‌گذاری در بنادر افزایش پیدا کند بایستی در سیاست خارجی تحولاتی صورت گیرد؛ منابع مالی که سرمایه گذاران داخلی دارند نسبت به سرمایه گذاران خارجی محدودتر است و سرمایه گذاران ایرانی کمتر حاضر به پذیرفتن ریسک هستند اما اگر سرمایه گذاران خارجی وارد بنادر کشور شوند، رونق به سرعت وارد این حوزه می‌شود. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

تخلیه ۱۴ میلیون تن کالاهای اساسی در بندر امام(ره) از ابتدای ۹۹

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: روند پهلوگیری ایمن و تخلیه کشتی‌های حامل کالای اساسی با حداکثر توان و با بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته و پرقدرت در این مجتمع بندری ادامه دارد. عادل دریس؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان بیان داشت: روند پهلوگیری ایمن و تخلیه کشتی‌های حامل کالای اساسی با حداکثر توان و با بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته و پرقدرت در این مجتمع بندری ادامه دارد. وی با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی سهم حمل و نقل ریلی در این مجتمع بزرگ بندری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، خاطر نشان کرد: بیش از یک میلیون و ۳۶۷ هزار تن انواع کالای اساسی از ایستگاه‌ها و پایانه‌های ریلی بندرامام خمینی(ره) بارگیری و از طریق راه‌آهن سراسری به دیگر نقاط کشور حمل شده است. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

هوشمندسازی بندرامیرآباد در سال ۱۴۰۰ محقق می شود

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد گفت: توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی بندر امیرآباد در بخش بندری در سال ۱۴۰۰ محقق می شود. محمدصادق رنگ آور با بیان اینکه هوشمندسازی بنادر به معنای افزایش سطح رقابت‌پذیری و ارائه خدمات، با روش‌های نوین برای رفع نیازهای جامعه بندری صورت می گیرد از توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی فرآیندهای بندری بندرامیرآباد در سال ۱۴۰۰ خبر داد. وی خاطرنشان کرد: ساماندهی اپراتورها و شرکت های سرمایه گذار دارای تجهیزات تخلیه و بارگیری فاقد مجوز بهره برداری، بازنگری در نرم تخلیه و بارگیری اپراتورهای غلات و اجرای تک پنجره جهت ارائه خدمات اسنادی به بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته است. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

برنامه‌ریزی برای دو برابر شدن ظرفیت بنادر تجاری ایران تا افق ۱۴۲۴

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر نیاز کشور به دو برابر شدن ظرفیت بنادر تجاری تا افق ۱۴۲۴، گفت: ضرورت دارد، ظرفیت بنادر کشور از ۳۰۰ به ۶۰۰ میلیون تن ارتقاء پیدا کند. محمد راستاد با اشاره به اینکه بر اساس بررسی های صورت گرفته از سوی سازمان بنادر، کشور تا افق ۱۴۲۴ حداقل به دو برابر ظرفیت فعلی برای بنادر تجاری خود نیازمند است، بیان کرد: بنابراین، باید از حدود ۳۰۰ میلیون تن به بیش از ۶۰۰ میلیون تن ظرفیت در بنادر تجاری خود دست یابیم. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

تخلیه و بارگیری ۱۵۵ میلیون تنی کالاهای نفتی و غیرنفتی تا پایان بهمن‌

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، وضعیت ۱۱ ماهه رسوب انواع کالا، کالاهای کانتینری و کالاهای اساسی را در بنادر کشور تشریح و میزان تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی را در این مدت اعلام کرد. روانبخش بهزادیان درباره آخرین وضعیت رسوب کالاهای اساسی در بنادر کشور، اظهار داشت: در حال حاضر میزان رسوب کالاهای اساسی در بنادر کشور معادل ۳,۸ میلیون تن است که بیشترین میزان رسوب این کالاها شامل گندم، جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن نباتی بوده و مربوط به بندر امام(ره) است. وی ادامه داد: میزان رسوب انواع کالا اعم از کالاهای اساسی و غیراساسی در بنادر ایران طی ۱۱ ماه گذشته معادل ۷,۳ میلیون تن و میزان رسوب کالاهای کانتینری برابر ۸۲ هزار و ۳۴۰ TEU بوده است. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

لزوم توجه به اقتصاد دریا محور و تعامل دریایی با کشورهای منطقه

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت اقتصادی صنعت دریانوردی بر کسی پوشیده نیست و در این راستا باید گام های جدی برداشته شود. مهدی سعادتی درباره سرمایه گذاری فعالان اقتصادی در بنادر کشور اظهار داشت: سرمایه گذاری در بنادر کشور نیازمند تحول اداری است و  ضرورت دارد دولت، قوه قضاییه و قوه مقننه با تغییر نوع نگاه و ایجاد قوانین حمایتی برای فعالان بخش خصوصی، شرایط مطلوبی را رقم بزنند. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

اسکله رو-رو ریلی مهم‌ترین عامل توسعه بندر امیرآباد است

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی گفت: بهره‌برداری از اسکله رو-رو ریلی مهم‌ترین عامل توسعه این بندر و منطقه است. محمدرضا اله‌یار در جلسه بررسی روند اجرای پروژه رو-رو ریلی بندرامیرآباد، بهره‌برداری از اسکله رو-رو ریلی را مهم‌ترین عامل توسعه این بندر و منطقه داست. عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: با وجود محدودیت‌های تحریم، ساخت و اجرای تمامی اجزاء به کار رفته شده در پروژه اسکله رو-رو ریلی توسط متخصصان داخلی انجام شده است. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید.)

جذب سرمایه‌گذار در حوزه راه‌وشهرسازی خوزستان به همراه ارایه تسهیلات

نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در ستاد خوزستان از برگزاری نمایشگاه مجازی فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوزستان از فروردین ۱۴۰۰ خبر داد و اظهار کرد که در این نمایشگاه، به معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه راه‌وشهرسازی استان پرداخته خواهد شد. سیدحسین میرشفیع، نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در ستاد خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح دستاوردهای "نشست ششم ستاد ویژه خوزستان" که امروز مورخ ۲۰ اسفند در ساختمان شهید دادمان برگزار شد، پرداخت و اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در وزارت راه و شهرسازی جهت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های شهرسازی، مسکن و راه در استان خوزستان وجود دارد که قرار شد با برپا کردن نمایشگاهی مجازی به معرفی این فرصت‌ها بپردازیم. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید.)