شناسهٔ خبر: 60037 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر اخبار مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

تصویب تاسیس شهر جدید ایوانکی در کمیسیون اجتماعی دولت/ تلاش برای رفع مداخلات مدیریتی در جنوب پایتخت

گزارش آخر هفته تشریح اهمیت پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی، تصویب شهر جدید ایوانکی در کمیسیون اجتماعی دولت، هفت ماه حبس برای متهم توهین‌کننده به وزیر راه و شهرسازی، تصویب طرح جامع شهر ماکو در سیزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی، تصویب ۶ مصوبه در پنجاهمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، تلاش برای رفع تداخلات مدیریتی در جنوب تهران و آغاز فعالیت اجرایی شرکت عمران شهرهای جدید تیس و ایوانکی تا پایان سال از اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی به شرح زیر است:

تصویب تاسیس شهر جدید ایوانکی در کمیسیون اجتماعی دولت

عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در شورای اداری شهرستان گرمسار با اشاره به اتفاقات در دست اقدام و رقم خورده كه باعث ارتقای موقعیت جغرافیایی گرمسار شده است گفت: با توجه به موقعیت استراتژیک این منطقه (گرمسار) و نزدیکی آن به پایتخت یکی از مکان‌هایی است که می‌توند به توسعه و ساماندهی پایتخت کمک کند.

قانون اساسی، هیات نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی و FATF

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در یادداشتی نوشت: اخیرا شاهد پدیده‌ی بی‌سابقه‌ای در فرایند قانون‌گذاری کشور هستیم که پیش از این با آن روبه‌رو نبوده‌ایم. و آن این است که تمام ارکان قانون‌گذاری کشور از دولت و مجلس گرفته تا شورای نگهبان موضوعی را تصویب و عدم مغایرت آن را با قانون اساسی و شرع اعلام می‌کنند لیکن، ابلاغ رسمی آن به دلیل تشخیص ابتدایی مغایرت قانون مصوب با سیاست ابلاغی به تشخیص هیات نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی وابسته به مجمع تشخیص مصلحت متوقف می‌ماند.

تلاش برای رفع مداخلات مدیریتی در جنوب پایتخت

هفته گذشته، محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با بیان این مطلب که متاسفانه در دهه‌های قبل نگاه و برنامه‌‌ریزی‌ها در جهت کاهش حاشیه‌نشینی و مهاجرت وجود نداشته است، گفت: با اقدامات ویژه توانستیم در بسیاری از شهرها جریان مهاجرت را کنترل کنیم که باید این برنامه‌ها در سایرکلانشهرها هم به اجرا برسد.

ضرورت ایمن‌سازی فضاهای عمومی برای کودکان از خطر اغراض جنسی

ایزدی همچنین در نشست شهر و کودک، اعلام کرد: در طول دهه‌های گذشته و دوره‌های مختلف، طرح‌ها‌ی توسعه شهری از نقش کودک و انسان به معنی شهروندان در نظام برنامه‌ریزی غافل بوده‌ایم و تبعات آن را امروز در پروژه‌های مختلف شهری می‌بینیم.

تصویب ۶ مصوبه در پنجاهمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار

مصوبات پنجاهمین جلسه از ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با محوریت ارایه گزارش تجربه راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری اجتماعی در محلات هدف بازآفرینی شهری توسط سازمان امور اجتماعی وزارت کشور، طی ۶ بند اعلام شد.

تصویب طرح جامع شهر ماکو در سیزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری

طرح جامع شهر ماکو در سیزدهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به ریاست وزیر راه و شهرسازی با رای اکثریت اعضا به تصویب رسید.

جزئیات ۷ ماه حبس برای متهمِ توهین کننده به رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی

حسین معصوم مشاور حقوقی وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که فرد توهین کننده به وزیر راه و شهرسازی، با حکم دادگاه متهم شناخته شده است، گفت: حکم ۷ ماه حبس برای متهم قطعی است که از شعب تجدیدنظر استان تهران صادر شده و هم‌اکنون در صدد اجرای حکم هستیم.

آغاز فعالیت اجرایی شرکت عمران شهرهای جدید تیس و ایوانکی تا پایان سالجاری

حبیب اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازیاز آغاز فعالیت ۲ شركت از زیرمجموعه‌های شركت مادر عمران شهرهای جدید در ۶ ماه دوم سال ۹۷ خبر داد و گفت:خوشبختانه شركت عمران شهرهای جدید با وجود توقف اكثر پروژه‌های دستگاه‌های دولتی در سطح كشور به دلیل مشكلات مالی اجازه توقف و تعطیلی پروژه‌های عمرانی خود در شهرهای جدید را نداده و توانست تا حد ممكن این طرح‌ها را سرپا نگه دارد.

بررسی نقش زنان در ارتقای کیفیت زندگی شهری در بافت‌های هدف

هفتمین جلسه گردهمایی مشاوران امورزنان وزارت راه و شهرسازی با حضور مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان در شرکت بازآفرینی شهری برگزار شد.

مفهوم جهانی حفاظت از بافت‌های تاریخی مبتنی بر ارزش‌هاست

منا عرفانیان سلیم مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: در ادبیات جهانی، مفهوم حفاظت،  بافت‌های تاریخی را دارای یک ارزش و دارایی برای بازآفرینی محفوظ می‌کند و حفاظت را در راستای رونق‌بخشی برای آینده می‌بیند. در این راستا رویکردها و سیاست‌هایی مبتنی بر برنامه‌های حفاظت از محدوده‌های تاریخی فرهنگی شهرها مشخص شده است.

جلوگیری از بی‌نظمی در ساخت و ساز با تعیین حریم گسل‌ها

علی بیت‌اللهی دبیر کارگروه ملی زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت:تعیین حریم قانونی گسل ها از بی نظمی در ساخت و سازها که موجب احداث ساختمان های مهم روی خط گسل شده است، جلوگیری می کند و مکان های امن در حریم شهرها مشخص می شود.

تخصیص ۷۵ میلیاردتومانی تنخواه دولت به بنیاد مسکن برای بازسازی مناطق سیل‌زده گیلان و مازندران

عزیزالله مهدیان معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از تخصیص ۷۵ میلیاردتومان تنخواه دولت به آن بنیاد برای بازسازی مناطق سیل‌زده گیلان و مازندران خبر داد و گفت: از محل تنخواه به افرادی که منازل مسکونی‌شان در سیل اخیر، آسیب دیده است ۵ میلیون تومان وام بلاعوض تعلق می‌گیرد.

حمایت برخی از نمایندگان مجلس از اقدام های ضدفساد وزیر راه و شهرسازی

یوناتن بت کلیا عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تنها فرد دارای صلاحیت برای برخورد با فساد در سازمان نظام‌مهندسی ساختمان دکتر آخوندی است زیرا طبق قانون مسئولیت نظارت بر این سازمان بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.

سیدهادی بهادری نایب رییس دوم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدامات مثبتی در حوزه مبارزه با فساد در وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است، گفت: برخورد صریح آخوندی با موضوع مدرک جعلی سیدمهدی هاشمی رییس اسبق کمیسیون عمران مجلس و سازمان نظام مهندسی ساختمان قابل تقدیر است

ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: اقدام آقای آخوندی در سازمان نظام مهندسی جدا از جلوگیری از تخلفات و فساد موجب دمیدن روحیه امید در جوانان و ایجاد اشتغال می‌شود تا توانایی‌های این قشر بهتر دیده شود.

بهروز بنیادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان گفت: آقای آخوندی با استناد به قانون که همه باید مطیع آن و در راستای توسعه قانونمداری گام برداریم کارهای خوبی را شروع کرده‌اند که یکی از این اقدامات هم بحث مبارزه با فساد در نظام مهندسی ساختمان است.

قاسم میرزایی نیکو نماینده مردم تهران در حوزه انتخابیه دماوند و فیروزکوه گفت: اصلاح قانون نظام مهندسی و دستورالعملی که دکتر آخوندی در این زمینه دادند یک فصل الخطاب بود اما با تخریب زیادی از سوی برخی افراد و رسانه‌ها مواجه شد.

عباسعلی پور بافرانی نماینده مردم نائین، خور و بیابانک گفت: با حمایت مردمی و کمک مناسب مسئولان وزارت راه و شهرسازی در استان اقدامات انجام‌گرفته درخور بوده و نائین به‌عنوان یکی از الگوهای موفق در حوزه بازآفرینی کشور مطرح‌شده است.

محمد دهقانی نقندر عضو کمیسیون قضائی و حقوق مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه اقدام وزارت راه و شهرسازی در زمینه الزام نظام مهندسی برای انجام یک نظارت واقعی بر عملیات اجرایی ساختمان‌ها اقدام بسیار درستی بوده است گفت: طبیعتا هر فردی باید در یک سمت مشغول به کار باشد، قطعا یک نفر نمی‌تواند هم در جایگاه مجری و هم در جایگاه نظارت ایفای نقش کند، بدون شک افرادی که در ۲ جایگاه کار می‌کنند عملشان نوعی مفسده ایجاد می‌کند.