شناسهٔ خبر: 26833 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

جزیيات سفر استانی وزیر راه و شهرسازی به فارس/ تصویب سند ملی احیای بافت‌های فرسوده و ناكارآمد شهری در هیات دولت/ کاهش نرخ سود بانکی از ۱۱ به ۹ درصد/ اتمام مسکن مهر صدرا تا قبل از دهه فجر ۹۵

گزارش آخر هفته سفر وزیر راه و شهرسازی به استان فارس در نخستین روز از هفته دولت و افتتاح پروژه‌های حوزه راه و مسکن با اعتبار بالغ بر ۲۷۰۰ میلیارد ریال، تصویب سند ملی احیای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در هیات‌دولت، کاهش نرخ سود بانکی از ۱۱ به ۹ درصد و اعلام اتمام مسکن مهر صدرا تا قبل از دهه فجر ۹۵ بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته اخیر است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح جدول زیر است:

 

عباس‌ آخوندی وزیر راه و شهرسازی؛

سفر به استان فارس در اولین روز هفته دولت و افتتاح پروژه‌های راه و مسکن و شهرسازی با اعتبار ۲۷۰۰ میلیارد ریال (متن کامل را اینجا بخوانید.)

پروژه بزرگراه قائمیه- نورآباد به طول ۲۱ کیلومتر و پل ۴۴۰ متری فهلیان با اعتباری بالغ بر ۵۵۰ میلیارد، افتتاح ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه، ۱۱۷ کیلومتر راه روستایی، ۱۱۶ کیلومتر روکش آسفالت، بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی پیوند اعضای ابن سینا، مجتمع توان‌بخشی در استان فارس در اولین روز هفته دولت با سفر وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.

بازدید از واحدهای مسکن مهر شهر جدید صدرا (متن کامل را اینجا بخوانید.)

شهر جدید صدرا با  ۲۳ هزارو ۵۰۰ واحد مسكن مهر پیش‌بینی شده است كه ۲۰ هزار واحد از آن تا پایان شهریور ماه تكمیل و به بهره‌برداری می‌رسد. وی در عین حال تاکید کرد بقیه این واحدها (۳۵۰۰ واحد) پیش از دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

سخنرانی در جلسه شورای اداری استان فارس (متن کامل را اینجا بخوانید.)

هرچه تلاش كنیم می‌توانیم آستانه‌های جدید برای كار بیشتر فراهم سازیم و این که چطور می‌توانیم بهره‌وری، حجم كاری و كیفیت را افزایش دهیم تا به رضایت‌مندی برسیم، باید در اولویت باشد.

حوزه معاونت مسکن و ساختمان؛

جزئیات دو راهبرد ویژه وزارت راه و شهرسازی برای رونق مسکن (متن کامل را اینجا بخوانید.)

به منظور ایجاد رونق در بخش مسکن، برنامه‌ها و سیاست‌های تقویت عرضه و تقاضای مسکن (با ایجاد نهادهای جدید و استفاده از ابزارهای مختلف تامین مالی در بازار سرمایه و سیستم بانکی) و همچنین برنامه ساخت واحدهای مسکونی توسط شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی مورد توجه جدی است.

جزئیات دستور وزیر راه و شهرسازی درباره بررسی فنی گودبرداری ۳۲ متری خیابان سهیل و اعلام توقف آن توسط مظاهریان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

گودبرداری ۳۲ متری خیابان میرزاپور و احداث مرکز تجاری- فرهنگی در منطقه یک شهرداری بدون اخذ مجوز از همسایه‌ها و دخالت در محدوده بوده و باید متوقف شود.

لایحه اصلاحیه قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختنان در کارگروه‌های تخصصی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بحث اصلاح قانون که مهمترین سطح از سه سطح تغییراتی است که وزارت راه و شهرسازی دنبال می کند و با توجه به اینکه اصلاح قانون در دو سال قبل در مجلس متوقف شده بود با شروع به کار مجلس دهم و نگاه تخصصی نمایندگان این دوره در سرلوحه کار قرار گرفته و به زودی به مجلس ارایه خواهد شد.

کاهش نرخ سود بانکی از ۱۱ به ۹ درصد (متن کامل را اینجا بخوانید.)

با توجه به کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی از جمله نرخ سود وام صندوق پس‌انداز مسکن یکم، سود واقعی تسهیلات بدون سپرده مسکن نیز باید کاهش یابد.

حوزه معاونت معماری و شهرسازی؛

ابلاغ جزئیات مصوبه محدوده پیرامون حرم مطهر رضوی (ع) به استاندار خراسان‌رضوی(متن کامل را اینجا بخوانید.)

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار خراسان‌رضوی اصلاح بند ۱۰ مصوبه ۹۵.۱.۲۳ را تا زمان تصویب طرح‌های هادی، جامع و تفصیلی ابلاغ کرد.

ابلاغ مصوبه شورای‌عالی درباره مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر قوچان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار خراسان‌رضوی، مصوبه شورای‌عالی را درباره مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر قوچان در پنج بند و با تاکید بر ممنوعیت صدور پروانه ساختمانی جدید ابلاغ کرد.

شرکت عمران و بهسازی شهری ایران؛

معاون وزیر راه و شهرسازی نسبت به وضعیت بحران فرسودگی درونی ۵ کلانشهر (متن کامل را اینجا بخوانید.)

از هیات دولت درخواست ۱۵۰ هزار تسهیلات برای اختصاص به نوسازی و بهسازی شهری داده‌ایم که آقای نوبخت قول مساعد داده‌اند. دو هفته قبل نیز ۹۰ میلیارد تومان برای مشهد، ۳۶ میلیارد تومان برای قم و شیراز و در این هفته نیز ۲۰۰ میلیارد تومان برای رفع مسایل حاشیه‌نشینی در تمام شهرهای کشور اختصاص یافته است.

هیات‌دولت پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی را برای تصویب الحاق موادی به سند ملی احیا، بهسازی، نوسازی بافت‌های‌فرسوده و ناکارآمد‌شهری را پذیرفت. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

هیات وزیران در جلسه ۹۵/۵/۲۷ بنا به پیشنهاد وزارت راه وشهرسازی و به استناد مفاد قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری الحاق موادی به سند ملی احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب شهریور ماه ۱۳۹۳ را تصویب کرد.

در شصت و سومین نشست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون توسعه در محدوده پیرامون حرم امام رضا (ع) مطرح شد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

موضوع تهیه برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون توسعه در محدوده پیرامون حرم امام رضا(ع) در سال ۱۳۹۳ وفق مصوبات مورخ ۲۳/۴/۹۳ و ۸/۱۰/۹۳ شورای‌عالی شهرسازی و معماری، در دستور کار شرکت عمران و بهسازی شهری قرار گرفت.

جزئیات نشست تخصصی برگزاری مسابقه زندیه شیراز در خانه گفتمان شهر و معماری (متن کامل را اینجا بخوانید.)

نشست تخصصی بررسی روند برگزاری، داوری و انتخاب طرح‌های راه یافته به مرحله دوم مسابقه زندیه شیراز با حضور اعضای شورای سیاست‌گذاری، داوران و مشاوران شرکت کننده در مسابقه در محل خانه گفتمان شهر برگزار شد.

آغاز عملیات مرمت و حفاظت از خانه‌تاریخی نائینی در استان همدان با حضور معاون اول رئیس‌جمهور (متن کامل را اینجا بخوانید.)

عملیات مرمت و حفاظت از خانه تاریخی نائینی(مدرسه صالحان) به منظور بهره‌برداری مجدد به عنوان اولین کانون بازآفرینی محله تاریخی شهر همدان آغاز شد.

شرکت عمران شهرهای جدید؛

نریمان در هفته دولت و در مراسم افتتاح ۱۰۰۰ واحد مسکن مهر شهر صدرا از تحویل ۱۷ هزار و ۲۰ هزار مسکن مهر شیراز در دولت یازدهم خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

به دنبال تبلیغات، نمایش و انعکاس دوچندان و بزرگ‌نمایی فعالیت‌ها به مردم نیستیم؛ بلکه تلاش داریم تا حد امکان، مسکن مهر با امکانات استاندارد به مردم تحویل داده شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری و حسابرسی؛

سلامی جزئیات روش‌های جدید تامین‌مالی در شهرهای‌جدید را تشریح کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

ایجاد صندوق‌های زمین و ساختمان نیز به عنوان یکی دیگر از روش‌های تأمین مالی به شمار می‌رود که براساس آن زمین از سوی شرکت عمران شهر جدید تأمین و ساخت و ساز از سوی یک سازنده انجام می‌شود، سپس اندازه ارزش زمین (با توجه به تمام محاسبات آتی) به شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن ارائه می‌شود.

پرونده معماری؛

اظهارنظر ایرج کلانتری معمار درباره نقاط قوت و ضعف معماری معاصر (متن کامل را اینجا بخوانید.)

معماری معاصر با نقاط قوت و ضعف بین معماران معرفی و تعریف می‌شود که عموما علاوه بر مباحث نظری و علمی به ویژگی هنری و ارتباط با معماری سنتی ایرانی نیز نظر دارد. به گفته ایرج کلانتری، معماری معاصر عبور از دوران گذار و در صورت تدوام در اندیشه و اجرای اصول معماری می‌تواند گذر از بی‌هویتی در دوران معاصر قلمداد شود.

نظر شما